2014-03-28, 22:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumblePure
Du jämför mängden ransoner med samtliga passagerare medan jag föreslår att endast några få av passagerarna fortfarande lever.

Talespersonen för flygbolaget försäkrade om att det finns gott om vatten för just en nödsituation. Angående mat så kan en människa överleva på en väldigt liten ranson om denne har disciplinen att äta sig igenom den långsamt.

Jag har inte sagt att jag vet hur man landar ett plan över öppet hav, men om du tycker att jag verkar kunna det så fint. Jag kommer dock förmoda att processen ingår i en passagerarflygplanpilots nödvändiga utbildning...

Varför kan inte människor på denna forum hålla sig till diskussionen istället för att rikta sina inlägg mot de andra specifikt?

Ok, planet sjunker men dom tar sig ändå ombord för att dricka av allt vatten som man släpar med sig? Dom har med sig det de räknar med att förbruka under flygningen, man är otroligt snål med att släpa med sig "onödiga" kilon (jämför t. ex. med Ryan som inte ens haft tillräckligt med bränsle med sig ibland)
Citera
2014-03-28, 22:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jupp, men man kan nog kalla det flotte om man är snäll

Och dryga 2 veckor i "Roaring Forties"?
Ja jävlar då får du vara väldigt snäll om du kan kalla det flotte.
Citera
2014-03-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Du menar att man skulle ha ställt in autopiloten på att sjunka med 200-400 fpm? Hade de instrumenten fungerat så hade väl inte planet hamnat där det gjorde från första början. Är det ens möjligt att kommunikationsinstrumenten slogs ut, inkl. transpondern, samt att all styrning utom höjdrodret slutat fungera? Det skulle ha varit en väldigt selektiv brand i sådana fall.

Å andra sidan, i den situation vi nu befinner oss i, är väl samtliga scenarion som inkluderar elektroniska eller mekaniska fel väldigt osannolika?

Ditt ordval "selektiv brand" är väldigt lustigt för jag använde mig av precis samma ordval tidigare på denna tråd. :-)

Ja, jag tycker att ett tekniskt fel kan nästan helt uteslutas. Då är det väl möjligt att planet var i gott skick nära slutet av sin färd och att någon försökte sänka planets höjd i ett lugnt och försiktigt takt?
Senast redigerad av RumblePure 2014-03-28 kl. 22:31.
Citera
2014-03-28, 22:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och dryga 2 veckor i "Roaring Forties"?
Ja jävlar då får du vara väldigt snäll om du kan kalla det flotte.

Du behöver knappast vara grinig på mig för att jag påpekar vilka flytetyg det var på planet

Jag har aldrig sagt att jag tror passagerarna leker Robinson på Kerguelen
Citera
2014-03-28, 22:11
Medlem
Chansen att man ska hitta överlevande är mikroskopiskt liten även om det alltid finns en möjlighet att man gjort en kontrollerad krasch i närheten av en ö.

Tänker på filmen Alive som säkert många av er sett. 1972 kraschar ett flygplan i Anderna och det dröjer drygt 2 månader innan planet hittas och då lever ännu 16 av 45 passagerare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Uruguayan_Air_Force_Flight_571

Utan att ha hittat flygplanet så ska man inte dödsförklara passagerarna. Man borde ha lärt sig av den 42 år gamla olyckan.
Citera
2014-03-28, 22:12
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ok, var inte påläst på att de går att koppla loss.
Men min åsikt kvarstår: de går knappast att beteckna som en livflotte.
Nej verkligen inte. Det kanske går att beteckna dem som flythjälpmedel om man vill vara snäll. Lite vågor och de sköljs över, dvs du dör av hypotermi någon timme senare än om du hade legat i vattnet.

Ett flygplan av modell 777-200 ska ha åtta nödutgångar enligt säkerhetskortet så uttalandet om fyra livflottar kan inte syfta på dem. All utrustning måste stuvas inuti flygplanet, en livflotte som tar 70 personer släpar du inte fram hur som helst så det är något lustigt här.
Citera
2014-03-28, 22:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Visst, det finns knappast någon pilot som medvetet flyger ned planet till ett område där alla former av räddningsoperationer kommer att ta över ett dygn om det uppstår ett allvarligt problem. Nu handlade ditt inlägg om kritik mot den Malaysiska staten och betänk att vi nu, 20 dagar efter olyckan, fortfarande inte har någon förbaskad aning om vad som hänt. Hur ska man hantera sådana ärenden omedelbart efter en olycka? Det hela är väldigt komplext. Visst går det att kritisera Malaysiska myndigheter för deras förvirrade presskonferenser men vi kan nog ändå sluta oss till att oavsett hur någon agerat så hade inget liv gått att rädda.

Nej just det tre jävla veckor och INGEN JÄVLA ANING. Vilken sansad person skulle inte ha kritik mot den Malaysiska staten. Jag skulle ha det mot NTSB också om de skött utredningen. Det är liksom det som gör att vi blir bättre på detta. Vi får jävla kritik för att vi måste banne oss skärpa oss!
Citera
2014-03-28, 22:22
Medlem
Grejen är ju att vi lever på 2000-talet ,och dom kan inte hitta ett plan med den teknik som finns idag , det är skrämmande ,USA lägger typ 100 miljoner på bygga drönare som typ kan hitta en nål om det behövs , men det går inte ta fram en teknik som kan hitta ett flygplan vid försvinnanden ? på flygplans sidan har verkligen inte haveritekniken gått framåt.
Citera
2014-03-28, 22:24
Medlem
Zaedrewss avatar
En sak som jag hoppas detta leder till direkt är att de slutar käbblas om det där nya positioneringssystemet och de inför detta direkt på alla kärror som ska frakta passagerare. Med det hade man sett direkt ev nedslagsplats och kunnat navigera allt man hade dit hur mycket än någon djävul på planet velat dölja detta.
Senast redigerad av Zaedrews 2014-03-28 kl. 22:29.
Citera
2014-03-28, 22:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej just det tre jävla veckor och INGEN JÄVLA ANING. Vilken sansad person skulle inte ha kritik mot den Malaysiska staten. Jag skulle ha det mot NTSB också om de skött utredningen. Det är liksom det som gör att vi blir bättre på detta. Vi får jävla kritik för att vi måste banne oss skärpa oss!

Samtidigt får man väl se lite till förutsättningarna. Jag kan inte dra mig till minnes någon olycka där förloppet varit så luddigt och svårtolkat. Att Malaysia inte har erfarenhet eller kompetens att hantera saken är väl inte så förvånande. Att däremot "stormakterna" varit synnerligen bleka i sina insatser tycker jag är betydligt mer anmärkningsvärt
Citera
2014-03-28, 22:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Du får hålla isär ELT som är en fast monterad nödsändare och de små handhållna EPIRBS
som finns i eventuella livflottar. De senare aktiveras manuellt.

Jag utgår ifrån att all säkerhetsutrustning kollas vid större "checks" av flygplanet.

Hade inte fördjupat mig så noga i förkortningarna. Drog till med något som gick snabbt att skriva.
Det intressanta tyckte jag var om nödsändare fanns eller ej oberoende av typ.
Enligt wikipedia är dock ELT och EPIRPS synonymt.

"...ELT (Emergency Locator Transmitter) or EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon), are tracking transmitters which aid in the detection and location of boats, aircraft, and people in distress."

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_Locator_Transmitter

Fortfarande inte övertygad om att det skulle finnas sändare som ligger packade i livflottarna. En distinkt länk skulle vara välkommen.

(och till alla som pratar om "rutschkanorna" så är det inte dessa vi menar, vi talar om riktiga uppblåsbara livflottar som förvaras inne i planet - dom finns på riktigt * - krävs bara basal "google-fu" för att ta reda på detta)

*) finns alltså trafikflygplan som har sådana, exakt vad som fanns på MH370 har jag inte exakt uppgift om
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2014-03-28 kl. 22:39. Anledning: förtydligande
Citera
2014-03-28, 22:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Samtidigt får man väl se lite till förutsättningarna. Jag kan inte dra mig till minnes någon olycka där förloppet varit så luddigt och svårtolkat. Att Malaysia inte har erfarenhet eller kompetens att hantera saken är väl inte så förvånande. Att däremot "stormakterna" varit synnerligen bleka i sina insatser tycker jag är betydligt mer anmärkningsvärt

Ja kanske. Hörde ju något intressant utifrån detta igår. När en amerikan Amelia Earhart försvann så skickade USA en hel flotta att leta efter henne. Nu har de skickat två fartyg och ett par plan för flera amerikaner. Ryssarna har också förlorat i denna olycka men har inte skickat ett endaste fartyg eller plan... Det är ju rent skämt sett till intresset av den här affären att endast ett fartyg och några flygplan var och letade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in