Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Det är väl knappast det enda? Nödlandningsscenariot - vilket jag också tidigare skrivit - förutsätter ett flygplan som är ur stånd att kommunicera med omvärlden totalt och uppenbarligen också ur stånd att försöka navigera till land. Men som då tydligen ska ha gått att landa? För jag kan då inte se scenariot självmordsbenägen pilot som låser in sig i cockpit men sen ångrar sig i sista stund och försöker nödlanda på vattnet som rimligt ur någon psykologisk synvinkel.
Jag tror att allt detta var en eller båda piloternas handling, och att motivet är politiskt. Den/dem lyckades äga kontrollen över planet genom att låsa sig in i cockpiten och hota med att sänka planet direkt om någon försökte forcera dörren.
Kommer ni ihåg att man på radar observerade att planet gjorde flera plötsliga ändringar i höjd? Detta gjordes av piloten/piloterna för att visa att de inte bluffar. De gjorde det för att de utanför cockpiten hotade med att bryta sig in eller rentav försökte.
Men detta motsäger inte att piloten/piloterna i slutändan ångrade sig och bestämde sig att ge alla en sista chans genom en kontrollerad landning över hav. Det är inte troligt, men inte omöjligt.
Det var en lång färd, så det fanns mycket tid till att tänka. Det fanns också kvinnor och barn ombord, vid sidan av de återstående oskyldiga männen. All detta kan i slutändan ha påverkat deras samvete.
För att se det på ett annat sätt: nästan alla försök till självmord i världen slutar med att personen ångrar sig och går hem (är jag övertygad om).