Citat:
Ursprungligen postat av
Chandler Bing
Hon kanske kom sent till frukosten och dom höll på att duka av, kanske hon fick frågan att sitta i kafeterian för att slippa spring med personal. Då uppfattar hon det som att hon blev utslängd från restaurangdelen? En tanke bara.
När vi ändå inte har annat att nytt att fundera på så kan man tänka sig in själv i olika situationer.
Hon kanske inte uppfattade det som nåt konstigt först, men så insåg hon hon hur det kan ha sett ut för andra gäster som såg henne på väg in och sedan bli visad till annan plats. Jag har själv varit i sociala situationer där inget konstigt hände, men för omgivningen som inte visste detaljerna såg det ut som att jag var inblandad i nåt skumt som jag blev påkommen med. Och det känns jobbigt och pinsamt, man skulle vilja ropa och förklara, och då skulle det bli konstigt på riktigt. Och hon som zigenare känner sig säkert extra iakttagen, och kanske reagerar starkare när det blir nån vardagsmalör där hon utan förskyllan framstår som skum. Och pratar om sin generade känsla med någon betrodd, och sen är snacket igång: det var inte en social malör, det var DISKRIMINERING!
Hur man än ser på händelsen så är den ju en trivialitet som är ointressant i större sammanhang än de inblandade personernas respektive fikabord, oavsett om det nu var en snorkig frukostvärdinna som inte vill ha en zigenare i de fina salongerna, eller en lurig zigenare som försökte tjuväta frukost, eller missförstånd och osmidighet. Men nu har vi lagar som reglerar även de finaste nyanserna av det som sker i det vardagliga sociala samspelet. Och vi har media som letar händelser för sina offer-och förövar-historier. Och vi har sociala medier som blåser upp vilka skithändelser som helst till nationella krisnivåer.
Därför pratar även vi om huruvida en kvinna blev erbjuden kaffe på ett bättre eller sämre sätt.