2014-03-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Eller hur? Efter lite betänketid så var det inte så revolutionerande. Planet befann sig någonstans på den södra "bågen" vid sista pinget - som man hade redovisat tidigare.

Ja men det är ju ett enormt sökområde och dessutom är vattnet ganska strömt. Jag tror det blir svårt att hitta planet. Enda chansen är att ha en massa fartyg och ubåtar som far runt och lyssnar efter ping från svarta lådan och de har nog max en månad på sig innan den dör.
Citera
2014-03-25, 13:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lite märklig beräkning då ingen av linjerna utgår ifrån planets marschhastighet:

Enl Wiki: Mach 0.84 (560 mph, 905 km/h, 490 knots) at a cruise altitude of 35,000 ft (11,000 m).

Varför har man bara räknat på lägre hastigheter?

De har väl delat pingpositionerna med tiden (vet inte vad jag talar om).
Citera
2014-03-25, 13:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ja men det är ju ett enormt sökområde och dessutom är vattnet ganska strömt. Jag tror det blir svårt att hitta planet. Enda chansen är att ha en massa fartyg och ubåtar som far runt och lyssnar efter ping från svarta lådan och de har nog max en månad på sig innan den dör.

Har det även glidflygit en bit, ökar området markant.
Citera
2014-03-25, 13:55
Medlem
StandByMes avatar
Citat:

Det mest intressanta är att man utgår från norra Sumatra och att färdvägen för 450 knop korsar norra udden. Detta motsägs dock av att Indonesierna inte har registrerat något flyg över sitt område (radarstationen på Sabang ligger mitt i färdvägen). Nu ska man väl inte tyda exemplen så exakt men ändå....

Vem har rätt? Personligen litar jag mer på Inmarsat men då faller ju tidigare uppgifter om att Indonesien inte har sett något.
Senast redigerad av StandByMe 2014-03-25 kl. 13:57.
Citera
2014-03-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StandByMe
Det mest intressanta är att man utgår från norra Sumatra och att färdvägen för 450 knop korsar norra udden. Detta motsägs dock av att Indonesierna inte har registrerat något flyg över sitt område (radarstationen på Sabang ligger mitt i färdvägen). Nu ska man väl inte tyda exemplen så exakt men ändå....

Vem har rätt? Personligen litar jag mer på Inmarsat men då faller ju tidigare uppgifter om att Indonesien inte har sett något.

Om man utgår ifrån att planet gick västerut direkt efter IGREX så finns det inte så mycket i vägen men det blir en lite nordligare position än på bilden. Hur pass bra radartäckning det är på de här öarna vet jag inte men planet kan ha flugit på låg höjd.
Bilden visar ju dessutom konstant hastighet 400 eller 450 knts, men vi vet ju inte om planet har hållit konstant hastighet.
Citera
2014-03-25, 14:20
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielz
Denna teori tror jag på, sax från kommentar på a-bladet:

"Med stor sannolikhet så har planet förlorat trycket i kabinen eller att rök ifrån en brand har gjort att besättningen och de ombord troligen var döda långt långt innan planet landade i havet. Planets datorer ombord har alltså fortsatt enligt den kurs och den höjd som sist angavs och efter flera timmar så har bränslet tagit slut. Att de kraschade där de kraschade är en ren slump"

Hata slumpen som Leig GW brukar säga

Att det finns så många som tror på den officiella förklaring skrämmer mig, det finns överhuvudtaget inga bevis eller fakta presenterade och alla sväljer detta som en sanning utan minsta form av källkritik.
Citera
2014-03-25, 14:38
Medlem
di.canios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Att det finns så många som tror på den officiella förklaring skrämmer mig, det finns överhuvudtaget inga bevis eller fakta presenterade och alla sväljer detta som en sanning utan minsta form av källkritik.

Hörrö banansvennen, alla på flygplanet är döda så klart. Kraschat mitt i havet, sjönk som en jävla sten. Finns inga överlevande a la Lost på någon ö. Alla är stendöda, mannen.
Citera
2014-03-25, 14:43
Medlem
Det svenska skeppet UNDINE kommer troligtvis korsa sökområdet på väg till Fremantle. Eller är jag helt ute och cyklar?

Källa: https://www.marinetraffic.com/
Senast redigerad av flash09 2014-03-25 kl. 14:44. Anledning: Länk till källa
Citera
2014-03-25, 14:44
Medlem
Skulle planet rent teoretiskt kunnat flyga utanför IORs täckningsområde (söderut) och att det är anledningen till att det inte kom någon mer ping efter kl08.11?
Citera
2014-03-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Den officiella förklarinen är trovärdig och bra (fast sorglig och tragisk), det är därför folk tror på den, vad är det för skrämmande med det???. Man har ju med teknikens hjälp sett att planet styrt rakt ut mitt i en oändlig ocean och som vi alla vet är flygplan beroende av bränsle för att hålla sig i luften, med andra ord kan planet inte ha flugit till en strand och inte heller landat på vattnet (utan att alla dött). Det hade varit stor skillnad om ett plan av den storleken försvunnit kring Gotlands kust (då hade man kunnat spekulera i diverse alternativa landningsbanor, men den möjligheten är obefintlig nu), men nu snackar vi om något som är tusentals gånger större än ett vanligt sketet hav.
Citera
2014-03-25, 14:45
Medlem
BertOhlssons avatar
Vill bara bifoga bilder av jetplanet som flög över Maldiverna 8 mars. Enligt följande twitterkälla (fem dagar gammal) skall en öbo på Kuda Huvadhoo ha tagit dessa av planet den 8 mars!

http://www.veooz.com/photos/5G_Xa4U.html

San
#MH370 #MalaysiaAirlines islander of kuda huvadhoo (Maldives)has taken a pic of low flying jet.????? http://t.co/1nZyfOto1w

Kan detta stämma?

(FB) TYST! Ni såg ingen jumbojet!
Citera
2014-03-25, 14:46
Medlem
När man beräknar maxlast för plan, är det inklusive passagerarna, lasten och bränslet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in