2014-03-20, 14:58
Medlem
KingKrules avatar
Helt ny inom aktievärlden.

Är övertygad om att 3d printing kommer att förändra världens produktion på sikt.
Istället för att tillverka 1 miljon skor i Kina och skeppa dem världen över går du in i en butik, får din fot skannad, 3d printern skriver ut en sko som är perfekt formad efter din fot och önskemål, och du väljer färg och till viss del utseende själv.

Därför har jag nu köpt aktier för (ynka) 15 000 kr

I följande företag:

Exone

Stratasys

Arcam

Organovo

Får väl se vad de är värda om 1-2-3 år .. eller kanske snarare 10-20 år
Senast redigerad av KingKrule 2014-03-20 kl. 15:12.
Citera
2014-03-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
En fördel med att bara handla på Stockholmsbörsen är att du inte behöver oroa dig för olika valutor.. Om man äger aktier som handlas i dollar/euro så handlar man ju indirekt med valutor också. Dock behöver ju inte detta vara en nackdel men värt att tänka på.. Sedan är det ju bra att börja på Stockholmsbörsen, eftersom informationen i årsrapporterna är på svenska vilket kan vara skönt om man är ny.. Samt är det dyrare courtage på aktier från USA iallafall om du handlar via Avanza.

Men om man har lite mer erfarenhet är det ju bara positivt att sprida ut sina aktier på olika börser, det ger en bättre möjlighet att sprida sina risker.. Dock tycker jag din portfölj ser riktigt bra ut, 6 olika branscher med bolag som tjänar pengar.. 6 Aktier på 100k tycker jag också är sunt, då blir man inte pank bara för en aktie inte presterar..

Man kommer inte ifrån valutarisker i företag med marknader i flera länder bara för att de är noterade i Stockholm. Växlingen sker bara på olika ställen.
Citera
2014-03-21, 09:51
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
En fördel med att bara handla på Stockholmsbörsen är att du inte behöver oroa dig för olika valutor.. Om man äger aktier som handlas i dollar/euro så handlar man ju indirekt med valutor också. Dock behöver ju inte detta vara en nackdel men värt att tänka på.. Sedan är det ju bra att börja på Stockholmsbörsen, eftersom informationen i årsrapporterna är på svenska vilket kan vara skönt om man är ny.. Samt är det dyrare courtage på aktier från USA iallafall om du handlar via Avanza.

Men om man har lite mer erfarenhet är det ju bara positivt att sprida ut sina aktier på olika börser, det ger en bättre möjlighet att sprida sina risker.. Dock tycker jag din portfölj ser riktigt bra ut, 6 olika branscher med bolag som tjänar pengar.. 6 Aktier på 100k tycker jag också är sunt, då blir man inte pank bara för en aktie inte presterar..

Tack för info. Jag är ganska dåligt insatt, men jag sätter mig in mer och mer i värdepapper. Just nu har jag en del pengar på en sparkonto med 3.6% ränta som jag tänkte låta ligga i 4-5 år. Jag ser aktierna som en långsiktig investering med liknande horisont. Sparräntan är ju ganska fördelaktig men lite långsam och tråkig stigning. Tänkte därför ta 1/3 av det kapitalet och sätta i aktierna som jag nämnde. Klokt?
Citera
2014-03-25, 17:43
Medlem
Waterfronts avatar
Plockade in ett nytt bolag idag, så utdelningsportföljen ser numera ut såhär:

Ares Capital Corp
Eagle Energy Trust
Kinder Morgan Inc
Kvaerner
Prospect Capital Corp
Western Asset Mortgage Capital Corp
Citera
2014-03-25, 18:09
Medlem
Urijahs avatar
Gjort om lite de senaste veckorna;

Mavshack 70%
Shamaran 20%
Industrivärden 10%
Citera
2014-03-25, 18:55
Medlem
Citat:
Mavshack 70%

70% av ditt Innehav i Mavshack?
Får hoppas att du inte har allt för mycket av ditt kapital i aktier
Citera
2014-03-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfront
Plockade in ett nytt bolag idag, så utdelningsportföljen ser numera ut såhär:

Ares Capital Corp
Eagle Energy Trust
Kinder Morgan Inc
Kvaerner
Prospect Capital Corp
Western Asset Mortgage Capital Corp

Berätta gärna lite om dina val här Verkar som spännande bolag
Citera
2014-03-26, 10:55
Medlem
Waterfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Berätta gärna lite om dina val här Verkar som spännande bolag
Blev lite långt så jag tog det via PM istället.
Citera
2014-03-26, 15:29
Medlem
OkandSlentrianists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfront
Blev lite långt så jag tog det via PM istället.

Hej,

Du får hemskt gärna vidarebefodra detta meddelande till mig, har själv fått upp intresset för både Kinder och Prospect, så hade varit trevligt med lite mer information
Citera
2014-03-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Tack för info. Jag är ganska dåligt insatt, men jag sätter mig in mer och mer i värdepapper. Just nu har jag en del pengar på en sparkonto med 3.6% ränta som jag tänkte låta ligga i 4-5 år. Jag ser aktierna som en långsiktig investering med liknande horisont. Sparräntan är ju ganska fördelaktig men lite långsam och tråkig stigning. Tänkte därför ta 1/3 av det kapitalet och sätta i aktierna som jag nämnde. Klokt?

Yes, det tycker jag vore klokt
Citera
2014-03-27, 09:29
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKrule
Helt ny inom aktievärlden.

Är övertygad om att 3d printing kommer att förändra världens produktion på sikt.
Istället för att tillverka 1 miljon skor i Kina och skeppa dem världen över går du in i en butik, får din fot skannad, 3d printern skriver ut en sko som är perfekt formad efter din fot och önskemål, och du väljer färg och till viss del utseende själv.

Därför har jag nu köpt aktier för (ynka) 15 000 kr

I följande företag:

Exone

Stratasys

Arcam

Organovo

Får väl se vad de är värda om 1-2-3 år .. eller kanske snarare 10-20 år
Till viss del kanske ja. Men sen är vi många som är måna om att ha kvalitet, och kvalitet i skor går inte att printa på bra lång tid. Där är det snarare hantverkskunnande, äkta material och tid som gäller.
Citera
2014-03-27, 13:09
Medlem
iwlss avatar
SAAB upp närmare 60:- sedan jag köpte i november. Funderar på att minska där och gå in i Tele2. Har med de nybörjarkunskaper jag har försökt värdera Tele2 och jag tror att de kan bringa mig en del kronor inom de närmaste åren. Har försökt räkna ut "rätta P/E", men är svårt. Kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in