Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Mina anatomiska kunskaper är inte så bra. Jag visste inte ens att lungan är mer än 1 cm tjock. Men i lungan finns det ju luft. När kniven kommer fram till lungan så puttas väl lungan undan från kniven. Den sitter väl inte fast i ryggen? Då kan det ju tänkas att kniven skär in i lungan lika mycket oavsett om kniven sticks in 40 eller 80 mm. Det mått som behövs är väl bredden på såret där det kommer ut ur muskulaturen och innan den når lungan. Den där daggern är ju inte konisk hela vägen heller så har den stuckits in väldigt långt så är ju bredden ungefär lika oavsett.
Jag har markerat ut de fyra sårkanalerna som har passerat revbenen (från ryggsidan) här:
http://postimg.org/image/zd17tpys9/
Det är svårt att avgöra
exakt position på skadorna eftersom dessa anges på två sätt:
1) i cm relativt 7:e halskotans taggutskott och i cm relativt mittlinjen (ryggraden), samt
2) i förhållande till revbenen.
Jag har i första hand följd de senare angivelserna och höftat avståndet från mittlinjen (ryggraden), samt återgivit riktningen och kurvaturen på skadorna (utifrån skissen).
Om jag inte fullständigt sov mig igenom den handfull anatomiska föreläsningar jag bevistat måste vapnet i samtliga fall ha passerat huden, underhudsfettet, Trapeziusmuskeln, bröstdelen av Longissimusmuskeln och Intercostalesmusklerna (inre och yttre) samt lungsäcken innan den passerade in i lungorna (i åtminstone 3 av fallen).
Eftersom skadorna är tämligen centrerade torde avståndet mellan lungans bakre vägg och ytterhuden inte skilja sig åt särskilt mycket.
Min
uppskattning är att djupet på skadorna som når till lungorna inte är djupare än 5-7 cm.
Även skillnaden mellan de skador som når lungorna (D, H, L) och den som når lungsäcken (G) är mycket liten, drygt 1 cm.
Tycker återigen att det pekar på ett kort blad vars maximala djup begränsas på något sätt, genom handtag, parerstång eller handens grepp.
Som svar på din fråga: lungsäckens yttre hinna fäster just i revbenen, medan den inre fäster i lungorna, så på så vis hänger de samman. Att ett så skarpt föremål som har penetrerat hud och ett flertal muskler enbart skulle "putta undan" lungan tycker jag låter osannolikt.