Visst, men jag tycker du gör felet att bara kolla på spelarmaterialet utan att ta någon hänsyn till hur Wenger själv vill spela. Det är inget större fel alls på hur Arsenal har försvarat den här säsongen. Åtminstone inte på hemmaplan där man bara har släppt in 7 stycken mål. Det är bäst i ligan.
Även om Gilberto hade spelat nu mot Chelsea så hade det gjort väldigt lite skillnad. Det är Wengers envishet och naivitet som ställer till det igen. Hans överskattning av spelarmaterialet och friheterna han delar ut till spelarna. Hans arrogans också för delen. Ibland vägrar han vara pragmatisk.
Långt och tråkigt om varför det inte är relevant att bara prata om spelarmaterialet på den sittande mittfältspotionen;
Han vill ofta (inte alltid) trycka fram ytterbackarna, flytta fram åtminstone en mittfältare och båda yttrarna in på offensiv planhalva för att trycka ner motståndet. Under uppbyggnadsfasen så finns det då alltså bara en sittande mittfältare, ibland en tvåvägsspelare och två mittbackar kvar runt mitten medan resten av laget har rört sig in på offensiv planhalva och kan därför inte ge ett bra understöd till bollhållaren under uppbyggnadsfasen. Och nu har motståndare börjat pressa bollhållaren istället för att droppa och då blir det mål/friläge om bollhållaren tappar den i uppbyggnadsfasen. Då kvittar det om det är Arteta eller Flamini som spelar i den defensiva rollen. Det enda dem kan göra i de situationerna är ju att försöka hinna fånga Chelseas hypersnabba offensiva spelare i tre mot tre lägen. Det är en omöjlig uppgift.
Cazorla kan inte spela på mittfältet under såna förutsättningar. Han kladdar för mycket på bollen och är för offensiv i sitt tänk. Även Rosicky och Oxlade-Chamberlain stod för flera bolltapp då de alltid vill gå framåt även om alternativet kanske inte finns då det är svårt att spela sir ur pressen. Det blir en massa dribblingar centralt trots att nästan hela laget befinner sig på offensiv planhalva...
Helt sjukt hur IQ-befriade vissa av spelarna kan vara. Och ännu värre - hur Wenger på allvar tror att spelarna ska klara av förflytta bollen under press i såna situationer. Om han vill spela den här typen av fotboll då måste det ske en rejäl uppgradering av spelarmaterialet. Det är en väldigt riskfylld fotboll som jag personligen kan tycka är lite för svårspelad för att det ska vara värt det. Vacker och spektakulär när det klickar, katastrofal och naiv när den inte gör det. 4-17 i målskillnad på bortaplan mot topp 4 lagen...
Dessutom så är laget värdelösa i sin återerövringspress. De har spelat ett högt försvarsspel på bortaplan mot lag som Chelsea och Liverpool men nästan ingen pressar.
--
Flamini fanns förresten inte med när Arsenal besegrade Liverpool och Dortmund. Det handlar ju för det mesta bara om taktiken under matchen. Inte nödvändigtvis om huruvida det var en "riktig" defensiv mittfältare eller inte som medverkade.
Jag håller väl kanske med dig i sak om att en uppgradering centralt krävs. Gärna en hyfsat storväxt snubbe så att man slipper höra ursäkter om hur Giroud behövs på fasta situationer. Vet inte riktigt vem dock. Tekniska speluppläggare med fysik finns det få av.
Det viktigaste förblir dock offensiven. Den är enligt mig ganska medioker om en nyckelspelare skadas och behöver uppgraderas något enormt. En massa begränsade budgetlösningar till vattenbärare som nu förväntas bära ett lag.
När Wenger köpte Özil då tog jag för givet att han ville återvända till fotbollen som spelades mellan 2001-2004 och jag hoppas det var var ambitionen. Några delar finns ju på plats. Kreativ spelare som rör sig in centralt från en ytterposition, en djupledslöpande mittfältare, en direkt ytterforward och världens kanske bästa offensiva passningsspelare. Allt som fattas är en riktigt bra djupledslöpande anfallare och ja, kanske precis som du säger en "stenhård" sittande mittfältare. Allt annat finns på plats när laget är friskt.
Senast redigerad av dickpUmp 2014-03-24 kl. 15:13.
Senast redigerad av dickpUmp 2014-03-24 kl. 15:13.