2014-03-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller med om att romska kvinnor från Finland som bär den traditionella klänningen har ett val - precis som muslimska kvinnor i sina traditionella ''kostymer''. Men romer i stort är varken finska eller kvinnor. De har inte speciella kostymer. Och dessutom bär inte ens varenda kvinna som är finsk rom denna speciella klänning. Därtill kommer att det finns jobb som man kan ta oavsett den finsk-romska klänningen. Jag har själv jobbat som städare och fabriksarbetare tillsammans med dessa kvinnor och klänningen har inte varit problem för vare sig arbetsgivaren eller arbetskamraterna. Diana Nyman- den romska kvinnan med den traditionella finsk-romska klänningen har uppenbarligen ett jobb. Varför skulle hon ta av sig den romska klänningen om hon vill ha den på sig och om den inte är ett hinder för henne på jobbet...Måste hon ta av den för att få frukost på Sheraton, eller hur menar du.

Okej vad jobbar hon som? Fick nämligen intrycket av att hon jobbade för någon skattefinansierad romani organisation.

En rom i jeans/kavaj skulle knappast diskrimineras. Går man runt i rom klädsel så backar såklart folk undan. Det är väl ingen direkt hemlighet att romer är helt gigantiskt överrepresenterade gällande brottslighet.
Citera
2014-03-26, 20:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
... eller hur den citeras av andra medier.

En ur personalen springer ifatt Diana och ber henne följa med ut. Hon frågar om Diana är gäst på hotellet och Diana som var på väg att äta frukostbuffé visar upp sitt kort. Hon frågar då Diana vad hon vill ha och Diana svarade först och främst letar jag efter kaffe varpå hon ber Diana slå sig ner i lobbyn så ska hon hämta kaffe till henne. Hade jag varit där (vit man mitt i livet) och visat upp mitt frukostkort, om jag ens behövt visa upp det, hade knappast blivit placerad i lobbyn utan välkomnats in för att ta för mig av buffén. Hur ni romhatare än försöker försvara det här så är det inte ett korrekt agerande. Det är jävligt korkat gjort och eftersom ingen dementi från hotellet kommit om att hon skulle ha inkluderad frukost, trots att det är enkelt att kolla upp så kan vi förutsätta att Diana inte ljuger på den punkten.
1) Jag är inte romhatare

2) Jag bor hyfsat ofta på hotell, och då väljer jag lite bättre för att få bra service, eftersom jag tycker det är värt det - därmed vet jag att de brukar behandla gäster korrekt, eftersom ett gott renommé är viktigt.

3) Det jag inte får att gå ihop här är just att man skulle servera någon i lobbyn - det är inte riktigt där man brukar vilja ha frukostgästerna faktiskt. Samt att Nymans versioner ändrar sig hela tiden. Det här växer på vägen. Vilket gör att jag blir mer och mer skeptisk till hennes version - du kan kolla bakåt i mina inlägg i tråden så ser du att det stämmer.

4) Huruvida frukost ingick eller inte är ganska oväsentligt - jag tror det hela handlar om vilket bemötande/gensvar som blev vid förfrågan. För frukost brukar man kunna köpa/betala på plats om den inte är förbeställd - endera kontant eller genom att sätta nota på rummet.
Vid konferenser brukar frukost alltid ingå - det hör till god sed, så jag är också övertygad om att den var förköpt vid beställning om regeringskansliet/arrangören stod för rumsbeställningen.
Senast redigerad av micro113 2014-03-26 kl. 20:08.
Citera
2014-03-26, 20:05
Bannlyst
Helt ärligt detta är fjärde gången det tas inte i beaktning tillräckligt i den här tråden,

Rond 1-Shell
Rond 2-Statoil
Rond 3-Bostads bolag i Nyköping
Rond 4- Sheraton

Man ser ett mönster.
Citera
2014-03-26, 20:06
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
En sak är säker. Större uppmärksamhet än så här kunde i alla fall inte vitboken och det faktum att romer fortfarande diskrimineras få på grund av Sheratons klantiga agerande.

Du menar att det är en Installation?
Konstfack?
Citera
2014-03-26, 20:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Okej vad jobbar hon som? Fick nämligen intrycket av att hon jobbade för någon skattefinansierad romani organisation.

En rom i jeans/kavaj skulle knappast diskrimineras. Går man runt i rom klädsel så backar såklart folk undan. Det är väl ingen direkt hemlighet att romer är helt gigantiskt överrepresenterade gällande brottslighet.
Du vill alltså hävda att diskriminering enbart riktas mot romska kvinnor?
Vad grundar du det på?
Citera
2014-03-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd

VD:n är inte ens tillfrågad för en kommentar.

Hur fan kan det ens vara acceptabelt att skriva nyheter där 100% av underlaget är en enda persons åsikter, som där till har en öppen politisk agenda i just det hon tar upp?

Börjar fan snart lita på trådstarter på flashback som är helt utan källa, än trådstarter som länkar till gammelmedia. Särskilt artiklar från den politiska organisationen TT.

Agendasättande journalistik kallas det för, sanning är oväsentligt. Detta är förövrigt en peanut, kan vara mycket värre. Enda skillnaden nu är att gemene man uppfattar att något är galet här.
Citera
2014-03-26, 20:09
Medlem
Citat:

Om jag ska föreläsa i Stockholm om samiska rättigheter har jag på mig samisk högtidsdräkt , ska jag prata om mitt landskap -högtidsdräkt = Folkdräkt från den norrlänska bygd jag bor i. Finare finns inte enligt vett och etikett.
Hon bar romsk högtidsdräkt.
Senast redigerad av Zigga 2014-03-26 kl. 20:12.
Citera
2014-03-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du vill alltså hävda att diskriminering enbart riktas mot romska kvinnor?
Vad grundar du det på?

Nej, i det här fallet är det ju en vit som diskrimineras.

VDn tillfrågades aldrig om en kommentar av den enda anledningen att han tillhör fel ras.
Citera
2014-03-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairmax
Helt ärligt detta är fjärde gången det tas inte i beaktning tillräckligt i den här tråden,

Rond 1-Shell
Rond 2-Statoil
Rond 3-Bostads bolag i Nyköping
Rond 4- Sheraton

Man ser ett mönster.

Det är typ 25 gången, hon stämmer folk hej vilt.
Citera
2014-03-26, 20:11
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Det är typ 25 gången, hon stämmer folk hej vilt.

Det här är ju lite uppseendeväckande - du verkar känna till fler än de 4 uppräknade fallen?
Citera
2014-03-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Om jag ska föreläsa i Stockholm om samiska rättigheter har jag på mig samisk högtidsdräkt , ska jag prata om mitt landskap -högtidsdräkt = Folkdräkt från den norrlända bygd jag bor i. Finare finns inte enligt vett och etikett.
Hon bar romsk högtidsdräkt.

Du kanske ska lära dig lite om romsk kultur innan du uttalar dig

Du kan inte ta av dig kjolen en dag och ta på den dagen efter.
Citera
2014-03-26, 20:13
Medlem
Kontrapunktens avatar
Att låta en zigenare hyra rum är högrisk som det är, att låta en zigenare vistas bland vanligt folk är en väldigt dum idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in