2014-03-29, 18:17
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Idag är det fler som väljer bort körkort enligt mig. Sedan beror det som sagt på vart du bor, bor man i större stad med fungerande kollektivtrafik, varför behöver du körkortet?

Har klarat mig fint utan och brukar nämna att kollektivt fungerat bra tidigare vid intervjuer.
Citera
2014-03-30, 19:07
Medlem
knibens avatar
gjort ett CV(inget rött är med i det riktiga, under det röda ligger all personlig info, 4 rader + bild) i CS5 ,inkluderat även personligt prev kan man säga, tänkte lite på det efter jag läste det här

vad ska man förbättra...
Citera
2014-03-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kniben
gjort ett CV(inget rött är med i det riktiga, under det röda ligger all personlig info, 4 rader + bild) i CS5 ,inkluderat även personligt prev kan man säga, tänkte lite på det efter jag läste det här

vad ska man förbättra...

Vad sägs om att förbättra allt? Det finns några stavfel och särskrivningar. Sedan vore det bättre om du beskrev arbetserfarenheterna lite mer ingående. Till exempel något i stil med:

ABC Förskola 2011 - 2014. [Beskrivning av arbetsuppgifter]
[Företagets namn] Sommarjobb 2013. [sammanfattning av arbetsuppgifter]

Likadant med prao och annat som du vill ta med. Skippa intressen, och skriv ett separat personligt brev.
Citera
2014-03-30, 19:51
Medlem
Citat:

vad ska man förbättra...
Vad har du för syfte med detta? Vad vill du? Hur har du tänkt ut att detta skulle vara det bästa sättet att presentera detta?
Citera
2014-03-30, 20:29
Medlem
knibens avatar
Citat:

vad ska man förbättra...

som ni märker har jag ingen stor erfarenhet av arbetslivet, är ju bara 18 bast,
så jag försöker kompensera med ett unikt CV..
Citera
2014-03-30, 20:38
Medlem
Citat:
Vilken tjänst vill du ha med detta "unika" CV?
Arbetsgivaren ser att du är 18 år och tar hänsyn till detta vid värderingen av dina meriter, så om jag var du skulle jag skriva ett korrekt CV och presentera vad jag faktiskt kan och sedan lägga ned väldigt mycket tid på ett anpassat personlig brev till varje tjänst och lyfta upp mina fördelar.
Citera
2014-03-30, 20:55
Avslutad
Citat:

vad ska man förbättra...

Ser det ut precis sådär? Gjort i Adobe?
Citera
2014-03-30, 21:12
Medlem
Citat:

Det är inget fel i att vilja satsa på ett unikt cv, men då bör man göra det på rätt sätt. Det är till exempel bättre att visa varför man är unik. Det kan till exempel vara en merit som sticker ut ur mängden.

Men huvudregeln är att man alltid bör lista alla sina utbildningar, arbetslivserfarenheter och övriga meriter (språk, it-kunskaper, körkort etc). Man bör också formulera det på ett speciellt sätt. Bland annat namnge företagen och skolorna/utbildningarna, skriva tidsperiod, arbetsuppgifterna på företaget, gradera ens språkkunskaper och så vidare.

Läser man ditt cv nu så ser man bland annat stavfel och särskrivningar samtidigt som man inte vet något alls. Det där med trädgårdsarbete till exempel, det säger ingenting om du har sysslat med det hemma i din egen trädgård. Då är det ingen merit. Men har du sysslat med att klippa gräs, rensa rabatter, klippa häckar etc hos någon annan så kan det vara en merit. Samtidigt har man ingen aning om vad du har sysslat med på praktikplatserna, på sommarjobbet och extrajobbet etc. Man vill veta vad du kan och varför man ska anställa just dig.
Citera
2014-03-30, 21:23
Medlem
sasos avatar
Citat:

vad ska man förbättra...

man ser att du har talang iaf
Citera
2014-03-30, 21:43
Medlem
knibens avatar
Citat:

vad ska man förbättra...

uppdaterat CV: nya till vänster, gamla till höger
Citera
2014-03-30, 22:28
Medlem
Citat:

Fortfarande inte bra. Dels stavfel, dels är du inte tydlig nog, dels dålig struktur, dels ska du skippa intressen och sista delen hör hemma i ett personligt brev och inte på ett cv.

Språk hör inte hemma under "arbetslivserfarenheter" utan det ska tas med i "övriga meriter". Man ska även gradera sina kunskaper. Till exempel:

Svenska: Flytande/modersmål.
Engelska: Mycket goda kunskaper
Spanska: Grundläggande kunskaper.

Man ska dessutom ALDRIG nämna något i negativ bemärkelse. Du skriver att du är trespråkig men att du inte talar spanska så bra. Det får en att tro att du verkligen inte är trespråkig (dvs kan alla språken bra/flytande), och det låter mer negativt att skriva "jag kan inte tala spanska så bra" än att skriva "grundläggande kunskaper i spanska". Dessutom skriver du inte ens ditt cv på felfri svenska, och det uppskattas aldrig av arbetsgivare. Har du otur så kommer arbetsgivaren istället slänga det direkt i papperskorgen. Enbart på grund av dåligt språk (stavfel).

Dela upp allt i stycken och baka inte in allt i en enda text. Var dessutom mer tydlig. Du skriver att du hade både administrativa och icke administrativa arbetsuppgifter på förskolan, men det säger absolut ingenting. Det är så intetsägande.

Det är bättre om du formulerar dig i stil med:

Utbildning:

Flashbacks gymnasieskola. Teknikprogrammet - inriktning xxx. 2011-2014.

Arbetslivserfarenhet:

ABC Förskola. Sommarjobb 2013 samt extraarbete januari - mars 2014.

Ansvara för samlingar, utevistelser och luncher. Organisera och planera för lekar och utevistelser. Att ta hand om barn och hjälpa till vid behov, till exempel påklädning och hjälpa till vid toalettbesök.

Övriga meriter:

[fotbollskolans namn]: juli 2012. Var ledare för en grupp barn i åldrarna 7-8 år. Såg till att de fick lära sig grundmomenten i fotboll, samtidigt fick jag organisera och planera träningarna.

Prao på Burger King april 2012 [ange stad, finns det flera burger king i den staden så namnge gärna exakt vilken]. Fick grilla hamburgare, stå i kassan, diska, städa runt om i restaurangen.

Språk:

Svenska: Flytande/modersmål.
Engelska: Mycket goda kunskaper
Spanska: Grundläggande kunskaper.
Citera
2014-03-30, 22:30
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Alltså... Skickar du in sådan skit? Det var banne mig det fulaste CV jag någonsin sett, sitter du i Paint eller?

En första förändring skulle vara om du skriver som folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in