2014-03-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det är nyproduktion, jag bokar o betalar handpenning 100.000:- cash, sen är det inflytt 17-22 månader senare, jag betalar prislappen, ca 2.500.000:- i ett dygn, sen betalar min köpare till mej, plus mitt överpris, o får nycklar. Jag bokar med olika inflyttningsdatum så jag bara behöver casha en åt gången. Inga problem med medlemskapet. Smart gjort va? Säkra pengar i en uppåtgående marknad.

Så du säljer vidare lägenheter som ännu inte är färdiga? Gör du detta med hjälp av mäklare eller hur hittar du köpare?
2014-03-24, 15:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Så du säljer vidare lägenheter som ännu inte är färdiga? Gör du detta med hjälp av mäklare eller hur hittar du köpare?
ja, anlitar mäklare för 23.000 kr som annonserar på Hemnet, och säljer på ritning. jag är inte ensam som gör så i Sthlm, har varit en lysande idé senaste två årens heta marknad. Dock gäller det att hitta rätt projekt och bedöma prisnivån rätt, både dagens prisnivå från byggbolaget och framtida marknadspris, och att vara medveten om risken man tar. No guts no glory!!
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-24 kl. 15:19.
2014-03-24, 19:28
Medlem
Citat:
japp, man behöver pengar för att tjäna pengar. Dessa 2,5 har jag tjänat in på bostadsaffärer i Sthlm under 13 år.
Att köpa borätter och sälja (efter en tid) var lite poppis på andra halvan av 80-talet. Eftersom det var "bostadsbrist" då så kunde man sälja med god förtjänst. 1991 var dock alla köer till nya bostadsrättsföreningar bortblåsta och av någon mystisk anledning också "bostadsbristen". Föreningarna fick i stället köpa tillbaka lägenheter.

Men HSB hade en regel som sa att man inte fick sälja vidare sin borätt till högre pris under de två första åren.
Så under dina 13 år har du antingen undvikit HSB eller så har dom strukit den regeln.
2014-03-24, 19:37
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Att köpa borätter och sälja (efter en tid) var lite poppis på andra halvan av 80-talet. Eftersom det var "bostadsbrist" då så kunde man sälja med god förtjänst. 1991 var dock alla köer till nya bostadsrättsföreningar bortblåsta och av någon mystisk anledning också "bostadsbristen". Föreningarna fick i stället köpa tillbaka lägenheter.

Men HSB hade en regel som sa att man inte fick sälja vidare sin borätt till högre pris under de två första åren.
Så under dina 13 år har du antingen undvikit HSB eller så har dom strukit den regeln.
Jag vet att HSB prisreglerade BR a lá Sovjetunionen, jag tror den ströks redan på 70-talet, du är en gammal gubbe tydligen, som minns det. Och det visar hur dåligt insatt du är i dagens marknad som trodde prisregleringen fanns kvar.
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-24 kl. 19:49.
2014-03-24, 21:54
Medlem
Citat:
Jag vet att HSB prisreglerade BR a lá Sovjetunionen, jag tror den ströks redan på 70-talet, du är en gammal gubbe tydligen, som minns det. Och det visar hur dåligt insatt du är i dagens marknad som trodde prisregleringen fanns kvar.
Eller också är jag bara någorlunda allmänbildad. Fast jag inte har något speciellt intresse just för bostadsrätter.

Ser dock ut som jag har mer rätt och du är väldigt mycket ute och svamlar i nattmössan. Jag är ganska säker på att den prisreglering jag talar om infördes i slutet på 80-talet eller möjligen 1990.
Nu verkar den dock finnas kvar så sent som 2010. Lite svårt med kausaliteten om det skulle vara som du säger att det togs bort på 70-talet.
http://arkiv.mitti.se:4711/2010/50/soderort_farsta/MISF-20101214-A-006-A.pdf

Så vad vi ser här är att jag ställer en enkel fråga. Du klarar inte av ens det utan far ut i ogrundade förklenande av frågeställare. Något som får en att tänka på en 9 åring som har en batalj med jämnårig i lågstadiet. Ovan på det kommer du med grovt felaktigt svar.

Således: jag som bor i villa, och saknar intresse av bostadsrättsmarknaden har bättre koll på reglerna där än du som säger dig göra affärer i den marknaden.
Hur skulle du säga att du framstår för läsarna här?
2014-03-24, 21:57
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Eller också är jag bara någorlunda allmänbildad. Fast jag inte har något speciellt intresse just för bostadsrätter.

jamen vad duktig du är då!
Senast redigerad av tgv23000 2014-03-24 kl. 22:10.
2014-03-24, 22:02
Medlem
svensvenglenns avatar
Hur är situationen i göteborg jämfört med stockholm? --större chans för uppgång? --mindre chans för ras? funderar på att skaffa något centralt pallar inte bo ut i glesbygden längre.
2014-03-24, 22:46
Medlem
Vänsterpartiet har fastighetsskatt i sitt partiprogram - inkomstbaserad. Att det fortfarande år hysterisk budgivning på villor fattar jag inte.. Ganska stor risk att v får inflytande eller tom ministerposter efter valet.

Det kanske är en förklaring iof för att brf går bättre än villor i storstadsregioner med höga taxvärden på villor?
2014-03-25, 00:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Hur är situationen i göteborg jämfört med stockholm? --större chans för uppgång? --mindre chans för ras? funderar på att skaffa något centralt pallar inte bo ut i glesbygden längre.
Såvitt jag vet är väl GBG typ lika jobbigt.
Men vill du bo centralt ser jag inga problem. Det är inte så att det är livsfarligt att köpa lägenhet, det som är illa är gigantiska lån.

Vad gäller uppgång/nedgång bör man nog räkna med att marknaden är effektiv, och framförallt smartare än du och jag. Förväntningar om uppgång/nedgång är inprisade. Det är som om 1000 kloner av TGV började handla aktier. Väldigt många skulle lära sig en dyr läxa, merparten skulle utlistas av något så fånigt som index, och någon enstaka skulle kliva av i tron att han uppenbarligen var mycket smartare än marknaden.

Det speciella med lägenheter (vilket har en stor del i den här trådens existens) är att herr Svensson kan gå in och gambla miljoner. Banken ger inte bisarra lån till den som vill köpa aktier i Apple, däremot till den som vill spekulera i en lägenhet. Med andra ord finns det inga vidare inträdesbarriärer som stoppar marknaden från att kriga fram rätt priser.

Med "rätt" åsyftas då en förväntad kalkylränta motsvarande alternativkostnaden (tex indexfond) minus kostnaden för att istället hyra sitt boende (lite mer invecklat såklart, men oviktigt här). Detta är alltså egentligen rätt pris för en annan herre - Herr Von Svensson från övfre plan.

I verkligheten är det däremot en dyrare affär för herr Svensson, eftersom herr Svensson till skillnad från Herr Von Svensson lider något kopiöst av talevents (enorm nedsida, begränsad uppsida) och har i största allmänhet en större kostnad för minskad flexibilitet.

Vad du ska tänka på för att slippa vara stackars ovetande herr Svensson-banan:
1) Tänk noga, noga på vilka summor du lånar och hur ömtålig de gör dig.
2) Köp bara om du verkligen tror att du ska stanna. Det betyder nämligen att du minimerar kostnaden för din minskade flexibilitet (I.E. du är ändå inte flexibel).

Man behöver alltså inte vara en banan, man kan vara en förnuftig Svensson också och då är det bara att köra.
Senast redigerad av Trillske 2014-03-25 kl. 00:40.
2014-03-25, 07:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anvendare
Vänsterpartiet har fastighetsskatt i sitt partiprogram - inkomstbaserad. Att det fortfarande år hysterisk budgivning på villor fattar jag inte.. Ganska stor risk att v får inflytande eller tom ministerposter efter valet.

Folk tittar bakåt, har priserna gått upp året innan så tror man att de ska fortsätta att stiga.När det gäller riksdagsvalet så tror jag också att det finns stor sannolikhet att vi kommer att få se en skattereform under näst mandatperiod om det blir Rödgrön-regering. Förhoppningsvis inte lika omfattande som reformen 1990/91, men en sak tror jag man kan lova och det är att de röda partierna kommer inte att gynna privat bostadsägande i en eventuell skattereform.
Oavsett så kommer inget att hända det närmsta året. Skattereformer tar tid. Priserna kommer fortsätta stiga.
2014-03-25, 09:58
Medlem
tgv23000s avatar
Bostäder i Sverige är billiga. De borde hamna runt 33 till 40 % av ett pars netto lön före skatteavdrag, dvs effektivt runt 25 till 30% netto, som i andra länder. Det finns utrymme för yttterliggare prisökningar tills räntan blir runt 5 till 6 %, som lär ta ung. 10 år. Det finns mycket hög efterfråga för bostäder inom tullarna och begränsade utbud. Detta reflekteras i priserna. De flesta har helt enkelt inte tillräckligt med inkomst och/eller kapital att bo där; ”learn to live with it” (eller i dett fall snarare ”without it”).
2014-03-25, 10:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Bostäder i Sverige är billiga. De borde hamna runt 33 till 40 % av ett pars netto lön före skatteavdrag, dvs effektivt runt 25 till 30% netto, som i andra länder. Det finns utrymme för yttterliggare prisökningar tills räntan blir runt 5 till 6 %, som lär ta ung. 10 år. Det finns mycket hög efterfråga för bostäder inom tullarna och begränsade utbud. Detta reflekteras i priserna. De flesta har helt enkelt inte tillräckligt med inkomst och/eller kapital att bo där; ”learn to live with it” (eller i dett fall snarare ”without it”).
Denna tes har jag drivit länge, det är fortfarande billigt relativt disponibel inkomst att köpa ett boende i Stockholm, därför finns det utrymme för fortsatt uppgång. Och som sagt, det är inte och har aldrig varit en rättighet att bo i en femma på Östermalm, det är inte dessa objekts priser vi ska jämföra en familjs inkomster mot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in