2014-03-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om en ledare, resonerar som Hitler gjorde, agerar som Hitler gjorde och dessutom har ett större rike som mål där alla "landsmän" som talar samma språk eller/och är av samma etnicitet skall inkorporeras, om nödvändigt med militära medel, så är min argumentation ytterst relevant.
Nej... Oavsett om Hitler och Putin har likheter så är det inte ett argument för att Putin (eller Hitler) har fel. Det är alltså totalt irrelevant vilka som håller med Putin/Hitler. Det som är relevant är vad dom påstår. Kom igen nu, det här vet du lika väl som mig.
2014-03-29, 16:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Eftersom nu det kalla kriget 2.0 redan startat pga. Pultlers expansionism, så kan det vara på sin plats att börja komma in det kalla kriget tänkande igen, detta av ren självbevarelsedrift:

Nu tror jag iof inte på någon rysk storinvasion av Sverige. Men själva skymningsläget, kan i sig själv, vara både upptakten och/eller själva målet med ett begränsat anfall mot Sverige. Här kommer en klassiker, som verkligen inte är något filmiskt mästerverk, men ger ändå en hum om den paranoida stämning som är nödvändig under ett kallt krig, där aktioner ifrån främmande makts sida, på det ena eller andra sättet, kan drabba Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE&index=4&list=WLk50T-zIZszqj-WNDnFqwqt7Ss0AKB2xY

(Tilläggas skall att det finns andra exempel. Som den bastubadande svenska officeraren som bara skulle springa ut ur bastun för att ta sig ett dopp i havet, när en grodman helt plötsligt dök upp. Jo, det var ingen fyllegrej, fotspår m.m. hittades).

Ryssland satsar stort på krypskyttar:

https://www.youtube.com/watch?v=cAKbxp1UoUI&index=3&list=WLk50T-zIZszqj-WNDnFqwqt7Ss0AKB2xY

Målet är att varje brigad skall ha en egen prickskyttepluton. Men, givetvis, så är spetsnaz förband prioriterade. Ett helt nytt prickskyttevapen har också tagits fram: T 5000.

(s 11-14)

Källa:"Fler och bättre prickskyttar i Ryssland", Lars Gyllenhaal, "Pennan och svärdet" 4A 2014, (Tidskrift för Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek)

I den gamla Ukrainatråden sägs att Putler nu erkänt att de sk. "milisförbanden" på Krim i själva verket, och föga förvånande, var reguljära ryska trupper. (Närmare bestämt bl.a. marin spetsnaz ifrån spetsnazbrigad 22).

http://www.expressen.se/nyheter/rysk-spetsnaz-brigad-pa-plats-i-ukraina/
2014-03-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nu har även Donetsk utropat sig självständigt. De hör alltså inte längre till Ukraina!

http://zik.ua/en/news/2009/02/10/169078
https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk

Detta var ju väntat. Blir det nu en kjedjereaktion med andra regioner i Ukraina?
Har du kollat datum? Det står 2009...
2014-03-29, 16:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Nej... Oavsett om Hitler och Putin har likheter så är det inte ett argument för att Putin (eller Hitler) har fel. Det är alltså totalt irrelevant vilka som håller med Putin/Hitler. Det som är relevant är vad dom påstår. Kom igen nu, det här vet du lika väl som mig.

Jo, akademiskt sätt så är givetvis ad hoc argument inte gångbara. Men jag utgick givetvis ifrån att de allra flesta människorna anser att Hitler agerade fel.

Eller för att förtydliga det hela då:

Det är moraliskt fel att nödvändigtvis försöka samla alla med samma språk och/eller av samma etnicitet i samma land. Detta eftersom människor är olika och har olika uppfattningar om till vilket samhälle man vill höra.

Det är ännu mera moraliskt fel, (och ett brott emot internationell lag), att med detta kränka andra länders territoriella integritet och självbestämmande.

Det är närmast absurt moraliskt fel att göra detta trots att man garanterat ett grannlands territoriella integritet när man, i ett avtal, just garanterat den, mot att grannlandet avstått ifrån sina kärnvapen.

Och, givetvis: Det är mycket djupt omoraliskt att försöka åstadkomma en sk. "förening" med det sk. "moderlandet", med militära medel.

Det finns givetvis ännu mer att säga om den sk. "folkomröstningen" på Krim, provokatörer ifrån Ryssland som verkar i Östra Ukraina, och sk. "militärövningar" vid Ukrainas gräns.

Men jag nöjer mig med att peka på att det finns historiska lärdomar att dra, både ifrån det tredje rikets uppgång och fall, samt Sovjetunionens uppgång och fall. Det gick åt helvete i båda fallen!
2014-03-29, 17:04
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
I vanliga fall har jag dig på min ignorelista. Blir ju helt uppenbart varför. Antingen så trollar du, är en psyops betald av ryska staten eller så tror du verkligen på propaganda du själv sprider.

På sätt och vis börjar både du och tverskoy likna Bagdad Bob. Man kablar ut helt befängda och förvridna bilder utav verkligheten, som att man låg och trippade på svamp. Att ni har mage att kritisera och sprida lögner kring väst samtidigt som ni prisar Ryssland som att de vore världens frälsare är ju helt sinnesrubbat. Seriöst, dags att komma in i matchen...

Det mest skrämmande med sådana som dig är att man faktiskt inte vet om ni menar allvar eller inte. Det känns ju onekligen läskigt att det finns sådana som er som är beredda att sida med ryssen ifall han kommer.

Lyckligtvis är ni i minoriteten och troligtvis framkallar ni bara lite ryggdunkar hos er själva.

I vilket fall så vill jag bara säga det igen men, gå inte på Rysslands propaganda.
Du tror alltså inte att flera regioner vill ansluta sig till Ryssland med denna nya regering i Kiev. Kom ihåg att Janukovits faktiskt vann ett val.

Och var har jag då prisat Ryssland? Respons av den typen visar allt. Det är du som tappar fotfästet.
2014-03-29, 17:19
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du tror alltså inte att flera regioner vill ansluta sig till Ryssland med denna nya regering i Kiev. Kom ihåg att Janukovits faktiskt vann ett val.

Och var har jag då prisat Ryssland? Respons av den typen visar allt. Det är du som tappar fotfästet.

Självklart vill väl hela Ukraina utom oligarker och politiker ansluta sig till Ryssland. De är ju mycket rikare. På samma sätt vill säkert de flesta svenskar ansluta sig till Norge. Sen finns det ju så klart en massa nationalister.
2014-03-29, 17:20
Medlem
OldWolfs avatar
Kerry och Lavrov på väg till Paris för att hitta en diplomatisk lösning.
2014-03-29, 17:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte vilken planet du bor på: Men Ryssland invaderade Krim. Ryssland har ingen rätt till Krim, då man t.om. själv garanterat Ukrainas territoriella integritet, (dvs. accepterat att Krim hör till Ukraina).

Du skulle onekligen ha passat bra som stödtrupp till Hitler 1936 till och med 1939.

Återstår om du dessutom skulle ha understött honom 1940- till sommaren 1941 också. Vi får dock hoppas på det bästa och förbereda oss för det värsta.

För du använder dig av samma argument, taktik och principer som nazisterna använde sig utav, liksom din idol putler gör!
Pratar du om HITLER

Krim är en republik som utropade sig som självständig efter att regerigen i Kiev störtats. Republiken Krim hade en folkomröstning där majoriteten röstade för att tillhöra Ryssland. En liten detalj i sammanhanget är att i princip ALLA på krim är Ryssar.

Vad menar du att de skulle ha gjort? Tittat på när de ryssfinetliga nazisterna tog över krim?

Det är djupt orosväckande när folk som utger sig själva för att tillhöra den "tänkande kapitalet" inte förstår vad de pratar om. Fattar inte du att det handlar om att NATO vill flytta fram positionerna? Är du en liten naiv propagandabimbo?
Senast redigerad av 526 2014-03-29 kl. 17:49.
2014-03-29, 17:43
Medlem
526s avatar
Till er alla som babblar om liknelser med Hitler och ww2.
Fatta för helvete att de enda aggressiva stormakts-fasonerna som finns, är den konfilkt som NATO håller på att provocera fram i nuläget. Och den enda likheten med nazismen är högerkrafterna i västra Ukraina.
Hotet är krigsindustrin i väst. Precis som på 30-40 talet.

Är ni dumma i huvudet på riktigt? Tänk till.
Senast redigerad av 526 2014-03-29 kl. 17:45.
2014-03-29, 17:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Till er alla som babblar om liknelser med Hitler och ww2.
Fatta för helvete att de enda aggressiva stormakts-fasonerna som finns, är den konfilkt som NATO håller på att provocera fram i nuläget. Och den enda likheten med nazismen är högerkrafterna i västra Ukraina.
Hotet är krigsindustrin i väst. Precis som på 30-40 talet.

Är ni dumma i huvudet på riktigt? Tänk till.

fascisterna är Sovjet 2.0 som invaderat Krim och nu hotar det fredliga Ukraina och i förlängningen övriga f.d. sovjetiska delstater. Varför har du missat detta? Vilken verklighet lever du i? Har du sett Nato-trupper stå vid någon gräns? Miffo.
2014-03-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Kerry och Lavrov på väg till Paris för att hitta en diplomatisk lösning.

Frågan är, hur seriöst det där med diplomatin är? Vill ryssarna verkligen ha en diplomatisk lösning?
2014-03-29, 18:14
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Frågan är, hur seriöst det där med diplomatin är? Vill ryssarna verkligen ha en diplomatisk lösning?
Lavrorv har tidigare presenterat ett förslag, men vill väst? Många här i tråden kommer att bli väldigt besvikna om det inte blir krig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in