2014-03-29, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Slirar i spenaten..lätt att le åt din vassa ton.

VB uppfattades av andra som liten och nätt, kanske för att hon ändå var en lättviktare i förhållande till sin längd.

Förhöret med vittnet i TR blev enl min mening misslyckat då US hela tiden avbröt och tystade vittnet sin attityd.

Vittnespsykologi kan diskuteras - visst! Men faktum kvarstår - mot bakgrund av alla skriverier i media om det påstådda vittnet, borde tjejen ha hört av sig till polisen för länge sedan, eller hur ?

Kanske var VB på väg till MB, kanske inte.
Själv håller jag det inte för omöjligt att hon av någon anledning vände om för att gå tillbaka tillbaka i riktning mot hemmet. Omgivningen passar inte en mörkrädd tjej. Vet att det var relativt ljust vid den tiden fast att gå ensam i ett skogsområde framkallar rädsla för den som är mörkrädd.

Vad som gör mig fundersam är att KJ nämner att VB uttryckt att hon hade "ett ärende att uträtta i Sävast". Ingen info han nämner vid förhören, enbart till ett par av sina vänner.

Ja, visst är den omständigheten att ingen hörde av sig en av de saker som KAN tala för att det trots allt ändå var Vatchareeya. Men det är knappast något särskilt helgjutet bevis. De flesta svenskar verkar fortfarande följa med i nyhetsflödet hyggligt, men det finns många som inte alls gör det. Inte minst gäller det förstås invandrare pga språksvårigheter och annat. Det finns också människor - tänker t ex på ett ex till mig - som konsekvent vägrar att läsa om allt som har med mord och grova våldsbrott att göra. Helt enkelt för att de mår så dåligt av det.

Jag skulle ändå ha varit mer intresserad av iakttagelsen om den gjorts någon annanstans, på en väg som passade in för en promenad mot hemmet eller t.o.m. till MB (Hur osannolikt jag än finner det att hon plötsligt skulle ha bestämt sig för att gå hem till honom på en lördagkväll - deras förhållande var ju faktiskt SLUT, något som många här verkar göra sitt bästa för att förtränga). Men Lejonbacksvägen oavsett riktning... det finns inget känt skäl till att hon skulle promenera där.
Citera
2014-03-29, 23:57
Moderator
OYs avatar
Citat:

VB uppfattades av andra som liten och nätt, kanske för att hon ändå var en lättviktare i förhållande till sin längd.

Förhöret med vittnet i TR blev enl min mening misslyckat då US hela tiden avbröt och tystade vittnet med sin attityd.

Vittnespsykologi kan diskuteras - visst! Men faktum kvarstår - mot bakgrund av alla skriverier i media om det påstådda vittnet, borde tjejen ha hört av sig till polisen för länge sedan, eller hur ?

Själv håller jag det inte för omöjligt att hon av någon anledning vände om för att gå tillbaka tillbaka i riktning mot hemmet. Omgivningen passar inte en mörkrädd tjej. Vet att det var relativt ljust vid den tiden fast att gå ensam i ett skogsområde framkallar rädsla för den som är mörkrädd.

Vad som gör mig fundersam är att KJ nämner att VB uttryckt att hon hade "ett ärende att uträtta i Sävast". Ingen info han nämner vid förhören, enbart till ett par av sina vänner.

Det där med Sävast kan ha varit för att rikta misstankarna mot MB, KJ har kanske hängt med i tråden?
Citera
2014-03-30, 00:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Denna push Dagger kanske var hennes? Alla SMS med dö-döda som hittades i MBS telefon kanske var hot mot MB eller AN. Hon har bestämt att gå till Sävast för att sticka sin Dagger i MB eller AN. Hon vet när MB ska åka med taxin. Hon tvekar på vilken väg hon ska ta. Hon är så klipsk så hon gömmer sin telefon vid Åberget. Det hon skulle plugga var hur man kan ta livet av en människa och hur man undviker att en mobil kan spåras. Hon når till slut Timjanvägen där hon blir besinningslöst mördas med sitt eget vapen. Paret vet var hon varit på kvällen. För att få ut henne från villan styckas hon.

Japp - det lär ha varit arbete till framåt småtimmarna. Ändå åkte han till träningslokalen på morgonen. Den oskyldige K... däremot, han fick diarré och ställde för första gången i sitt liv in ett Airsoft event med polarna.

Vi får se dock om inte Tompa tar upp även din teori nästa förhandlingsdag i hovrätten - han verkar ju hugga på allt som rör sig nästan.

Det var inte mycket till svar du gav på min fråga för övrig. Prata bort det bara mest tycker jag...
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Japp med ett blad som detta

http://www.tacticalinc.com/12-triangle-thandle-push-dagger-wnylon-case-p-653.html

http://www.packrat-toyz.com/images/Leapers/HK-6264%20Push%20knife.jpg

Sorry denna verkar ha tre blad
Något åt det hållet om det är en push Dagger, men jag tror den måste vara lite spetsigare.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Förhöret med vittnet i TR blev enl min mening misslyckat då US hela tiden avbröt och tystade vittnet med sin attityd.

Du kan inte tänka dig att mörkrädslan för en stund fick vika för andra tankar som överskuggade mörkrädslan ..? Om VB av någon anledning var rejält upprörd över nånting vid den tidpunkt vittnet tror sig ha observerat Vatchareeya på Lejonbacksvägen ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-30 kl. 00:28.
Citera
2014-03-30, 00:07
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med Sävast kan ha varit för att rikta misstankarna mot MB, KJ har kanske hängt med i tråden?
Det kan även vara den information som gick ut i tidningarna som han använde sig av, det var motstridiga uppgifter om vart hennes mobil hade kopplat upp från början.
tex. Stort pådrag efter försvunnen Bodenkvinna som var den 8 maj
Citera
2014-03-30, 00:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Japp - det lär ha varit arbete till framåt småtimmarna. Ändå åkte han till träningslokalen på morgonen. Den oskyldige K... däremot, han fick diarré och ställde för första gången i sitt liv in ett Airsoft event med polarna.

Vi får se dock om inte Tompa tar upp även din teori nästa förhandlingsdag i hovrätten - han verkar ju hugga på allt som rör sig nästan.

Det var inte mycket till svar du gav på min fråga för övrig. Prata bort det bara mest tycker jag...
Fortsättning följer till veckan. Blir iaf intressant med rättsläkarens uttalande. Hoppas hon även får alternativet med Push Dagger, men det tror jag hon kommer få också. WLs inblandning kan vara det jag skrev i ditt svar, men kan även vara något annat.
Citera
2014-03-30, 00:17
Medlem
Citat:
/--/

Mitt fett.
Men hur mörkrädd var egentligen VB? Det lär vi aldrig få veta men det finns det som kan tala för motsatsen: (tidigare inlägg) Detta att VB var mörkrädd var ju något hon skrev om i konversation med KJ på fejsbok (att hon var "skit skrajk" för mörker).
Kanske var det inte så allvarligt menat (kanske fanns det ett bakomliggande syfte: att "lättare" kunna få skjuts?). Hursomhelst finns det uppgifter som kan tala för att VB:s rädsla för mörkret inte var så stor: en klasskamrat säger: "..att Ploy kunde gå och cykla mitt i natten och att hon tränade hela tiden" (1022), någon annan uppgav att VB "..kan gå och träna mitt i natten" (1024).
Citera
2014-03-30, 00:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Denna push Dagger kanske var hennes? Alla SMS med dö-döda som hittades i MBS telefon kanske var hot mot MB eller AN. Hon har bestämt att gå till Sävast för att sticka sin Dagger i MB eller AN. Hon vet när MB ska åka med taxin. Hon tvekar på vilken väg hon ska ta. Hon är så klipsk så hon gömmer sin telefon vid Åberget. Det hon skulle plugga var hur man kan ta livet av en människa och hur man undviker att en mobil kan spåras. Hon når till slut Timjanvägen där hon blir besinningslöst mördas med sitt eget vapen. Paret vet var hon varit på kvällen. För att få ut henne från villan styckas hon.

Stickvapnet KAN ha varit hennes eget, visst. Hon sökte knivar aktivt sedan någon månad tillbaka.

Om hon tog sig till Timjanvägen..kanske, vittnet och konversationen under kvällen kan peka på att hon åtminstone var på väg dit.

Jag är mest intresserad av att få veta orsaken till hennes starka oro sista veckan i hennes liv. Något säger mig att den oron bottnade i att hon utsatt ytterligare en person för utpressning (hennes egna ord: "jag har gjort något mycket dumt").

Jag tror alltså på att hennes död har ett samband med kriminalitet i någon form.

Med tanke på huggens placering (hjärttrakt och lungor) tror jag också på att avsikten var att döda, alltså inte något som är utfört i affektivt tillstånd. Samt att det i någon mån var planerat.
Citera
2014-03-30, 00:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Mitt fett.
Men hur mörkrädd var egentligen VB? Det lär vi aldrig få veta men det finns det som kan tala för motsatsen: (tidigare inlägg) Detta att VB var mörkrädd var ju något hon skrev om i konversation med KJ på fejsbok (att hon var "skit skrajk" för mörker).
Kanske var det inte så allvarligt menat (kanske fanns det ett bakomliggande syfte: att "lättare" kunna få skjuts?). Hursomhelst finns det uppgifter som kan tala för att VB:s rädsla för mörkret inte var så stor: en klasskamrat säger: "..att Ploy kunde gå och cykla mitt i natten och att hon tränade hela tiden" (1022), någon annan uppgav att VB "..kan gå och träna mitt i natten" (1024).

Det har du rätt i, det har framkommit motsägelsefulla uppgifter angående hennes rädsla.
Citera
2014-03-30, 00:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, Uno är definitivt inte utbildad till likhund, eller kriminalsökhund som jag föredrar att kalla det, av sin uppfödare. Uppfödaren i det här fallet inriktar sin avel på att få fram lämpliga tjänstehundar (det förekommer många olika varianter) men hon utbildar dem inte. Dessutom använder hon sig av fodervärdar, ett system som är noga reglerat genom avtal framtaget av Svenska kennelklubben, SKK.
Vid tidigast åtta veckors ålder flyttar valpen från uppfödaren till fodervärden. Den stannar där tills den är mellan 12-18 månader. Under uppväxten håller uppfödaren kurser i grunddressyr, spår- och sökträning med mera och får på så sätt en uppfattning om vilken typ av tjänstehund valpen passar bäst som.
Vid ett års ålder ska hunden bland annat röntgas på höfter och armbågar, samt genomgå en MH (mentalbeskrivning hund). Resultatet av Unos MH finns att läsa i SKK:s hunddatabas. Han visade sig vara en mycket nyfiken, ivrig, social men lite ljudskygg hund. Är allt i sin ordning kan hunden säljas. Detta förhållande vet fodervärdarna om redan från början.
Uno såldes alltså till polisen, och det var där hans utbildning till kriminalsökhund inleddes. Idag har han titeln PH (Polishund), en titel som numera registreras i SKK.

Det va kul var har du läst detta någonstans? På nätet eller? Jag tror informationen är redogjord,och felaktig dessutom eftersom ingen påstått att uppfödaren utbildat Uno, och oavsett så kan inget motsäga att Uno har markerat likspår i bilen. Uno är från en uppfödare som föder upp tjänstehundar däremot. Tjänstehundsavel, och dom vet tidigt om hundarna är ett ämne annars stannar hunden oftast hos fodervärden.

Jag är ledsen men vare sig MB ; AN eller sonen är inblandad, så innan du börjar tala om för postarna i tråden om hundar, så tror jag du ska sortera mer angående vem som är misstänkt och dömd en gång redan. Sorry, Uno har markerat och Tingsrätten har köpt att KJ är skyldig och har kört liket i sin bil.

Så viftar man bort relevant faktum, så tror jag det inte hjälper med utdrag från SKK:;
Du får nog vända dig till RPS om du vill ha mer faktaunderlag angående Uno.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-30 kl. 00:30.
Citera
2014-03-30, 00:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du kan inte tänka dig att mörkrädslan för en stund fick vika för andra tankar som överskuggade mörkerrädslan ..? Om VB av någon anledning var rejält upprörd över nånting vid den tidpunkt vittnet tror sig ha observerat Vatchareeya på Lejonbacksvägen ?

Allt är möjligt. Känslor har en förmåga att ta över vid vissa tillfällen. Och VB var utan tvekan känslostyrd som person.

Menar att ilskan tog över och styrde stegen mot ett bestämt mål.
Senast redigerad av Reviews 2014-03-30 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in