2014-03-24, 17:15
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
För tredje dagen anfaller terroristerna med skydd av turkarna staden Kasab och byarna i gräns området , igår skjut turkarna en syrisk MIG-23 som jagade terrorister nära gränsen, enligt piloten 7km in i syrisk territorium, TVn har intervjuat piloten, videon är textad
http://www.youtube.com/watch?v=oIXCMLJTuys&feature=youtu.be

Enligt NSNBC har ögonvittnen sagt att det syriska flyget inte kränkte turkisk luftrum

Vem är det pajasen syftar på i sekund 50? Ska han hämnas på turkarna? Som jag skrev innan, hoppas verkligen SAA bestämmer sig för att attackera Turkiet, ska bli en ära att bevittna hur turkarna smular sönder Syrien på några veckor.

Citat:
http://nsnbc.me/2014/03/23/downing-of-syrian-jet-part-of-turkish-military-offensive-against-syria/

Syrierna svarade med att bomba sönder en al-Nusra läger inne i Turkiet och även sköt på turkisk artilleri bas som täckte terroristerna förflyttningar, Iran bad båda länderna att inte trappa upp striderna och varnade Turkiet för att gå in i Syrien.
Ryska krigsfartyg som var stationerade utanför Tartos är nu på väg till Latakia, en rysk politiker har varnat turkarna att deras aggression kan leda till att Turkiet förlora Hatay provinsen.

Flera ryska officerare/experter har landat i Damaskus och enligt rykten funderar Putin på att ge Syrien nyare vapen, såna som Israel/USA länge pressat Ryssarna att inte sälja till Syrien.

Har du källa på det fetmarkerade?

Har inte Turkiet en giltig anledning att invadera Syrien nu om det stämmer att SAA har bombat inne i turkiskt territorium?

Citat:
En bosnisk islamist skrev för några dagar sen att Assads familjen gömmer sig i palatset medan andra sköter kriget, det är sånt skit terroristerna upprepat sen tre år och många idioter är duktiga papegojor åt terroristerna, igår dog Assads kusin vid fronten i Kasab, NDF var nära att tappa kontrollen över en av de högsta punkterna utanför Kasab, de bad om förstärkningar och det var Hilal al-Assad som ledde en konvoj NDFare, uppe på berget hamnade de i strid med terroristerna och Hilal blev träffad,men NDF lyckades behålla det strategiska punkten....han är inte den första från Assads familjen som dör i strid och säkert inte den sista för de finns vid fronten och krigar för sitt land, till skillnad från sk oppositionen som njuter av solen på lyxhotell i Turkiet .
Bilder på Hilal Assad och hans begravning
https://www.facebook.com/BsharQaydna/photos/a.203461833111037.1073741828.199741643483056/232833253507228/?type=1
https://www.facebook.com/Syria.Y.R/photos/a.377227419054595.1073741828.377152415728762/523507311093271/?type=1
https://www.facebook.com/320435868057308/photos/pcb.471416592959234/471416446292582/?type=1

Jag har inga problem med att erkänna att jag kan ha fel, källan som någon annan postade i detta forumet skrev att Assad gömmer sina nära och kära.
Senast redigerad av blackjackk 2014-03-24 kl. 17:17.
Citera
2014-03-24, 17:44
Medlem
Tango1s avatar
Citat:
Syrierna svarade med att bomba sönder en al-Nusra läger inne i Turkiet och även sköt på turkisk artilleri bas som täckte terroristerna förflyttningar, Iran bad båda länderna att inte trappa upp striderna och varnade Turkiet för att gå in i Syrien.

Källa på detta skitsnack?
Citera
2014-03-24, 18:16
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Finns det någon mer "tvättäkta" svensk här som likt mig svängt i frågan om Syrien?

Jag "var" först på rebellernas sida, eftersom jag tyckte att den arabiska våren var en bra sak då man störtade diktatorer. Och Assad är en diktator, det är helt klart!

Men, nu när man mer och mer förstår vilket avskum som rebellerna till stora delar är, så börjar jag ändra mig. Tidigare fanns inga stora, blodiga konflikter mellan kristendom, ateism eller islam i Syrien. Alla fick finnas till.
Och kvinnor kunde leva någorlunda fritt, åtminstone så tvingade inte staten på dom en massa regler som män bestämt.

I en perfekt värld skulle väl FSA vunnit, fördrivit alla radikala islamister, och styrt Syrien sekulärt som innan kriget. Men det kommer aldrig att ske då till och med FSA börjar få mer och mer hårdföra islamister i sin organisation, verkar det som.

Så det bästa verkar nu vara att Assad vinner och folket slipper lida. Problemet är väl att en Assad-vinst skulle åtföljas av massiva utrensningar bland forna rebeller.

Ja det är fan knepigt, men Assad verkar vara det bästa av dom realistiska alternativen.

Från början sympatiserade jag med rebellerna. Men efter att kort in i konflikten sett flertalet videos av fakeade artilleri-anfall (kamera som visste var "granaten" skulle landa, och smällen är ett stort eldmoln likt en bensinbomb, det kryllade av sådana klipp i början) i bla, Homs... Och alla dessa jävla allah-snackbarr-skrik, likheterna med Libyen var slående. Jag insåg relativt snabbt att det var en smutsig konflikt där rebellerna inte ville ha något annat än en sharia-taliban-stat.
Citera
2014-03-24, 19:11
Medlem
Det känns ganska uppenbart att senaste offensiven i Latakia, och övriga småoffensiver är till för att boosta moralen för terroristerna som förlorar mark till SAA överallt. Det är också väldigt uppenbart att terroristerna är styrda av alla länder som backar up terroristerna, i detta fall Turkiet. Jag tror inte att denna offensiv på något sätt kommer att strategiskt avgöra hela "revolutionen", då terroristerna hade kunnat använda sina resurser på bra mycket bättre ställen. I Aleppo t.ex och försöka stoppa SAA där. Detta kommer bara att leda till att SAA kommer att avleda en del sina resurser till Latakia tills de har återtagit kontrollen sen kommer det att rulla på precis som förut. Om det inte är en större tanke bakom det hela att lyckas blanda in NATO i konfliken över nån typ av "tonkin bukten" incident.
Citera
2014-03-24, 19:26
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vem är det pajasen syftar på i sekund 50? Ska han hämnas på turkarna? Som jag skrev innan, hoppas verkligen SAA bestämmer sig för att attackera Turkiet, ska bli en ära att bevittna hur turkarna smular sönder Syrien på några veckor.

Bashar behöver inte invadera turkiet. Han låter kurderna göra jobbet genom att stötta deras gerillakrig mot turkarna. Helt klart skall kurderna ha ett eget land, och massor med stöd att skaffa vapen till sitt befrielsekrig. Payback time och skit inne i turkiet.
Citera
2014-03-24, 19:37
Medlem
Även jag som 100% svensk stödjer i detta fall Assad. Min kusin och hennes mamma är i och för sig från Iran så vi brukar diskutera politik rätt flitigt. Jag ogillar all form av extremism och nuvarande rebeller i Syrien slåss bara för sin religions skull. Jag kan känna sympatier med de mer moderata rebellerna i FSA som startade upproret och ville införa riktig demokrati i landet. Dessa rebeller är dock i klar minoritet för tillfället.
Under Assads styre kunde alla oavsett religion leva tillsammans i Syrien. Det kommer inte vara möjligt om rebellerna mot förmodan lyckas vända och vinna detta krig.
Senast redigerad av hebbe25 2014-03-24 kl. 19:55.
Citera
2014-03-24, 19:48
Medlem
BuprenOrvars avatar
Då är jag inte ensam, får väl bara hoppas att USA nyktrar till och pressar sina arabundersåtar till att sluta stödja rebellerna, men det lär aldrig hända.

Och fan vad jag har fått avsmak för Turkiet!
Inte som land eller som folk, utan för den vidrige islamisten Erdogan. Han beter sig mer och mer som en diktator, hoppas fan att Turkiet inte kommer in i EU förrän den jävlen är borta!
Citera
2014-03-24, 20:05
Medlem
Nu har jag läst på lite i den här tråden men det är fortfarande mycket som jag inte hängt med i. Är det trefronts-krig? SAA mot FSA och isis? Varför krigar ISIS och FSA (m.fl) mot varann? Sen såg jag att hizbollah är på arméns sida, hur kommer det sig? Hizbollah är ju också terrorister. Själv håller jag så klart på armén, alla som håller islamister kort har mitt stöd.

Sen vill jag passa på att tacka soria för hans väldigt bra poster i tråden.
Citera
2014-03-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtBuddie
Nu har jag läst på lite i den här tråden men det är fortfarande mycket som jag inte hängt med i. Är det trefronts-krig? SAA mot FSA och isis? Varför krigar ISIS och FSA (m.fl) mot varann? Sen såg jag att hizbollah är på arméns sida, hur kommer det sig? Hizbollah är ju också terrorister. Själv håller jag så klart på armén, alla som håller islamister kort har mitt stöd.

Snarare fyrfrontskrig kurderna inräknad. FSA blev trötta på ISIS beteende och dess attacker mot fraktioner inom FSA. ISIS brukade när dem var på samma sida som FSA flytta till en stad, trakassera lokalbefolkning och starta konflikter med FSA (som oftast slutade med att FSA drevs bort och deras ledare avrättades).

Hizbollah är på Assad sida av två anledningar, enligt mig då (Andra kanske inte håller med). Den ena är att Iran är Hizbollahs främsta allierad som finansierar organisation med pengar och vapen och har därmed mycket att säga till om när det gäller Hizbollah ageranden. När det gäller Syrien som också länge varit en nära allierad till Hizbollah, talar relationerna mellan Iran och Hizbollah att den sistnämnde måste stå till Assads förfogande om organisationen vill behålla iransk stöd. Den andra orsaken är för att detta är en sekterisk krig mellan sunniter och shiiter och eftersom Hizbollah är en shiitisk organisation, är det naturlig för dem att slåss mot islamisterna, som med all förmodan kommer flytta kriget till Libanon vid en eventuell triumf.
Citera
2014-03-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtBuddie

Hizbollah är shia och vill ej att skiten sprids till Libanon. Grovt förenklat.
Citera
2014-03-24, 20:59
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Bashar behöver inte invadera turkiet. Han låter kurderna göra jobbet genom att stötta deras gerillakrig mot turkarna. Helt klart skall kurderna ha ett eget land, och massor med stöd att skaffa vapen till sitt befrielsekrig. Payback time och skit inne i turkiet.

PKK utgör inget större hot i Turkiet, om jag inte har fel har de till och med gått med på en vapenvilla med den turkiska staten? Jag själv gillar Turkiet men jag håller med om att de bör förbättra sin politik gentemot kurderna, låt dem prata sitt modersmål och så vidare. Men har inte Erdogan gett kurderna mer rättigheter?
Citera
2014-03-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
PKK utgör inget större hot i Turkiet, om jag inte har fel har de till och med gått med på en vapenvilla med den turkiska staten? Jag själv gillar Turkiet men jag håller med om att de bör förbättra sin politik gentemot kurderna, låt dem prata sitt modersmål och så vidare. Men har inte Erdogan gett kurderna mer rättigheter?

PKK är snarare det enda reella hotet mot Turkiet och dess suveränitet. PKK har majoriteten av det kurdiska folket i Turkiet bakom sig, till skillnad från andra militanta organisationer och har dessutom gång på gång visat på att organisationen är förmögen till att slå till mot Turkisk militär med dödlig våld och dessutom genomföra ett sådant systematisk våld under en längre tid. Turkiet har sedan 84 systematisk bekämpat PKK utan för den delen komma ett snäpp närmare upplösningen av organisationen och sätta ett stop för det kurdiska frihetsrörelsen, och dessutom har haft till sitt förfogande 100 biljoner dollar.

Tänk om PKK omdirigerade sin kapacitet från gerillakrig till ren terrorism, med vägbomber, bilbomber och självmordsbombare i det turkiska kusten. Hela den turkiska turismsektorn skulle sluta existera och Turkiet skulle vara ännu ett arabland, i klass med dagens Syrien & Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in