Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag känner en del individer som på många sätt har en tämligen avanserat och genomtänkt personlig etik .... men som samtidigt kan vara helt etisk tanklösa på vissa områden.
Ett enkelt jordnära exempel är relationen till djur-etiska frågor, som dessa annars trevliga och ansvarstagande personer ignorerar (jag försökar inte marknadsföra djur-etik här, det är bara ett exempel).
Jo, de flesta av oss har nog träffat människor som man kan förundras över. (Apropå djur så anser jag att ingenting rättfärdigar t ex djurförsök, eftersom t ex vuxna hundar har en tvåårig människas intelligens och känslospektrum, och kan förstå upp till tretusen ord. Jag blir vansinnig om någon misshandlar barn, och för mig hamnar djuren i kategorin barn.)
Så till
topic, jag hittade en länk till en sida på svenska om moral och etik skriven av
Göran Mossberg och som borde kunna gå hem hos de flesta, behövs ingen högre makt alltså för att anstränga sig litet och uppföra sig i möblerade rum:
Citat:
http://www.gmo.se/Etik_Moral.htm
[...]
För att bedöma den etiska nivån kan man ha olika betraktelsesätt. Renodlade är samtliga begränsade och har sina för- och nackdelar. De vanligaste är:
• Sinnelagsetik - Tanken med handlingen är det centrala. En handling är rätt om avsikten är god.
• Pliktetik (regeletik) - Handlingen är i centrum. En handling är rätt om det är ens plikt att utföra den.
• Dygdetik - Sätter fokus på hur vi bör vara som människor där våra karaktärdrag indelas i de positiva dygderna (bl a: ansvarsfullhet, givmildhet, medkänsla, mod, pålitlighet, välvilja, ärlighet och ödmjukhet) och de förkastliga lasterna (bl a dygdernas motsatser). En dygdig människa gör det rätta.
• Konsekvensetik - Effekten av handlingen är det centrala. En handling är rätt om den leder till de bästa konsekvenserna.
• Man talar ibland även om situationsetik - Varje situation är unik och fordrar alltså nya moraliska ställningstaganden oberoende av regler och tidigare liknande situationer.
[...]
Någon annan får göra sök på ondskans natur, då det enda jag fördjupat mig i gäller myten om Lucifer/den fallne ängeln. Tråden handlar väl om människor.