Citat:
Ursprungligen postat av
AnaheimDucks
Är det bara jag, eller har dagens HP blivit betydligt lättare nu än för 3 år sedan med det nya upplägget?
Gjorde provet för våren 2011 och blev förvånad över hur mer krävande det var. Absolut värst var enligt mig LÄS som bestod av 5 stycken texter på över en A4 med 4 tillhörande frågor. Sen 40 ord istället för 20 bidrog inte heller til något imponerande resultat.
Är provet lättare, tänker både på kvatitativa och verbala, idag jämfört med tidigare upplägg? Enligt mig är det en markant skillnad.
Det stämmer. LÄS är mycket lättare nu. Bara en text består av en A4 + en halv A4-sida med 4 frågor. Ett skämt helt enkelt. Man måste vara en sopa om man inte kammar hem alla poäng. Med min metod samlar du in alla rätt. Det är bara folk som läser texterna som svarar fel.
Enda skillnaden är dock att kvantitativa har blivit svårare. Nu krävs det 24p på DTK. Pluggar man inte på kvantitativa så är man i princip körd.
LÄS och ELF har blivit lättare i de nyare proven. ORD visar ingen skillnad. MEK var nykomling.
NOG hade fler uppgifter i de gamla proven nu är det bara 12 uppgifter sammanlagt.
Detta förklarar varför vi har fått inflation på 1,40 på de flesta programmen idag. HP har blivit lättare, hen är sämre än andra och bör skälla på sig själv och plugga hårdare.
Glöm 1,10 och 1,20, dessa gränser lär vi aldrig se röken av igen.