2014-03-24, 16:36
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Är det bara jag, eller har dagens HP blivit betydligt lättare nu än för 3 år sedan med det nya upplägget?

Gjorde provet för våren 2011 och blev förvånad över hur mer krävande det var. Absolut värst var enligt mig LÄS som bestod av 5 stycken texter på över en A4 med 4 tillhörande frågor. Sen 40 ord istället för 20 bidrog inte heller til något imponerande resultat.

Är provet lättare, tänker både på kvatitativa och verbala, idag jämfört med tidigare upplägg? Enligt mig är det en markant skillnad.
Citera
2014-03-24, 17:15
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Är det bara jag, eller har dagens HP blivit betydligt lättare nu än för 3 år sedan med det nya upplägget?

Gjorde provet för våren 2011 och blev förvånad över hur mer krävande det var. Absolut värst var enligt mig LÄS som bestod av 5 stycken texter på över en A4 med 4 tillhörande frågor. Sen 40 ord istället för 20 bidrog inte heller til något imponerande resultat.

Är provet lättare, tänker både på kvatitativa och verbala, idag jämfört med tidigare upplägg? Enligt mig är det en markant skillnad.

Jag personligen upplever att provets verbala del blivit markant mycket lättare att få höga poäng på men detta balanseras i sin tur ut av normeringen. Desto fler som får höga poäng, desto svårare blir det att få ett bra resultat även om frågorna är lätta. Men jag håller med dig om att nivån på LÄS har sjunkit rejält och att även avskalningen av ORD till förmån för MEK gör att provet upplevs som lättare.

Vad gäller den kvantitativa delen så tycker jag att provet här har blivit något svårare men samtidigt betydligt lättare att plugga till.
Citera
2014-03-24, 18:55
Medlem
bike99s avatar
Brukar ens geometriska matematiska kunskaper ställas på prov? Sitter med geometrikapitlet i boken nu, fy satan vad tråkigt.
Citera
2014-03-24, 19:03
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Brukar ens geometriska matematiska kunskaper ställas på prov? Sitter med geometrikapitlet i boken nu, fy satan vad tråkigt.
Ja, geometri förekommer i princip alltid.
Citera
2014-03-24, 19:07
Medlem
zimmyys avatar
Kort fråga: Hur påverkar det ökade antalet provskrivare vid kommande prov jämfört med tidigare prov normeringen? Rent hypotetiskt, om fler idioter skriver och andelen personer med ett resultat > 1.7 minskar, blir det då lättare att nå > 1.7 eftersom poänggränserna sjunker?
Citera
2014-03-24, 19:25
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Ja, geometri förekommer i princip alltid.

Tänkte främst på vad det gäller formler osv. Det är ju sjukt svårt att memorera formlerna för hur man räknar ut mantelarea, totala arean på tex en cylinder.
Citera
2014-03-24, 19:47
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zimmyy
Kort fråga: Hur påverkar det ökade antalet provskrivare vid kommande prov jämfört med tidigare prov normeringen? Rent hypotetiskt, om fler idioter skriver och andelen personer med ett resultat > 1.7 minskar, blir det då lättare att nå > 1.7 eftersom poänggränserna sjunker?
Ja, normeringen ska göra så att samma andel deltagare får samma resultat år efter år. Om då fler idioter gör provet så blir det lättare för dig att få ett högre resultat. Man kan dock inte anta att alla nya provskrivare är idioter...
Citera
2014-03-24, 19:51
Medlem
racercurrys avatar
Någon som har något hum om hur övningsprovet förhåller sig med de nya proven? Har gjort alla nya proven tidigare och vill på något vis jämföra för att se om jag blivit bättre eller står kvar på ungefär samma nivå, kan ju inte göra om proven utan att ta hänsyn till att jag faktiskt gjort proven tidigare och därmed känner igen uppgifter/svar!
Tänker främst på verbala delen.
Citera
2014-03-24, 20:23
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bike99
Tänkte främst på vad det gäller formler osv. Det är ju sjukt svårt att memorera formlerna för hur man räknar ut mantelarea, totala arean på tex en cylinder.
Det förekommer inte några volymberäkningar eller kontaktareor(som mantelarea tex), det kan jag garantera. Det enda som är i geometriväg är egentligen cirkelarea och vinklar.
Citera
2014-03-24, 20:45
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks

Det stämmer. LÄS är mycket lättare nu. Bara en text består av en A4 + en halv A4-sida med 4 frågor. Ett skämt helt enkelt. Man måste vara en sopa om man inte kammar hem alla poäng. Med min metod samlar du in alla rätt. Det är bara folk som läser texterna som svarar fel.

Enda skillnaden är dock att kvantitativa har blivit svårare. Nu krävs det 24p på DTK. Pluggar man inte på kvantitativa så är man i princip körd.

LÄS och ELF har blivit lättare i de nyare proven. ORD visar ingen skillnad. MEK var nykomling.
NOG hade fler uppgifter i de gamla proven nu är det bara 12 uppgifter sammanlagt.

Detta förklarar varför vi har fått inflation på 1,40 på de flesta programmen idag. HP har blivit lättare, hen är sämre än andra och bör skälla på sig själv och plugga hårdare.

Glöm 1,10 och 1,20, dessa gränser lär vi aldrig se röken av igen.
Citera
2014-03-24, 20:54
Medlem
TantGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
....

Huruvida du har rätt på 1. (frågan om SGD) vet jag inte. Någon annan får gärna bringa klarhet i det.

----

1. Med SGD(a,b) menas den största gemensamma delaren till talen a och b.
Kvantitet 1: SGD (1600,1800)
Kvantitet 2: SGD (0,200)

A 1 är större än 2
B 2 är större än 1
C 1 är lika med 2
D Informationen är otillräcklig

SGD - det största tal som man kan dividera bägge talen med så det blir ett heltal som resultat.

1600, 1800. Bägge jämt delbara med 200. Men inte med något större.
0,200 - jämt delbart med 200 ( 0/200 = 0, 200/200 = 1)

Alltså - C 1 är lika med 2

==
Skall fundera lite på 3:an.
Men U-Fig har nog rätt

På MGM-uppgiften har U-Fig definitivt rätt!
Kanske jag kommer på något smart, men på HP hade jag nog gjort som U-fig.
Snabbt - säkert.

pepsi.12 - vad skulle svaren bli?
Citera
2014-03-24, 21:12
Medlem
bike99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det stämmer. LÄS är mycket lättare nu. Bara en text består av en A4 + en halv A4-sida med 4 frågor. Ett skämt helt enkelt. Man måste vara en sopa om man inte kammar hem alla poäng. Med min metod samlar du in alla rätt. Det är bara folk som läser texterna som svarar fel.

Enda skillnaden är dock att kvantitativa har blivit svårare. Nu krävs det 24p på DTK. Pluggar man inte på kvantitativa så är man i princip körd.

LÄS och ELF har blivit lättare i de nyare proven. ORD visar ingen skillnad. MEK var nykomling.
NOG hade fler uppgifter i de gamla proven nu är det bara 12 uppgifter sammanlagt.

Detta förklarar varför vi har fått inflation på 1,40 på de flesta programmen idag. HP har blivit lättare, hen är sämre än andra och bör skälla på sig själv och plugga hårdare.

Glöm 1,10 och 1,20, dessa gränser lär vi aldrig se röken av igen.

Tell me more plz. Här eller i PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in