behöver hjälp med en del statistikuppgifter. Hoppas att det här är rätt tråd..
30% av alla har blodgupp a.
1. Om du väljer ut 8 personer, vad är sannolikehetn att minst 2 har blodgrupp a?
2. om du väljer 80 personer vad är sanolikheten att minst 20 har a? varför är det större/mindre sannolikhet än fråga 1?
3. om 20 ska ge blod vad är sannolikheten att en eller ingen av dem har blodgrupp a?
4. om 2000 personer ger blod vad är sannolikheten att 100 eller färre har blodgrupp A? skiljer sig svaret från svaret på fråga 3, hur varför?
-------
Vet inte vart jag ska börja på den här frågan.. har ingen aning
_______
vikten av ägg har medelvärdet 61,18 gram med en standardavvikelse på 3,14 g. vad är sannorlikehen att 12 ägg väger mindre än 727 gram.
----------
vill gångra ägget med 12 och sen bara lösa ut skiten med z=(X-M)/standardavvikelse men jag är ganska säker på att det inte är rätt..
allternarivt skulle jag kunna lösa ut % att ägget väger mindre än 727g/12 och sen ta det gånger varandra men det känns inte heller rätt..
Bevisa att ∀n ∈ ℕ . f(n) = 3g(n). Hint* prove by mutual induction that ∀n ∈ ℕ . f(n) = 3g(n) ∧ h(n) = 1+g(n).
Hur gör jag? Jag har bevisat ett basfall och vill nu bevisa n+1. Men kommer ingen vart.
Jag har en annan lösning.
Först hävdar jag att g(n)=2n för alla n. Det kan visas med induktion, dels för alla udda tal och för alla jämna tal. Basfallen är g(0)=0 och g(1)=h(0)+1=2.
g(n+2)=h(n+1)+1=g(n)+3+1=g(n)+4
Om g(n)=2n för n=k gäller att
g(k+2)=g(k)+4=2k+4=2*(k+2)
Man kan eventuellt motivera varför induktion fungerar när man tar 2 steg istället för 1.
"En relativt vanlig felkälla vid ekvationslösning är att man förkortar alltför vårdslöst, helt utan att bekymra sig ör nolldivision. Vad är anledningen att följande två ekvationer inte är ekvivalenta?"
(x+2)(x+1) = 2x(x+1) och x+2 = 2x.
jag dividerar den första ekvationen med (x+1) och får den andra ekvationen x+2 = 2x. jag kan sedan multiplicera med (x+1) och få tillbaka den första ekvationen. därför skulle jag säga att de båda ekvationerna är ekvivalenta. men detta är tydligen fel... varför?
förstår inte hur jag ska ha nolldivisionen i åtanke.. handlar det om x = -1? men det ger mig ändå inget tycker jag...
Du kan bara dividera om uttrycket som divideras bort är nollskiljt. För x = -1 är (x+1) = 0, dvs icke nollskiljt. Ett annat sätt att se det på är att båda ekvationer är ekvivalenta om de ger samma resultat för alla x. Uppenbarligen fås olika resultat för x = -1, varför de inte är ekvivalenta.