2014-03-30, 05:35
Medlem
Det har påståtts att mordvapnet skulle ha varit ett stämjärn, skölp eller liknande. Vad jag kan förstå har de sökt ett mordvapen som KJ kunde tänkas inneha.
Nu har personer gjort en stor research vad mordvapnet kunde tänkas vara och de har kommit fram till att blandannat är det "mördarkniven" Dagger, som också passar in när man ser till skadorna.
Sannolikt är det två olika vapen som använts och då kan man anta att mördarna var två personer.
Om det är mördarkniven Dagger som använts och det är ingenting som motsätter det, om så är fallet kan KJ avföras som mördaren av de som trott han är gärningsmannen.
Om KJ hade varit ägare till en Dagger mördarkniv han hade visat upp den för sina kompisar som en häftig grej, det är jag helt övertygad om.
Jag anser att det är någon samlare som har haft en sådan Dagger mördarkniv i sin samling, det finns inte annars orsak att skaffa sig en sådan kniv.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-30 kl. 05:56.
Citera
2014-03-30, 05:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ann* Parf* a,a är iaf den som kontaktade MLL om ett gult hus.

Här är en post som jag postade November 21, 2013 som bla. inkluderar Ann* Parf* :

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vittnet LV tittade in i huset på förmiddagen den 18/5 eller på förmiddagen den 19/5. Den 18/5 var MB med fru till Lakaträsk och hämtade kallkällvatten med x antal procent smältvatten inkluderat. Denna färd på totalt cirka 15 mil verkar iaf ha intresserat polisen eftersom paret förhördes i efterhand angående ärendet. Känns inte som polisen hade full koll på dem denna dag.

Kom benen dit strax innan MPS anlände den 20/5 så bör benutsättaren/benutsättarna haft kännedom om att MPS skulle dit och söka. Eller att vederbörande gav ett anonymt tips till någon i MPS lokala ledning att söka där. Jag tror inte så gärna på slumpen.

Synska media APs Gula Hus...MBs Gula Hus i Lakaträsk... och det Gula Huset där VBs ben hittades...

Undrar om... MB hadde hört ryckten att en synsk informerat MLL från MP om att VB fanns i et gult hus (" slitet gult ruckel till hus"),
att MLL från MP kanske hadde informerat polisen om detta, och att MB blev rädd att polisen skulle komma underfund med att MB hadd just ett sådant hus i Lakaträsk.
MLL sagde i förhör den 21 Maj att hon viste om att MB hadde ett ett gult hus i Lakaträsk, och att hon informerat kom Inge Barsk om detta.
Och så undrar jag om MB då, den18 Maj, åkte till hans gula hus i Lakaträsk och hämtade VBs kvarlevor och någon gång mellan kvällen den 18 Maj och kvällen den 20 Maj, plaserade VBs ben i "det gula huset" för på så sätt förflytta ett evt interesse för hans eget gula hus till ett annant gult hus?

FUP 58
Förhör med MLL från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 11:10

MLL har tidigare kontaktats av ett synskt media Ann* Parf* från (*=a *=a)

Gällivare och hennes bilder är att flickan skall finns i

Ett slitet gult ruckel till hus, i ett tallhedsområde, där taggtråd, elektiska

ledningar finns.

Huset kan eventuellt vara en ladugård.

Där kroppen finns skall det vara mörker, flickan skall vara bragt om livet eller

finnas sövd.

Budskapet från Parfa har " surrat" i den hördas huvud och har fastnat i gula

slitna hus.

FUP 59
Förhör med MLL från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 11:10

MLL känner också till att Berg har ett gult hus i Lakaträsk, vilket hon lämnat till

kom Inge Barsk. Huruvida denna fastighet är kontrollerad känner den hörda inte till.

FUP 59
Förhör med MA från MP den 21 maj, 2013. Förhör påbörjat 14:22

Sedan var det någon som hade fått ett tips om att korpar varit synliga uppe vid Gammelängsfortet och då beslutade de sig för

att åka dit.

På vägen upp dit lade de märke till ett gult hus och sade till varandra att detta hus måste de

kolla sedan. Det var någonting om att en siare hade sett ett gult hus i sin spådom.
2014-03-30, 06:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att VB lämnade KJ:s bostad på två ben kan tas för givet därför hon blev inte mördad i bostaden.
Strax efter att VB anmäldes som försvunnen den 7 maj var det ett anonymt vittne som anmälde att VB hade setts utanför KJ;s bostad ensam vid 21.00 tiden. Det här vittnet ville inte ställa upp i förhör vad jag kan förstå, och därför har det inte tagits med vittnesuppgiften.
Sedan finns det här kvinnliga vittnet på Lejonbacksvägen som såg det som sannolikt var VB gående där vid 21.30 tiden, den där tiden är inte exakt och finns säkert variation på. Men vad KJ uppgett är att VB lämnade bostaden 21.00 och det anonyma vittnets tid stämmer helt in.
Det fetade: Var har du hämtat den uppgiften ifrån? Om ett anonymt vittne som skulle ha sett VB?
Kan jag inte påminna mig att jag hört om tidigare.
Citera
2014-03-30, 06:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fick ett pm från en som skriver att WL ljugit i förhören om vad han gjorde veckan efter VB mördades. Hen har pratat med polisen om detta och är 99% säker på att WL ljugit. Pmaren är rätt säker på att WL är inblandad på något sätt. Detta pm kom innan detta med att han ringde MB 1/5. Mer än så skrev hen inte. Kanske hade polisen pratat med WL, vilket gjorde att han svarade när Kuriren ringde till skillnad från MB som inte ville svara. Eftersom MB inte svarade gissar jag på att WL förvarnat honom. MB är nog den sorten som annars svarar när mobilen ringer.

Myckett interssant!!!

Tak för den infon.

Hoppas att du informerar Advokat TO om detta .
Om du inte har/kan hitta email till advokat TO så PM mig så skall jag gje dig advokat TOs email adress.
Senast redigerad av Theforeigner 2014-03-30 kl. 06:16.
Citera
2014-03-30, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fetade: Var har du hämtat den uppgiften ifrån? Om ett anonymt vittne som skulle ha sett VB?
Kan jag inte påminna mig att jag hört om tidigare.
De här uppgifterna om ett anonymt vittne som sett VB utanför KJ:s bostad den 4 maj kom väl ungefär den 9 maj, jag har för mig att polisen kände till det, sannolikt var det rapporterat till polisen. Men eftersom uppgiftslämnaren var anonym fanns det väl ingen orsak att ta vittnesuppgifterna som seriösa. Men i efterhand kan man inse att uppgifterna var seriösa därför det finns ingenting som motsätter de uppgifterna.
Citera
2014-03-30, 07:34
Medlem
Citat:
De här uppgifterna om ett anonymt vittne som sett VB utanför KJ:s bostad den 4 maj kom väl ungefär den 9 maj, jag har för mig att polisen kände till det, sannolikt var det rapporterat till polisen. Men eftersom uppgiftslämnaren var anonym fanns det väl ingen orsak att ta vittnesuppgifterna som seriösa. Men i efterhand kan man inse att uppgifterna var seriösa därför det finns ingenting som motsätter de uppgifterna.

Var inte typ ngn som såg henne på en byggmarknad kring 16.00 långt ifrån hemmet. Den uppgiften ströks nog.
Citera
2014-03-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Men, som sagt, vi behöver inte diskutera detta. Vi behöver bara gå till första sidan av denna tråd. Där hittar man dels länken till Missing Peoples efterlysning (numer inaktiv men den är citerad i Quarrels startinlägg) och dels artikeln i Kuriren. Båda dessa publicerades den 8 maj (ev redan den 7:e). Och kan man tänka sig: Där står det i bägge att Vatchareeya hade mörka kläder när hon försvann.
När anmälan görs om VB:s försvinnande den 7 maj är det hennes styvfar som gör den och i anmälan finns det ingenting om vilka kläder hon hade på sig när hon försvann. Den som kände till vilka kläder VB hade på sig var KJ och det är sannolikt därifrån uppgifterna om kläderna kommer.
Att vittnet på Lejonbacksvägen skulle ha gjort en falsk anmälan det tror jag inte alls på, den gula ICA plastpåsen är inte med som borde ha varit viktig vid ett sådant agerande.
Jag anser att hon ser en kvinna som sannolikt är VB efter vad hon beskrivit, det passar in tidsmässigt också. De här vittnesuppgifterna skulle inte ha kommit med i förundersökningen om inte polisen ansåg de var seriösa och sådana saker kan de bedöma bättre än en besser weisser som sitter framför en lap-top och tror han kan och vet allt och alla som inte har samma inställning skall trakasseras.
Citera
2014-03-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag håller med, nu har vi å inte minst jag hackat på den här stackars Ul* så in i helvete så det kan inte finnas något kvar att komma med.
Det ska bli intressant att höra advokatens och rättens inställning.
Det är lite spännande att inger av er anser att bevisvärdet av markeringen ökar pyttelite av att man även funnit VB blod i samma utrymme, men visst, bortse från hunden ni.
Citera
2014-03-30, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Var inte typ ngn som såg henne på en byggmarknad kring 16.00 långt ifrån hemmet. Den uppgiften ströks nog.
Det var någon person som påstod hon setts på någon galleria i Luleå, men det raderades.
Citera
2014-03-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jepp... FUP har ingen info angående var WL var den 18 Maj, mycket konstigt att polisen inte frågat WL om just detta.

Men på WLs Facebokk så blir WL, den 18 Maj, 2013, vänn med Patri* Engströ* (k,m).

Gå till FUP och sök på denna PEs namn och kom underfund med hur/vad han var involverad i.

SPADEN !!!
A säger att han tittat i facebook på TeamFerrets sida. Där läste han att det är en kille
som heter PE som efterlyser en spade och som A förstod samtalet på
sidan var det till KJ som PE ställde frågan. Vart tog KJ vägen stod i samtalet.
A kan inte säga exakt när frågan skedde på forumet, men spaden skulle ha försvunnit i
samband med ett spel (airsoft) som skedde under våren -13, i Luleå. Spaden skulle ha
använts till att fylla sandsäckar som användes i spelen. Och sedan försvann spaden av okänd
anledning och efterlystes på forumet av PE. (FUP s.1261)

WL och KJ träffade inte varandra efter Air Soft spelet på Kvarnängshöjden i Boden
lördagen den 11 maj. De åkte ut på morgonen tillsammans med ca 30 personer, som delades
upp i två lag. Den som ledde spelet var PE. KJ ch WL var i samma
lag. Lagen skulle utföra olika uppdrag och de sköt på varandra, ett typiskt militärt scenario,
enligt WL. Spelet avslutades mot kvällen och var och en åkte hem till sitt. De hade fått i
uppdrag att gräva en förläggning och WL glömde att ta med sig spaden tillbaks efter
spelen. Då frågade PE på Facebook var spaden, och WL svarade att han glömt kvar
den på området. (FUP s.1311)

Angående PE inlägg så uppger RÅ att alla KJ inlägg försvann från
FB. RÅ antar att det är KJ själv som plockat bort eller gjort sina inlägg osynliga
detta på grund av att KJ blev utpekad som mördare på nätet. (FUP s.1355)

Den 21 eller 22 maj skriver PE på facebook till KJ och några andra i hans spelgäng
om spaden. Det här sker den 21 ev 22 maj kl. 08.00 – 09.00-tiden. KJ svarar: "har
ingen spade" och hänvisar till WL, lagledare. PE har pratat med WL tidigare
som inte heller hade någon spade. Under chatten nämner KJ att han är i stugan i
Altersjön och loggar sedan hastigt ur sig från facebook. Man kan inte få tag på honom efter
det. (FUP s.1388)

Är det någon som ljuger om vistelser i stugan? JJ har uppgett att KJ tillbringar sista dagarna i hemmet, DJ skulle flytta in i stugan den 20 maj (hans mamma städade den 16 maj i stugan då DJ hade synpunkter på att KJ skräpar ned). Ändå uppger KJ att han var i stugan den 18 (fest i stugan, bjöd in WL), 19 (pratar med NS och en tjej i stugan) och 21 eller 22 (uppger på fb att han är i stugan).
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-30 kl. 08:48.
Citera
2014-03-30, 08:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Att VB lämnade KJ:s bostad på två ben kan tas för givet därför hon blev inte mördad i bostaden.
Strax efter att VB anmäldes som försvunnen den 7 maj var det ett anonymt vittne som anmälde att VB hade setts utanför KJ;s bostad ensam vid 21.00 tiden. Det här vittnet ville inte ställa upp i förhör vad jag kan förstå, och därför har det inte tagits med vittnesuppgiften.
Sedan finns det här kvinnliga vittnet på Lejonbacksvägen som såg det som sannolikt var VB gående där vid 21.30 tiden, den där tiden är inte exakt och finns säkert variation på. Men vad KJ uppgett är att VB lämnade bostaden 21.00 och det anonyma vittnets tid stämmer helt in.
Du och många andra tycks ha sett ut KJ som gärningsmannen och vittnen som inte passar in i den bilden skall ifrågasättas på ett mycket grovt, kränkande och förnedrande sätt, skall ses som mindre vetande, inte trovärdiga, ha stora psykiska problem m.m.
Jag har full förståelse för vittnen som kan ha mycket värdefull information att komma med, men de anser att det är obehagligt att bli påhoppade med personliga kränkningar och liknande om inte deras uppgifter stämmer in med det som är förutbestämt.

I slutändan blir det att polisen får mycket svårt att få in vittnesuppgifter därför personer vill inte bli kränkta som sker när de kommer med uppgifter som inte passar in i det förutbestämda.
För polisen att kunna lösa brott är vittnesuppgifter mycket viktiga, men vissa personers agerande kan sägas motverkar polisens jobb. Jag anser man skall respektera alla personers åsikter och har man inte samma åsikt skall man inte behöva ta till personangrepp mot den personen, det endast visar stor svaghet.
Du nämner mycket om svammel som du påstår andra framför, men ditt påstående om att VB mördades med ett stämjärn och lindades in i ett draperi och bars ut från bostaden av KJ, jag anser det är ett svammel som slår allt annant med flera kubik.

Fetat är nytt för mig .. I elfte timmen dessutom, när målet i hovrätten snart befinner sig på upploppsrakan .. Det låter ju bestickande, men hur troligt är det att det finns personer som avstår från att lämna uppgifter som har betydelse för målet men som inte står i samklang med vad polisen, utredarna, och åklagarna tycker och tror under förevändning att de inte vill bli ifrågasatta, kränkta, påhoppade och förnedrade ? Trakasserade. Dessutom, går det inte att skicka in upplysningar anonymt ? Vem kan kränka och förnedra någon som inte går att identifiera ? Kan folk inte skilja på sak och person ? Kan bara gå till mig själv; skulle jag avstå från att posta aparta åsikter och teorier i den här tråden av risk att bli hållen för genuin idiot, trådtroll och förmodad rättshaverist ? Vad skulle jag bry mig om det ? Inte ett dyft, jag är ju anonym på nätet, omöjlig att identifiera och därmed omöjlig att kränka. Njae Lagro, jag har svårt att ta det här påståendet seriöst - precis som en hel del annat som du inser och anser. Jag tror du önsketänker, Lagro - God morgon.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-30 kl. 09:07.
Citera
2014-03-30, 08:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Framgår det inte nånstans i tråden att mamman trodde att Vatchareeya hade boken med sig i en plastpåse när hon lämnade hemmet vid 16-tiden ? Och att VB vanligen brukade ha sina böcker i en plastpåse när hon drog till plugget i Luleå ?
Den uppgiften finns, men du sa att VB måste ha haft boken i en plastpåse. Det måste hon inte, även om mamman vittnar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in