2014-03-26, 11:15
Medlem
Polisen har inte kollat upp det här med källaren..det kanske man trodde men så är alltså inte fallet. stekhett! Baltspåret....
Citera
2014-03-26, 18:45
Medlem
Jag vill bara förtydliga att jag inte har en aning om vem som är GM. Jag vill heller inte anklaga någon för att vara ínblandad för jag vet inget om det. Känner att jag spekulerat kring vissa spår som jag inte alls vet någonting om......Jag spekulerar inte kring några spår längre och anklagar alltså INGEN person för dådet bara för att de bor på en viss plats eller har bott på någon plats tillfälligt. Jag har ingen aning om var personen bor eller finns eller vem det är. Nu lämnar jag detta forum med insikten att jag inte kan hantera denna typen av aktiviteter.
Citera
2014-03-27, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borrmint
Jag vill bara förtydliga att jag inte har en aning om vem som är GM. Jag vill heller inte anklaga någon för att vara ínblandad för jag vet inget om det. Känner att jag spekulerat kring vissa spår som jag inte alls vet någonting om......Jag spekulerar inte kring några spår längre och anklagar alltså INGEN person för dådet bara för att de bor på en viss plats eller har bott på någon plats tillfälligt. Jag har ingen aning om var personen bor eller finns eller vem det är. Nu lämnar jag detta forum med insikten att jag inte kan hantera denna typen av aktiviteter.

Har du fått ett PM från någon som tagit illa vid sig? Tråkigt isåfall, men kom ihåg att du är helt anonym på Flashback (så länge inte ditt nick går att spåra, så klart).
Citera
2014-03-27, 12:00
Medlem
WasteOfAirs avatar
Jag tror det är "hjärterdam" snubben, men visst man blir ju lite halvpsykotisk när man lägger ner sin "själ" i det här efter ett tag... Tror jag tar en paus i att leka detektiv ett tag

Kram på er!
Citera
2014-03-27, 12:09
Medlem
WasteOfAirs avatar
Goddag
Slutar inte spåren efter mördaren vid ica? Han kanske dumpade mössan i tidningslådan, och möjligen hade en tröja eller något liggandes i den. För att sen vända tillbaka till brottsplatsen? Vem vet, jag blir kokt av det här
Citera
2014-03-27, 19:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WasteOfAir
Goddag
Slutar inte spåren efter mördaren vid ica? Han kanske dumpade mössan i tidningslådan, och möjligen hade en tröja eller något liggandes i den. För att sen vända tillbaka till brottsplatsen? Vem vet, jag blir kokt av det här
Spåren slutar vid ICA och enligt professor Leif G W Persson hade mördaren en tillflyktslägenhet inte långt från ICA.
Citera
2014-03-29, 22:20
Medlem
Verkar inte hända mycket när man tipsar, även bra tips som inte är utredda. Det drunknar väl bara i högen av tokerier folk skickar in. Jaja..
Citera
2014-04-02, 00:45
Medlem
Har läst i denna tråden sedan den startade, funderat hit och dit, nästan dagligen.
Jag vill inte kalla det en besatthet men inga mord intresserar mig som dessa, undantaget palmemordet möjligtvis.
Detta måste vara ett helt unikt fall i Svensk brottshistoria, rätta mig gärna om jag har fel. Man har mördarens DNA, ett flertalet vittnen som ser han efter mordet, det skedde en tidig morgon, mitt i veckan.
Att man inte har fått tag på honom är häpnadsväckande.
Att polisen har fokuserat sina resurser fel är utom all tvivel. Det här mordet ska bara lösas, inom en vecka för vilken normalt fungerande polisenhet som helst.
Jag delar GWs teori om att förövaren troligtvis är mycket ung.
Det baserar jag helt på val av offer, och framförallt val av vapen. En butterflykniv finner man bara hos unga tonårspojkar. Jag har aldrig skådat en sådan hos någon över 25 år.
Motivet är för mig helt oklart, dock utesluter jag att kvinnan var annat än ett vittne.
Skulle jag spekulera helt fritt ( vilket jag och alla andra enbart gör ) så tror jag att mördaren finns i skolan som 8 åringen gick på, alternativt ett något äldre syskon.

Fan vad detta irriterar mig att det fortfarande är olöst. Det är fler än GM som vet om vem som är mördaren. Eller iaf har starka aningar, antingen tas inte tipsen seriöst nog av Jan Staaf i spetsen, eller så skyddar någon denna sate.

Jag har varit vid brottsplatsen vid två tillfällen och delar andras tankar om att man inte hamnar där av en slump. Att han är ifrån Linköping eller har starka kopplingar till närområdet står för mig klart efter att ha besökt platsen.

Ett litet, mycket litet, sidospår. Med ett annat mord i trakten av Linköping i färskt minne. Hur vanligt förekommande var det med denna kannibaldrog i Sverige år 2004?
Det finns flertalet substanser som var lagliga år 2004, som jag själv brukade, som idag är olagliga. Isf förklarar det varför man inte hittade droger i mannens blod.
Godnatt.
Citera
2014-04-02, 12:32
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventureland
Har läst i denna tråden sedan den startade, funderat hit och dit, nästan dagligen.
Jag vill inte kalla det en besatthet men inga mord intresserar mig som dessa, undantaget palmemordet möjligtvis.
Detta måste vara ett helt unikt fall i Svensk brottshistoria, rätta mig gärna om jag har fel. Man har mördarens DNA, ett flertalet vittnen som ser han efter mordet, det skedde en tidig morgon, mitt i veckan.
Att man inte har fått tag på honom är häpnadsväckande.
Att polisen har fokuserat sina resurser fel är utom all tvivel. Det här mordet ska bara lösas, inom en vecka för vilken normalt fungerande polisenhet som helst.
Jag delar GWs teori om att förövaren troligtvis är mycket ung.
Det baserar jag helt på val av offer, och framförallt val av vapen. En butterflykniv finner man bara hos unga tonårspojkar. Jag har aldrig skådat en sådan hos någon över 25 år.
Motivet är för mig helt oklart, dock utesluter jag att kvinnan var annat än ett vittne.
Skulle jag spekulera helt fritt ( vilket jag och alla andra enbart gör ) så tror jag att mördaren finns i skolan som 8 åringen gick på, alternativt ett något äldre syskon.

Fan vad detta irriterar mig att det fortfarande är olöst. Det är fler än GM som vet om vem som är mördaren. Eller iaf har starka aningar, antingen tas inte tipsen seriöst nog av Jan Staaf i spetsen, eller så skyddar någon denna sate.

Jag har varit vid brottsplatsen vid två tillfällen och delar andras tankar om att man inte hamnar där av en slump. Att han är ifrån Linköping eller har starka kopplingar till närområdet står för mig klart efter att ha besökt platsen.

Ett litet, mycket litet, sidospår. Med ett annat mord i trakten av Linköping i färskt minne. Hur vanligt förekommande var det med denna kannibaldrog i Sverige år 2004?
Det finns flertalet substanser som var lagliga år 2004, som jag själv brukade, som idag är olagliga. Isf förklarar det varför man inte hittade droger i mannens blod.
Godnatt.

Ja, jag känner precis likadant, håller också med om din teori. Den här kniven kan nog berätta en hel del. Hur pass vanlig var den vid den tiden? Vanlig inom vissa grupperingar osv. Satt precis och läste ur Nordisk kriminalkrönika om det sk "Rasistmordet" i Klippan 1995. En mörkhyad man, på genomresa, blev besinningslöst mördad mitt i centrala klippan av nazister (tonåringar). Liket låg i ett buskage i flera dagar. Mördarens syster blev också vid ett senare tillfälle gripen för mordförsök med kniv. Har ingen scanner men fotade med min mobil - detta var mordvapnet i Klippan:

http://www.ladda-upp.se/bilder/nyqtpmpvzerubv/

Var den vanlig inom Nazistiska grupperingar/tonåringar vid brottet i Linköping 2004? Kunde någon inom en sådan gruppering ha gett sig på grabben i rent rasistiskt syfte?
Senast redigerad av substitute 2014-04-02 kl. 12:48.
Citera
2014-04-02, 13:59
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Vi är ju precis lika odugliga som polisen. Tråden går mer bakåt en framåt. Jag har iallafall vett att erkänna att jag är totalt jävla dum i huvudet. Att bitchslappa sig själv framför spegeln blir kvällens straff.

Trådens huvudmisstänkta just nu.

1. Svensk brottarlegend (ML)
2. Förundersökningsledaren Jan Staaf ( lik fantombild, samt kraftiga lår)
3. En baltisk hangaroundfigur lejd av baltmaffian (oklar finansiering av ammouris verksamhet)

I natt somnar jag med stor stolthet....

Va? Har Lars Winnerbäck blivit nedpetad från Top 3-listan? Synd och skam.
Citera
2014-04-02, 23:10
Medlem
Ett väldigt fascinerande och intressant fall. Var precis i åldern att man fick vara uppe tillräckligt länge för att
kunna smygkika på Efterlyst trots att man ofta blev livrädd och inte kund sova på grund av det man såg.

Det finns väl egentligen flera saker som jag ställer mig relativt frågande till. Flera har hela tiden varit övertygade
om såväl ålder som psykisk ohälsa på GM. Här stöter jag (som förvisso inte är någon större kriminolog eller psykolog)
på problem.

1. En 20-25 årig (eller så ung som 15 som GW säger) allvarligt psykiskt störd kille borde med tanke på polisens resurser
åka fast.

Detta föranleder mig (precis som någon tidigare slagit fast i tråden) till något av följande:

*GM är inte psykiskt störd.
- Men då kommer nästa problem; en 20-25 årig kille som kallblodigt sticker ner två personer (varav ett litet barn), borde
inte göra så om han inte är psykiskt störd. En "frisk mördare" bör således mörda med en ganska tydlig motivbild, som
polisen så tydligt fastslagit inte finns.

*Åldern stämmer inte.
- Här är jag lite osäker på hur DNA-profilen ser ut, kan man via den fastställa ett relativt begränsat åldersspann?
OM det nu skulle vara så att man har fått åldern fel, ja då kan man ju räkna ut själv varför det har gått som det har
gått. Nedanstående citat är hämtat från Sveriges Radio, skrivet 2009:

"Lagom inför femårsdagen av morden tar nu två nya utredare över utredningen. Jan Staaf och Nils Ahlberg har båda arbetat
med fallet sedan dag ett. De tror att mördaren varit i 20 års åldern, att morden skett plötsligt och oplanerat och
att mördaren lider av en psykisk störning."

Alltså bygger åldershypotesen på just en hypotes som är framarbetad främst via vittnesmål och säkert statistik på vilka
som begår denna typen av brott.
Citera
2014-04-02, 23:11
Medlem
Ber om ursäkt för att formateringen vart lite hackig. Skrev det innan jag blev medlem i wordpad och glömde bort att redigera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in