2014-03-23, 13:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Frågeställningen är juridisk och då är detta fel forum.

Vi flyttar tråden --> Samhälle - Juridik

/Moderator
Citera
2014-03-23, 14:38
Medlem
1. Det var antalet ambulanser i området som verkar ha varit flaskhalsen här och då är det en politisk fråga och då kan du glömma stämning.
2. Det lilla jag kan läsa utifrån vad du skrivit här och artikeln så skulle jag säga oavsett att du skriver att det var en prio 1 så var detta en prio 2. Du levde och det var ingen livshotande skada så alltså ingen prio 1.
3. Återigen utifrån den skrala informationen i artikeln och här så hade det kvittat om det så stått en ambulans och väntande i backen. Du körde för fort och för vårdlöst och kraschade som följd av det, det var då skadan uppstod och inte av väntan på ambulans.
4. Och detta är Sverige, skadeståndsbeloppen är småpengar så det blir bara en massa arbete för minimalt med pengar.
5. Och ska du stämma så är nog en advokat bättre att rådfråga än flashback...

Så det bästa för dig vore enligt mig att släppa det hela och fortsätta med livet. Du är ung och har hela livet framför dig och oavsett om du sitter i rullstol eller så har du de mesta möjligheter framför dig så länge som du inte tillåter dig bli bitter över sådant som ändå inte kan göras om.
Senast redigerad av pajas357 2014-03-23 kl. 14:42.
Citera
2014-03-23, 20:04
Medlem
Det finns inte mycket man kan göra om det är brist på ambulanser. Du kan inte stämma någon för att de inte slängde ut personen de redan körde till sjukhus för att prioritera dig.

Jag är inte kunnig inom medicin men om du bröt ryggen, hade verkligen snabbare ambulans hjälpt?
Citera
2014-03-23, 20:08
Medlem
Finskpinnes avatar
Vad visade granskningen av Socialstyrelsen? (Som skedde 2011 enligt AB-artikeln.)

Nuförtiden är det IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) som handhar anmälningar av vårdskador, de brukar inte ta upp fall som är äldre än två år, men vänd dig till dem eller Patientnämnden och rådgör med dem hur du bör gå tillväga?

Man har 3 år på sig (efter att man blivit medveten om skadan) att söka ersättning från Patientförsäkringen (vårdgivarens patientförsäkring), så jag misstänker att det är "kört" att få ersättning via den vägen.

Jag är ingen expert men jag tror att det rimligaste alternativet vore att kontakta en jurist för att höra om möjligheterna att driva en civilrättslig skadeståndsprocess i domstol.
Citera
2014-03-23, 21:41
Medlem
calmsolutions avatar
Din historia berör mig verkligen. Vad gäller ansvarsfrågan så krävs det att man har misskött sitt åtagande alternativt att man borde ha förutsett att en situation som denna kunde uppstå.

Jag tycker att du skall driva din sak tillsammans med en jurist/advokat, de råd du får här på FB kan vara vägledande men ta dem inte på för stort allvar.
Citera
2014-03-23, 21:43
Medlem
noggerss avatar
Du säger ju själv i ljudklippet att väntetiden troligen INTE förvärrat din skada (som DU orsakade på dig själv av egen klantighet).

Nä, det där kan du nog glömma att lyckas stämma nån för. Synd att du blev förlamad, men det var trots allt enbart ditt eget fel.
Citera
2014-03-24, 06:38
Medlem
larvenfs avatar
Täcker inte Lex Maria det här? Isof så borde det ju varit någon inom vården som anmält.
Citera
2014-03-24, 08:30
Medlem
"Den enda ambulans som fanns i närheten, i Ulricehamn, var upptagen och kunde inte skickas. Det dröjer 50 minuter innan Gabriel hämtas. Han är då kraftigt nedkyld och blir förlamad. Sitter nu i rullstol."

Sluta lipa, varför ska du stämma dom? Det står ju klart och tydligt varför ambulanstiden dröjde.
Du kan ju testa men jag tror inte du kommer att få ett skit, du är bara bitter över att ha hamnat i rullstol.
Citera
2014-03-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
2. Det lilla jag kan läsa utifrån vad du skrivit här och artikeln så skulle jag säga oavsett att du skriver att det var en prio 1 så var detta en prio 2. Du levde och det var ingen livshotande skada så alltså ingen prio 1.

När man ligger utomhus i snön med starka smärtor i ryggen så måste det väl ändå vara prio 1?
Det är för djävligt att sådant händer i Sverige. Allt är så sött i program som "112" och liknande, sanningen är ofta en helt annan.

Det står i Aftonbladet att det var sjukvårdspersonal som ringde 112, vem var det?

Jag tror ändå att det är svårt att få ut något av en stämning. Försök att inte vara bitter utan se framåt och gör det bästa av situationen.
Senast redigerad av Cykelpump61 2014-03-24 kl. 09:17.
Citera
2014-03-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
När man ligger utomhus i snön med starka smärtor i ryggen så måste det väl ändå vara prio 1?
Det är för djävligt att sådant händer i Sverige. Allt är så sött i program som "112" och liknande, sanningen är ofta en helt annan.

Det står i Aftonbladet att det var sjukvårdspersonal som ringde 112, vem var det?

Jag tror ändå att det är svårt att få ut något av en stämning. Försök att inte vara bitter utan se framåt och gör det bästa av situationen.

Men om det var sjukvårdspersonal på plats så kan de väl i samråd med SOS kommit överens om en prio 2? Sen fanns det ju ändå ingen ledig ambulans i närheten.
Citera
2014-03-24, 10:09
Medlem
Hade det bedömts som prio 1 så hade det nog dykt upp en ambulans... Man skall inte behöva vänta 50 minuter vid prio 1! Det är ju inte Norrlands inland det gäller, utan en ganska tätbefolkad del av Sverige.

Sjukvårdspersonal borde kunna bedöma läget bättre än en uppjagad anhörig eller liknande.
Citera
2014-03-24, 10:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Hade det bedömts som prio 1 så hade det nog dykt upp en ambulans... Man skall inte behöva vänta 50 minuter vid prio 1!

Och om närmsta lediga ambulans finns 50 minuter bort och en transporterande i närheten, hur ska man prioritera då tänkte du? Slänga ut patienten och lasta om eller styra dit den lediga så fort det går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in