2014-03-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det mystiska skälet till att situationen förändrades från "bostadsbrist" till iaf mindre "bostadsbrist" från 1989 till 1991 berodde inte på något byggande.
Det berodde på att världen gick in i en lågkonjunktur, och (S) hade en fastväxelkurs samtidigt som men eldat på kreditgivningen ohämmat. Och du är väl tillräckligt mycket ekonom för att förstå vad som händer i den situationen.

Dels hade kronan gått och blivit svårt övervärderad. Och RB skulle behöva sänka räntan för att stimulera den rådande lågkonjunkturen enligt den rådande paradigmen. Emellertid går det inte att sänka räntan med en svårt övervärderad valuta.
Detta insåg alla och ville inte ligga med SEK. RB tvingades till räntehöjningar i en lågkonjunktur för att försvara den övervärderade kronan.
Och med högre boräntor så blir det av någon outgrundlig anledning inte lika mycket bostadsbrist.

Skulle samma räntehöjningar ske idag skulle vi inte ha någon "bostadsbrist". Och priserna på bostadsrätter skulle dala drastiskt.

Det här var lite intressant. Hade det inte byggs rätt mycket under 80-talet? Så att det fanns ett överutbud menar jag.
2014-03-25, 22:55
Medlem
Christopher.s avatar
Lägenheter i mitt område har haft en hutlös värdeutveckling och trodde inte jag skulle bli bostadsrättsägare under överskådlig tid. Nu verkar det dock som jag trots allt blir det genom en ombildning.
2014-03-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Man läser ju som man vill. När Trillske skriver att många inte gjort en vettig kalkyl så menar han nog många inte 60% av alla som köpt en bostad de senaste åren. Det räcker gott och väl att det går åt helvete för 5% av de som belånat sig och att de tvings paniksälja med förlust för att sätta massor av hemskheter i rullning.
Nja, han skriver ju att det är standard i Stockholm så det låter snarare som att ~80% av alla nytillkomna bostadsägare har noll koll enligt honom. "Beviset" för detta verkar sträcka sig till diskussioner med vänner och arbetskollegor.
2014-03-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
För fem år sedan var den rörliga räntan, tvåårsräntan samt femårsräntan alla över 6% hos SBAB*. Det var "bostadsbrist" då med i Stockholm och varenda studentstad värd namnet. Skillnaden är att bostadsbristen bestått medan priserna fullkomligt rakat i höjden.
Lärdomen är att det kan vara bostadsbrist även om priserna är en tiondel av vad de är idag eftersom det i Sverige råder bostadsbrist när det saknas hyresrätter av god standard med låga avgifter i attraktiva områden. Jag begriper inte hur det kan komma sig att det ständigt är en brist på dessa..

*
https://www.sbab.se/2/privat/vara_rantor.html
3 mån räntan kröp upp 2% till 2008 och då skrek också folk som stuckna grisar.
Hade RB pss som i början på 90-talet tvingats fortsätta höja så hade vi fått en än mer avkyld marknad. 2008 satt man inte i samma sits med fast växelkurs och övervärderad krona så nu kunde man göra en drastisk sänkning.

Du är kanske ironisk ang hyresrätterna?
Att det är kö till utdelning av förstahandskontrakt som har ett värde har kanske inte så mycket med brist att göra.
2014-03-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Det här var lite intressant. Hade det inte byggs rätt mycket under 80-talet? Så att det fanns ett överutbud menar jag.
I så fall skulle vi ha sett något mer avklingande och inte en ganska tvär ändring från kö till överutbud.

Jag har en bekant som ca 90 köpte en sprillans ny borätt ganska centralt. Men till slut stod han inte ut med osäkerheten när de var endast tre som bodde i trappuppgången och mängder av osålda lägenheter, sålde och flyttade till en befolkad förening. Tror att föreningen överlevde men den drog väl antagligen på sig stora extraskulder pga osålda lägenheter, som medlemmarna kanske tom än betalar på.

Själv flyttade jag till Stockholm 94 och kunde hyra en osåld (osäljbar) nyproducerad lägenhet i en bostadsrättsförening.
2014-03-26, 00:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Nja, han skriver ju att det är standard i Stockholm så det låter snarare som att ~80% av alla nytillkomna bostadsägare har noll koll enligt honom. "Beviset" för detta verkar sträcka sig till diskussioner med vänner och arbetskollegor.
Jag tillämpar ett visst filter som gör att man inte förstår vad jag menar om man gör en efterbliven tolkning. Självklart var jag inte ordagrann. Det handlar om relativa proportioner. Snarare att någon i Stockholm kan bete sig så korkat med sitt kapital utan att mötas av förvåning.

Magnus tolkar det rätt och uttrycker sig mindre drygt än jag gör idag, så jag skriver under där istället.

Citat:
Jag begriper inte hur det kan komma sig att det ständigt är en brist på dessa..
Märkligaste är att jag aldrig haft problem att hitta vettiga hyreslägenheter. Inklusive just nu i centrala Stockholm.

Hyr även ut en lägenhet i en annan stad där folk tydligen inte får tag i bostäder. Jag kan hitta folk som vill hyra den på en timmes varsel.

Jag misstänker att det där är lite som jobbsökande. Dagdrömmandet om att arbetsgivaren av någon märklig anledning ska komma och bita en i arslet. Vi är långt, långt, långt ifrån den typen av perfekt information/matchning idag, både vad gäller bostäder och arbetsgivare.
Senast redigerad av Trillske 2014-03-26 kl. 00:58.
2014-03-26, 09:22
Medlem
tgv23000s avatar
Senaste nytt från bostadsmarknaden i Sthlm innerstad;
En budgivare hade före visning anlitat ett gäng kompisar e.d. att sitta och supa och vara allmänt skräniga, störiga utanför porten till aktuell lägenhet, och blev avslöjad (vet ej hur). Detta om något visar hur desperata köpare inom tull är, och hur mycket köpkraft dom har, och inte ens köpkraft räcker, fula knep måste tas till. Inte en chans i världen att priserna ska rasa, än mindre gå ner kommande åren iallafall, snarare fortsätta upp. Förstår att Trillske och Magnus m-fl blir oerhört bittra över denna nyhet, och fortsätter knyta näven i byxfickan där dom bor; på landet, hos mamma, hyresetta i sunkig förort.
(Källa tv4)
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-26 kl. 09:27.
2014-03-26, 10:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Senaste nytt från bostadsmarknaden i Sthlm innerstad;
En budgivare hade före visning anlitat ett gäng kompisar e.d. att sitta och supa och vara allmänt skräniga, störiga utanför porten till aktuell lägenhet, och blev avslöjad (vet ej hur). Detta om något visar hur desperata köpare inom tull är, och hur mycket köpkraft dom har, och inte ens köpkraft räcker, fula knep måste tas till. Inte en chans i världen att priserna ska rasa, än mindre gå ner kommande åren iallafall, snarare fortsätta upp. Förstår att Trillske och Magnus m-fl blir oerhört bittra över denna nyhet, och fortsätter knyta näven i byxfickan där dom bor; på landet, hos mamma, hyresetta i sunkig förort.
(Källa tv4)

Hur kan TV4 veta var Trillske och Magnus bor?

Den fundamentala situationen ser som bäst ut precis innan det vänder, tänk på det.
2014-03-26, 10:06
Medlem
tgv23000s avatar
Mer nyheter från bostadsmarknaden i innerstan;

Chokladfabriken på Fridhemsgatan skulle säljas av Oscar Properties, folk köade i dagr och övernattade på gatan för att få välja först bland de 20 lägenheter som skulle säljas, 19 av 20 bokades första timmen.

Utanför Bjurfors kontor i centrala Sthlm var det kö i två dygn inför försäljningsstart av 111 lägenheter i Hornsbergs strand. 92 lägenheter bokades under första dagen, bland dessa 10 st fyror, fyror brukar ta betydligt längre tid att sälja.

Källa: Mitti Kungsholmen
2014-03-26, 10:08
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur kan TV4 veta var Trillske och Magnus bor?

Den fundamentala situationen ser som bäst ut precis innan det vänder, tänk på det.
När spår du att det vänder i Sthlm innerstad, hur mycket kommer det rasa och vad blir utlösande faktorn?
2014-03-26, 10:39
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
När spår du att det vänder i Sthlm innerstad, hur mycket kommer det rasa och vad blir utlösande faktorn?

Ingen aning om de två första. Utlösande faktor: lågkonjunktur eller räntehöjningar.
2014-03-26, 11:43
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du är kanske ironisk ang hyresrätterna?
Att det är kö till utdelning av förstahandskontrakt som har ett värde har kanske inte så mycket med brist att göra.

Ja, jag var ironisk där. Min poäng är att på attraktiva orter kommer det alltid finnas en debatt kring bostadsbrist eftersom det i dessa städer alltid kommer vara flera som vill bo centralt och billigt än vad det finns möjlighet att erbjuda.
Det finns alltid en grupp som aldrig köper sitt boende och som ofta är ganska vokal dessutom. Vi har sett det i Stockholm och de större universitetsstäderna de senaste decennierna trots boräntor på 15% och trots att det funnits ganska om lediga bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter i 15-30min bort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in