2014-03-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När en mycket motvillig Anders Thunborg 1982 tog över försvarsministerposten efter Röde Börje Andersson gjorde AT omgående klart att han endast skulle stanna en mandatperiod.

Minns att det kom fram i pressen redan vid hans tillträde. Med vad som blivit känt om Thunborg slutade han säkert inte verka i svensk säkerhetspolitik iom hans slutade som minister. Från sin attraktiva ambassadörspost fanns han säkerligen med som grå eminens även efter 1985.

Det behandlades som en nyhet i TT-telegram när Thunborg annonserade avgången och det kom också som en överraskning (verkar det) för Ljung.

Men det är naturligtvis möjligt att Thunborg hade bestämt sig långt tidigare men här ville uppnå en viss signaleffekt. Thunborgs besked kopplades i medierna till den då pågående Bodströmaffären.
Citera
2014-03-31, 19:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sverige hade informella kontakter med NATO hela tiden. Det som kan ha haft en inverkan, eventuellt, är ju om Palme ville ändra på dom här sakerna på ett radikalt sätt.
Jag menade de informella kontakter som beskrev från
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
och tre poster nedåt.

Alltså, om just dessa informella kontakter som NATO tog med svenska makthavare för att diskutera OP bakom hans rygg, om de signalerar något om motivet till att mörda Olof Palme eller om de signalerar att mordplanerna redan hade börjat smidas.
Citera
2014-03-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Man kan fråga sig om dessa informella kontakter mellan NATO och svenska makthavare signalerar något om motivet till MOP eller om förberedelserna inför MOP?

Är det ett realistiskt scenario att tänka sig att Usa var rädda att Sverige skulle närma sig Sovjetunionen mera och hjälpa västsidan mindre med t ex signalspaning och liknande verksamheter.

Man tog då kontakter i Sverige med "lämpliga" personer och fick då också eventuellt stöd från socialdemokrater som i tysthet var missnöjda med Palmes politik.
De borgerliga partierna var knappast svåra att få med på båten om man ville det.
Alternativt att Usa visste lämpliga personer att kontakta, kanske till exempel inom Agag och/ eller polisen och Säpo.
Det verkar ha funnits så många som starkt ogillade Palme att det inte borde ha varit något stort problem att leta upp lämpliga kandidater att hjälpa till.
Det skulle också kunna förklara den massiva mörkläggningen av mordet, jag har svårt se någon svensk högt uppsatt person eller myndighet som skulle vilja peka ut Usa som initiativtagare till mordet.
Citera
2014-03-31, 20:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det behandlades som en nyhet i TT-telegram när Thunborg annonserade avgången och det kom också som en överraskning (verkar det) för Ljung.

Men det är naturligtvis möjligt att Thunborg hade bestämt sig långt tidigare men här ville uppnå en viss signaleffekt. Thunborgs besked kopplades i medierna till den då pågående Bodströmaffären.

Redan vid Anders Thunborgs tillträde som Försvarsminister gjorde han klart att han inte var nöjd med att lämna ambassadörsstolen i New york. Han trivdes i FN-skrapan. Det citerades i pressen att Thunborg endast skulle stanna som FM under en mandatperiod. Ny post blev ambassadörsposten i Moskva 86-89 och därefter fyra år I Washington.
Citera
2014-03-31, 20:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det ett realistiskt scenario att tänka sig att Usa var rädda att Sverige skulle närma sig Sovjetunionen mera och hjälpa västsidan mindre med t ex signalspaning och liknande verksamheter.

Man tog då kontakter i Sverige med "lämpliga" personer och fick då också eventuellt stöd från socialdemokrater som i tysthet var missnöjda med Palmes politik.
De borgerliga partierna var knappast svåra att få med på båten om man ville det.
Alternativt att Usa visste lämpliga personer att kontakta, kanske till exempel inom Agag och/ eller polisen och Säpo.
Det verkar ha funnits så många som starkt ogillade Palme att det inte borde ha varit något stort problem att leta upp lämpliga kandidater att hjälpa till.
Det skulle också kunna förklara den massiva mörkläggningen av mordet, jag har svårt se någon svensk högt uppsatt person eller myndighet som skulle vilja peka ut Usa som initiativtagare till mordet.

Tror snarare att rädsla inom vårt land för att USA inte skulle komma till sveriges hjälp i en världskonflikt kan ha spelat in. Tittar man på gränsdragningen av den ekonomiska zonen i östersjön blir detta ganska tydligt.

Om den sovjetiska linjen vunnit skulle sovjetiska störsändare kunnat slå ut FRAs viktiga bas vid Östergarnsholm och därmed beröva FRA sin bästa bytesvara och beröva svenska marinen stora strategiska fördelar. Olof Palmes hållning mot Danmark i Hesselö-konflikten 1983 gav väckte oro högt upp i försvarsledningen.

Och att PG Gyllenhammar oroades över OPs när kontakter med KGB-folk som Georgij Arbatov och Michail Milstein har redovisats i tråden.
Citera
2014-03-31, 20:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jag tror inte att det handlade om praktiska detaljer som signalspaning (FRA är och var förmodligen mer lojala mot NSA än mot den svenska staten). Däremot oroade man sig kanske för att Gorbatjovs Sovjet och de jämförelsevis starka europeiska arbetarrörelserna med tiden skulle börja samverka och bli en stark motpol till USA och nyliberalismen.

Ingen svensk myndighet skulle någonsin erkänna att USA var inblandat i MOP. USAs inblandning är en hundraprocentig förklaring på mörkläggningen.
Citera
2014-03-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Redan vid Anders Thunborgs tillträde som Försvarsminister gjorde han klart att han inte var nöjd med att lämna ambassadörsstolen i New york. Han trivdes i FN-skrapan. Det citerades i pressen att Thunborg endast skulle stanna som FM under en mandatperiod. Ny post blev ambassadörsposten i Moskva 86-89 och därefter fyra år I Washington.

Har du någon information om varför Thunborg placerades i "diplomatreserven" under Palmes sista månader? Han har väl just inget tyngre diplomatiskt uppdrag (vill jag minnas) mellan avgången som fm och tillträdet som ambassadör sommaren 1986. Fanns det en latent konflikt eller var det bara så att det inte fanns något lämpligt uppdrag?
Citera
2014-03-31, 22:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Har du någon information om varför Thunborg placerades i "diplomatreserven" under Palmes sista månader? Han har väl just inget tyngre diplomatiskt uppdrag (vill jag minnas) mellan avgången som fm och tillträdet som ambassadör sommaren 1986. Fanns det en latent konflikt eller var det bara så att det inte fanns något lämpligt uppdrag?
Det kanske inte är svaret på frågan men Thunborg var Palmes/Sveriges kandidat till FN's flyktingkommissarie. Detta var dock inte någon helhjärtad kandidatur. Thunbergs namn fanns bara med för att man inte ville att Palmes intresse för posten för egen del skulle läcka ut i den svenska valrörelsen sommaren/hösten 1985. Detta enligt Anders Thunborg i Alandh/Zachrisson 1996, s. 153. "Vi [Palme och Thunborg] pratade om det så sent som i januari 1986."

Sveriges intresse för posten fick hursomhelst inte effekt i FN. Posten gick till Schweizaren Jean-Pierre Hocké.
Citera
2014-03-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det kanske inte är svaret på frågan men Thunborg var Palmes/Sveriges kandidat till FN's flyktingkommissarie. Detta var dock inte någon helhjärtad kandidatur. Thunbergs namn fanns bara med för att man inte ville att Palmes intresse för posten för egen del skulle läcka ut i den svenska valrörelsen sommaren/hösten 1985. Detta enligt Anders Thunborg i Alandh/Zachrisson 1996, s. 153. "Vi [Palme och Thunborg] pratade om det så sent som i januari 1986."

Sveriges intresse för posten fick hursomhelst inte effekt i FN. Posten gick till Schweizaren Jean-Pierre Hocké.

Det är delvis svar på frågan. Hocké tillträdde dock första januari och jag vill minnas att den tillsättningen var klar i november. Det är fortfarande ett antal månader där Thunborg är "sysslolös".

Det hade hursomhelst varit intressant att veta mer om Thunborgs relation till Palme under den sistnämndes sista år. Ganska mycket tyder på att Thunborg var rätt kritisk till OPs utrikes- och säkerhetspolitik.
Citera
2014-03-31, 22:58
Medlem
Hoppas jag får bryta in. Jag är som jag tidigare nämnt smått nyfiken på vittnet Stig Engström. Tyvärr gick han ur tiden 2000, men jag vill försöka få reda på mer om denna fascinerande man.

- Var han medlem i EAP eller inte? Finns det någonting som talar för det utöver uttalandet från Skandias säkerhetschef?
- Var han moderat i Täby eller inte? I så fall, var han verksam i kommunen?
- Var det Stig som ritade kroknäse-Palme?
- Hade Stig någon familj? Talas väl om fru och barn i något sammanhang. I så fall, vet man vad som blev av dom?
- Ligger det nåt i det där att han föddes i Indien och talar finska?

Stig är så intressant att jag satte honom som min avatar!
Senast redigerad av Moplp 2014-03-31 kl. 23:01.
Citera
2014-03-31, 23:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Nej inte mer än det schlesien redan nämnt om FNs flyktingkommissarie. Vet inte när Torsten Örns. förordnande som moskva-ambassadör gick ut , kan vara så enkelt att en post till Örn måste ordnas fram innan han lämnar ambassaden och Anders Thunborg tar vid.

I Hermansson/Wenanders "Uppdrag Olof Palme" ,utgiven 1987, säger flera höga anonyma socialdemokrater att Olof Palme runt nyåret 1986 bestämt sig för att avgå som statsminister och partiordförande.

Detta motsägs i Björn Elmbrandts genomarbetade OP-biografi som kom 1989. Man kan fråga sig vad det fanns för anledning att skicka ut dimridåer om OPs påstådda avgång 1987.
Citera
2014-04-01, 11:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hoppas jag får bryta in. Jag är som jag tidigare nämnt smått nyfiken på vittnet Stig Engström. Tyvärr gick han ur tiden 2000, men jag vill försöka få reda på mer om denna fascinerande man.

- Var han medlem i EAP eller inte? Finns det någonting som talar för det utöver uttalandet från Skandias säkerhetschef?
- Var han moderat i Täby eller inte? I så fall, var han verksam i kommunen?
- Var det Stig som ritade kroknäse-Palme?
- Hade Stig någon familj? Talas väl om fru och barn i något sammanhang. I så fall, vet man vad som blev av dom?
- Ligger det nåt i det där att han föddes i Indien och talar finska?

Stig är så intressant att jag satte honom som min avatar!
Och:

- Var det Stig Engström som sågs på Åland efter mordet? Och som hamnade bland tipsen i Palmeutredningen eftersom någon där tyckte att han var lik signalementet på mördaren?

Att okritiskt sprida sådana här rykten leder inte framåt. Men ryktena är förstås mycket intressanta i sig - som information eller desinformation.

Mitt intryck av SE är att han påminde om UL. Klartänkta, snabbtänkta, genomtänkta etc! Precis sådana personer som jag förväntar mig finna inom underrättelsetjänster och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in