2014-03-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Jo det vet vi. Frukosten ingår eftersom det är så det är upphandlat av staten.

Läs här om upphandlingen med Sheraton Stockholm:
http://www.avropa.se/PageFiles/17710/96-26-2013-016--Sheraton%20Stockholm%20Hotel.pdf

Frukost ingår i alla bokningar från staten.

Tidigare i tråden nämndes det att Sheraton har rum där frukost inte ingår.

När jag har bott på hotell, mest i tjänsten, brukar det stå att frukost är inkluderad. Eftersom det nämns borde det finnas fall när frukost inte ingår.

Jag kollade på din länk och gick vidare till Myndighetsregistret, varav det fanns ett otal, bokstavligen ett otal, som då skulle omfattas av avtalet för bokningar av staten, där frukost alltid ingår i hotellvistelse. Men vitboken var väl framtagen av något slags kommitté. Faller kommittéer under detta avtal - jag vet inte?

Det kan också vara så att Nyman inte är van att bo på hotell och visa upp en frukostbiljett. En gång reste jag med en kollega i Afrika och bodde på hotell. Vi fick uppge våra rumsnummer i frukostmatsalen. Min kollega tog ett stekt ägg från grillen. Det skrevs upp på rumsnumret och min kollega blev mycket upprörd när det visade sig att hennes enda stekta ägg kostade 50 kronor. Så fort man tog något alls från grillen debiterades nämligen 50 kronor. Min kollega var helt oförberedd på detta. Alla kan faktiskt inte veta allt, och då uppstår ibland tråkiga situationer.
Citera
2014-03-27, 23:50
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ni som tror att hon har medvetet sökt sig för att bli diskriminerad, varför skulle hon välja Sheraton?

Skulle jag gå in för att bli diskriminerad skulle jag välja ett whitetrashhotell utan service där jag hade vetat att personalen hade gått bazingas för att jag betedde mig konstigt, inte hotellet som kan ge perfekt service till internationella kunder som inte kan engelska och som i praktiken slickar din röv om du är kund där.

Å andra sidan är det ju det som talar emot att hon har blivit diskriminerad också - varför skulle ett välrenommerat hotell som just kan få t.ex. gamla grånade japaner att känna sig korrekt mottagna, misslyckas så kapitalt i kommunikationen med en rom som pratar perfekt svenska?

För mig låter det mer som ett något mellanting har hänt - Sheraton har misslyckats och missförstått i sin kommunikation, medan romkvinnan är van att bli diskriminerad och tänder till på minsta förfördelade situation.

Eftersom det rör sig om en 50/50 situation med en grupp som är strukturellt missunnad, och där det är ett företag mot en privatperson, så går företaget ut och ber om ursäkt för hur hon har uppfattat situationen. Skulle det även gå till DO så kommer Sheraton att förlika och betala pengar även fast de skulle slippa, helt enkelt för att slippa ha en DO-anmälan på sig för skitpengar.

Sheraton var bra för typ 10 år sedan, nu är det rätt skabbig standard, speciellt på rummen tyvärr.
Citera
2014-03-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ni som tror att hon har medvetet sökt sig för att bli diskriminerad, varför skulle hon välja Sheraton?

Skulle jag gå in för att bli diskriminerad skulle jag välja ett whitetrashhotell utan service där jag hade vetat att personalen hade gått bazingas för att jag betedde mig konstigt, inte hotellet som kan ge perfekt service till internationella kunder som inte kan engelska och som i praktiken slickar din röv om du är kund där.

Å andra sidan är det ju det som talar emot att hon har blivit diskriminerad också - varför skulle ett välrenommerat hotell som just kan få t.ex. gamla grånade japaner att känna sig korrekt mottagna, misslyckas så kapitalt i kommunikationen med en rom som pratar perfekt svenska?

För mig låter det mer som ett något mellanting har hänt - Sheraton har misslyckats och missförstått i sin kommunikation, medan romkvinnan är van att bli diskriminerad och tänder till på minsta förfördelade situation.

Eftersom det rör sig om en 50/50 situation med en grupp som är strukturellt missunnad, och där det är ett företag mot en privatperson, så går företaget ut och ber om ursäkt för hur hon har uppfattat situationen. Skulle det även gå till DO så kommer Sheraton att förlika och betala pengar även fast de skulle slippa, helt enkelt för att slippa ha en DO-anmälan på sig för skitpengar.

Folk som lever på att stämma andra går alltid på folk med pengar, det är inget nytt fenomen. Du beskriver ju själv varför hon valt Sheraton, de har tillräckligt med resurser för att ge sig utan en fajt. Hon vill ju självklart inte ha en lång utdragen strid om sanningen med någon som inte har råd att slänga iväg stora summor bara för att bli av med problemet.
Citera
2014-03-27, 23:52
Medlem
elegantlywasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Vi diskuterar händelsen vad diverse personer har för känsla och hade uppträtt har inget med saken att göra. Faktum är att hon blev avvisad trots att hon hade rätt att äta där.
Tycker du att Sheraton gjorde rätt?

Ja, absolut. Under förutsättning att hennes frulle inte ingick i rumspriset och att hon inte var beredd att betala för den, vilket är precis vad som troligtvis hänt. Restaurangens platser är tillägnade gäster som äter. Kaffe kan förtäras utanför. Varför ska hon som zigenerska särbehandlas?
Citera
2014-03-27, 23:56
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Tidigare i tråden nämndes det att Sheraton har rum där frukost inte ingår.

När jag har bott på hotell, mest i tjänsten, brukar det stå att frukost är inkluderad. Eftersom det nämns borde det finnas fall när frukost inte ingår.

Jag kollade på din länk och gick vidare till Myndighetsregistret, varav det fanns ett otal, bokstavligen ett otal, som då skulle omfattas av avtalet för bokningar av staten, där frukost alltid ingår i hotellvistelse. Men vitboken var väl framtagen av något slags kommitté. Faller kommittéer under detta avtal - jag vet inte?

Det kan också vara så att Nyman inte är van att bo på hotell och visa upp en frukostbiljett. En gång reste jag med en kollega i Afrika och bodde på hotell. Vi fick uppge våra rumsnummer i frukostmatsalen. Min kollega tog ett stekt ägg från grillen. Det skrevs upp på rumsnumret och min kollega blev mycket upprörd när det visade sig att hennes enda stekta ägg kostade 50 kronor. Så fort man tog något alls från grillen debiterades nämligen 50 kronor. Min kollega var helt oförberedd på detta. Alla kan faktiskt inte veta allt, och då uppstår ibland tråkiga situationer.

Jo, hon var inbjuden av arbetsmarknadsdepartementet, så frukost ingår. Du kan inte tumma på ett statlig upphandlad kontrakt, utan måste i sådana fall bryta det. Så frukost ingick.

Jag tror ju som du att det kan röra sig om en misskommunikation som faller på båda parterna. Men eftersom det är företag mot privatperson, så kommer företaget få ta smällen, vilket är det vi ser nu.
Citera
2014-03-27, 23:57
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver-fur
Ok, vad kan man dra för slutsats av det här, släpp aldrig in en zigenare och ha aldrig med zigenare att göra! Det blir bara problem oavsett vad det än gäller!
Okej? Vilket val hade Skära Tån? (Kalle Anka-språk för Sheraton. Ursäkta humorn i denna annars dödligt seriösa tråd i det humorlösa AB&K-forumet.)

Personalen på plats som verkställde utvisningen av tattarkärringen måste avskedas omedelbart. Utan bra vitsord i betyget. Chefen som gjorde den sena pudeln åker direkt. Därefter kan de börja anställa igen och gästerna är tacksamma och ger massor med dricks till den stackars uthängda personalen.

Slutsats: Man får vara ful, men inte klantig. Då kommer Ullenfjun och skäller (gnäller) på dig.
Citera
2014-03-27, 23:58
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elegantlywasted
Ja, absolut. Under förutsättning att hennes frulle inte ingick i rumspriset och att hon inte var beredd att betala för den, vilket är precis vad som troligtvis hänt. Restaurangens platser är tillägnade gäster som äter. Kaffe kan förtäras utanför. Varför ska hon som zigenerska särbehandlas?

Men läs i tråden - frukost ingår i alla statliga reservationer av Sheraton.

http://www.avropa.se/PageFiles/17710/96-26-2013-016--Sheraton%20Stockholm%20Hotel.pdf
Citera
2014-03-28, 00:01
Medlem
Citat:
Jo, hon var inbjuden av arbetsmarknadsdepartementet, så frukost ingår. Du kan inte tumma på ett statlig upphandlad kontrakt, utan måste i sådana fall bryta det. Så frukost ingick.

Jag tror ju som du att det kan röra sig om en misskommunikation som faller på båda parterna. Men eftersom det är företag mot privatperson, så kommer företaget få ta smällen, vilket är det vi ser nu.

Nej, det är ett ramavtal som är under ständig förändring:

Citat:
Parterna är medvetna om att ramavtalet inte kan reglera samtliga frågeställningar och
händelser som kan tänkas uppkomma till följd av ständig utveckling och förändrade
förhållanden. Parterna ska sträva efter att inom de ekonomiska ramar som ramavtalet
föreskriver anpassa sig till eventuella nya förhållanden som kan uppstå under ramavtalstiden
för att på så sätt tillgodose varandras ändrade förutsättningar och behov.

Det är ingen omöjlighet att man utformat nya avtal med nya förhållanden.
Citera
2014-03-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Nej, det är ett ramavtal som är under ständig förändring:

Det är ingen omöjlighet att man utformat nya avtal med nya förhållanden.
Men lägg ner, frukost ingick, period.
Citera
2014-03-28, 00:03
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elegantlywasted
Ska vi verkligen ta om det igen om frukosten var betald eller inte.
1) Hon är bjuden av SVERIGES REGERING!!!
2) Hade frukosten inte varit betald så kan du ge dig fan på att Sheraton hade viftat med den. Då är det regeringen som har gjort fel.

Att vissa fortfarande envisas om att frukosten inte var betald säger mer om dem än händelsen.
Citera
2014-03-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Jag säger inte att frukost inte ingick, men det där avtalet är på inget sätt en garanti för att de ingick.
Citera
2014-03-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

För övrigt spelar det enligt mig ingen roll, personalen måste ju kontrollera oavsett. Inte ens Diana själv säger att hon inte fick äta trots att frukost ingick. Det hon är upprörd över är att hon blev kontrollerad. Så vad spelar det för roll om frukost ingick eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in