2014-03-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Vi har en älskarinna som knivmördats av någon. Älskaren samlar på knivar.

Har polisen kollat samlingen? Har de kollat var MB brukar beställa knivar? Någon som saknas?
Ytterligare saknade utredningar...

Hur som haver vore det intressant om Franseca kunde beskriva kniven som förevisades?

Lite märkligt att M i polisförhör uppger att han gjorts sig av med knivsamlingen samt inte längre samlar på knivar.

Stämmer ju inte med att han ca 2-3 månader tidigare hämtat ut en ny kniv!
Citera
2014-03-25, 20:10
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Dom har undersökt rören.
Ja men är det en garanti att de inte används då menar du? Om det finns sätt att sanitera rör
Citera
2014-03-25, 20:27
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tänkte inte på det men 58:an känns lite märklig (vad gör inte det?), det "borde" ju vara en relativt bred skada enl gällande konisk logik: "Den underliggande sårkanalen går på djupet in i brösthålan" (411). Kanske har en 1:a fallit bort; 1,9 cm skulle stämma bättre in (?).

Ang de dubbla sårkanalerna/sticken i hjärtat: är inte helt med på vad du avser med höjd/sidled men iaf står det att skadan löper i en sårkanal rakt framifrån och bakåt genom muskulaturen "där sårkanalen delar sig i två kanaler ett par millimeter innan den lämnar muskulaturen och fortsätter in genom hjärtsäcken.." (416)
Tolkar det som att sticktillhygget inte drogs ur kroppen mellan sticken och att det därför inte har påverkat sårbredden i huden i någon högre grad.

Edit: skada 58 har bara en underliggande sårkanal (417).
Det jag menade var att kniven kunde ha dragits ur kroppen några cm för att tryckas in igen. Då kan man tänka sig att den andra sårkanalen hamnar i sidled (hö/vä) eller ovanför eller under första kanalen. Hade den andra kanalen varit på sidan om den andra kunde ingången blivit bredare. Är kniven inte slipad på sidan utan bara spetsigt så blir det inga förändringar på bredd eller höjd om inte kniven dras ut helt och inte träffar den tidigare ingången. Lite svårt beskriva detta, men jag tror du förstår.
Citera
2014-03-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Minns att det var en av de som sökte i Bodens skogar som hittade en slida med tre knivar. Vill minnas att det var 9ver. Kommer även ihåg att det var ett förnamn inristat på slidan. Skulle vara intressant att veta om någon av de två mindre knivarna påminner om en pipe Dagger. Förnamnet hade kanske gett något också. Hen lämnade in knivarna till polisen så de kanske har mordvapnet i tryggt förvar?

Tre knivar en slida. Förmodligen en stor kniv, två mindre.
Är kniven vinklad så är det troligen en kopia på knivar gurkha använde.
googla gurkha Soldier knife.
Citera
2014-03-25, 20:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Dag 2 onsdagen den 26 mars kl. 09.30-16.00

Uppspelning av förhör och ett om förhör, totalt förhörstid ca 3 tim 40 min
09.30 Uppspelning sakkunniga Annemarie Svejderud 22 min
Uppspelning sakkunnige Staffan Jansson 18 min
Uppspelning vittnet David Lindblom 84 min
12:00-13:30 LUNCH
Uppspelning sakkunniga Susan Sprogoe-Jakobsen 57 min
15:00 Om förhör sakkunnige Anders Lindström (per videokonferens) (17 min i TR)
Uppspelning vittnet Ulf Lundström 10 min
Uppspelning vittnet Carola Mickels*on 13 min
Citera
2014-03-25, 21:14
Medlem
Citat:
Det jag menade var att kniven kunde ha dragits ur kroppen några cm för att tryckas in igen. Då kan man tänka sig att den andra sårkanalen hamnar i sidled (hö/vä) eller ovanför eller under första kanalen. Hade den andra kanalen varit på sidan om den andra kunde ingången blivit bredare. Är kniven inte slipad på sidan utan bara spetsigt så blir det inga förändringar på bredd eller höjd om inte kniven dras ut helt och inte träffar den tidigare ingången. Lite svårt beskriva detta, men jag tror du förstår.

Det du säger där är intressant, två hugg inuti men spår efter ett i huden. Har ett minne av att dom inte ville släppa hur sårkanalen såg ut. Fel av mig eller?
Citera
2014-03-25, 21:18
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det du säger där är intressant, två hugg inuti men spår efter ett i huden. Har ett minne av att dom inte ville släppa hur sårkanalen såg ut. Fel av mig eller?
Det minns jag inte om jag hört eller läst. Du menar att de var två om att dela ut de dödande huggen?
Citera
2014-03-25, 21:34
Medlem
highfives avatar
Bakslag för försvaret ang x-boxen. Har inget bevisvärde hävdar US till Kuriren. TO har inte gått att nå för kommentar.
Citera
2014-03-25, 21:59
Medlem
Citat:
Det minns jag inte om jag hört eller läst. Du menar att de var två om att dela ut de dödande huggen?

Eh hum, nu va inte jag med. Jag tror att GM har fått ner VB på mage, hållit ner henne med höger hand i nacken. Huggit henne med vänster hand med vad det nu är. Majoriteten av hugg sitter till vänster, känns som GM mycket väl kan va vänsterhänt.
Vad gäller sår kanalen har jag för mig att det inte gav besked om det va en rak eller spetsig egg, kan ha helt fel,
Citera
2014-03-25, 22:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bakslag för försvaret ang x-boxen. Har inget bevisvärde hävdar US till Kuriren. TO har inte gått att nå för kommentar.
NK: Aktivitet i Xbox inget alibi
Citat:
Protokollen som två it-forensiker hos polisen har upprättat visar att någon har loggat in på aktuell Xbox vid tre tillfällen de aktuella datumen.

Det två första filerna är daterade lördagen den 18 maj klockan 19:21:20, vilket tyder på att två personer har spelat med varann.

Någon har därefter loggat in med spelet Modern Warfare 2 natten mot måndag den 20 maj.

Det är det sista livstecknet under de dygn som har utretts.
Citera
2014-03-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Svartsjuka är ett vanligt motiv till mord. Frågan är vem som var mest svartsjuk.

Gissa vem?? AN såklart!!
Citera
2014-03-25, 22:35
Medlem
Citat:
Kan det kanske vara två vapen?

Exakt samma tanke har slagit mig... Två vapen och två GM...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in