2014-03-28, 08:23
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hu-man
Rimligt är väl att Sheraton bestämmer vilken klädsel man accepterar i sina matsalar.
Om man vill ha en stilenlig klädsel så finns det en tanke bakom och då kan man fråga
sig om andra skall ha rätt att gå in och styra. Den som inte tycker om det kan ju ta in
på något annat hotell där man har en annan policy.
Vad som är förvånade är att vissa bara längtar efter att hitta något att protestera emot.
För att kunna göra det så transferera man, så snart det går, första potentiella händelse
till antirasisivrarnas blinda kvarn. Något som gärna DO hakar på, i brist på annan
meningsfull uppgift.

Stilenlig klädsel betyder bara att man vill hålla en viss stil. Det kan innebära att man i
sin matsal inte vill ha folk i träningsöverall, med bar överkropp, med jeans, i burka,
med sjal, iklädda i fotbollskläder etc.

Att man ej vill ha in folk i zigenarkläder kan också bero på den enkla orsaken att
deras kvinnliga ”outfit” med sina kjolar, nästan upptar tre gånger så stor yta jämfört
mot vad en svensk kvinna gör i sin klädsel. Det behöver alltså inte bero på någon form
av diskriminering, som vissa antirasisivrare och PK-anhängare gärna vill göra det till.

För min egen del tycker jag att zigenarkläder är riktigt fula och vill då av naturliga
skäl inte se dem.

I rasismen ligger bristen på mänsklig- och social respekt. Hur mycket respekt hade
Diana Nyman för vår kultur då hon försökte komma in i hotellets frukostmatsal i sina
kläder..
Hur mycket tror hon att hennes agerande, då och nu, gynnar zigenarnas sak på sikt.

Jag vet inte, men man kanske skall fråga sig vad det är som gör att
Sverigedemokraterna verkar att bli starkare och starkare. Kanske beror det inte på
deras skicklighet. Kanske beror det snarare på etablissemangets osmidighet där ord
som rasism och rasdiskriminering snart blivit ett mantra.

Bar överkropp kan du naturligtvis inte ha i en frukostmatsal, förutom på möjligtvis strandutomhusserveringar. Baraxlad och shorts kan även finnas förbud på i vissa fall. Men det finns mer eller mindre inget hotell som har klädkod på frukosten, speciellt INTE finare hotell.

Och en finare hotellrestaurang som har klädkod på luncher och middagar har alltid lånekläder för gäster som spontanbesökare, så deras behandling beror inte på hennes kläder. Det är helt uteslutet. Såvida det då inte handlar om ren diskriminering av romklädsel.

Som många påpekat ovan, det rör sig kanske om misskommunikation. Vad det inte rör sig om är ett ensidigt fel från den romska kvinnan.

Ditt sista stycke kan jag hålla med dig helt om.
Citera
2014-03-28, 08:23
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Exakt hur vet du under vilka former hon var ditbjuden? Personligen inbjuden av regeringen eller via någon form av organisation? Om det var via någon organisation så är det inte osannolikt att organisationen stod för login och då har du inte en aning om vilken typ av bokning det rör sig om.

Arbetsmarknadsdepartementet - frukost ingick.
Citera
2014-03-28, 08:25
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Arbetsmarknadsdepartementet - frukost ingick.
Källa?
Citera
2014-03-28, 08:28
Medlem
snafflebits avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2324150-diana-nyman-anmaler-sheraton-till-do

"Jag kände mig kränkt igen"

Finns inga som helst möjligheter att mätta tantens pengahunger.
Citera
2014-03-28, 08:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ni som tror att hon har medvetet sökt sig för att bli diskriminerad, varför skulle hon välja Sheraton?

Skulle jag gå in för att bli diskriminerad skulle jag välja ett whitetrashhotell utan service där jag hade vetat att personalen hade gått bazingas för att jag betedde mig konstigt, inte hotellet som kan ge perfekt service till internationella kunder som inte kan engelska och som i praktiken slickar din röv om du är kund där.
[...]
Eftersom det rör sig om en 50/50 situation med en grupp som är strukturellt missunnad, och där det är ett företag mot en privatperson, så går företaget ut och ber om ursäkt för hur hon har uppfattat situationen. Skulle det även gå till DO så kommer Sheraton att förlika och betala pengar även fast de skulle slippa, helt enkelt för att slippa ha en DO-anmälan på sig för skitpengar.
Du ger ju svaret själv, i det fetade. Det skulle inte ett whitetrashhotell göra, och dessutom skulle ingen tidning skriva om ett skithotell nekade ännu en zigerare att gratisäta.
Citera
2014-03-28, 09:01
Medlem
theMowgs avatar
Jag saknar andra vittnesuppgifter i denna historia.

Med kvinnan som fick vatten slängt på sig fanns det ett flertal personer som kunde bekräfta, men har inte sett det.
Det borde finnas många vittnen här med. Har inte sett nåt i tidningarna.
Citera
2014-03-28, 09:12
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Jo det vet vi. Frukosten ingår eftersom det är så det är upphandlat av staten.

Läs här om upphandlingen med Sheraton Stockholm:
http://www.avropa.se/PageFiles/17710/96-26-2013-016--Sheraton%20Stockholm%20Hotel.pdf

Frukost ingår i alla bokningar från staten.

Klipp från ett annat forum (FL) där en person, felix le chat, säger sig sett det aktuella avtalet:
Citat:
Normalt sett borde Regeringskansliet bokat detta via sin resebyrå AMEX men
detta verkar vara en direktavtal mellan Sheraton och RK så jag har inga priser.
Jag jobbar själv inom resebranchen och många som läst om detta undrar givetvis vad
berört hotell pysslar med och ställt relevanta frågor och fått relevanta svar.

Det tycks i detta fall vara en boking som inte ingår i själva ramavtalet.

Samma användare skriver ävet att frukost inte ingick i avtalet och att det antagligen blivit något fel vid bokningen och att det sannolikt var så att varken den som skötte bokningen eller Nyman varit medveten om att frukost inte ingick som standard.
Citera
2014-03-28, 09:15
Medlem
Gud så tramsigt. Här sitter alltså folk och försvarar Sheraton med att det är rätt att behandla sina egna hotellgäster som snyltare som försöker lura till sig gratis frukost.

Ja, i så fall borde regeringskansliet verkligen skaffa sig en ny hotelleverantör som förstår sig på att ge sina gäster service och ge gästerna frukost om de vill ha frukost.
Citera
2014-03-28, 09:33
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Gud så tramsigt. Här sitter alltså folk och försvarar Sheraton med att det är rätt att behandla sina egna hotellgäster som snyltare som försöker lura till sig gratis frukost.

Ja, i så fall borde regeringskansliet verkligen skaffa sig en ny hotelleverantör som förstår sig på att ge sina gäster service och ge gästerna frukost om de vill ha frukost.
Man är en snyltare om man försöker sno åt sig en gratis frukost. Eller tycker du att man som betalande passagerare i turistklass på flyget ändå har rätt att sitta i första klass och få champagne, jag menar, man är ju ändå gäst hos flygbolaget?
Citera
2014-03-28, 09:33
Medlem
Zpanarns avatar
Zpanar vidare;

Gå hit,
https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikSokKungorelse.do?method=redirect&forward=mai n.sokkungorelse

Välj blankt i Tid
Skriv Diana Nyman i Namnfältet.
Sök

Då borde ni få upp en Diana Nyman i Kungälv som är satt under skuldsanering. OM det är samma kvinna så skall ju alla hennes inkomster gå direkt till fogden. Intressant.
Citera
2014-03-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Man är en snyltare om man försöker sno åt sig en gratis frukost. Eller tycker du att man som betalande passagerare i turistklass på flyget ändå har rätt att sitta i första klass och få champagne, jag menar, man är ju ändå gäst hos flygbolaget?

Om du hade ett hotell skulle jag inte boka in mina inbjudna gäster hos dig om du utgår från att de är snyltare som försöker lura till sig gratis frukost för att de går till frukostmatsalen.
Citera
2014-03-28, 09:48
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Om du hade ett hotell skulle jag inte boka in mina inbjudna gäster hos dig om du utgår från att de är snyltare som försöker lura till sig gratis frukost för att de går till frukostmatsalen.
Om jag hade ett hotell skulle jag se till att de som vill äta frukost dels är gäster hos mig och dels att de gjort rätt för sig. Hotell är inget härbärge eller välgörenhetsinrättning. Varför skulle bara vissa vara tvungna att betala för sig?

Nog om det.

Det verkar alltså som hon haft ett rum utan frukost och tydligen hade hon koll på det eftersom hon tänkte sig att bara ta en kopp kaffe. Värdinnan visade henne därför till kaffebaren där de som inte äter frukost intar sitt kaffe. Tanten ansåg sig vara för fin för att sitta i kaffebaren och beslutade sig för att bli kränkt. Idiot.
Senast redigerad av snafflebit 2014-03-28 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in