Citat:
Ursprungligen postat av
Exeptionel
Prövade för första gången igår med några kompisar att verkligen köra en split-push taktik.
Jag var Shyvana top och jag stannade där och pushade fram till inhibitor, sedan roterade jag bot och gjorde samma sak där. Spelade tre matcher med den taktiken och jag mötte Renekton två gånger samt Riven en gång. När jag väl fått botrk, sunfire samt randuins så kunde dom inte stoppa mig utan det krävdes minst två personer för att stoppa min push. När det var två personer top/bot så pushade resten av laget mid och så höll vi på. Alla tre matcher var enkla vinster.
Hur fan stoppar man ett lag som samarbetar så som vi gjorde? Dom andra tog det jävligt lugnt och startade aldrig en fight eftersom dom ibland var 4v5 mid medans jag pushade, och sen när det blev 1v2 top/bot så gick dom på offensiven. Hur skulle ni ha stoppat mig? Jag vet själv inte hur jag skulle ha gjort om jag var fienden.
Varför bygger du sunfire om du vill kunna skada torn mer? Är inte randuin + valfritt hp item bättre? Om din motståndare står bredvid dig får ju du turret aggro annars.
Hur folk borde stoppa split: som alltid hur man stoppar splits, teleport/ champs med bra waveclear (Ziggs, Morgana, singed) eller som kan tanka framför torn (Singed, Yorick). Alternativt om man vill köra lite mer udda: proxy singed, blir svårt att pusha torn när man i de allra flesta fall inte har någon creep wave.
Edit: alternativt om man bortser från picks: ta objectives för att sedan gå och ganka dig tidigt. Kommer du så långt som att ta ner tier 2 torn gör deras junglare något åt helvete fel om man inte kan ganka någon som är så pushad. I övrigt låter er taktik som ungefär det som Fnatic kör ganska ofta, alltså ha en person som splittar med teleport.