Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
I t.ex. USA så har bostadspriserna ökat med ca 1% årligen efter inflation om du ser på en 100-års tidsram. Låter det som bra avkastning enligt dig?

Detta var precis efter den stora finanskraschen 2007 som du hämtar siffror ifrån. Att husen i USA ökat markant de senaste åren tar du inte alls med i din beräkning? I vissa städer så mycket som 25-30% under ett år. Husmarknaden i USA är på väg att återhämta sig.
Sedan ska man också komma ihåg att det kostar en hel del att producera nya bostäder i Sverige så en ny villa eller bostadsrätt kommer alltid att kosta runt dagens priser. Räkna med en tämligen detaljerad BBR och stora övriga produktionskostnader. Så jag anser i princip att bostadspriser är självreglerande i den aspekten. Dvs skulle bostadspriserna sjunka markant under nybyggnadspriset så kommer ingen köpa nya bostäder, inga nya bostäder kommer att byggas då ingen tjänar på det och detta skulle i sin tur leda till en bostadsbrist som ökar priserna igen.
Jag tror personligen att eget boende alltid kommer att vara investering så länge man inte är tvungen att sälja i dipparna, precis som på börsmarknaden. För mig kommer i varje fall att äga min egna bostad alltid vara bättre än att hyra. Enligt kalkylatorn tog det mig knappt 2 år innan jag tjänade in det. Hyra kostar alltid mer i långa loppet då man betalar någon annans risk och ränta.