2014-03-28, 21:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Off-topic: hon är väl fortfarande ordförande?
https://www.ntsb.gov/about/board.html

Hon är väl dessutom den enda kvinnliga ordföranden som funnits?
Dvs man kan inte som kvinna ha "varit chef" för NTSB.

OnTopic: Hur kan livbåtar "aktiveras direkt"?
Är de monterade på utsidan eller blåses de upp inuti planet?
4 livbåtar för 300 pers. Det blir 75p/flotte. Stor flotte som "aktiveras direkt".

Nej det har varit flera kvinnor innan henne, möjligt att hon formellt är ordförande fortfarande men hon har gjort sina två sittningar och annonserat (väldigt nyligen tror jag) nya karriärplaner.

Tänk emergency slides, inte livflottar/båtar (tror jag iaf), de blåses ju upp på utsidan
Citera
2014-03-28, 21:51
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumblePure
För övrigt så har en talesperson för flygbolaget försäkrat passagerarnas anhöriga om att flygplanet ifråga hade fyra nödflottar som var kapabla till att hålla 290 passagerare.

Då tycker jag att det ännu är en relevant fråga, även om inte helt rimligt, om några av passagerarna fortfarande lever på sådana nödflottar.

Mat och vatten fanns det julgott om. Så det enda som talar emot denna tes är att det ska ha varit svårt att göra en nödlandning över öppet hav när det är mörkt.
Det där med fyra livflottar som kan rymma 290 personer verkar orimligt, då skulle varje flotte kunna ta 70+ personer. Väldigt stora flottar, inget man enkelt släpar fram.

En del evakueringsramper går definitivt att koppla loss enligt säkerhetskortet nedan. En sån skulle jag inte vilja behöva använda för min överlevnad mer än någon timme i lugnt vatten. Dock är den exakta utrustningen ombord beroende på vad flygbolaget har utrustat det med så det säger inget om vad MH370 hade.

http://allsafetycards.com/united-boeing-777-200/
Citera
2014-03-28, 21:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Då tycker jag att det ännu är en relevant fråga, även om inte helt rimligt, om några av passagerarna fortfarande lever på sådana nödflottar.

Nej det är självklart helt omöjligt.

Om det beror på avsaknad av "nödflottar", brist på vatten, möjligheten att landa en 777:a på vatten eller kabinpersonalens förmåga (efter en krasch) att blåsa upp livflottarna lämnar jag åt dig att fundera över.
Citera
2014-03-28, 21:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Okej,jag ska ta det ett varv till:
Jag sätter mig in i situationen som anhörig, att gå på dessa svammel konferenser dag ut och dag in och inte få veta ett jävla skit.
Jag skulle bli tokig, vilket även dom flesta anhöriga är.
Jag personligen struntar väl i det, jag har aldrig flugit och kommer aldrig göra,
Visst jag är som många andra nyfiken på vad som hänt.

Och varför jag aldrig flygit?
Jo för jag litar inte på någon, skulle aldrig lägga mitt liv i händerna på en främmande människa, åker inte ens karuseller för jag litar inte på att dom skruvat ihop riktigt osv

Och visst jag är en tjurskallig jävel, och det finns det mycket att berätta om, men inte här.

Sen hatar jag översittar fasoner, alla är lika mycket värda
Och får iaf i Sverige tycka vad man vill, sen ska DU sitta och göra narr av det.
Hoppas det känns bra

Du citerar dig själv så vad du menar med "sen ska DU sitta och göra narr av det" kan vara en smula otydligt
Citera
2014-03-28, 21:56
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Men kan mörkret har haft någon betydelse? Sådana flygplan är ju utrustade med mätinstrument som ger en idé om vilken höjd man befinner sig på. Vad man kan sedan ha gjort är att sänka flygplanets höjd i en väldigt långsam takt.

Du menar att man skulle ha ställt in autopiloten på att sjunka med 200-400 fpm? Hade de instrumenten fungerat så hade väl inte planet hamnat där det gjorde från första början. Är det ens möjligt att kommunikationsinstrumenten slogs ut, inkl. transpondern, samt att all styrning utom höjdrodret slutat fungera? Det skulle ha varit en väldigt selektiv brand i sådana fall.

Å andra sidan, i den situation vi nu befinner oss i, är väl samtliga scenarion som inkluderar elektroniska eller mekaniska fel väldigt osannolika?
Senast redigerad av JohnniePuma 2014-03-28 kl. 21:58.
Citera
2014-03-28, 21:57
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Detta var en oerhört generell länk. Jag förstår hur en ELT fungerar. Jag har googlat lite mer och hittar fortfarande inte några krav på att varje livflotte skall ha en ELT. Jag hittar fortfarande bara krav på att det skall finnas en ELT med på flyget. På en del ställen formulerat som ungeför "det skall finnas en ELT för anvöndning på en livflotte".

Detta säger iofs inte att man i praktiken har en ELT på varje livflotte. Självklart är det dock inte. Bl.a finns det vissa svårigheter att ha en batteridriven apparat "integrerad" i livflotten. Battrierna måste hållas laddade. Dessutom så vore det ganska olyckligt om ELT felaktiverades under flygning.

Du får hålla isär ELT som är en fast monterad nödsändare och de små handhållna EPIRBS
som finns i eventuella livflottar. De senare aktiveras manuellt.

Jag utgår ifrån att all säkerhetsutrustning kollas vid större "checks" av flygplanet.
Citera
2014-03-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du citerar dig själv så vad du menar med "sen ska DU sitta och göra narr av det" kan vara en smula otydligt
Orka inte bläddra och titta vad han heter
Och det kvittar, många är snabba att såga varann och vara besserwisser
Låt folk tro och tycka vad dom vill, om någon frågar kan man påpeka om det är rätt eller fel
Citera
2014-03-28, 21:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det har varit flera kvinnor innan henne, möjligt att hon formellt är ordförande fortfarande men hon har gjort sina två sittningar och annonserat (väldigt nyligen tror jag) nya karriärplaner.

Tänk emergency slides, inte livflottar/båtar (tror jag iaf), de blåses ju upp på utsidan

Ok, då har jag fel om henne.Trodde hon var först.

Att beteckna "emergency slides" (arm and cross check) som livbåtar/livflottar är ju löjligt.
3 dm höga och utan vare sig för eller akter.
De duger möjligen som något man kan greppa tag i om man inte är simkunnig.
Citera
2014-03-28, 21:59
Medlem
Citat:
Varför säger du att de hade gott om mat och vatten? De hade vad som behövs för en normal flight KUL-PEK, de lär inte släpa på förråd "utifall att".

Skönt att du tycks veta precis hur man landar i mörker på öppet hav där genomsnittliga våghöjden är en smula kraftigare än Hudsonfloden

Du jämför mängden ransoner med samtliga passagerare medan jag föreslår att endast några få av passagerarna fortfarande lever.

Talespersonen för flygbolaget försäkrade om att det finns gott om vatten för just en nödsituation. Angående mat så kan en människa överleva på en väldigt liten ranson om denne har disciplinen att äta sig igenom den långsamt.

Jag har inte sagt att jag vet hur man landar ett plan över öppet hav, men om du tycker att jag verkar kunna det så fint. Jag kommer dock förmoda att processen ingår i en passagerarflygplanpilots nödvändiga utbildning...

Varför kan inte människor på denna forum hålla sig till diskussionen istället för att rikta sina inlägg mot de andra specifikt?
Citera
2014-03-28, 22:00
Medlem
Exempel om jag tycker att informationen är dålig och att man ska gå ut med mer
Får jag då inte tycka det?
Nä då är man en idiot
Citera
2014-03-28, 22:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ok, då har jag fel om henne.Trodde hon var först.

Att beteckna "emergency slides" (arm and cross check) som livbåtar/livflottar är ju löjligt.
3 dm höga och utan vare sig för eller akter.
De duger möjligen som något man kan greppa tag i om man inte är simkunnig.

Jupp, men man kan nog kalla det flotte om man är snäll
Citera
2014-03-28, 22:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det där med fyra livflottar som kan rymma 290 personer verkar orimligt, då skulle varje flotte kunna ta 70+ personer. Väldigt stora flottar, inget man enkelt släpar fram.

En del evakueringsramper går definitivt att koppla loss enligt säkerhetskortet nedan. En sån skulle jag inte vilja behöva använda för min överlevnad mer än någon timme i lugnt vatten. Dock är den exakta utrustningen ombord beroende på vad flygbolaget har utrustat det med så det säger inget om vad MH370 hade.

http://allsafetycards.com/united-boeing-777-200/

Ok, var inte påläst på att de går att koppla loss.
Men min åsikt kvarstår: de går knappast att beteckna som en livflotte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in