2014-03-27, 09:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Hon säger själv att hon senare visade fram kortet och borde då fått återvända till buffén. Det hade varit bättre om hon visat fram det från början men då hade hon inte haft anledning att gnälla. Jag tycker att personalen gjorde rätt.

Är det inte möjligt att hon från början utgick från att man inte behövde visa nåt speciellt för att få frukost? Och att hon fick återvända till rummet för att hämta kortet...?

Men på Flashback så kan ju inte en rom ha goda avsikter. Någonsin. Det är nästan lite komiskt.
Citera
2014-03-27, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är det inte möjligt att hon från början utgick från att man inte behövde visa nåt speciellt för att få frukost? Och att hon fick återvända till rummet för att hämta kortet...?

Men på Flashback så kan ju inte en rom ha goda avsikter. Någonsin. Det är nästan lite komiskt.

Vad är då problemet? Om hon blir tillsagd att visa upp kortet så är det bara för henne att hämta det om det nu låg på rummet. Finns ingen anledning att låta henne äta först och hämta kortet senare.
Citera
2014-03-27, 09:09
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
ALLA får visa upp handling för att komma in i matsalen. Har inget med att göra med vilken person det är.

Nja, jag har bott på Sheraton i Stockholm ett par gånger och serveringspersonalen frågade aldrig mig om kort, däremot hade de koll på vem jag var som man brukar ha på 5-stjärniga hotell. Jag har ett Starwood kort också så det kanske hjälpte dem att hålla reda på mig (man får DN på morgonen och lite annan skit). De har alltså ingen som jobbar som kypare vid entrén på frukosten som en del hotell har, utan när man satt sig så kommer dem och frågar om man vill beställa något annat än buffén/vill ha något specialkaffe/te. Ingår inte frukosten så lägger dem på det på rummet. De kommer aldrig under några som helst förutsättningar sparka ut någon.

Dit hon eskorterades är en slags gratis kafé som ligger bredvid huvudreceptionen. De har mindre plockmat som är gratis för hotellgäster där, samt gäster som har bråttom och tar takeaway istället för buffefrukosten (har själv plockat på mig muffins och kaffe när jag har haft bråttom).

Så det tyder på att hon:
1. antingen på något sätt ställde till en så stor scen att det var omöjligt att ha kvar henne i frukostmatsalen. Men då borde de kört ut henne helt istället för att låta henne sitta i lobbyn. En teori kan ju vara att hon hade lugnat ner sig när de väl kom till lobbyn, så hon fick sitta där då. Men då hade fortfarande ett bättre förfarande varit att hämta riktig frukost åt henne.

2. blev diskriminerad av en person från personalen som har något emot romer eller något mot damen personligen. Hotellägarna låter vem som helst äta där oberoende på klädsel eller bakgrund. Är det någon som inte kommer att diskriminera sina gäster så är det just lyxhotell, eftersom gästerna är prio 1. Den personen kommer få sparken om det stämmer.

(Burj Al Arab är det enda hotellet jag vet om som har klädkod på frukosten, men det är å andra sidan 6-stjärnor )

Vad som däremot inte har hänt är att hon vägrade betala eller inte hade betalat. Sheraton skulle hellre bjuda på den frukosten än ställa till med en scen där de får en hotellgäst som klagar.

[Edit]För att förstå servicen kommer jag ihåg att servispersonalen efter första dagen kom ihåg att jag ville ha cafe latte med riven choklad efter första dagen, så de har mer eller mindre 100% koll på vem som kommer in och ut.
[/Edit]
Senast redigerad av the_mack_attack 2014-03-27 kl. 09:16.
Citera
2014-03-27, 09:13
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Folk verkar läsa in händelsen väldigt selektivt. Det stoppar ju inte vid att man sprang efter och kontrollerade om hon verkligen var gäst - även när detta blev klargjort visades hon ju ut i lobbyn där hon fick dricka sitt kaffe ensam.

Nu har ju Sheraton gått ut med ett uttalande där man påstår att Nyman bara blev stoppad för att personalen ville komma med ett specialerbjudande:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd

Specialerbjudandet gick alltså ut på att hon skulle få dricka kaffet i lobbyn i stället för restaurangen. Nu känner sig personalen på Sheraton kränkta och ledsna för att deras specialerbjudande inte föll i god jord. Tror man på den här historien är man ju tyvärr förståndshandikappad.

Allvarligt talat, nu... man kan ha åsikter om romer och deras oförmåga att integrera sig i samhället, men det betyder inte att man kan blunda för uppenbar diskriminering när det väl inträffar.

Att ta Sheraton i försvar för den här respektlösheten blir ju bara ett bevis för att man är helt orubblig i sitt förakt mot romerna.

Det intressanta är att du kritiserar folks selektiva inläsning, för att i nästa mening påstå att Nymans ord är ett uttalande av Sheraton...

Varför känner du dig nödgad att använda lögn i din argumentation?
Citera
2014-03-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Folk verkar läsa in händelsen väldigt selektivt. Det stoppar ju inte vid att man sprang efter och kontrollerade om hon verkligen var gäst - även när detta blev klargjort visades hon ju ut i lobbyn där hon fick dricka sitt kaffe ensam.

Nu har ju Sheraton gått ut med ett uttalande där man påstår att Nyman bara blev stoppad för att personalen ville komma med ett specialerbjudande:

Specialerbjudandet gick alltså ut på att hon skulle få dricka kaffet i lobbyn i stället för restaurangen. Nu känner sig personalen på Sheraton kränkta och ledsna för att deras specialerbjudande inte föll i god jord. Tror man på den här historien är man ju tyvärr förståndshandikappad.

Allvarligt talat, nu... man kan ha åsikter om romer och deras oförmåga att integrera sig i samhället, men det betyder inte att man kan blunda för uppenbar diskriminering när det väl inträffar.

Att ta Sheraton i försvar för den här respektlösheten blir ju bara ett bevis för att man är helt orubblig i sitt förakt mot romerna.

Det är fortfarande bara romerkvinnan själv som uttalat sig. Vi har fortfarande inga förklaringar från Sheraton.

Givetvis vill de antagligen göra upp i godo med en summa pengar eller gratis övernattningar, hellre än att figurera i media eller i en ev. rättegång.

Återstå att se vad detta leder till.
Citera
2014-03-27, 09:45
Medlem
Så mycket fördomsfullt dravel i denna tråd! Jodå, jag har läst det mesta i tråden och vet att även en och annan mer normal åsikt har kommit fram.
Varför skulle det vara otänkbart att en hotellkedja har en dold diskriminerande policy? Sheratonkedjan är väl bara affärsverksamhet av det hårdföra slaget, som stryker de rikaste gästerna medhårs, vare sig de har med sig prostituerade eller flera fruar.
Det var inte frukostpersonalen som anvisade henne en "lämpligare" plats att dricka kaffe, utan någon annan, min gissning är att hotellets säkerhetspersonal verkligen ingriper mot det som de uppfattar som olämpliga gäster. Alla som de tror är fattiga, är olämpliga. Finsk-romska kvinnor i den traditionella kjolen ger inte samma vibbar som en rysk oligark precis, och det är de rikaste som 5-stjärniga hotell vill ha. En rik gäst kan uppföra sig precis hur som helst och klä sig precis hur som helst, deras pengar förlåter det mesta.
Hotellets tystnad är pinsam. "Damage control" pågår, tolkar jag det som.
För mina öron låter den romska kvinnan trovärdig i intervjun i P3: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5820204
Jag tycker att folk ska få klä sig som dom vill så länge dom är påklädda så att man slipper se alltför nakna uppenbarelser vid frukosten. Och man kan väl säga att den finsk-romska klädseln uppfyller det kravet med råge.
Citera
2014-03-27, 09:46
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Diana Nyman från Romska Rådet säger emot sig själv, vilket är ganska beundransvärt eftersom hennes berättelse är så extremt knapp på detaljer:

Här vill hon själv att inte gå in i matsalen:
" Det satt många gäster i buffématsalen, jag kunde ju inte gå in där, hon hade ju släpat ut mig därifrån"
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18607622.ab

Här nekas hon att gå in i matsalen:
" Jag blir hämtad som en snyltare, men direktörens förklaring var att jag fick ett specialerbjudande om att beställa min frukost i stället för att gå och plocka från buffén och att det var ett erbjudande även att få dricka mitt kaffe i lobbyn. Men där satt ju ingen annan och drack sitt kaffe.

- När jag visade mitt hotellkort där frukostbuffé ingick så borde jag väl bara ha fått gå in i matsalen igen?"

Går motsägelsen att lösa? Ja, på flera sätt. En variant är att hon talar sanning om att hon inte ville gå in i matsalen igen. Det var då hon fick erbjudandet att få frukosten på annan plats.

En underlighet i uppgifterna är att hon erbjöds att beställa en frukost, men för lobbyn gällde bara att dricka kaffe. Menar hon allvar eller är det kanske en vilseledande formulering?
Exakt. Mycket talar för att hon blev kontrollerad och hade frukost inkluderad men att hon såg sin chans till att dra diskrimineringskortet. Därav uttalanden som "blev släpad ut" och liknande. Passar bra då att säga att hon kände sig utskämd och tyckte det var pinsamt att gå tillbaka in i matsalen. Personalen försökte antagligen göra så gott de kunde för att hon skulle få sin frukost och erbjöd henne att inta den i lobbyn istället och därför frågade vad hon önskade att äta, når hon nu tyckte det var så pinsamt att gå tillbaka till matsalen.
Citera
2014-03-27, 09:53
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Får inte alla visa upp hotellkort när de ska till buffén? Det kanske bara var hon som inte ville ta fram kortet?

Hon hade tydligen bara ett rasistkort att visa upp
Citera
2014-03-27, 09:59
Medlem
Jag skrev igår till reportrarna på GT, Aftonbladet och Expressen och frågade om de kontrollerat att Nyman verkligen hade frukost inkluderat i rumspriset. Det framgår ej heller någonstans att det är någon av myndigheterna som finns på ramavtalet med Sheraton som har bokat rummet eller att det överhuvudtaget är bokat mot ramavtalet.

De olika tidningarna har INTE svarat!

Skrev nu på morgonen till Sheraton med typ samma frågor.
Citera
2014-03-27, 09:59
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag undrar vad som hänt med den stackars frukostvärden eller värdinnan som påstås ha avvisat tanten. Jag hoppas att hon inte får skit för det här från ledningen för antingen är det hela ett missförstånd eller ett framkrystat "missförstånd" för att Nyman ska kunna spela ut rasistkortet eller så har de faktiskt fått order uppifrån att dubbelkolla gäster som skiljer sig från mängden för att hotellet har haft problem med gratisätare, snatterier och stölder.

Inte kul att vara lilla frukostpersonalen som har fått hela media, Twitter och också regeringen efter sig. Hoppas innerligt att de har bra personalvård på Sheraton.

För övrigt hoppas jag att Medierna i P1 tar och undersöker den här saken. Det programmet är ett av de få där de överhuvudtaget gör sig omaket att försöka ta reda på vad som verkligen hänt, inte bara springer i samma drev som resten av journalistpacket.
Citera
2014-03-27, 10:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Varför skulle det vara otänkbart att en hotellkedja har en dold diskriminerande policy?

Det mest uppenbara svaret på din fråga är väl att en dold policy med diskriminering av eventuella gäster skulle läckt ut lika snabbt som den antogs; särskilt om den återfanns hos ett företag i Sheratons storlek...

Man får vara bra naiv om man tror att ett företag som arbetar med service och värdskap skulle riskera sitt rykte och i förlängningen sitt leverne genom att arbeta med diskriminering som en del i verksamhetens riktlinjer. Det skulle kosta betydligt mer om en sådan agenda skulle komma ut än vad man skulle tjäna på att arbeta så även om den inte kom ut.
Citera
2014-03-27, 10:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Så mycket fördomsfullt dravel i denna tråd! Jodå, jag har läst det mesta i tråden och vet att även en och annan mer normal åsikt har kommit fram.
Varför skulle det vara otänkbart att en hotellkedja har en dold diskriminerande policy? Sheratonkedjan är väl bara affärsverksamhet av det hårdföra slaget, som stryker de rikaste gästerna medhårs, vare sig de har med sig prostituerade eller flera fruar.
Det var inte frukostpersonalen som anvisade henne en "lämpligare" plats att dricka kaffe, utan någon annan, min gissning är att hotellets säkerhetspersonal verkligen ingriper mot det som de uppfattar som olämpliga gäster. Alla som de tror är fattiga, är olämpliga. Finsk-romska kvinnor i den traditionella kjolen ger inte samma vibbar som en rysk oligark precis, och det är de rikaste som 5-stjärniga hotell vill ha. En rik gäst kan uppföra sig precis hur som helst och klä sig precis hur som helst, deras pengar förlåter det mesta.
Hotellets tystnad är pinsam. "Damage control" pågår, tolkar jag det som.
För mina öron låter den romska kvinnan trovärdig i intervjun i P3: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5820204
Jag tycker att folk ska få klä sig som dom vill så länge dom är påklädda så att man slipper se alltför nakna uppenbarelser vid frukosten. Och man kan väl säga att den finsk-romska klädseln uppfyller det kravet med råge.
Foliehatt! En affärsdrivande verksamhet skiter i hudfärg, de vill tjäna pengar och pengar tjänar man på service.
Vad man däremot inte vill är att ha en skrikande zigenare bland gästerna när denne uppfattat en fråga som rasistisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in