2014-03-31, 08:57
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Länkar direktrapportering NSD:

Dag 1: http://nsd.se/nyheter/live-folj-hovrattsforhandlingen-har-8364920.aspx
Dag 2: http://nsd.se/nyheter/fallet-vachareeya-dag-2-i-hovratten-8380193.aspx
Dag 3: http://nsd.se/nyheter/dag3-i-hovratten-8382838.aspx

Dag 4 har jag inte hittat ännu så om någon vet, dela gärna länken.
http://www.nsd.se/nyheter/fallet-vatchareeya-hovratt-dag-5-8387777.aspx

Men det börjar inte förrän 13:00 idag om jag förstått rätt?
Citera
2014-03-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
http://www.nsd.se/nyheter/fallet-vatchareeya-hovratt-dag-5-8387777.aspx

Men det börjar inte förrän 13:00 idag om jag förstått rätt?

Jag har inte en aning. Detta var länken till idag, dag 5 och inte till dag 4 men tack ändå.
De kanske inte har släppt spärren till plus på dag 4 ännu.
Senast redigerad av moa-tove 2014-03-31 kl. 09:09.
Citera
2014-03-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror fortfarande att KJ är inblandad och att lägenheten är mord och styckningsplats, dock så tycker jag inte att domstolen ska döma någon på motsägelsefulla indicier och en stor portion antaganden kryddat med tro.

Jag kan, som du har noterat, diskutera med öppet sinne, se alternativ, kalla det rimliga tvivel eller vad som helst, kanske objektivitet. Att jag skriver något som antyder att t ex. MB har med saken att göra betyder inte att jag har ändrat på min tro om vem som är inblandad, dock så har jag inte stängt dörren för en annan gärningsman, utrymme för det finns med god marginal.

Jag respekterar din åsikt. Men hur kan du tro att lägenheten är mord och styckningsplats?
Borde man inte ha hittat teknisk bevisning som styrker det om så skulle vara fallet.
KJ:s lägenhet såg ju ut som ett mindre bombnedslag, städning verkar inte vara hans starka sida.
Citera
2014-03-31, 09:15
Medlem
Clavells avatar
Under förmiddagen kommer rätten att lyssna på två uppspelningar utan allmänheten. Det är uppspelningen av spaningsledaren Micael Selini och uppspelningen av en arbetsterapeut som uttalar sig om Kristofer Johanssons funktionshinder.

Efter klockan 13 ser programmet ut som följer:

Nytt förhör, kompis till misstänkt.
Nytt förhör, misstänktes mamma.
Uppspelning med misstänktes pappa, 50 min. Därefter tar hovrätten beslut om det blir tilläggsförhör.
Uppspelning vittnesförhör med granne till misstänkt, 24 min
Uppspelning vittne, granne till misstänkt, 17 min
Uppspelning vittne, granne till misstänkt, 26 min
Uppspelning vittne, granne till misstänkt, 22 min
Uppspelning vittne, psykolog, 16 min
Citera
2014-03-31, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag är övertygad om att KJ experimenterade ihjäl sin hund, men såvitt känt fanns ingen annan på plats som kan vittna om detta, bevis saknas. Jag tror att KJ:s signum och upprepade mantra lyder - inga bevis. Han lyckades sånär med VB-mordet - blodbesudlingen i Sonatan fällde "commander" Johansson ..

Experimenterade? Dit hör väl att plåga och peta ut ögon på små djur, grodor fåglar och katter?
Citera
2014-03-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ett sannolikt scenarium för vad som hände för VB vid Lejonbacksvägen är att hon sannolikt blev kidnappad och gärningsmännen hade en skåpbil. Lejonbacksvägen är en återvändsväg, med lite trafik och nästan inget folk i rörelse, sedan finns en mindre avtagsväg som går mot Åberget och har ingen bebyggelse, ett lämpligt ställe att utföra en kidnappning och att hålla sig gömd där också.
Mordet och styckningen sker i skåpbilen, det är orsaken att ingen brottsplats har hittats. Det mest lämpade att utföra ett styckmord är i ett badkar, därför hade de sannolikt placerat ett sådant i skåpbilen. Om inte så var fallet skulle spår funnits i skåpbilen för mycket lång tid även efter tvättning, men om det är ett badkar i plast är det endast att bränna upp det.
Kroppsdelarna placerades sedan i värnet på Mjösjöberget, där spårhundarna markerade att så var fallet.
När blod tas från kroppen vid styckning är det samma sak som likvätska och spårhundarna markerar det.
Det togs blod vid styckningen och placerades i KJ:s bil bagageutrymme, som sedan hunden Uno markerade.
Motivet var sannolikt att fördröja och vilseleda utredningen, inte att sätta dit KJ.
Mordvapnet som är mycket viktigt vid mord, var sannolikt blandannat en "Dagger" mördarkniv och det är sannolikt två olika knivar som använts vid mordet.
Man kan dra slutatsen att det är två personer som utfört mordet och någon Dagger kniv har inte KJ ägt, utan det är sannolikt en knivsamlare om haft den i sin ägo.

Var det inte en skåpbil, vit Mercedes Vito lr dylikt, som var fotad i Nsd på KJs parkering? Där KJ gick bredvid den och sen kom det fram att Polisen var intresserade av bilden?
Var det skåpbilen som var intressant då eller?
Citera
2014-03-31, 09:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag respekterar din åsikt. Men hur kan du tro att lägenheten är mord och styckningsplats?
Borde man inte ha hittat teknisk bevisning som styrker det om så skulle vara fallet.
KJ:s lägenhet såg ju ut som ett mindre bombnedslag, städning verkar inte vara hans starka sida.

Jo, det borde man ha hittat, och hade kanske gjort det om man hade undersökt lägenheten mer noggrant tror jag. Åklagaren ledde förundersökningen och dirigerade därmed polisens tekniker, fantasi lider hon inte brist på, dock är jag tvivlande angående hennes inlevelseförmåga, var finns detektiven inom henne?

Lägenheten borde ha undersökts ännu mer, det hade kanske gynnat alla parter, även de som troligtvis är oskyldiga och som diskuteras här tror jag.

Åklagarens bevisning går ut på att VB mördades i lägenheten, något alternativ skönjer jag icke i detta garnnystan som kallas FUP. Problemet är att man inte har belägg för att brottsplatsen är lägenheten. Gärningsbeskrivningen säger inom Bodens kommun, hur kan man säga så när brottsplatsen är okänd?

VB kan lika gärna ha körts till en grannkommun, och då kan vem som helst ha mördat VB, för KJ befann sig i bostaden och hos sin bror såvitt känt är, VB gick därifrån.

KJ kan inte skaffa sig ett alibi pga åklagarens tämligen svävande ordalag.

Brott mot griftefriden, troligt, mord är jag inte alls så säker på.
Citera
2014-03-31, 09:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Men visst intresserade man sig för den du nämner till en början eller hur?
Man hade en tids span på honom och kollade upp hans göranden och låtanden, inte sant?
Tydligen avtog dock intresset när man inte fann något särskilt anmärkningsvärt kring honom.

Ja, inte sant .. Men det tycks som om man kollade upp honom (MB) ganska försrött och mest som allra pliktskyldigast, får inte du den känslan också ? De utrymmen som denne restaurangägare ägde eller kunde tänkas ha tillträde till, inklusive samtliga fordon, tassade polisen tyst förbi - inget av hans utrymmen fick besök av poliser med "blodhundar", eller hur ? Raka motsatsen mot vad Kristoffer Johansson bestods, inte sant ? Olika faller ödets lotter, eller hur ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-31 kl. 09:51.
Citera
2014-03-31, 09:50
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, inte sant .. Men det tycks som om man kollade upp honom (MB) ganska försrött och mest som allra pliktskyldigast, får inte du den känslan också ? De utrymmen som denne restaurangägare ägde eller kunde tänkas ha tillträde till, inklusive samtliga fordon, tassade polisen tyst förbi - inget av hans utrymmen fick besök av poliser med "blodhundar", eller hur ? Raka motsatsen mot vad Kristoffer Johansson bestods, inte sant ? Olika faller ödets nycker, eller hur ?

Var det inte KJ som bara hade span på sig "tills lampan släcktes" i hans lägenhet?
Citera
2014-03-31, 09:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Var det inte KJ som bara hade span på sig "tills lampan släcktes" i hans lägenhet?

Jo, och om jag inte missminner mig så brukade han ha tänt dygnet runt?

EDIT;Rättar mig själv, hittade direkt.

FUP

Vidare uppger N*ls att Kristoffer ofta har neddraget för fönsterna, även fast det är fullt ljus
tänt inne. Sent i på kvällarna, i alla fall i vintras. Det syntes att det lyste även fast han hade
fördraget för fönsterna.
Citera
2014-03-31, 10:25
Medlem
Innan jag förpassar min doskniv tillbaka i verktygslådan, så har jag några funderingar.
Som jag förstår så var såren inte speciellt djupa, med lite tryck bakom, skulle man nog kunna få et 40mm. djupt sår, då kött och fett trycks ihop.
Även om doskniven inte återfinns i var mans verktygslåda, så gissar jag att den är betydligt vanligare än sådan där daggers å allt vad det kallas.
Vet man vilken form sårkanalen har, rak, konisk eller vad? Är dom lika djupa? Doskniven skulle ge ett koniskt sår.
Det har pratats om märlspikar, skölpar, splitsnålar och stämjärn.
Märlspiken ger ett runt sår, skölpen ett C-format men med samma bredd på hela djupet, en splitsnål skulle ge ett C-format koniskt sår, men en sådan är ju svår att reglera hur djupet på såret.
Sedan finns ju en sorts potatisskalare med runt skaft, och ett C-format blad, ca: 50mm. långt.
Citera
2014-03-31, 10:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Även jag har träffat Daniel Oderth Demuynck, som han heter nu för tiden. Personligen tycker jag hans charm och intelligens är lika överdriven som min penisstorlek, men vi kan väl vara överens om att KJ är en rätt annorlunda personlighetstyp jämfört med honom. Hur kommer det sig att KJ trots det attraherar en fan club?

Ja, det är ett svårförklarat fenomen .. T. o. m. en sån som Valjakalle i Åmsele drog till sig groupies som en tänd utomhuslampa drar till sig flygfän i natten .. Svårförklarat när det gäller ufot KJ, verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in