Citat:
Ursprungligen postat av
svensvenglenn
Hur är situationen i göteborg jämfört med stockholm? --större chans för uppgång? --mindre chans för ras? funderar på att skaffa något centralt pallar inte bo ut i glesbygden längre.
Såvitt jag vet är väl GBG typ lika jobbigt.
Men vill du bo centralt ser jag inga problem. Det är inte så att det är livsfarligt att köpa lägenhet, det som är illa är gigantiska lån.
Vad gäller uppgång/nedgång bör man nog räkna med att marknaden är effektiv, och framförallt smartare än du och jag. Förväntningar om uppgång/nedgång är inprisade. Det är som om 1000 kloner av TGV började handla aktier. Väldigt många skulle lära sig en dyr läxa, merparten skulle utlistas av något så fånigt som index, och någon enstaka skulle kliva av i tron att han uppenbarligen var mycket smartare än marknaden.
Det speciella med lägenheter (vilket har en stor del i den här trådens existens) är att herr Svensson kan gå in och gambla miljoner. Banken ger inte bisarra lån till den som vill köpa aktier i Apple, däremot till den som vill spekulera i en lägenhet. Med andra ord finns det inga vidare inträdesbarriärer som stoppar marknaden från att kriga fram rätt priser.
Med "rätt" åsyftas då en förväntad kalkylränta motsvarande alternativkostnaden (tex indexfond) minus kostnaden för att istället hyra sitt boende (lite mer invecklat såklart, men oviktigt här). Detta är alltså egentligen rätt pris för en annan herre - Herr Von Svensson från övfre plan.
I verkligheten är det däremot en dyrare affär för herr Svensson, eftersom herr Svensson till skillnad från Herr Von Svensson lider något kopiöst av talevents (enorm nedsida, begränsad uppsida) och har i största allmänhet en större kostnad för minskad flexibilitet.
Vad du ska tänka på för att slippa vara stackars ovetande herr Svensson-banan:
1) Tänk noga, noga på vilka summor du lånar och hur ömtålig de gör dig.
2) Köp bara om du verkligen tror att du ska stanna. Det betyder nämligen att du minimerar kostnaden för din minskade flexibilitet (I.E. du är ändå inte flexibel).
Man behöver alltså inte vara en banan, man kan vara en förnuftig Svensson också och då är det bara att köra.