Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Det passar in i diskussionen eftersom det är ett förtydligande om hur värsdkapstänket ser ut på bättre hotell. Alltså en kommentar tillmicro113 eftersom hon fullständigt saknar kunskap om hur det fungerar på högre servicenivå men gärna uttalar sig om det ändå.
Värdskapstänket och service går hand i hand och den som inte anser att det finns någon skillnad på hotell och hotell är globetrottern
snafflebit och ett par till:
Citat:
Ursprungligen postat av
snafflebit
Din sprätt. Kolla rumspriserna på Sheraton. Priser från typ 1600 spänn på Sheraton är inte särskilt långt från de 900-1200 du får pynta för ett rum på vilket ordinärt hotell som helst. Jösses vilket dravel. " Det är liksom inte en typ av hotell man väljer om man vill spendera ekonomiklass". Du har verkligen ingen aning. Lilla fröken Viktigsson, upplägget på Sheraton skiljer sig mycket litet från t ex Rica på Hötorget.
(FB) Zigenare avvisad från frukostserveringen på Hotell Sheraton i Stockholm
(Rica är för övrigt 4 stjärnigt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Winston Smith
Jag skulle vilja få klarhet i vad begreppet "breakfast included" innebär.
259 kronor för en frukost är ganska mycket. Jag har ätit frukost på stora internationellt inriktade hotell med gäster från hela världen där frukostutbudet är massivt och anpassat för många olika frukosttraditioner, med allt från njurstuvning för[...]
Det är klart att det kostar att hålla med ett sådant utbud, och det är alldeles för mycket och för dyrt för de flesta. De som betalar privat är knappast beredda att betala för det, och även arbetsgivare kan vara motvilliga.
Därför undrar jag om det finns någon mindre och billigare frukost som vanligen är den som ingår, medan frukostbuffén kanske anges på något annat sätt, t ex "breakfast buffet". Detta är alltså en fråga, inte ett påstående. Vet någon?
Mitt svar på detta är att det inte brukar finnas någon budget buffé och att de som tar in på femstjärnigt faktiskt brukar vara beredda på att betala för det lite extra - det är liksom själva konceptet. Typ.
Citat:
Det är lustigt att du inleder stycket med att undra vem som påstått motsatsen för att sedan gå vidare med att göra just det du undrar över. Du har påstått det och du gör det nu igen.
Jag tror faktiskt att du fortfarande inte över huvud taget förstår hur det går till... Saken är nämligen den att det liksom ligger i konceptet. Allt är acceptabelt, även "budgetvarianter"...
Det är möjligt att det är någon annan som inte förstår det. Men jag förstår att DU inte har särskilt bra koll på vad service innebär. Vad du bör få med dig är dessutom att det du ska fokusera på i det här fallet är värdskap och inte service.
Dito.
Var hävdas det?
Om någon påstått att man ska beställa sin mat innan man kliver in i restaurangen får du gärna hänvisa till i vilket inlägg det har gjorts, för det har jag missat.
Pruttkudden hävdar att personalens uppgift är att se till att inga "obehöriga" kommer in. Jag ifrågasätter detta eftersom det är frågan om en restaurang som tar emot gäster både från hotellet och utifrån.
Dessutom har jag själv aldrig varit med om att det inte går att gå ner på morgonen och äta frukost som INTE är förbetald. Sheraton har dessutom - precis som de flesta hotellrestauranger med lite högre standard andra frukostalternativ än enbart buffén.
Här beskrivs beställningsförfarandet av Pruttkudden:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pruttkudden007
Ja normalt sett ska dom stå där hela tiden.. men dom är ju flexibla, dom står ju inte som ett röt ägg.. är det ingen i närheten springer dom runt åh gör annat.. kommer det någon så går dom tillbaka... nyman gick raska steg rakt in i restaurangen precis när hon vid "maskinen" hjälpte en gäst för 30 sekunder..
Dom har en maskin dom känner av rumskortet.. antagligen magnet eller chip, vet ej hur deras kort ser ut.. sen läggs det på rummet.. det hon väljer på skärmen. frukost osv osv..
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=48144167
Citat:
Vad jag har fått med mig är att personalen erbjudit Nyman att hjälpa henne med plock av mat efter det att hon visat att hon var behörig gäst i restaurangen. Att fråga en gäst vad denne söker/om det är något särskilt denne söker för att kunna visa gästen rätt eller på annat sätt vara behjälplig inom det området jämställer inte jag med McDonalds förbeställning utifrån en displaymeny.
Fast enligt pruttkudden har ju Sheraton förbeställning enligt en displaymeny och förbetalning .. Vilket jag finner mycket udda.
Citat:
Var har du fått idén om att detta förekommer på Sheraton (Att gästerna skulle vara tvungen att springa ut och beställa och korta upp det igen a la Mc Donalds.)?
Självklart tycker jag inte att det är förenligt med en högre servicenivå, men jag har svårt att se var du har fått det ifrån att någon menat att det skulle gå till så.
Se ovan.
Citat:
Att du även verkar se ner på det arbeta McDonalds personal gör är ju lite beklagligt, de om några får ju lära sig att bara precis följa ledningens servicedirektiv och inget annat, men det är ju en annan diskussion.
Jag ser inte ner på McDonalds alls, tvärtom. Jag äter själv på McDonalds och liknande ibland, men när jag äter där så betalar jag också för det konceptet. Det är skillnaden.
Citat:
Saken är den att det inte finns något enskilt koncept för hur en bättre restaurang ska fungera. Däremot finns det ju vissa förväntningar från gästerna baserade på deras illusion om hur det ska gå till. Nu tror jag inte att 360 på Sheraton ligger särskilt långt ifrån det de flesta av deras gäster förväntar sig. Men vem har påstått att det inte skulle vara så som du beskriver det.
Att gäster återkommer och säger att de är nöjda i recensioner talar för att det inte är så.
Citat:
För övrigt så finns det en trestjärnig restaurang i Paris där de varje kväll skäller ut/ställer till en rejäl scen för någon av gästerna. De flesta som går dit och äter känner numera till att detta är en del i konceptet, eftersom det är en känd restaurang och de har gjort samma sak varje kväll i väldigt många år, men det finns ju så gott som alltid gäster som inte känner till det och blir fullständigt förfärade när det händer...
Fast Sheraton är inte trestjärnigt. Och en stor del av en restaurangs/hotells renommé ligger i att leva upp till gästens förväntningar, om det sedan innebär att koken skall tappa byxorna bland gästerna varje dag så är det som förväntas för att inte göra gästerna besvikna. God mat och det koncept man visat utåt - det som gästen kommer för att få.
Citat:
Självklart kommer de att ta emot henne som om inget har hänt, det ligger liksom i deras koncept att vara "den bättre parten" och att vara extremt överseende. Men de kommer garanterat inte släppa blicken från henne under hela tiden hon befinner sig i närheten av hotellet.
Överens