2014-03-29, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Problemet verkar vara att du låser upp dig kring ett "antingen eller"-tänk när det kommer till vad som är "fint" på hotell...

Om gästerna inte hinner eller av någon annan anledning har möjlighet att äta sin frukost på hotellet så är hotellet ändå behjälpligt och gör vad de kan för att försöka lösa situationen på bästa sätt. Oftast räcker det då med ett frukostpaket. Vad är det som är så konstigt med det?

På ett riktigt "Top Notch"-hotell är inget, verkligen INGET, för dåligt eller lågt. Deras uppgift är inte att döma sina gäster och bara servera dem det som kan tyckas vara "fint" av någon annan än gästen själv, utan att ge gästen precis det den vill ha. Oavsett om det skulle vara något som inte stämmer in i den den gängse mallen för den mest luxuösa upplevelsen.

Det brukar oftast till och med finnas en "Monsieur débrouiller" (Alltså en "Herr Fixar Allt"/"MacGyver"/"Problemlösare".) som smyger runt i kulisserna på den typen av etablissemang som löser allt oförutsett.

På Sheraton har de vad jag vet tidigare på fullt allvar ordnat fram riktiga offerlamm åt sina gäster, så att de även har frukostpaket är nog deras minsta ansträngning.

Jag jobbade själv tidigare på en Lyxkryssare som hade samma typ av upplägg och det var väl inte det roligaste när båten rullar in mot Nya Zeeland och ett sällskap vill ha färsk Norsk fjordlax till middag, alltså från andra sidan planeten, men nog löstes det problemet utan snack.

Med tanke på hur bra koll den typen av hotell som Sheraton tillhör har på sina gäster ska nog DN vara glad om hon någonsin i framtiden kommer att kunna sätta sin fot på ett i samma kategori eller högre någonstans i norden utan att bli fullständigt övervakad.
Javisst det mesta av det du säger stämmer men hur det passar in i diskussionen har jag lite svårt att se
Citera
2014-03-29, 02:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Problemet verkar vara att du låser upp dig kring ett "antingen eller"-tänk när det kommer till vad som är "fint" på hotell...

På ett riktigt "Top Notch"-hotell är inget, verkligen INGET, för dåligt eller lågt. Deras uppgift är inte att döma sina gäster och bara servera dem det som kan tyckas vara "fint" av någon annan än gästen själv, utan att ge gästen precis det den vill ha. Oavsett om det skulle vara något som inte stämmer in i den den gängse mallen för den mest luxuösa upplevelsen.
Vem har sagt annat - däremot brukar inte Top Notch-hotell ha alternativa budgetvarianter på menyn - det ligger liksom inte i konceptet.

Citat:
Det brukar oftast till och med finnas en "Monsieur débrouiller" (Alltså en "Herr Fixar Allt"/"MacGyver"/"Problemlösare".) som smyger runt i kulisserna på den typen av etablissemang som löser allt oförutsett.
Ja, man betalar för service och förväntar sig också att få service - det är inte jag som inte tror det i den här tråden - det är en annan "hotell-expert" som inte förstår det.

Citat:
På Sheraton har de vad jag vet tidigare på fullt allvar ordnat fram riktiga offerlamm åt sina gäster, så att de även har frukostpaket är nog deras minsta ansträngning.
Men suck - läs vad jag skrev istället.

Citat:
Jag jobbade själv tidigare på en Lyxkryssare som hade samma typ av upplägg och det var väl inte det roligaste när båten rullar in mot Nya Zeeland och ett sällskap vill ha färsk Norsk fjordlax till middag, alltså från andra sidan planeten, men nog löstes det problemet utan snack.

Med tanke på hur bra koll den typen av hotell som Sheraton tillhör har på sina gäster ska nog DN vara glad om hon någonsin i framtiden kommer att kunna sätta sin fot på ett i samma kategori eller högre någonstans i norden utan att bli fullständigt övervakad.
Mc Donalds-stuket som det hävdas att Sheraton skulle ha - att gästen innan denne får gå in och sätta sig skall beställa och betala sin mat om den inte äter buffé är inte i linje med god service.
Ingen vill betala dyra pengar för att tvingas stå och fundera över matval med en flåsande kö bakom sig som vill in och äta, ett sådant koncept skapar köer och är inte gästvänligt helt enkelt.

Fundera själv på hur det kan se ut på Mc Donalds. Knappast förenligt med det intryck en femstjärnig restaurang vill ge. Dessutom - om gästen vill beställa extra, skulle den då vara tvungen att springa ut och beställa och korta upp det igen a la Mc Donalds? Du som jobbat på Lyxkryssare - tycker du själv en sådan ordning låter relevant?

Konceptet med en bättre restaurang är knappast att stressa gästen i sina val, utan att ge god mat i en bra atmosfär och god service. Jag tror inte Sheratons restaurang avviker från det faktiskt.

DN kommer troligen tas emot om hon vill bo där - Sheraton lär knappast neka eftersom de inte vill ha ytterligare negativ publicitet. Har de otur har de nu skaffat sig nya stamgäster med stor kravlista och ständiga krav på extrarabatter på allt som kompensation för "fadäsen" ...
Senast redigerad av micro113 2014-03-29 kl. 02:25.
Citera
2014-03-29, 02:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
OK 70 skr, men undrar fortfarande om det är sannorlikt? Varför ska man betala när man redan har biljett till buffen?
Nej, det låter inte ett dugg sannolikt. Det är väl mer troligt att hon helt enkelt ville ha kaffe från den buffé som var betald för.
Citera
2014-03-29, 02:42
Medlem
Citat:

Precis, och så ska det vara. Men man kan som sagt inte resonera om verkligheten med människor som aldrig gått utanför dörren och tror att man kan googla sig till erfarenheter. Korkat att kasta ur sig saker om branscher och företag utan att ha en aning om vad service innebär. Otroligt hur mycket inlägg en människa kan spotta ur sig utan att tillföra någonting vettigt.

Har djup respekt för de som jobbar till ex på Mcdonalds då jag alltid fått jättebra mottagande och service där. Har inte bott på Sheraton men jag stöttar personalen där till 100% i detta och efter att ha läst senaste utspelet från Diana som du länkade till så är jag uppriktigt sagt äcklad över hur jävla egocentrisk hon är.

Hur kan man få vara representant i dessa frågor när man har noll diplomatisk förmåga och inte kan förstå att det kan vara lika kränkande för personalen att bli anklagade och stämplade offentligt utan att få samma särbehandling och utrymme av media att uttala sig?

Riktigt illa att statlig media kan få ge en sådan partisk bild av historien. Personalens version kommer aldrig komma fram från dem personligen för de har ett jobb att sköta och som de vill behålla. Kanske svårt att förstå för Diana som aldrig haft eller överhuvudtaget funderat på att skaffa ett arbete.
Citera
2014-03-29, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttkudden007
Ringde tjej polarn som jobbar i frukosten igen för åh reda ut lite saker.

Den "diskriminerade" "kränkta" nyman, hade betald frukost. Men Hon kom ner ganska sent med sitt bagage där hon mötte sin romska vän dom sätter sig i lobbyn. Nyman ställer av sina resväskor i lobbyn, "vid kaffe baren" ute i lobbyn alltså.. I detta läget sitter då Nymans vän kvar medans Nyman går in i restaurangen. Personalen som jobbade frukost höll på och hjälpa en annan gäst, när hon ser nyman går hon ifatt henne och ber om att få se hennes rums kort som hon visar, men hon måste ut ur restaurangen igen för att dra kortet i maskinen dom har vid ingången.. detta som nyman då menar att hon blivit "utkörd". Hon va mycket trevlig under hela situationen enligt personalen.

Dom säger åt nyman att hennes rumskort är okej och hon kan gå in i restaurangen för att äta, då säger nyman att hon bara vill ha 2 kaffe.. Personalen säger då åt nyman att hon skulle kunna fixa det åt nyman, så hon slipper gå in i restaurangen. Utan nyman kan alltså gå och sätta sig vid sin kompis som sitter i lobbyn.. 2 minuter senare kommer personalen med 2 kaffe.. nyman dricker upp. åh checkar ut.

Där har ni.. obs säkra källor från personen ja känner som jobbar frukost/servering på hotellet...

Tack för det inlägget! Det sätter verkligen saken i ett annat perspektiv. Jag valde tidigare att tro på Nymans version eftersom jag tyckte hon lät trovärdig i radiointervjun, men nu visar det sig alltså att hon är en förslagen lögnerska utan skam i kroppen, alternativt väldigt trångsynt och lättkränkt. Känns tryggt att det är personer som dessa som anställs av våra myndigheter..
Citera
2014-03-29, 06:18
Medlem
Crime-boys avatar
Undrar vad skadeståndet blir? Läget var ju helt perfekt!
Citera
2014-03-29, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Var kan jag ta del av att det är på det viset som du uppger nu? Har man utrett det hela och har du ett facit så vill jag gärna ta del av det. För det som skett är en anmälan till DO som dom säkerligen fått i dag, men dom har nog inte lagt ner fallet än eller?

Men har du ändrat din devis nu ?
Ingen dom inget brott !
Citera
2014-03-29, 07:42
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Hoppas hon får en officiell stämpel och att ingen restaurang kommer servera henne längre..
Personalen gjorde helt rätt att skicka ut henne. Hon skulle helst blivit utslängd från hotellet dessutom.
Citera
2014-03-29, 08:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Dianas version

Jag gick ner från mitt rum och skulle gå och äta frukost i frukostbuffén som var bokad genom regeringskansliet. Jag går in i rummet där frukostbuffén finns och ser mig om. Jag ska ta kaffe först. Jag ser inte var kaffet finns och jag går fram till en ur personalen som finns där, men hinner inte fråga för någon har sprungit i kapp mig och springer nästan omkull mig. Jag vänder mig då om instinktivt och ser att det är en ur personalen och jag frågar "vad är detta?" för jag förstår ju att det är något som är problem.

Hon ber mig följa henne ut och frågar om jag är gäst på hotellet. Jag säger "ja" och följer med henne ut utan någon vidare protest och vi går ut och där finns ett bord där hon ber mig visa sitt hotellkort och det gör jag varpå hon frågar vad jag vill ha. Jag sa att jag letade efter kaffet där inne. Då säger hon "du vill ha en kaffe? Okej! Vi kommer med det. Du kan sätta dig där ute" (pekar mot lobbyn). Då frågar jag "Va?". Personalen svarar då att det är mycket trevligare för dig att sitta där ute. Jag protesterade inte. Jag hade väldigt många tankar (angående talet hon skulle hålla) och det är som sagt vardag för oss många gånger

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5820204&playau dio=4899471

Vad säger då Dianas version och vad skiljer den från andras upplevelser och teorier här i tråden?

1) Diana säger att hotell och frukost var bokad genom regeringskansliet. Enligt ramavtalet vi läst så ska pris inkludera frukost. Hon hade alltså frukostbiljett vilken hon även visar upp för personalen på begäran.

2) Diana berättar inte om att hon har någon romsk väninna med sig som sitter och väntar i lobbyn. Det berättar användaren Pruttkudden007 om i ett inlägg vilket han enligt egen utsago ska ha fått berättat för sig av en i personalen som han känner. Har Diana mörkat det så skulle det skada hennes trovärdighet något då det faktiskt skulle kunna förklara att det är ett misstag, även om hon givetvis själv borde fått avgöra om hon skulle äta i matsalen.

(FB) Zigenare avvisad från frukostserveringen på Hotell Sheraton i Stockholm

Det ska också sägas att Pruttkudden007 senare kom med en tillrättalagd version. Där hävdar han att Diana var väldigt sen till frukosten och att det var en anledning till att hon fick sitta i lobbyn. Enligt programmet så kan man se att ceremonin inleds klockan 11 på Norra Latin och då förväntas gästerna vara på plats. Frukosten har öppet till 10:30 och ett hotell med servicekänsla kör inte ut gästerna 10:31. Kommer man 10:30 så får man sitta.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/69/03/164057e0.pdf

3) Diana hävdar att hon ombads sitta i Lobbyn. Pruttkudden007 hävdar att personalen välkomnade henne in i restaurangen när hon visat upp sitt kort.

Om det är som Pruttkudden hävdar så vore det tjänstefel (ej i juridisk mening) av hotellets ledning att inte offentliggöra personalens version. Hotellet hävdade att delar av det filmades med övervakningskamera och Diana välkomnar publicerandet av den. Som det är nu är det hotellet som har att förlora på att hålla inne med en eventuell alternativ version. Regeringsdepartementet skulle se över sina affärsrelationer med hotellet och risken finns att många andra också gör det, så varför hålla käft? Tja, förmodligen är Dianas version alltför nära sanningen och då kan det vara klokt att lägga locket på för att inte göra skadan värre.
Citera
2014-03-29, 08:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Javisst det mesta av det du säger stämmer men hur det passar in i diskussionen har jag lite svårt att se

Det passar in i diskussionen eftersom det är ett förtydligande om hur värsdkapstänket ser ut på bättre hotell. Alltså en kommentar tillmicro113 eftersom hon fullständigt saknar kunskap om hur det fungerar på högre servicenivå men gärna uttalar sig om det ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem har sagt annat - däremot brukar inte Top Notch-hotell ha alternativa budgetvarianter på menyn - det ligger liksom inte i konceptet.

Det är lustigt att du inleder stycket med att undra vem som påstått motsatsen för att sedan gå vidare med att göra just det du undrar över. Du har påstått det och du gör det nu igen.

Jag tror faktiskt att du fortfarande inte över huvud taget förstår hur det går till... Saken är nämligen den att det liksom ligger i konceptet. Allt är acceptabelt, även "budgetvarianter"...

Citat:
Ja, man betalar för service och förväntar sig också att få service - det är inte jag som inte tror det i den här tråden - det är en annan "hotell-expert" som inte förstår det.

Det är möjligt att det är någon annan som inte förstår det. Men jag förstår att DU inte har särskilt bra koll på vad service innebär. Vad du bör få med dig är dessutom att det du ska fokusera på i det här fallet är värdskap och inte service.

Citat:
Men suck - läs vad jag skrev istället.

Dito.

Citat:
Mc Donalds-stuket som det hävdas att Sheraton skulle ha - att gästen innan denne får gå in och sätta sig skall beställa och betala sin mat om den inte äter buffé är inte i linje med god service.
Ingen vill betala dyra pengar för att tvingas stå och fundera över matval med en flåsande kö bakom sig som vill in och äta, ett sådant koncept skapar köer och är inte gästvänligt helt enkelt.

Var hävdas det?
Om någon påstått att man ska beställa sin mat innan man kliver in i restaurangen får du gärna hänvisa till i vilket inlägg det har gjorts, för det har jag missat.

Vad jag har fått med mig är att personalen erbjudit Nyman att hjälpa henne med plock av mat efter det att hon visat att hon var behörig gäst i restaurangen. Att fråga en gäst vad denne söker/om det är något särskilt denne söker för att kunna visa gästen rätt eller på annat sätt vara behjälplig inom det området jämställer inte jag med McDonalds förbeställning utifrån en displaymeny.

Citat:
Fundera själv på hur det kan se ut på Mc Donalds. Knappast förenligt med det intryck en femstjärnig restaurang vill ge. Dessutom - om gästen vill beställa extra, skulle den då vara tvungen att springa ut och beställa och korta upp det igen a la Mc Donalds? Du som jobbat på Lyxkryssare - tycker du själv en sådan ordning låter relevant?

Var har du fått idén om att detta förekommer på Sheraton (Att gästerna skulle vara tvungen att springa ut och beställa och korta upp det igen a la Mc Donalds.)?
Självklart tycker jag inte att det är förenligt med en högre servicenivå, men jag har svårt att se var du har fått det ifrån att någon menat att det skulle gå till så.

Att du även verkar se ner på det arbeta McDonalds personal gör är ju lite beklagligt, de om några får ju lära sig att bara precis följa ledningens servicedirektiv och inget annat, men det är ju en annan diskussion.

Citat:
Konceptet med en bättre restaurang är knappast att stressa gästen i sina val, utan att ge god mat i en bra atmosfär och god service. Jag tror inte Sheratons restaurang avviker från det faktiskt.

Saken är den att det inte finns något enskilt koncept för hur en bättre restaurang ska fungera. Däremot finns det ju vissa förväntningar från gästerna baserade på deras illusion om hur det ska gå till. Nu tror jag inte att 360 på Sheraton ligger särskilt långt ifrån det de flesta av deras gäster förväntar sig. Men vem har påstått att det inte skulle vara så som du beskriver det.

För övrigt så finns det en trestjärnig restaurang i Paris där de varje kväll skäller ut/ställer till en rejäl scen för någon av gästerna. De flesta som går dit och äter känner numera till att detta är en del i konceptet, eftersom det är en känd restaurang och de har gjort samma sak varje kväll i väldigt många år, men det finns ju så gott som alltid gäster som inte känner till det och blir fullständigt förfärade när det händer...

Citat:
DN kommer troligen tas emot om hon vill bo där - Sheraton lär knappast neka eftersom de inte vill ha ytterligare negativ publicitet. Har de otur har de nu skaffat sig nya stamgäster med stor kravlista och ständiga krav på extrarabatter på allt som kompensation för "fadäsen" ...

Självklart kommer de att ta emot henne som om inget har hänt, det ligger liksom i deras koncept att vara "den bättre parten" och att vara extremt överseende. Men de kommer garanterat inte släppa blicken från henne under hela tiden hon befinner sig i närheten av hotellet.
Citera
2014-03-29, 08:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dianas version

Fast Diana Nyman har ju lämnat ett par olika versioner om vad som hände...

"Det satt många gäster i buffématsalen, jag kunde ju inte gå in där, hon hade ju släpat ut mig därifrån, säger hon." är ju inte samma sak som att hon blev vägrad, snarare att hon själv inte ville eftersom hon tyckte att det var pinsamt att återvända in i matsalen.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18607622.ab
Citera
2014-03-29, 09:06
Medlem
Utflyttads avatar
Jag tror att man skall se pa det hela ur ett annorlunda perspektiv, hur hela "affaren" kan paverka (har paverkat) gemene man?

Det ar sjalvklart intressant och mycket enklare att debattera "affaren" som en isolerad handelse, men jag tror att "affaren" av manga satts I samband med handelser och foreteelser langt ifran Sheratons frukostsal.

Vad det galler Nyman och Sheraton sa ger jag fullstandigt tusan i "vem som sa vad". Daremot sa ar det langt intressantare att se hur media och regeringen har hanterat "affaren" och jamfora deras agerande i detta fall med andra "foreteelser" i vart samhalle.

Sedan sa har "affaren" satt spotlighten pa hur skattepengar brukas.....konferenser, Sheraton for dess deltagare, DO's radgivare, DO's korruption (en radgivares regelmassiga anmalningar till DO som utreds med radgivaren fortfarande ombord), etc. Det hela stinker valdigt mycket.

Jag atergar till regeringens och medias reaktioner i Nymanfallet, samtidigt som invandrargrupper organiserar sig i brottsliga kollektiv/gang, invandrare dominerar totalt gruppvoldtakterna, etc.

Jag tror (hoppas?) att gemene man forsoker att balansera medias och regeringens kraftfulla agerande i Nymanfallet med medias och regeringens TOTALA FLATHET vad det galler invandrargruppers totala dominans vad det galler gangkriminalitet och gruppvaldtakter. Nyman affaren tror jag har skadat det allmanna fortroendet (ytterligare) for media och regeringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in