2014-03-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
För det första påpekar EbolaTillAlla mycket riktigt att MH370 inte var tänkt att flyga över vatten i sju timmar.

För det andra gjorde du motsatsen till det jag precis efterfrågade. Enfaldig är det rätta ordet - för det är precis vad du är. Återigen tycks du ha misslyckats med att läsa vad jag faktiskt skrev. Jag motsatte mig inte påståendet att det fanns flottar ombord. Jag motsätter mig påståendet att dessa flottar skulle kunna hålla ca 240 personer flytande.

Du, däremot, påstår gång på gång att detta är så självklart så att inget annat kan vara mer självklart. Om det stämmer och är vedertagen information - varför inte bara länka till det? Om det nu stämmer och är vedertagen information borde det inte vara särskilt svårt att delge oss mindre upplysta denna information. Var är länkarna till att flottarna på MH370 (som inte alls var planerat att flyga över vatten särskilt länge) kan hålla nästan 240 personer flytande?

Jag postade denna länk tidigare, men är lite osäker på om det är vad du är ute efter

http://www.ibtimes.co.uk/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-jet-equipped-four-life-rafts-1440316
Citera
2014-03-29, 01:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RumblePure
Jag postade denna länk tidigare, men är lite osäker på om det är vad du är ute efter

http://www.ibtimes.co.uk/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-jet-equipped-four-life-rafts-1440316
Tack! Jag har inte tid att läsa genom alla sidor som skrivs när jag inte är aktiv här varför man lätt kan missa länkar. När sedan vissa personer vägrar delge dem för att det är så "självklart" blir det inte direkt lättare.

Jag tvivlar emellertid å det grövsta på att de flottarna kommit till användning.

Om planet flugit okontrollerat i sju timmar kommer inte landningen i vattnet vara särskilt kontrollerad. Då går den samma öde till mötes - eller åtminstone ett snarlikt öde till mötes - som AF447.

Till de eventuella personerna som mot all förmodan överlevt; lycka till med att hålla er kvar på en sådan flotte i flera veckor i havsområden där Roaring Forties härjar.
Citera
2014-03-29, 02:02
Medlem
Citat:
Tack! Jag har inte tid att läsa genom alla sidor som skrivs när jag inte är aktiv här varför man lätt kan missa länkar. När sedan vissa personer vägrar delge dem för att det är så "självklart" blir det inte direkt lättare.

Jag tvivlar emellertid å det grövsta på att de flottarna kommit till användning.

Om planet flugit okontrollerat i sju timmar kommer inte landningen i vattnet vara särskilt kontrollerad. Då går den samma öde till mötes - eller åtminstone ett snarlikt öde till mötes - som AF447.

Till de eventuella personerna som mot all förmodan överlevt; lycka till med att hålla er kvar på en sådan flotte i flera veckor i havsområden där Roaring Forties härjar.

Varför förmodar du att den har flugit okontrollerat? Bara för att den har flugit en lång rak sträcka så implicerar det inte att ingen satt vid spakarna vid slutet av färden.

Folk måste förstå att det här har inte behövt sluta p.g.a. att bränslet tog slut.

Nu tror jag egentligen att mh370 gjorde den snabbaste och värsta kraschen in i havet någonsin.

Men jag understryker att det enda som motsäger att passagerare var under en period levande i flottar är att det är svårt (men inte omöjligt) att göra en kontrollerad nödlandning över öppet hav.

Men det finns inget sätt att utesluta att någon/några försökte göra en kontrollerad landning vid slutet av färden, strax innan all bränsle tog slut. Hur ska man kunna utesluta detta?
Senast redigerad av RumblePure 2014-03-29 kl. 02:04.
Citera
2014-03-29, 02:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Varför förmodar du att den har flugit okontrollerat? Bara för att den har flugit en lång rak sträcka så implicerar det inte att ingen satt vid spakarna vid slutet av färden.

Folk måste förstå att det här har inte behövt sluta p.g.a. att bränslet tog slut.

Nu tror jag egentligen att mh370 gjorde den snabbaste och värsta kraschen in i havet någonsin.

Men jag understryker att det enda som motsäger att passagerare var under en period levande i flottar är att det är svårt (men inte omöjligt) att göra en kontrollerad nödlandning över öppet hav.

Det är väl knappast det enda? Nödlandningsscenariot - vilket jag också tidigare skrivit - förutsätter ett flygplan som är ur stånd att kommunicera med omvärlden totalt och uppenbarligen också ur stånd att försöka navigera till land. Men som då tydligen ska ha gått att landa? För jag kan då inte se scenariot självmordsbenägen pilot som låser in sig i cockpit men sen ångrar sig i sista stund och försöker nödlanda på vattnet som rimligt ur någon psykologisk synvinkel.
Citera
2014-03-29, 02:13
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
För det första påpekar EbolaTillAlla mycket riktigt att MH370 inte var tänkt att flyga över vatten i sju timmar.

MH370 är inte en ETOPS-flygning nej men det aktuella planet flyger inte bara till Peking
utan används även till andra destinationer som kan innebära en längre flyging över vatten.

Bl.a. hade det aktuella planet tidigare flugit till Bombay och Los Angeles (Via Tokyo).
Den senare destinationen är flygs nästan uteslutande över vatten mellan Tokyo och Los Angeles. http://flightaware.com/live/flight/9MMRO/history/20140228/1045Z/RJAA/KLAX

Även flighten till Bombay stora delar över vatten.
http://flightaware.com/live/flight/9MMRO/history/20140303/1220Z/WMKK/VABB

http://flightaware.com/live/flight/9MMRO/history
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-29 kl. 02:16.
Citera
2014-03-29, 02:15
Avslutad
Citat:

Men det finns inget sätt att utesluta att någon/några försökte göra en kontrollerad landning vid slutet av färden, strax innan all bränsle tog slut. Hur ska man kunna utesluta detta?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är väl knappast det enda? Nödlandningsscenariot - vilket jag också tidigare skrivit - förutsätter ett flygplan som är ur stånd att kommunicera med omvärlden totalt och uppenbarligen också ur stånd att försöka navigera till land. Men som då tydligen ska ha gått att landa? För jag kan då inte se scenariot självmordsbenägen pilot som låser in sig i cockpit men sen ångrar sig i sista stund och försöker nödlanda på vattnet som rimligt ur någon psykologisk synvinkel.
Jag förmodar inte det.

Du skriver "någon/några". Menar du att lekmän skulle klara av att nödlanda på havet? Om piloterna inte var tillgängliga, oavsett anledning till det. Knappast.

Om det är en olycka där man fortfarande kan styra planet borde piloterna - eller någon/några - försökt att nödlanda över land, inte över hav. Eller åtminstone borde planet ha nödlandat i havet under färd mot land, vilket det inte verkar ha gjort. Om det är en olycka där man inte kan styra planet blir landningen okontrollerad. Är det ett "utvidgat självmord" tvivlar jag också på att piloten i sista stund ångrar sig och istället nödlandar mitt ute i ingenstans. Varför ett utvidgat självmord skulle behöva begås så långt ifrån den ursprungliga resrutten förstår jag inte heller. För att dölja sina spår? Nja...
Citera
2014-03-29, 02:17
Moderator
Unitys avatar
Citat:

Fast artikeln säger inget om flottarna mer än att de är fyra och kan ta 290 personer, mer än 70 personer styck.

Här är samma nyhet hos det enda andra ställe jag kan hitta som skriver om det: http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/14/Missing-plane-raft-enough/

Citat:
A Malaysia Airlines representative briefing relatives of Chinese passengers on flight MH730 says the plane is equipped with four life rafts that can carry a total of 290 people.

The representative said the rafts contained flashlights, and first-aid kits as well as enough water and food to sustain people for one week – assuming the plane did not end up at the bottom of the sea.

En flotte för 70 personer som dessutom innehåller mat och vatten för en vecka är ENORM, både i storlek och vikt. Det låter helt enkelt inte som en trovärdig uppgift.

Och för de som undrar varför det är viktigt: Tillgången på, och modellen av, livflottar inverkar på om det över huvud taget fanns någon chans att överleva och om livflottarna var utrustade med nödsändare som skulle ha gått att spåra om de sjösatts.
Citera
2014-03-29, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Jag tror att allt detta var en eller båda piloternas handling, och att motivet är politiskt. Den/dem lyckades äga kontrollen över planet genom att låsa sig in i cockpiten och hota med att sänka planet direkt om någon försökte forcera dörren.

Kommer ni ihåg att man på radar observerade att planet gjorde flera plötsliga ändringar i höjd? Detta gjordes av piloten/piloterna för att visa att de inte bluffar. De gjorde det för att de utanför cockpiten hotade med att bryta sig in eller rentav försökte.

Men detta motsäger inte att piloten/piloterna i slutändan ångrade sig och bestämde sig att ge alla en sista chans genom en kontrollerad landning över hav. Det är inte troligt, men inte omöjligt.

Det var en lång färd, så det fanns mycket tid till att tänka. Det fanns också kvinnor och barn ombord, vid sidan av de återstående oskyldiga männen. All detta kan i slutändan ha påverkat deras samvete.

För att se det på ett annat sätt: nästan alla försök till självmord i världen slutar med att personen ångrar sig och går hem (är jag övertygad om).
Senast redigerad av RumblePure 2014-03-29 kl. 02:27.
Citera
2014-03-29, 02:37
Medlem
sven33s avatar
Citat:

Jag tror att allt detta var en eller båda piloternas handling, och att motivet är politiskt. Den/dem lyckades äga kontrollen över planet genom att låsa sig in i cockpiten och hota med att sänka planet direkt om någon försökte forcera dörren.

Kommer ni ihåg att man på radar observerade att planet gjorde flera plötsliga ändringar i höjd? Detta gjordes av piloten/piloterna för att visa att de inte bluffar. De gjorde det för att de utanför cockpiten hotade med att bryta sig in eller rentav försökte.

Men detta motsäger inte att piloten/piloterna i slutändan ångrade sig och bestämde sig att ge alla en sista chans genom en kontrollerad landning över hav. Det är inte troligt, men inte omöjligt.

Det var en lång färd, så det fanns mycket tid till att tänka. Det fanns också kvinnor och barn ombord, vid sidan av de återstående oskyldiga männen. All detta kan i slutändan ha påverkat deras samvete.

För att se det på ett annat sätt: nästan alla försök till självmord i världen slutar med att personen ångrar sig och går hem (är jag övertygad om).

Han hade 7 timmar på sig men du menar att han ändrade sig några minuter innan bränslet tog slut? Och han beslutade sig ändå för att inte kontakta någon?

För att inte tala om det faktum att piloten med största sannolikhet sett till så att passagerarna var vid liv/medvetande i det scenariot.

Sedan har vi problemet men att det är mycket svårt att ditcha ett plan i de vattnen. Hudson-incidenten är ungefär så perfekt det blir och inte ens där han man ta fram livflottar eller ens flytvästar till alla i paniken som uppstod när planet började sjunka.

Vart var det du ens ville komma med den här diskussionen?
Citera
2014-03-29, 04:07
Moderator
Unitys avatar
Som en del har misstänkt försenades sökinsatsen flera dagar av att många länder var ovilliga att avslöja vilken kapacitet deras radarsystem har.

http://www.reuters.com/article/2014/03/28/us-malaysia-airlines-geopolitics-idUSBREA2R18V20140328
Citat:
Malaysia's acting transport minister Hishammuddin Hussein, who is also the country's defense minister, has defended the international effort to find the jet.

"All countries involved are displaying unprecedented levels of cooperation, and that has not changed," he said.

But while Kuala Lumpur has been forced to reveal some of the limits and ranges of its air defenses, the reluctance of Malaysia's neighbors to release sensitive radar data may have obstructed the investigation for days.

At an ambassadorial meeting in the ad hoc crisis centre at an airport hotel on March 16, Malaysia formally appealed to countries on the jet's possible path for help, but in part met with polite stonewalling, two people close to the talks said.

Some countries asked Malaysia to put its request in writing, triggering a flurry of diplomatic notes and high-level contacts.

"It became a game of poker in which Malaysia handed out the cards at the table but couldn't force others to show their hand," a person from another country involved in the talks said.

It was not until a week later that Malaysia announced a list of nations that had checked their archives.
Citera
2014-03-29, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det första svaret jag får när jag googlar inflateble life raft Boeing är detta:

Airplanes used on oceanic routes also have inflatable life rafts on board and a life vest under each seat.

Tydligen dubblar emergency slides som rafts oxo

http://allsafetycards.com/united-boeing-777-200/

The missing Malaysia Airlines flight MH370 was equipped with four life rafts, enough to carry up to 290 people, and had sufficient stocks of food that would enable those on board the aircraft to survive for a week, said a representative of the airline.
Speaking at a meeting with relatives of the passengers aboard the aircraft, the airlines' spokesperson assured the Boeing 777 jetliner had flashlights to attract attention.
The jet was also equipped with first-aid kits as well as drinking water, the airlines said, reports the Chinese news outlet ECNS.
Senast redigerad av Gimbal 2014-03-29 kl. 07:01. Anledning: extra
Citera
2014-03-29, 07:28
Medlem
crusades avatar
Idag ska de äntligen plocka upp några av de delar som har siktats i vattnet, hoppas vi kan få några svar nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in