2013-08-20, 09:28
Medlem
Det som styrker teorin om att något kan va lurt i utredningen är att GW:s miljon inte har hjälpt heller..
Citera
2013-08-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Detta inlägg tycker jag hysteriskt roligt och får mig att gråta av skratt. Underbart!

Fick också ett gott skratt faktiskt haha..
Citera
2013-08-20, 09:42
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är ingen som tror att han är gärningsman, vi försöker bara hitta möjliga orsaker till att det är olöst, och Staaf är väldigt lik profilen, skulle kunna vara möjligt att GM är en släkting till honom som han skyddar. Är fullt medveten att det är en konspirationsteori, ser det inte alls som det mest sannolika, men trots DNA på GM, kartläggning av offren, och massor av topsningar är morden olösta, och då måste alla möjliga och omöjliga GM undersökas.

Vad har du för teori att det är olöst? Åtminstone enligt mig så mår tråden bra av så många teorier som möjligt, någonstans träffar förhoppningsvis någon rätt, och tråden har garanterat fler läsare än skribenter, och kanske kommer någon på något när de läser alla teorier.

Nä, jag håller i grunden med dig. En tråd av det här slaget mår bra av att teorier genereras och granskas. Det håller den åtminstone vid liv.

Men du måste hålla med om att det är hyfsat osannolikt att det skulle röra sig om en konspiration av det här slaget. Skulle det förhålla sig så - att spaningsledaren skyddar en yngre släkting - så skulle jag vara den första att bli överlycklig. Inte bara för att mordet skulle vara löst, utan för att det skulle göra Camilla Läckberg arbetslös för all framtid. Med en sådan verklighet behöver ett samhälle inga kriminalromaner.

Men eftersom jag inte vill visa mig ogin mot teorin har jag sammanställt ett litet diskussionsunderlag:

http://img707.imageshack.us/img707/1687/2h03.png

Jag ser nu att Moss-Trums är tillbaka, så nu väntar jag bara på sifferkombinationen ska dyka upp, så är det perfekt. Det är mina favoriter att bråka lite med..
Citera
2013-08-20, 09:45
Medlem
FUP-12s avatar
En lite mer seriös uppdatering om mordutredningen kommer här. Den är från maj i år och är det senaste som åtminstone jag har hört om vad som händer i Linköping.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/fler-poliser-ska-utreda-olosta-mord
Citera
2013-08-20, 09:53
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Det som styrker teorin om att något kan va lurt i utredningen är att GW:s miljon inte har hjälpt heller..

Antingen har GM lyckats hålla tyst i alla dessa år - en bedrift! - eller också så känner nära släktingar till det och skyddar honom. Lojaliteten måste vara kraftig. Det är i alla fall min tanke.

Jag tycker att belöningen är ett gott skäl till att avfärda teorin att det skulle röra sig om någon organiserad brottslighet eller något torpeduppdrag. "Golare har inga polare" går som ett jävla mantra bland kriminella, men det är mest snack.

Skulle man dingla sammanlagt 1.4 skattefria mille framför någon kåkfarare och om det enda han behövde göra var att lyfta luren och ringa ett samtal till KUT i Linköping, och samtidigt vara garanterad fullständig anonymitet, så skulle käften gå som ett tröskverk på honom.
Citera
2013-08-20, 09:55
Medlem
massepojkens avatar
Till skillnad från polisen uppvisar iallafall denna tråd tydliga tecken på kreativitet.
Eftersom polisen garanterat läser denna tråd så kommer ett tips här. www.smakakor.se

Förövrigt tycker jag vi måste gräva djupare i Anna Lena spåret. Kan vi verkligen, lika kategorisk som polisen, helt utesluta att motivet fanns hos AL?

Lilla 13årige Emane bör även hon granskas djupare. Hennes agerande är ju mkt märkligt.
Det fanns någon där, i hennes undermedvetna?
Här har ju andra skribenter varit inne på "hemlig kärlek"

Någon är bara så jävla fel i detta fall. Frågan är vad?

Dessutom är ju "maffiaspåret" hett igen då Herr Trums öppnad upp för en GHB brukande GM. Vilken skulle kunna förklara den avsaknaden av stimuliantia i kroppen 3 mån tillbaka.
Denna skall isåfall flytt i bil ner mot "GHBnästet" västkusten. Vilken ju förklarar en del.

Sen får vi givetvis spinna vidare på "polisspåret" aka "småkakespåret"
Senast redigerad av massepojken 2013-08-20 kl. 10:01.
Citera
2013-08-20, 10:12
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Antingen har GM lyckats hålla tyst i alla dessa år - en bedrift! - eller också så känner nära släktingar till det och skyddar honom. Lojaliteten måste vara kraftig. Det är i alla fall min tanke.

Jag tycker att belöningen är ett gott skäl till att avfärda teorin att det skulle röra sig om någon organiserad brottslighet eller något torpeduppdrag. "Golare har inga polare" går som ett jävla mantra bland kriminella, men det är mest snack.

Skulle man dingla sammanlagt 1.4 skattefria mille framför någon kåkfarare och om det enda han behövde göra var att lyfta luren och ringa ett samtal till KUT i Linköping, och samtidigt vara garanterad fullständig anonymitet, så skulle käften gå som ett tröskverk på honom.

GMs föräldrar är precis som många Lkpbor högutbildade. Dom är inte rika men dom har en mkt stark ekonomi. Dom bor i villa I Lkp.

Dom förstår relativt snabb att deras son är en mördare. Eftersom dom älskar sin son så tar dom beslutet att skydda honom till varje pris.
Finns även ett total socialt downfall i potten.

Dom är högutbildade och kan finna nya jobb på annan ort.
När flyttlasset går väljer dom Sthlm för anonymitets skull. Även utomlands eller Gtb är fullt tänkbart.

Så, vilka flyttade från Lkp max 2 år efter morden? Vilka hade en son?

Givet att kolla tycker jag.
Citera
2013-08-20, 10:14
Medlem
FUP-12s avatar
Den här tyckte jag var lite intressant när den kom 2009:

"En av teorierna är att mördaren har glömt bort dådet.

– Han kan ha förträngt det och må jättebra, säger förundersökningsledaren Jan Staaf."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12046242.ab
Citera
2013-08-20, 10:29
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
GMs föräldrar är precis som många Lkpbor högutbildade. Dom är inte rika men dom har en mkt stark ekonomi. Dom bor i villa I Lkp.

Dom förstår relativt snabb att deras son är en mördare. Eftersom dom älskar sin son så tar dom beslutet att skydda honom till varje pris.
Finns även ett total socialt downfall i potten.

Dom är högutbildade och kan finna nya jobb på annan ort.
När flyttlasset går väljer dom Sthlm för anonymitets skull. Även utomlands eller Gtb är fullt tänkbart.

Så, vilka flyttade från Lkp max 2 år efter morden? Vilka hade en son?

Givet att kolla tycker jag.

Givet din hypotes är det en bra ingång!

Lite överslagsräkning:

Här är siffrorna vad gäller utflyttning från Linköping:

2004: 6 706
2005: 7 200
2006: 7 518

Befolkningens åldersfördelning:

17,9 % av befolkningen befann sig i åldersspannet 13-24 (beräknat på 2004 års siffror.)

Givet att ålderfördelningen något så när motsvarar utflyttningen, blir siffrorna för 2/12-delar av året (från oktober till december) 2004 till 2006 års utgång:

2834 utflyttade i ålderspannet 13-24 år från oktober 2004-december 2006.

Varav män: 1417.

En högst hanterbar siffra, givet de 2000+ topsningarna som redan gjorts.
Citera
2013-08-20, 10:32
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Givet din hypotes är det en bra ingång!

Här är siffrorna vad gäller utflyttning från Linköping:

2004: 6 706
2005: 7 200
2006: 7 518

Befolkningens åldersfördelning:

17,9 % av befolkningen befann sig i åldersspannet 13-24 (beräknat på 2004 års siffror.)

Givet att ålderfördelningen något så när motsvarar utflyttningen, blir siffrorna för 2/12-delar av året (från oktober till december) 2004 till 2006 års utgång:

2834 utflyttade i ålderspannet 13-24 år från oktober 2004-december 2006.

Varav män: 1417.

En högst hanterbar siffra, givet de 2000+ topsningarna som redan gjorts.

Högklassig info där FUP.

Frågan är vad polisen gjort åt detta?
Citera
2013-08-20, 10:40
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Högklassig info där FUP.

Frågan är vad polisen gjort åt detta?

Vet inte, men eftersom en stor del av de utflyttade torde vara studenter, så tror jag att en del av dem har undersökts.

Antalet förhör låg på 7500 i oktober förra året. Endast en liten del av dessa kan handla om vittnen i närheten av BP, kartläggningen av BO och "kvalificerade" misstänkta. Större delen torde vara just yngre män boende i eller med anknytning till Linköping.
Citera
2013-08-20, 11:14
Medlem
Citat:
Nä, jag håller i grunden med dig. En tråd av det här slaget mår bra av att teorier genereras och granskas. Det håller den åtminstone vid liv.

Men du måste hålla med om att det är hyfsat osannolikt att det skulle röra sig om en konspiration av det här slaget. Skulle det förhålla sig så - att spaningsledaren skyddar en yngre släkting - så skulle jag vara den första att bli överlycklig. Inte bara för att mordet skulle vara löst, utan för att det skulle göra Camilla Läckberg arbetslös för all framtid. Med en sådan verklighet behöver ett samhälle inga kriminalromaner.

Men eftersom jag inte vill visa mig ogin mot teorin har jag sammanställt ett litet diskussionsunderlag:

http://img707.imageshack.us/img707/1687/2h03.png

Jag ser nu att Moss-Trums är tillbaka, så nu väntar jag bara på sifferkombinationen ska dyka upp, så är det perfekt. Det är mina favoriter att bråka lite med..

Onekligen är det likt, men givetvis gör åldern honom helt utesluten som den som höll i kniven, i det hänseendet är han knappast mer sannolik än Elvis Teorin kring honom är som sagt att han vet vem GM är, och ser till att denne inte blir undersökt. Det är något som är likt deckare än verkligheten, håller jag helt med om, men samtidigt är detta ett mordfall som inte liknar något annat i Sverige.

Jag är uppenbarligen inte topp 2 på din lista ens att bråka med, håller ändå med om att de nu nämnde gärna får skriva i tråden, liksom alla andra, ju fler som kommer med uppslag desto bättre är det. I fall med kända misstänkta men inget DNA, som Palme och da Costa, då kan det finnas mer utrymme att "bråka", är de misstänkta personerna skyldiga eller inte, där kan man diskutera i evighet, facit kommer med 99,99% aldrig att komma. I detta fall söker vi efter facit, och då är alla teorier välkomna, och det är ingen vits att lägga energi att bedöma andras teorier som orimliga, även om många, inte minst den om Staaf, är något som verkligen sticker ut ur radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in