Citat:
Du har inte kommit med några vettiga svar på hans resonemang. Du får gärna utveckla över hur dessa vita svenskar kommer att få råd med skitdyra hus, oavsett hur mycket invandrare som kommer och förstör deras bostadsområden så kan de inte flytta till dyrare i all oändlighet. De flesta svenskar når inte till sådana absurda löner som man redan nu måste ha för att betala av lånen på bostäder i många delar av Sverige (främst Stockholm).
Det är många som tjänar riktigt bra. Du kan ju inte utgå från dig själv eller vad folk i din närhet tjänar. De som köper hus/lägenheter i Djursholm/Nacka/Östermalm/Vasastan har troligtvis höga löner (kanske ett par med två bra inkomster?) Att betala för att slippa problem stör inte dessa personer.
Min uppfattning i den krets jag rör mig i är att folk har mer pengar än någonsin just nu. Både bra löner och låga kostnader för boende...
I problemområden eller närheten av sådana områden skulle jag dock aldrig köpa en bostad i. Där är risken störst för prisfall som jag ser det.
Citat:
Lönsamheten ligger i de låga kostnaderna för boendet. Hyra är generellt dyrare och sämre. Det kan finnas vissa undantag självfallet, men det är ytterst sällsynt.
Citat:
Den som har ägt sitt boende den närmaste moderna tiden är en klar vinnare jämfört med hyresgästen, som inte får en spänn kvar när det är dax att flytta.
Bo behöver man alltid att göra, så att vara långsiktig med sitt boende är aldrig fel. Därför gäller det att börja spara så tidigt som möjligt i livet till en bostadsrätt. Sedan får man byta upp sig under resans gång.
.
Kommer inte ha en särskilt trevlig ålderdom (definierar det som 65+) oavsett vad jag gör då jag har Alzheimers, högt blodtryck, hjärtfel mm. i släkten. Ser dock inte poängen i ditt försök till ironi då jag faktiskt kommer att vara förmögen redan vid 45-50 (beroende på investeringstakt) fast jag aldrig skulle nå skyhöga löner. Min ålderdom är finansiellt tryggad.