2014-03-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fallet är redan löst.
Hovrättsförhandlingarna är bara att betrakta som en formalitet, någonting som ska
stökas undan.
Den redan dömde lär förbli dömd.
Oavsett vad som kom till användning i redskapsväg när offret bragtes om livet.

Tror du verkligen något annat?

För många lösa trådar som faktiskt går att lösa om man anstränger sig lite till. Mordvapen, mordplats. Hoppas HR skickar tillbaka fallet till ritbordet.
Citera
2014-03-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Vi har en älskarinna som knivmördats av någon. Älskaren samlar på knivar.

Har polisen kollat samlingen? Har de kollat var MB brukar beställa knivar? Någon som saknas?
Ytterligare saknade utredningar...

Svartsjuka är ett vanligt motiv till mord. Frågan är vem som var mest svartsjuk.
Citera
2014-03-25, 19:22
Medlem
highfives avatar
Ärligt talat tycker jag det är mycket märkligt att sticken med bredder, höjd och djup inte har tagits upp av försvaret under rättegången. Åklagarna har mer eller mindre gått all in på ABs beskrivning av det kupade stämjärnet. Finns inte en enda skada i den rättsmedicinska rapporten som tyder på att det inte är ett koniskt och spetsigt mordvapen som använts.
Citera
2014-03-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ärligt talat tycker jag det är mycket märkligt att sticken med bredder, höjd och djup inte har tagits upp av försvaret under rättegången. Åklagarna har mer eller mindre gått all in på ABs beskrivning av det kupade stämjärnet. Finns inte en enda skada i den rättsmedicinska rapporten som tyder på att det inte är ett koniskt och spetsigt mordvapen som använts.

Jag hoppas verkligen att TO tar upp detta. Kan vi göra en sammanställning så skickar jag den till honom.

Det är ju bevisat att åklagaren är ute och cyklar när det gäller stämjärn eller skölp. Gör om gör rätt.
Citera
2014-03-25, 19:34
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Svartsjuka är ett vanligt motiv till mord. Frågan är vem som var mest svartsjuk.

Ja, eller vem som var mest svartsjuk i kombination med mest psykiskt instabil i kombination med vem som var den sista som träffade BO i kombination med vem som hade BO:s blod i sin bil i kombination med vem som redan är fälld en gång för dådet.

Who could that be?!
Citera
2014-03-25, 19:36
Medlem
highfives avatar
Minns att det var en av de som sökte i Bodens skogar som hittade en slida med tre knivar. Vill minnas att det var 9ver. Kommer även ihåg att det var ett förnamn inristat på slidan. Skulle vara intressant att veta om någon av de två mindre knivarna påminner om en pipe Dagger. Förnamnet hade kanske gett något också. Hen lämnade in knivarna till polisen så de kanske har mordvapnet i tryggt förvar?
Citera
2014-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Minns att det var en av de som sökte i Bodens skogar som hittade en slida med tre knivar. Vill minnas att det var 9ver. Kommer även ihåg att det var ett förnamn inristat på slidan. Skulle vara intressant att veta om någon av de två mindre knivarna påminner om en pipe Dagger. Förnamnet hade kanske gett något också. Hen lämnade in knivarna till polisen så de kanske har mordvapnet i tryggt förvar?

Ja, jag minns detta också. Men kan inte minnas att det kom upp i FUP. Jag har för mig att hen skulle få tillbaka dem om inte någon frågade efter dem. Att polisen hade sagt det. Det oroade mig lite för det fick en att tänka på att de kanske inte ens tänkte på att det kunde ha med mordet att göra. Detta var ju flera månader efter.

EDIT: Minns att man inte ville nämna förnamnet här så att inte folk med det namnet skulle kunna anmäla dem försvunna. Men nu skulle det vara intressant att veta namnet. Även om det säkerligen bara är jaktknivar. De såg ju kvarglömda ut och var inte gömda.
Senast redigerad av lindhsky 2014-03-25 kl. 19:45.
Citera
2014-03-25, 19:50
Medlem
Citat:
Vi har en älskarinna som knivmördats av någon. Älskaren samlar på knivar.

Har polisen kollat samlingen? Har de kollat var MB brukar beställa knivar? Någon som saknas?
Ytterligare saknade utredningar...
Källa på att mordvapnet var en kniv, tack!
Citera
2014-03-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Eftersom huggen går rakt in i ryggen, kan hon inte ha stått upp, samtidigt som KJ har ett hårt strypgrepp med ena armen, vilket kan vara upphov till skadorna vid halspartiet, samtidigt som han hugger henne i ryggen men något exotiskt vapen.

Därefter så ramlar hon ihop, kanske på grund av syrebristen, och då hugger han henne i bröstet.

Då får alla skador sin förklaring.

Vad menar du med att dom gått rakt in.
Citera
2014-03-25, 20:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Ja, jag minns detta också. Men kan inte minnas att det kom upp i FUP. Jag har för mig att hen skulle få tillbaka dem om inte någon frågade efter dem. Att polisen hade sagt det. Det oroade mig lite för det fick en att tänka på att de kanske inte ens tänkte på att det kunde ha med mordet att göra. Detta var ju flera månader efter.

EDIT: Minns att man inte ville nämna förnamnet här så att inte folk med det namnet skulle kunna anmäla dem försvunna. Men nu skulle det vara intressant att veta namnet. Även om det säkerligen bara är jaktknivar. De såg ju kvarglömda ut och var inte gömda.
Jag tror inte heller att mordvapnet är någon av dessa knivar, men det som var speciellt med dessa var att det var tre knivar i en slida. En kniv modell större som allroundkniv, filekniv och en mindre kniv att sticka med som är konisk och kupad? Troligtvis inte, men facit efterlyses.
Citera
2014-03-25, 20:03
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Sorry,
1. poliserna konstaterar att lägenheten är jämnt smutsig
2. och att det inte finns en chans att mordet har skett där.

Den är så smutsig och stökig så man behöver inte göra många undersökningar för att konstatera att eventuella blodstänk har städats bort.
Där har du fel, polis och ÅK har inte sagt bestämt att mordet inte skett där, de har lämnat den dörren öppen. Sker mordet i badkaret är det inte mycket att städa, speciellt om man skyddar ytorna. De hugg i stackars VBs kropp lär inte ha blött nåt avsevärt.

Om man är en ohygiensik, skitig, slarver kan man nog lätt skita ner efter att något blivit ren. Inget svårt alls med lite schmööör o grus
Citera
2014-03-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ok. Tack. Antar att du sett att skada 58 som beskrivs som 9mm i texten och trängt in i vänster lungsäck är ritad som en av de bredaste på sid 422 (om jag minns rätt). Antingen står det fel i texten eller så är det ritat fel. När det gäller de dubbla sårkanalerna kan de vara i höjdled och inte i sidled?

Tänkte inte på det men 58:an känns lite märklig (vad gör inte det?), det "borde" ju vara en relativt bred skada enl gällande konisk logik: "Den underliggande sårkanalen går på djupet in i brösthålan" (411). Kanske har en 1:a fallit bort; 1,9 cm skulle stämma bättre in (?).

Ang de dubbla sårkanalerna/sticken i hjärtat: är inte helt med på vad du avser med höjd/sidled men iaf står det att skadan löper i en sårkanal rakt framifrån och bakåt genom muskulaturen "där sårkanalen delar sig i två kanaler ett par millimeter innan den lämnar muskulaturen och fortsätter in genom hjärtsäcken.." (416)
Tolkar det som att sticktillhygget inte drogs ur kroppen mellan sticken och att det därför inte har påverkat sårbredden i huden i någon högre grad.

Edit: skada 58 har bara en underliggande sårkanal (417).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in