2014-03-29, 23:07
Medlem
MrFolds avatar
Får jag fråga er som nu gått igång med nästan manisk besatthet runt de tre samtalen den 1 maj mellan WL och MB vad ni tror att dessa egentligen tyder på. Det var den enda kontakt dessa två personer haft under mätperioden från februari-maj, så vad är det den skulle tyda på? Att en 50-årig karatetränare och en 20-åring med någon slags beredskapsarbete inom det militära skulle ha planerat en mordkomplott mot offret och Kristoffer? Därtill flera dagar innan offret ens bestämt sig för att åka hem till Kristoffer och plugga?

Frågan är faktiskt inte ironiskt menad, jag undrar verkligen vad ni läser in i det här.

Jag undrar också om ni begrundat det faktum att det nästan alltid finns olika typer av relationer och samband mellan människor i en stor utredning eller kartläggning. Det var inte länge sen jag och en kollega insåg att vi hade en gemensam bekant, trots att vi kommer från helt olika ställen och bakgrunder. Såna "märkliga samband" har jag varit med om åtskilliga gånger, men är bara märkliga därför att vi missbedömer sannolikheten för såna event.

Nu vill folk släpa WL inför hovrätten och han ska svara på frågor. Om vad då? På vad sätt skulle tre telefonsamtal (varav 2 tydligen inte besvarades) till en person som inte är misstänkt för mordet kunna utgöra en alternativ ledtråd som rätten måste utreda? Om det hade varit ett flertal samtal under några veckor, om det hade förekommit samtal på morddagen och därefter hade läget varit ett annat förstås. Men detta?

Jag fattar verkligen inte.

(ps: Jo - jag är lite nyfiken på varför han ringde också. Men jag anser inte att min personliga nyfikenhet har relevans för vad som är rimligt att utreda i förundersökningen)

(ps2: Jag har haft en del undringar om WL också kan jag säga. De gäller dock inte detta, utan om han möjligen kan ha varit den okända person som hjälpte (kan ha hjälpt) Kristoffer att bära ut ett långt föremål ur lägenheten den 6:e eller 7:e maj. Något mer konkret än en lite underlig känsla man får av att läsa förhören och det faktum att han hade telefonkontakt med Kristoffer mitt på dagen en av dessa dagar har jag dock inte att gå på)
Citera
2014-03-29, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Nu förstår jag inte hur du tänker, visste polisen att VB varit hos KJ dagarna närmast hon försvann?
Det måste vara en bedrift av polisen då det inte ens var en anmälan inne än.

Det är det jag är ute efter, KJ hade bara de närmsta dygnen efter den 4:e på sig att hantera kroppen utan större risk för upptäckt anser jag. Har kroppsdelar flyttats senare så är det inte KJ som har gjort det tror jag.
Citera
2014-03-29, 23:18
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Får jag fråga er som nu gått igång med nästan manisk besatthet runt de tre samtalen den 1 maj mellan WL och MB vad ni tror att dessa egentligen tyder på. Det var den enda kontakt dessa två personer haft under mätperioden från februari-maj, så vad är det den skulle tyda på? Att en 50-årig karatetränare och en 20-åring med någon slags beredskapsarbete inom det militära skulle ha planerat en mordkomplott mot offret och Kristoffer? Därtill flera dagar innan offret ens bestämt sig för att åka hem till Kristoffer och plugga?

Frågan är faktiskt inte ironiskt menad, jag undrar verkligen vad ni läser in i det här.

Jag undrar också om ni begrundat det faktum att det nästan alltid finns olika typer av relationer och samband mellan människor i en stor utredning eller kartläggning. Det var inte länge sen jag och en kollega insåg att vi hade en gemensam bekant, trots att vi kommer från helt olika ställen och bakgrunder. Såna "märkliga samband" har jag varit med om åtskilliga gånger, men är bara märkliga därför att vi missbedömer sannolikheten för såna event.

Nu vill folk släpa WL inför hovrätten och han ska svara på frågor. Om vad då? På vad sätt skulle tre telefonsamtal (varav 2 tydligen inte besvarades) till en person som inte är misstänkt för mordet kunna utgöra en alternativ ledtråd som rätten måste utreda? Om det hade varit ett flertal samtal under några veckor, om det hade förekommit samtal på morddagen och därefter hade läget varit ett annat förstås. Men detta?

Jag fattar verkligen inte.

(ps: Jo - jag är lite nyfiken på varför han ringde också. Men jag anser inte att min personliga nyfikenhet har relevans för vad som är rimligt att utreda i förundersökningen)

(ps2: Jag har haft en del undringar om WL också kan jag säga. De gäller dock inte detta, utan om han möjligen kan ha varit den okända person som hjälpte (kan ha hjälpt) Kristoffer att bära ut ett långt föremål ur lägenheten den 6:e eller 7:e maj. Något mer konkret än en lite underlig känsla man får av att läsa förhören och det faktum att han hade telefonkontakt med Kristoffer mitt på dagen en av dessa dagar har jag dock inte att gå på)
Du får väl kolla med advokaten som tog upp det i rätten? Är det någon som maniskt upprepar sitt mantra så är det väl du? WL ringde säkert till MB för att gratta ANs dotter till bröllopet, sen ville nog WL kolla att det skulle bli middag på Per&Mickes den 4/5. Två hyggliga skattebetalare som samspråkade lite helt utan kopplingar till Kristoffer (för det är viktigt i vissa kretsar att skriva den längre varianten än KJ)
Citera
2014-03-29, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja, men kan ju förebygga skador också med en hasplåt, men det kanske han inte tänkte på. Eller så kan man ju ge bort/sälja sina bilar. Han kunde även ha valt att köra vidare till den 30/5.

Finns säkert fler varianter, tror du inte det?
Citera
2014-03-29, 23:24
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Finns säkert fler varianter, tror du inte det?
Han kunde iaf ha svetsat lite rost när han ändå hade bilen upphissad och en svets inom räckhåll.
Citera
2014-03-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, varför det ? KJ kan ha suttit vid ratten, körklar, medan någon annan av gärningspersonerna stuvade in kroppsdelarna i kofferten. KJ körde sedan till f2 och tog ut likdelarna, varvid blod från det kontaminerade emballaget råkade hamna i bagaget och på listen. Hur kunde KJ ana detta, det förvånade och ställde honom - allt var ju så omsorgsfullt utfört .. KJ gjorde ett misstag, that's the way it is. Tror jag.

Du menar att den personen aldrig klev in i bilen.
Citera
2014-03-29, 23:35
Medlem
highfives avatar
https://www.youtube.com/watch?v=PucS-vjTCsk

Ett av tänkbara mordvapen som jag tror avslutade VBs liv. Det andra är Pipe Dagger.
Citera
2014-03-29, 23:41
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

På sätt och vis får man ändå tacka dig Lagro. Du tillför ändå ett underhållningsvärde till tråden med din absoluta oförmåga att ta in fakta, använda normal logik eller inse när du är ute och slirar i spenaten.

Vi behöver inte diskutera minnespsykologi. Jag har hyggligt relevanta kunskaper i ämnet, ditt svammel varje gång frågan kommer upp har visat med all önskvärd tydlighet att du helt saknar det. Det hindrar dig naturligtvis inte från att tala om för oss andra om att det kan "inses" att det "måste" ha varit VB som vittnet såg. Hela din somaliska machetemördarteori med badkar i skåpbilar hänger ju på det.

Men, som sagt, vi behöver inte diskutera detta. Vi behöver bara gå till första sidan av denna tråd. Där hittar man dels länken till Missing Peoples efterlysning (numer inaktiv men den är citerad i Quarrels startinlägg) och dels artikeln i Kuriren. Båda dessa publicerades den 8 maj (ev redan den 7:e). Och kan man tänka sig: Där står det i bägge att Vatchareeya hade mörka kläder när hon försvann.

Hur tror du att det kom sig att vittnet kontaktade polisen? Tror du att hon ringde för att hon tyckte det verkade lite mystiskt i största allmänhet att en asiatisk tjej gick på deras väg en lördagkväll? Eller var det för att hon läst efterlysningen eller någon av tidningsartiklarna?

Grubbla på det du Lagro lille. Och fundera också på hur det kommer sig att DU är mer säker än vittnet själv. I rätten säger hon att hon inte tyckte att den första bilden hon såg på Vatchareeya (examensbilden som användes i tidningen och hos MPS) var jättelik. De andra bilderna kunde hon inte uttala sig om.

Hennes första vittnesmål var för övrigt att tjejen hon såg var "ganska liten och nätt och finlemmad". Vatchareeya var 167 centimeter lång (ganska prick medellängd för svenska kvinnor) och normalviktig. Hennes första vittnesmål var också att personen gick MOT området där KJ:s lägenhet är belägen, inte FRÅN den.

Det enda som kan "inses" med detta vittnesmål är att när man tittar på helheten och tar på minnespsykologiska glasögon så talar det allra mesta för att det INTE var Vatchareeya som vittnet såg.

Slirar i spenaten..lätt att le åt din vassa ton.

VB uppfattades av andra som liten och nätt, kanske för att hon ändå var en lättviktare i förhållande till sin längd.

Förhöret med vittnet i TR blev enl min mening misslyckat då US hela tiden avbröt och tystade vittnet med sin attityd.

Vittnespsykologi kan diskuteras - visst! Men faktum kvarstår - mot bakgrund av alla skriverier i media om det påstådda vittnet, borde tjejen ha hört av sig till polisen för länge sedan, eller hur ?

Kanske var VB på väg till MB, kanske inte.
Själv håller jag det inte för omöjligt att hon av någon anledning vände om för att gå tillbaka tillbaka i riktning mot hemmet. Omgivningen passar inte en mörkrädd tjej. Vet att det var relativt ljust vid den tiden fast att gå ensam i ett skogsområde framkallar rädsla för den som är mörkrädd.

Vad som gör mig fundersam är att KJ nämner att VB uttryckt att hon hade "ett ärende att uträtta i Sävast". Ingen info han nämner vid förhören, enbart till ett par av sina vänner.
Senast redigerad av Reviews 2014-03-29 kl. 23:46.
Citera
2014-03-29, 23:43
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=PucS-vjTCsk

Ett av tänkbara mordvapen som jag tror avslutade VBs liv. Det andra är Pipe Dagger.

Japp med ett blad som detta

http://www.tacticalinc.com/12-triangle-thandle-push-dagger-wnylon-case-p-653.html

http://www.packrat-toyz.com/images/Leapers/HK-6264%20Push%20knife.jpg

Sorry denna verkar ha tre blad
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-29 kl. 23:49.
Citera
2014-03-29, 23:46
Bannlyst
Citat:
Han kunde iaf ha svetsat lite rost när han ändå hade bilen upphissad och en svets inom räckhåll.

Ja kanske det, jag vet inte? Har bilen rostangrepp? Men han kanske inte har svetskunskaper? Vet du om han har någon utbildning, eller kanske en snabbkurs?
Citera
2014-03-29, 23:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du menar att den personen aldrig klev in i bilen.

Kan vara så. Tror inte alla åkte i samma bil. Tre, högst fyra pers - två bilar.
Citera
2014-03-29, 23:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Slirar i spenaten..lätt att le åt din vassa ton.

VB uppfattades av andra som liten och nätt, kanske för att hon ändå var en lättviktare i förhållande till sin längd.

Förhöret med vittnet i TR blev enl min mening misslyckat då US hela tiden avbröt och tystade vittnet sin attityd.

Vittnespsykologi kan diskuteras - visst! Men faktum kvarstår - mot bakgrund av alla skriverier i media om det påstådda vittnet, borde tjejen ha hört av sig till polisen för länge sedan, eller hur ?

Kanske var VB på väg till MB, kanske inte.
Själv håller jag det inte för omöjligt att hon av någon anledning vände om för att gå tillbaka tillbaka i riktning mot hemmet. Omgivningen passar inte en mörkrädd tjej. Vet att det var relativt ljust vid den tiden fast att gå ensam i ett skogsområde framkallar rädsla för den som är mörkrädd.

Vad som gör mig fundersam är att KJ nämner att VB uttryckt att hon hade "ett ärende att uträtta i Sävast". Ingen info han nämner vid förhören, enbart till ett par av sina vänner.
Denna push Dagger kanske var hennes? Alla SMS med dö-döda som hittades i MBS telefon kanske var hot mot MB eller AN. Hon har bestämt att gå till Sävast för att sticka sin Dagger i MB eller AN. Hon vet när MB ska åka med taxin. Hon tvekar på vilken väg hon ska ta. Hon är så klipsk så hon gömmer sin telefon vid Åberget. Det hon skulle plugga var hur man kan ta livet av en människa och hur man undviker att en mobil kan spåras. Hon når till slut Timjanvägen där hon blir besinningslöst mördas med sitt eget vapen. Paret vet var hon varit på kvällen. För att få ut henne från villan styckas hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in