2014-03-30, 00:16
Medlem
Ja så sägs det enligt rapporter från SVD som citerar Andrej Illarionov som tydligen är en tidigare ekonomisk rådgivare till Putte

Citat:
Men skulle verkligen EU-landet Finland hotas?

– Det står inte på Putins agenda idag eller i morgon. Men om Putin inte stoppas tidigare så kommer frågan att väckas förr eller senare. Putin har ju sagt flera gånger att bolsjevikerna och kommunisterna gjorde stora misstag. Han skulle mycket väl kunna säga att bolsjevikerna 1917 begick förräderi mot ryska nationella intressen genom att ge Finland självständighet.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putin-vill-aven-aterta-finland_3413872.svd

Frågan om det här ännu mer anti Ryssland propaganda eller om det verkligen är hans planer att erövra allt från Ukraina till baltiska staterna och upp till Finland.

Fortsätter han mote baltiska staterna går han då officelt emot NATO vilket inte på riktigt kan vara en möjlighet just nu.

Vad tror ni?
Citera
2014-03-30, 00:19
Medlem
GanjahSmokes avatar
Jag tror dom vill ta Finland och att dom vill ta tillbaka alla baltländer.

Sverige borde skaffa massförstörelsevapen. Kärnvapenspetsar som når Moskva.
Detta är ända sättet att slippa ryssarna.
Det kommer bli jävligt mycket blodigare om dom går in i Finland än när dom gick in i Ukraina.
Citera
2014-03-30, 00:20
Medlem
Finns inte en chans att han ger på sig Finland. Finland är inte historiskt ryskt likt Krim-halvön. Putin är en smartare ledare än så och vet vad han kan och inte kan göra.
Citera
2014-03-30, 00:23
Medlem
GanjahSmokes avatar
Om Ryssland går in i Finland så måste Sverige fort gå in och ta över Åland och säga att det är vårt för dom pratar svenska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Åland
Citera
2014-03-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Finns inte en chans att han ger på sig Finland. Finland är inte historiskt ryskt likt Krim-halvön. Putin är en smartare ledare än så och vet vad han kan och inte kan göra.

Vad tror du om balt länderna då?
Citera
2014-03-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliy
Vad tror du om balt länderna då?

Kommer inte heller att hända då balt-länderna är med i NATO även om det finns en stor del rysktalande befolkning där. Jag tror ni tittar åt fel håll. Personligen tror jag Putin blickar mer mot öst och länder som Kazakstan där det finns mycket olja/gas och som även är allierade med Ryssland.
Citera
2014-03-30, 00:48
Medlem
GanjahSmokes avatar
Sverige borde stötta Ryssarna att ta både Finland och baltländerna i byte mot Åland.

Ärligt talat så skiter jag i Finland och baltländerna.
Finland tillhör Ryssland som det var en del av år 1914

Hur många verkligen bryr sig om dessa länder ?
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-03-30 kl. 00:55.
Citera
2014-03-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Kommer inte heller att hända då balt-länderna är med i NATO även om det finns en stor del rysktalande befolkning där. Jag tror ni tittar åt fel håll. Personligen tror jag Putin blickar mer mot öst och länder som Kazakstan där det finns mycket olja/gas och som även är allierade med Ryssland.

Jo du har en poäng där, Kazhakstan, Uzbekistan och alla stan länder har inga starka allianser och inte heller är de med i EU.

Fast om han tar över dessa och styrker Ryssland, kan hotet komma då åt andra hållet?
Citera
2014-03-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Sverige borde stötta Ryssarna att ta både Finland och baltländerna i byte mot Åland.

Ärligt talat så skiter jag i Finland och baltländerna.
Finland tillhör Ryssland som det var en del av år 1914

Hur många verkligen bryr sig om dessa länder ?

Du är inte svensk, så vad du tycker saknar betydelse om vi följer samma logik, eller hur? 1914 hade din släkt antagligen aldrig ens hört om Sverige.

Men mer OnT. Varför just Åland? Det finns svenska landskap i Finland, och Åland är ett. Men mindre än 10% av svenskarna i Finland bor på Åland. Ingen svensk skulle förstås vara villig att skicka 92% etniska svenskar i gapet på Putin i utbyte mot 8%. Men som sagt, du är inte svensk och har inte ens lärt dig svenska språket.
Citera
2014-03-30, 01:21
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Du är inte svensk, så vad du tycker saknar betydelse om vi följer samma logik, eller hur? 1914 hade din släkt antagligen aldrig ens hört om Sverige.

Men mer OnT. Varför just Åland? Det finns svenska landskap i Finland, och Åland är ett. Men mindre än 10% av svenskarna i Finland bor på Åland. Ingen svensk skulle förstås vara villig att skicka 92% etniska svenskar i gapet på Putin i utbyte mot 8%. Men som sagt, du är inte svensk och har inte ens lärt dig svenska språket.

Du har rätt min mormor var från Norge så jag kanske inte är tillräckligt svensk för dig.

Jag visste inte att det var så många mer svenskar i Finland.
Men nu vet jag det,tack för informationen. Du måste vara finne.

http://eplads.norden.org/nordenssprak/kap4/4b.asp
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-03-30 kl. 01:25.
Citera
2014-03-30, 01:22
Medlem
Jag nästan hoppas Ryssland ger sig på Finland - det kommer återigen bli deras grav. Vodka-stinkande ryska värnpliktiga som mejas ner av finska högmotiverade, elittränade, högteknologiskt utrustade gränsjägare. Kanske kan Karelen bli finskt igen....
Citera
2014-03-30, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Jag visste inte att det var så många mer svenskar i Finland.
Men nu vet jag det,tack för informationen. Du måste vara finne.

Nej då, men jag har en viss allmänbildning och kan använda Google och Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenskar

Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Jag nästan hoppas Ryssland ger sig på Finland - det kommer återigen bli deras grav. Vodka-stinkande ryska värnpliktiga som mejas ner av finska högmotiverade, elittränade, högteknologiskt utrustade gränsjägare. Kanske kan Karelen bli finskt igen....

Knappast. Om ryssarna vill tar de nog Finland på högst en vecka, liksom de tar Sverige på högst två veckor. Finnarna stod på sig riktigt bra 1939 när de flesta av dem var bondsöner och vana jägare. Idag när de liksom vi mest är bekväma, försoffade och lite överviktiga stadsbor skulle ryssarna antagligen marschera över dem på nolltid. Liksom över oss, hoppas de aldrig kommer att tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in