2014-03-26, 18:19
Medlem
Bush, George Ws avatar
Hej,

Med anledning av tråden "Zigenare avisad från Hotell Sheraton i Stockholm" vill jag ha hjälp med några enkla frågor:

1. Kan jag begära ut information om hotellbokningen enligt offentlighetsprincipen?
2. Vart vänder jag mig?
Citera
2014-03-26, 18:25
Medlem
stolsittarens avatar
Offentlighetsprincipen gäller större kommunala upprättningar så som domstolsförhandlingar, t.ex att vilken svensk medborgare som helst kan få lov att bevittna en rättegång som åhörare så länge det inte gäller stängda dörrar. Att offentlighetsprincipen överlappar hotellbokningar har jag väldigt svårt att tro.
Citera
2014-03-26, 18:28
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
Offentlighetsprincipen gäller större kommunala upprättningar så som domstolsförhandlingar, t.ex att vilken svensk medborgare som helst kan få lov att bevittna en rättegång som åhörare så länge det inte gäller stängda dörrar. Att offentlighetsprincipen överlappar hotellbokningar har jag väldigt svårt att tro.

Ok. Har du några källor på detta? Hotellbokningen är väl ett myndighetsbeslut, och sådana ska väl vara offentliga?
Citera
2014-03-26, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
Vartenda lösöre som staten tar från befolkningen i form av skatt och sedan spenderar skall redovisas.
Citera
2014-03-26, 18:31
Medlem
Bush, George Ws avatar
Fortsättning:

Om staten har någon form av avtal med hotellet så måste väl det avtalet ha tillkommit genom offentlig upphandling? Avtalet borde alltså vara offentligt.

När sedan en myndighet beslutar att boka rum enligt avtalet borde väl bokningen vara offentlig? (naturligtvis utan onödiga personuppgifter och liknande.)
Citera
2014-03-26, 18:39
Medlem
Wandras avatar
Fakturan är väl en offentlig handling eftersom det är skattepengar.
Citera
2014-03-26, 18:41
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Ja, och om frukostbuffén ingick i bokningen.

Jag är dock inte intresserad av gissningar kring huruvida massmedias uppgifter är korrekta.

Jag är intresserad av få ut bokningen.

Välkommen till juridik, en mer kvalificerad gissningslek.

Bokningen i sig är förmodligen inte en allmän handling som dessutom är offentlig eftersom den varken uppkommit eller inkommit till en myndighet i mina ögon. (TF 2:3)

Vad som däremot kan anses vara inkommet till myndigheten skulle kunna vara ett kvitto på bokningen, om det framgår där att det ingår frukost eller inte är ju dock inget jag vill spekulera i.

Det är garanterat inte en offentlig handling bara för att det finns på ett papper hos en myndighet...
Citera
2014-03-26, 18:44
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Välkommen till juridik, en mer kvalificerad gissningslek.

Bokningen i sig är förmodligen inte en allmän handling som dessutom är offentlig eftersom den varken uppkommit eller inkommit till en myndighet i mina ögon. (TF 2:3)

Vad som däremot kan anses vara inkommet till myndigheten skulle kunna vara ett kvitto på bokningen, om det framgår där att det ingår frukost eller inte är ju dock inget jag vill spekulera i.

Det är garanterat inte en offentlig handling bara för att det finns på ett papper hos en myndighet...

Ok. Jag hade tänkt mig (hoppats på) någonting åt det här hållet:

En myndighet har ingått ett avtal med hotellet i form av en bokning. Det avtalet är offentligt.

eller

En myndighet har beslutat att, inom ramen för ett redan ingått ramavtal med hotellet, genomföra en bokning.

Men jag kanske hoppades på för mycket!
Citera
2014-03-26, 18:49
Medlem
Zpanarns avatar
Citat:
Hej,

Med anledning av tråden "Zigenare avisad från Hotell Sheraton i Stockholm" vill jag ha hjälp med några enkla frågor:

1. Kan jag begära ut information om hotellbokningen enligt offentlighetsprincipen?
2. Vart vänder jag mig?

http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=21815&m=popup&l=sv

Jag har själv begärt ut dokumenten om bokningen. Har fått svar att det ska handläggas imorgon.
Citera
2014-03-26, 18:52
Medlem
wh0res avatar
Citat:

En myndighet har ingått ett avtal med hotellet i form av en bokning. Det avtalet är offentligt.

eller

En myndighet har beslutat att, inom ramen för ett redan ingått ramavtal med hotellet, genomföra en bokning.

Nja, alltså. Om du vill få de till att det ska vara en "offentlig upphandling" så krävs det lite högre belopp än ett hotellrum, då snackar vi mer om 162000 euro om jag inte snabbläst direktiv 2004/18/EG för snabbt. (vilket är mycket mycket mycket möjligt!)

Men kvitto borde som sagt var finnas. Det är dock inte synonymt med bokningsinformationen nödvändigtvis...
Citera
2014-03-26, 19:13
Medlem
sven33s avatar
Citat:

eller

Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Nja, alltså. Om du vill få de till att det ska vara en "offentlig upphandling" så krävs det lite högre belopp än ett hotellrum, då snackar vi mer om 162000 euro om jag inte snabbläst direktiv 2004/18/EG för snabbt. (vilket är mycket mycket mycket möjligt!)

Men kvitto borde som sagt var finnas. Det är dock inte synonymt med bokningsinformationen nödvändigtvis...

Vad snackar du om? Självklart är det en offentlig handling och TS bör kontakta regeringskansliet för att få ut den informationen.

Svenska tidningar begär ju med jämna mellanrum ut allt ifrån enskilda middagsnotor till taxikvitton. Det här ska inte vara några problem.
Citera
2014-03-26, 19:24
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Vad snackar du om? Självklart är det en offentlig handling och TS bör kontakta regeringskansliet för att få ut den informationen.

Svenska tidningar begär ju med jämna mellanrum ut allt ifrån enskilda middagsnotor till taxikvitton. Det här ska inte vara några problem.

Vad snackar du själv om?
Taxikvitto och en nota från en restaurang där det står på kvittot vad man köpt ja. Då är det kvittot du kan få ut. Precis som jag sa.

Berättar taxikvittot all information om resan? (det kan den kanske göra om man kan läsa kvittoinformationen, men en vanlig privatperson kan inte det).
Berättar restaurangkvittot vilket bord man satt vid eller om man åt bröd innan middagen? (inte ofta)
Det är inte säkert att det står något om frukost på kvittot. Därför kan du inte förvänta dig att den informationen garanterat finns.
Bokningsinformationen som helhet ligger ju på en hotelldator och är därför INTE allmän handling.
Senast redigerad av wh0re 2014-03-26 kl. 19:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in