2014-03-26, 19:40
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Vad snackar du själv om?
Taxikvitto och en nota från en restaurang där det står på kvittot vad man köpt ja. Då är det kvittot du kan få ut. Precis som jag sa.

Berättar taxikvittot all information om resan? (det kan den kanske göra om man kan läsa kvittoinformationen, men en vanlig privatperson kan inte det).
Berättar restaurangkvittot vilket bord man satt vid eller om man åt bröd innan middagen? (inte ofta)
Det är inte säkert att det står något om frukost på kvittot. Därför kan du inte förvänta dig att den informationen garanterat finns.

Du har antagligen aldrig fått ett kvitto från ett hotell? Det är inte direkt en liten kvittoslipp utan nästan alltid ett a4-papper med utförlig information. Själv har jag aldrig fått ett kvitto från ett hotell där det inte stod vilket rum man betalat för samt bla frukostinformation.

Undantaget är i stort sett bara små bed and breakfast hotell där frukost alltid ingår i priset a vilken anledning de ibland inte explicit skriver ut detta på kvittot.

En snabb titt på Sheratons hemsida visar att frukost aldrig ingår om man inte bokat ett dyrare klubbrum (har de bokat ett sådant framgår det av kvittot). Har regeringen betalat extra för separat frukost framgår det garanterat av kvittot. Har regeringen något slags avtal som gör att frukost alltid ska ingå går detta avtal att begära ut.
Senast redigerad av sven33 2014-03-26 kl. 19:42.
Citera
2014-03-26, 19:42
Medlem
Vad vill du ha bokningen till?
Citera
2014-03-26, 19:44
Medlem
Såvitt jag ser har inte någon bekräftat än ifall frukost ingick i hotellbokningen eller inte.
Citera
2014-03-26, 19:55
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Du har antagligen aldrig fått ett kvitto från ett hotell? Det är inte direkt en liten kvittoslipp utan nästan alltid ett a4-papper med utförlig information. Själv har jag aldrig fått ett kvitto från ett hotell där det inte stod vilket rum man betalat för samt bla frukostinformation.

Jag säger att han inte nödvändigtvis kan förvänta sig att informationen finns, vilket du också säger ovan. Varför säger du då emot mig som om jag har fel?
Jag är medveten om att det ofta finns. Men det finns garanterat inget krav på det så att påstå att det garanterat kommer finnas information om det är fel och en dum slutsats att dra.

ps. Eftersom hon pratar om att anmäla kan det ju faktiskt gå till rättegång och då kommer klart mer information bli offentligt. Fast så länge kanske inte TS vill vänta. ds.
Senast redigerad av wh0re 2014-03-26 kl. 20:00.
Citera
2014-03-26, 20:00
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Jag säger att han inte nödvändigtvis kan förvänta sig att informationen finns, vilket du också säger ovan. Varför säger du då emot mig som om jag har fel?
Jag är medveten om att det ofta finns. Men det finns garanterat inget krav på det så att påstå att det garanterat kommer finnas information om det är fel och en dum slutsats att dra.

Frågan TS ställde var om han kan få ut informationen via offentlighetsprincipen och svaret är ja. Framgår det inte av kvittot kommer det göra det av ett avtal.
Citera
2014-03-26, 20:07
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Frågan TS ställde var om han kan få ut informationen via offentlighetsprincipen och svaret är ja. Framgår det inte av kvittot kommer det göra det av ett avtal.

Se inlägg nummer 7 i tråden. tredje stycket.
Citera
2014-03-26, 21:43
Medlem
Citat:
Välkommen till juridik, en mer kvalificerad gissningslek.

Bokningen i sig är förmodligen inte en allmän handling som dessutom är offentlig eftersom den varken uppkommit eller inkommit till en myndighet i mina ögon. (TF 2:3)

Vad som däremot kan anses vara inkommet till myndigheten skulle kunna vara ett kvitto på bokningen, om det framgår där att det ingår frukost eller inte är ju dock inget jag vill spekulera i.

Det är garanterat inte en offentlig handling bara för att det finns på ett papper hos en myndighet...

Läs 2 kap 7 § TF. Notera att en handling är upprättad hos en myndighet den dagen den expedieras - dvs skickats iväg till utomstående. Så ev bokningsförfrågningar som skickats från myndighet till hotell är upprättade. Sedan kan man ju även försöka definiera "bokning". En bokning kan inte finnas på papper, utan bara kvitton och andra papper som är knutna till bokningen finns på papper, vilket innebär att just en bokning aldrig kan begäras ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in