2014-03-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Det tillåter jag mig att tvivla starkt på.
Men det kan kanske någon som jobbar på något hotell som värdinna eller
ekonomiavdelning bekräfta för dig .
Jag tror inte på det påståendet i alla fall.

Jag var gäst på Scandic i Stockholm för ett par veckor sedan. Det var en arbetsresa och vi var flera från samma arbetsplats på hotellet. Jag vaknade tidigt och gick ner för att äta frukost. Mina arbetskamrater var inte där och jag nöjde mig med en kopp kaffe och en croissant och gick tillbaka till mitt rum. En timme senare gick jag till frukostbuffén igen och åt en ordentlig frukost med mina arbetskamrater. Hotellpersonalen ifrågasatte inte att jag besökte frukostbuffén två gånger. Under arbetsresor utomlands har jag ofta besökt frukostbuffén på hotellet tidigt för att dricka kaffe och äta lite frukt, därefter tränat på gym och sedan ätit en till frukost i buffén. Möjligtvis har Sheraton andra regler än alla andra internationella hotell - annars förstår jag ingenting av det du vill få fram.
Citera
2014-03-29, 11:05
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Aftonbladets artikel du länkar till är ett sammelsurium av citerade källor som Aftonbladet blandar medan intervjun i radion så fick hon berätta i lugn och ro om vad som hände. Den går att lyssna på och allt blir i ordningsföljd det är med hennes egna ord dessutom.

Hur vet vi det?

Det enda vi vet är ju att artikeln kom först och att det hon sa i radio inte till 100% stämmer överens med det som Aftonbladet skriver. Om det är Aftonbladets skribenter som rört ihop det hela eller om det är Nyman som har ändrat sin historia kan vi ju bara spekulera kring.

Jag trodde, som jag skrivit tidigare, ursprungligen att det hela bara var ett stort missförstånd som berodde på lite fel från båda hållen. Men efter Nymans senaste utspel igår (Det senaste som jag känner till.), där hon påstod sig blivit ännu mer kränkt av det öppna brevet, tror jag inte längre att det hela riktigt skett så som hon beskrivit det utan att hon trots allt är en extremt beräknande person som har siktet fullständigt inställt på en rejäl ekonomisk ersättning för detta trauma hon utsatts för (Och fortsätter att utsättas för.).

Ju mer kränkt hon kan bli desto mer kan hon räknas få...

Jag hoppas att jag har fel, för jag kan inte påstå att jag är särskilt intresserad av se den extrema skada det här skulle få för romerna om det skulle bevisas att hon genom en lögn verkligen är skyldig till hela det här spektaklets utveckling.

Hon kanske drabbats av någon egen form av "Baader-Meinhof-fenomenet" eller kanske rör det sig om "Priming" och i hennes fall är det då kopplat till kränkningar. Alltså att hon ser kränkningar i alla situationer eftersom hon är extra mycket inne på det...

Vem vet?
Konstigare saker har ju hänt...
Citera
2014-03-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttkudden007
Samt att lobbyn är mycket trevligare att sitta i ifall man bara vill ha en kaffe, du slipper allt stök åh bök. Plus mycket bättre med solljus in åh sådant. Personalen försökte bara vars trevlig men missuppfattades.. Antagligen går Diana på helspänn hela tiden och förväntas bli kränkt..

Ja för jävligt att en människa är så utsatt att hon ständigt tänker på det.. Antagligen dygnet runt..

Men men..

Jag håller med dig. Förmodligen har Diana aldrig heller besökt Sheraton förut, så hon vet inte att på ett femstjärigt hotell finns diskriminering inte på kartan (tyvärr delvis för att det vore för mycket bad will för kedjan, men också för att det är givet att alla behandlas "kungligt" när det kostar så mycket som de gör) och hon var inte bekant med rutinen att dra sitt kort före man går till matsalen för att dricka kaffe. Som bäddat för missförstånd och konflikter.
Citera
2014-03-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller med dig. Förmodligen har Diana aldrig heller besökt Sheraton förut, så hon vet inte att på ett femstjärigt hotell finns diskriminering inte på kartan (tyvärr delvis för att det vore för mycket bad will för kedjan, men också för att det är givet att alla behandlas "kungligt" när det kostar så mycket som de gör) och hon var inte bekant med rutinen att dra sitt kort före man går till matsalen för att dricka kaffe. Som bäddat för missförstånd och konflikter.
Och du tycker att det verkar vara "kunglig behandling" att ombedjas följa med ut ur matsalen när man väl har gått in?
Citera
2014-03-29, 12:06
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Merit Wager har en tredje version som av några i tråden hyllats som den mest trovärdiga. Också hon påstår sig ha haft kontakt med personalen.

"Frukost ingick enligt uppgift inte i gästens rumspris och gästen hade sagt att hon bara ville ha en kopp kaffe, varvid frukostvärdinnan (min benämning) visade henne till just den lilla lobbybaren som ligger alldeles intill frukostmatsalen."

http://avpixlat.info/2014/03/28/merit-wager-efterlyser-fakta-och-sunt-fornuft-i-sheratongate/#more-102246

Wagers försök till lögn är dock lätt att slå hål på.

1) Diana hävdar att hotell och frukost förbokats av regeringsdepartementet och att hon visat sin frukostbiljet. Frukost ingick.

2) Det ramavtal som länkats till i denna tråd som styr bl.a. regeringsdepartementets upphandling av övernattningar på Sheraton står att frukost ska ingå i priset.
1. Hon hävdar det ja...
2. Och om du följt tråden ser du att hennes hotellrum med all säkerhet bokades utanför det ramavtalet.
Citera
2014-03-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluppsker
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2325667-diana-nyman-ger-inte-upp-sin-kamp

Pappan slet i skogen, mekade med bilar och hade travhästarna. Tillsammans körde de returpapper, mamman hade lastbilskörkort. Märkligt att dom hade det så fattigt.
Lite O.T , undrar om hon får behålla sin sjukpension när hon får arvode av staten.
Citera
2014-03-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag var gäst på Scandic i Stockholm för ett par veckor sedan. Det var en arbetsresa och vi var flera från samma arbetsplats på hotellet. Jag vaknade tidigt och gick ner för att äta frukost. Mina arbetskamrater var inte där och jag nöjde mig med en kopp kaffe och en croissant och gick tillbaka till mitt rum. En timme senare gick jag till frukostbuffén igen och åt en ordentlig frukost med mina arbetskamrater. Hotellpersonalen ifrågasatte inte att jag besökte frukostbuffén två gånger. Under arbetsresor utomlands har jag ofta besökt frukostbuffén på hotellet tidigt för att dricka kaffe och äta lite frukt, därefter tränat på gym och sedan ätit en till frukost i buffén. Möjligtvis har Sheraton andra regler än alla andra internationella hotell - annars förstår jag ingenting av det du vill få fram.

Och vad bevisar det annat än att du har dålig moral?

Vad har lyckats med utan att bli tillsagd säger ju inget om hotellets policy i frågan.

Det här med korten har ju kommit till just för att inte systemet med öppna frukostar skall kunna missbrukas.

Att Scandic har dålig koll vet alla gratisätare i Stockholm.
Citera
2014-03-29, 12:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
1. Hon hävdar det ja...
2. Och om du följt tråden ser du att hennes hotellrum med all säkerhet bokades utanför det ramavtalet.
Jag vet inte om du är idiot eller, men tror du på fullt allvar att regeringsdepartementet som är bunden av statens ramavtal med diverse leverantörer av varor och tjänster skulle gå utanför ramavtalet med Sheraton för just Diana? De har ett ramavtal med Sheraton och då använder man självfallet detta. Vad menar du ger stöd för att ramavtalet skulle ha frångåtts mer än att det är ett önsketänkande från din sida?
Citera
2014-03-29, 12:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluppsker

Pappan slet i skogen, mekade med bilar och hade travhästarna. Tillsammans körde de returpapper, mamman hade lastbilskörkort. Märkligt att dom hade det så fattigt.

Fint att GP sammanfattar det hela under rubriken "FAKTA: Detta har hänt".
Det är ju ännu inte utrett vad som rent faktiskt har hänt...

Utdrag ur artikeln:
Citat:
FAKTA: Detta har hänt

Tisdagen 25 mars presenterade regeringen sin vitbok, som beskriver systematiska övergrepp och kränkningar av romer i Sverige under 1900-talet.

Vitboken bygger på intervjuer med romer och resande, arkivmaterial och forskarstudier.

Den tar bland annat upp tvångssterilisering av romer, rasbiologiska kartläggningar och inreseförbudet för romer i Sverige fram till 1954.

Integrationsminister Erik Ullenhag hoppas att vitboken ska ge svenska romer en smula upprättelse. Kritik har höjts mot att boken inte går längre tillbaka i tiden.

Romska Diana Nyman satt med i den referensgrupp som arbetade med Vitboken. Hon var inbjuden att tala på presentationen av boken, inför cirka 250 gäster.

På morgonen nekades hon äta frukost på sitt hotell: Sheraton i Stockholm. I stället blev hon hänvisad till hotellets lobby.

Torsdag 27 mars DO-anmälde Diana Nyman händelsen, som hon upplevde som kränkande.

Ansvariga för Sheraton förnekar avsiktlig diskriminering och kallar händelsen för ett ”beklagligt missförstånd”.

Vad har dagens journalister egentligen emot källkritik och objektivitet?
Citera
2014-03-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Och vad bevisar det annat än att du har dålig moral?

Vad har lyckats med utan att bli tillsagd säger ju inget om hotellets policy i frågan.

Det här med korten har ju kommit till just för att inte systemet med öppna frukostar skall kunna missbrukas.

Att Scandic har dålig koll vet alla gratisätare i Stockholm.
Ett hotell som har som policy att utdela "tillsägelser" till sina gäster kan tyvärr inte räkna med så många stjärnor i hotellguiden...
Citera
2014-03-29, 12:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur vet vi det?

Det enda vi vet är ju att artikeln kom först och att det hon sa i radio inte till 100% stämmer överens med det som Aftonbladet skriver. Om det är Aftonbladets skribenter som rört ihop det hela eller om det är Nyman som har ändrat sin historia kan vi ju bara spekulera kring.
Av den enkla anledningen att det framgår när man läser artikeln att den ÄR ett sammelsurium av olika källor. Aftonbladet har mixat DN och TT och ryckt citat på varandra. Intervjun är rak och oklippt där Diana framför sin version. Men vi kan ändå inte veta någon exakt sanning eftersom hotellet inte går ut med sin syn på det hela och bemöter henne.
Citera
2014-03-29, 12:38
Medlem
Hade inte Romen gjort något fattar jag inte varför dom slängde ut han. Hade fattat ifall han hade gjort något men bara sjukt övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in