2014-03-27, 14:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Dels ger det dåligt med svar, såren blir inte så djupa eftersom kroppen rörs. Sen om man studerar huggen så skiljer ingångssticken sig åt beroende om de gått in i hö eller vä lungsäck. Sen kan huggens mönster också överensstämma om hon legat på sida. Har inte fup nu, men jag tror det var skada 58 som skiljde sig från de andra.

Vad sägs om att de stod och omfamnade varandra och GM börjar sticka med daggern i ryggen. Börjar med huggen där den konväxa sidan är riktade från höger axel mot vänster höft. Man får begränsad kraft och riskerar att sticka sig själv om man trycker på för hårt. VB håller sig själv kvar mot GM för att hon gillar att kramas och anar ingenting.
Sticken som är riktade upp mot nacken och hjärtsticken kan ha gjorts när hon fallit till marken.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-27 kl. 14:28.
Citera
2014-03-27, 14:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är inte omöjligt (men nästan...) att ett sanningsenligt vittnesmål från KJ hade inneburit att man uppnått rimligt tvivel. Om han inte ens försöker är det inte något jag ligger sömnlös för. För övrigt tycker jag att ständigt insatte mrfolds jämförelse med Andreas Axelsson är rimlig. Själv tror jag i och för sig att han faktiskt inte vet vem som sköt, eftersom han säkert var mer fokuserad på att ligga ner och försöka att inte dö. Men jag tycker hans straff var rimligt.

AA var ju bevisligen med i händelsernas centrum, det går inte att jämföra med det här fallet tycker jag.
Citera
2014-03-27, 14:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok, förutom blodet i bagageluckan vad har vi då för indicium av rang kvar?

Att KJ styckat hunden är ren spekulation.
Att KJs tejp använts vid mordet är ren spekulation.

Har jag glömt något?

Med all respekt för din åsikt MrFold... vi får hoppas att rätten fattar det enda riktiga beslut dem kan fatta. Släppa KJ och låta rikskrim öppna utredningen igen.

Gör om, gör rätt.

Du glömde, KJ och VB mobiler fanns i KJ lägenhet när VB ringde 112* men mordet har inte skett i lägenheten. Skarpt att åberopa det här som bevis. Motsägelsefullt.
Citera
2014-03-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Om du läser FUP så kan du se att styvpappan kom hem 23-23:30 och det stämmer ganska bra med att han skulle ringt en stund efter han kom hem och kan uppfatta det som på kvällen.
Tack, det förklarar saken!
Citera
2014-03-27, 14:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det som skiljer pipedaggern från de andra alternativen är att den har eggar på båda sidor. Såren hade spetsiga ändar. Daggern är dessutom konvex på ena sidan och konkav på den andra så om man sticker den i julskinkan så "flyttas" skinkmaterialet så att sidoskären skär i en båge. Såret borde bli som en månskära.

Sticker man i ett material som inte ger med sig åt det konvexa hållet t.ex ett papper så blir skäret rakt.

Potatisskalare & CO kan inte ge sårbredder från 6 mm till 18 mm.

Ok. Har du provat en pipedagger?

Med en märlspik blir såret ungefär som en andragradsekvation medan en potatisskalare blir mer som en nymåne.
Senast redigerad av zero73 2014-03-27 kl. 14:35. Anledning: stavfel
Citera
2014-03-27, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, Ta del av diskutionen i tråden istället för att jamsa med åklagarsidan. En skölp kan inte göra sår som har samma form men som avviker i bedd från 6 mm till 18 mm. Fullständigt omöjligt. Hade åklagaren varit man och inte gått i syslöjden så hade han insett det redan i tingsrätten.

Skölpen passar inte i avgjutningen som gjorts. Avgjutnigen är D-formad inte U eller C. Avgjutningen är tydigen inte intressant för åklagaren för då passar inte skölpen.

Var det verkligen så stor skillnad på sårstorleken? Jag har läst att såren var lika i storlek och även lika djupa, eller snarare lika grunda eller ytliga. Därför tror jag mer på en skölp med kort järn, inte en lång kniv som borde gett olika djup på såren.
Citera
2014-03-27, 14:31
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns en stor och rimlig möjlighet för en annan GM oavsett om KJ berättar eller är tyst. Han kan skydda någon.

Det finns faktiskt en annan möjlighet till varför han inte erkänt - han har helt enkelt inget med det att göra.
Citera
2014-03-27, 14:32
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Du yrar på som vanligt.

Tomas Olsson kokade ned hela detta fall till två enkla frågor i Fredags:

1) Hur har blodet i bagageluckan kommit dit och
2) Hur ska det värderas

Väldigt enkelt.

Allt annat i detta exceptionellt dåligt utredda fall är fullständigt irrelevant.

Japp, och det kan KJ och bara KJ svara på. Han låste alltid bilen enl egen utsago och alla vittnesmål i FUP.
Citera
2014-03-27, 14:33
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
En nöt att knäcka för våra mobilexperter.
Mamman påstår att hon och styvpappan ringde en massa gånger på kvällen den fjärde maj utan att få svar från VB (enligt NSD). Min fråga är: Om jag inte misstar mig registrerades inget på VB:s mobil mellan 20:38 och 23:53. Registreras misslyckade påringningsförsök om mobilen "lever"?Registreras misslyckade påringningsförsök om mobilen är "död"?
Att några påringningar skedde under tidsperioden 20:38 och 23:53 kan vi utgå ifrån eftersom mamman nämner på kvällen. De blev oroliga när hon inte hörde av sig.

Inkommande samtal från ett Telia-abg till Telia-abg(VB) registreras INTE i VBs signaleringslista. Det går ju däremot att kolla i uppringande nummers signaleringslista.
Citera
2014-03-27, 14:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du glömde, KJ och VB mobiler fanns i KJ lägenhet när VB ringde 112* men mordet har inte skett i lägenheten. Skarpt att åberopa det här som bevis. Motsägelsefullt.

112* slagningen är också ren spekulation från åklageriet. Varför fortsatte hon SMSa efter uppringningen? Varför svarade inte VB MBs sista sms kl 19.31? Spekulation, på spekulation, på spekulation.

Mobilpositioneringen ger en viss indikation, men bevisar inget av sig själv.
Citera
2014-03-27, 14:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Japp, och det kan KJ och bara KJ svara på. Han låste alltid bilen enl egen utsago och alla vittnesmål i FUP.

Försök inte plantera en trådsanning nu....
Citera
2014-03-27, 14:40
Bannlyst
Citat:
Det finns faktiskt en annan möjlighet till varför han inte erkänt - han har helt enkelt inget med det att göra.

Inget? Du menar lika lite som vem som helst...du, jag och förskolebarn mm,? I så fall ska han väl komma med en rimlig förklaring till det som ligger honom till last?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in