Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
ab^x-y = (c*(d-x))+f
Ser inte ut som en sådan ekvation som kan lösas i form av ett uttryck med elementära funktioner.
Frågan är då hur man lämpligast går till väga. Jag gjorde en kanske olycklig förenkling i min första formulering och borde därför förtydliga det hela. Då får vi tillägget att b = g*h^i. Helheten blir därmed a((g*h^i)^x-y) = (c*(d-x))+f.
Allt utom x och h är konstanter och vad det handlar om är att skriva ett program som kontinuerligt visar vad x är utifrån hur h förändras.
Ännu lättare blir det förstås om jag beskriver vad jag är ute efter i klarspråk. Utifrån ett givet startkapital och en genomsnittlig ekonomisk tillväxt per vecka vill jag beräkna när (= vid slutet av vilket år) man fått ihop en så stor summa pengar att den räcker till ett givet år med en viss summa per månad samt för att betala av en fast skuld.
Om vi stoppar in lite siffror i formeln kan det till exempel se ut så här:
10000((0,7 * 1.02^52)^x-2015) = (300000*(2047-x))+2000000.
a = startkapital = 10 000 kr.
g = multiplikator som anger hur mycket som blir kvar efter att årlig skatt har dragits = 0,7 (motsvarar 30 % skatt).
h = multiplikator som anger genomsnittlig procentuell tillväxt per vecka = 1,02 (= 2 % tillväxt).
i = 52 (antal veckor per år).
y = startår.
c = önskad summa per år från och med y = 300 000 kr.
d = slutår = 2047
f = en fast skuld = 2 000 000 kr.
Om den genomsnittliga tillväxten per vecka sedan förändras till 1,8 % blir förstås x något högre och det är det sambandet jag vill åt.