2014-03-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
När man ligger utomhus i snön med starka smärtor i ryggen så måste det väl ändå vara prio 1?
Det är för djävligt att sådant händer i Sverige. Allt är så sött i program som "112" och liknande, sanningen är ofta en helt annan.

Det står i Aftonbladet att det var sjukvårdspersonal som ringde 112, vem var det?

Jag tror ändå att det är svårt att få ut något av en stämning. Försök att inte vara bitter utan se framåt och gör det bästa av situationen.

Nu tar jag iofs allt vad aftonbladet skriver med en nypa salt, gissar att när de skriver "sjukvårdspersonal" så menar de backpersonal som har viss utbildning i ett akut omhändertagande av denna typ av skador samt transport av dem nerför backen. Det vill säga LABC/LABCDE, imobilisering samt transport.

Men jag skulle iofs hävda att trots kylan så var detta en prio 2 av då det var en ej livshotande skada samt liten risk för att skadan förvärras. Dessutom en skada som inte går att åtgärda oavsett hur snabbt ambulans hade varit på plats.
Normalt vinterväder är ingen fara om personen är omhändertagen samt klädd för vinterväder, behövs betydligt mer och längre perioder för att det ska bli köldskador.
Citera
2014-03-24, 12:14
Medlem
kezz89s avatar
Det är brist på ambulanser i hela landet och nu var det just det när ni ringde, tyvärr. Har dom en transport kan dom inte avbryta den för att åka på ett annat.

Tyvärr får du leva med detta.

Ansluta advokat och betala dyrt trots vinst eller förlust eller lev livet. Ditt val!
Citera
2014-03-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Och om närmsta lediga ambulans finns 50 minuter bort och en transporterande i närheten, hur ska man prioritera då tänkte du? Slänga ut patienten och lasta om eller styra dit den lediga så fort det går?

Så du menar att det inte hade någon betydelse att det klassades som prio 2? Det hade tagit 50 minuter även om det vore ett hjärtstopp! Tur att det inte var det då...

Vad är viktigt i ett samhälle? Hur skall man prioritera? Vi betalar mycket i skatt, vart går pengarna? Hur står sig Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder?
Citera
2014-03-24, 13:35
Medlem
Emerains avatar
Och så styr vi undan från den politiska diskussionen om vart skattepengar går och så vidare, det här är fel plats för en politisk diskussion.

//mod
Citera
2014-03-24, 16:42
Medlem
Schizofrenens avatar
Vanligtvis så brukar jag inte tycka att FB har för hård ton, men just här tycker jag att folk är väl kalla i sitt mottagande.

Förjävligt med din olycka, kan inte föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit? Tyvärr är ju det en risk med skidåkning, att ligga lite på gränsen är det som gör det så roligt!

För att till ämnet så tycker jag att du ska låga bli att stämma några. Tror knappast att de satte sig vid vägrenen och tog en fika medan du väntade... Är övertygad om att deckare allt de kunde, bara väldigt olyckligt att det inte fanns fler ambulanser i området. Dessutom, hade det hjälpt om sen kom tidigare? Förlamningen var väl redan fastställd?

Hur som, se framåt istället! Kolla paralympics, där har folk verkligen gjort något trots sina handikapp!

Lycka till
Citera
2014-03-24, 19:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Så du menar att det inte hade någon betydelse att det klassades som prio 2? Det hade tagit 50 minuter även om det vore ett hjärtstopp! Tur att det inte var det då...

Vad är viktigt i ett samhälle? Hur skall man prioritera? Vi betalar mycket i skatt, vart går pengarna? Hur står sig Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder?

TS olycka orsakade en skada som förlamade honom, inte prioriteten hos SOS. Att den enda (?) ambulansen var upptagen orsakade ett förlängt lidande hos TS, det tror jag de flesta håller med om.
I det här fallet spelade det ingen roll vilken prio SOS-operatören satte på TS olycka. Ambulansen var upptagen och även om ambulanspersonalen hade slängt ut sin patient och åkt till TS, hade det inte läkt hans redan brutna ryggrad. För jag tror inte att varken väntetid eller nedkylning skadade hans ryggrad mer än den redan var skadad.

Visst kan man gnälla över statens prioriteringar, men det går att påverka. Politiker vill gärna behålla sitt jobb och sina förmåner, så de är påverkbara via röstsedel och dialoger.

De gånger jag har haft livshotande skador/sjukdomstillstånd, så har jag fått omedelbar hjälp (med eller utan ambulanstransport). De andra gångerna, när jag "bara" varit fysiskt skadad, har jag, utan undantag, alltid fått vänta på hjälpen. Då har jag, precis som de flesta andra i samma situation, svurit över sjukvårdens dåliga bemanning och förmåga att ge mig hjälp, på en gång.

Sedan kan man kanske ta det lite försiktigare ibland för att undvika svårare skador. Räcker ju att titta på fail-compilations på Youtube för att se hur dumt folk beter sig. Jag själv är inget undantag, de flesta skador jag fått under årens lopp hade kunnat undvikas om jag kopplat in hjärnan lite oftare.
Citera
2014-03-24, 19:36
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Nu var det ju inte hjärtstopp - men om så varit hade t ex brandförsvaret antagligen kunnat rycka ut, de brukar ha tillgång till hjärtstartare. Den upptagna ambulansen kanske transporterade en person med hävt/hotande hjärtstopp?

Finns ingen ambulans att skicka så finns det inte - vad är svårt att förstå?
Citera
2014-03-24, 19:51
Medlem
Citat:
Hade det bedömts som prio 1 så hade det nog dykt upp en ambulans... Man skall inte behöva vänta 50 minuter vid prio 1! Det är ju inte Norrlands inland det gäller, utan en ganska tätbefolkad del av Sverige.

Sjukvårdspersonal borde kunna bedöma läget bättre än en uppjagad anhörig eller liknande.

Tror du att Norrlands inland har någon inbyggd tålighet eller hur menar du där?

TS hade varit lika förlamad oavsett prio. Han var omhändertagen och borde inte behöva frysa. Ambulans kom, hade rätt prio i samråd med andra och gjorde sitt jobb. Vid ett hjärtstopp hade ambulansen prioriterat om, här gjorde man det inte.

Om Mr Nobody fick uttala sig fritt, som han gör i denna tråd, kan han då svara på var enda ambulansen ska gå? Till en hjärtsjuk som man kan rädda livet på eller till en ryggmärgsskadad som är lika skadad oavsett när ambulansen kommer?
Citera
2014-03-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redigtarg
"Den enda ambulans som fanns i närheten, i Ulricehamn, var upptagen och kunde inte skickas. Det dröjer 50 minuter innan Gabriel hämtas. Han är då kraftigt nedkyld och blir förlamad. Sitter nu i rullstol."

Sluta lipa, varför ska du stämma dom? Det står ju klart och tydligt varför ambulanstiden dröjde.
Du kan ju testa men jag tror inte du kommer att få ett skit, du är bara bitter över att ha hamnat i rullstol.

Retigt arg var det va? Vi kan förlama och sätta dig i rullstol så får vi se om du blir arg eller ledsen
Citera
2014-03-25, 19:37
Medlem
Gabbevdes avatar
Jag hade 32,4 i kroppstemperatur så jag var rejält nerkyld eftersom att jag låg i backen hela tiden och hade blötsnö som regnade ner på mig.
För er som tycker att jag ska sluta "lipa" kan jag säga att jag lipar inte utan vill bara inte att det ska hända någon annan (förutom er som inte fattar vilket lidande det var).
Jag vill stämma SOS alarm för att den smärtan och det jag gick igenom i backen (inte bara för mig utan även för mina nära och kära) var det värsta jag och min familj har genomgått.
Jag är i dag en aktiv kille och ser inte rullstolen som något hinder och är en jävligt glad prick.

Nerkylningen var också något som gjorde att jag svävade mellan att leva eller inte.
Om ambulans hade varit på plats tidigare så hade:
- Nerkylningen hade inte gått så långt.
- Mina nära och kära hade sluppit att trösta varandra och att höra mig skrika av smärta.
- Det hade INTE varit större chans att kunna gå.

Jag ÖNSKAR så jävla mycket att ni som inte har förståelse för något, och som säger "sluta lipa" går igenom samma sak som mig.
Så får vi se hur snabbt (om ni överhuvud taget) ni kommer tillbaka till samma liv som ni hade innan.

Jag var långdistans löpare innan. Men nu körde jag faktiskt i september 2013 Stockholms halvmarathon i rullstol så jag har SAMMA liv som innan bara det att jag är lite mer hjulbent

Detta är något jag måste leva med även om jag inte vill men va fan kan man göra?
Jag orsakade skadan själv absolut men som sagt om ambulansen varit i tid hade allt blivit lättare.
Citera
2014-03-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbevde
Jag hade 32,4 i kroppstemperatur så jag var rejält nerkyld eftersom att jag låg i backen hela tiden och hade blötsnö som regnade ner på mig.
För er som tycker att jag ska sluta "lipa" kan jag säga att jag lipar inte utan vill bara inte att det ska hända någon annan (förutom er som inte fattar vilket lidande det var).
Jag vill stämma SOS alarm för att den smärtan och det jag gick igenom i backen (inte bara för mig utan även för mina nära och kära) var det värsta jag och min familj har genomgått.
Jag är i dag en aktiv kille och ser inte rullstolen som något hinder och är en jävligt glad prick.

Nerkylningen var också något som gjorde att jag svävade mellan att leva eller inte.
- Mina nära och kära hade sluppit att trösta varandra och att höra mig skrika av smärta.

Jag ÖNSKAR så jävla mycket att ni som inte har förståelse för något, och som säger "sluta lipa" går igenom samma sak som mig.
Så får vi se hur snabbt (om ni överhuvud taget) ni kommer tillbaka till samma liv som ni hade innan.

Jag var långdistans löpare innan. Men nu körde jag faktiskt i september 2013 Stockholms halvmarathon i rullstol så jag har SAMMA liv som innan bara det att jag är lite mer hjulbent

Detta är något jag måste leva med även om jag inte vill men va fan kan man göra?
Jag orsakade skadan själv absolut men som sagt om ambulansen varit i tid hade allt blivit lättare.

Nej, du kommer inte att kunna stämma dem. Ambulansen som fanns var på en utryckning att rädda liv. Varför blev du så kall, gjorde inte personalen på plats sitt jobb? Nära och kära är inte prio för ambulansen tack och lov, patienten ska vara prio. Det är ledsamt att du blev så hårt drabbad men glädjande att du tar dig vidare. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill stämma dem för. De prioriterade en annan patient, i samråd med folk på plats. Utfallet blev detsamma för dig.
Citera
2014-03-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbevde

Låter lite väl egoistisk.

Du hade väl vårdare eller nära och kära som kunde assistera dig vid olyckan i form av att förflytta dig till en mer lämplig plats än och stå och stirra på dig? Sen om du stämmer SOS vad utvinner du och andra av de? Det här fallet och andra liknande är redan uppmärksammade i media. Verkar som du enbart vill casha ut lite.

Samtidigt så har du dock införstått dig att det är du själv som orsakat denna skada. Väljer man att åka skidare så får man vara beredd på att man kan skada sig ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in