Två kapital A och B ökar enligt formlerna A(t) = 1000 *e^(0,05t) och B(t) = 800*e^(0.06t) där t är tiden i år. Efter hur lång tid är kapitalen A och B lika stora?
Alltså e^(0,05t) = 0.8e^(0,06t), men hur gör jag därifrån?
Om du räknar ut A = B så får du svaret, 1000 * e^(0,05t) = 800 * e^(0,06t).
Bevisa med induktion att: För alla n i {0,1,2,..} gäller att (9^(n)-1) är jämnt delbart med 8.
Basfall: n=0, (9^0-1)/8 = 0, 0 är ett naturligt tal (beror väl på.. men får föreläsare kör på det i alla fall).
Vi har svårt att bevisa induktionssteget att om det gäller för n, gäller det även för n+1. Känns som att vi missar något enkelt.
Bevisa med induktion att: För alla n i {0,1,2,..} gäller att (9^(n)-1) är jämnt delbart med 8.
Basfall: n=0, (9^0-1)/8 = 0, 0 är ett naturligt tal (beror väl på.. men får föreläsare kör på det i alla fall).
Vi har svårt att bevisa induktionssteget att om det gäller för n, gäller det även för n+1. Känns som att vi missar något enkelt.
n = 0
9⁰ - 1 = 0
0 är delbart med 8.
n = p
9^p - 1 = 8m
n = p + 1
9^(p + 1) - 1 = 8m
8 · 9^p + 9^p - 1 =
8 · 9^p + 8m =
8(9^p + m)
Vi ser att 8 är en faktor vilket innebär att det är delbart med 8.
det roliga är att jag själv inte använt den så mycket tills jag började med matte 5 (e) nu. Har alltid kollat i formelsamling innan och inte memorerat, men gör det, det kommer vara till stor nytta senare ( eller alltid).
Senast redigerad av raajtan 2014-03-28 kl. 11:50.
Jag vet att [; Z^+ ;] står för en mängd med positiva heltal. På vissa sidor har jag sett dem använda [; Z_+ ;]. Är det någon skillnad mellan dessa två?
Det varierar hur man betecknar och finns inget bestämt. Författaren bör i början skriva vilken beteckning man använder (eller låta det framgå av sammanhanget). Någon uppdelning i Z_+ resp Z^+ finns inte.