2014-03-24, 09:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Varför kollas inte handsken och plastpåsen med likhund separat?

Jag vet inte, antagligen så fanns väl ingen likdoft på dessa föremål så man valde att inte offentligöra sådana tester utan de hamnade sannolikt i slasken.

Det är så mycket mygel så man bävar...
Citera
2014-03-24, 10:03
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har frågat tidigare och gör ett nytt försök nu. Nån med lokalkännedom som vet vad det är för lucka KJ talar om i förhöret här:

"H: Och längs med här, så är det en liten, liten blå linje, där går en väg…vägen som går uppåt
mot…mot hässen och den där lilla ringen som är där, som jag ritar dit, om jag hade använt
det området så hade jag dumpat ner det i den bunkern där, som leder rakt ner ungefär 75
meter rakt ner i backen.

F: Var är bunkern i förhållande till den där pricken då? Nu…nu om vi säger prick…
H: Ungefär där. Så där…
F: Det är alldeles nära alltså?
H: Jo.
F2: Var det det du pratat tidigare om, en lucka man kunde öppna?
H: Ja.
F2: Och så var det…
F: Mmm.
F2: …50 meter ned?
H: Ja, och det enda då…
F2: Om du skulle lägga…?
H: Om jag skulle ha gjort det så skulle jag göra det. Det är därför jag säger att det är bara
någon som typ har varit där snabbt dit att leta efter ett område.
F2: Mmm.
" (FUP s. 1740)

Han återkommer till det här stället i förhören och undrar om polisen letat där (det framgår inte i FUP om platsen undersökts, tror jag). Jag har experimenterat lite med teorin att det här djupa hålet var den tänkta slutstationen för kroppen, men att omständigheter gjorde att planen inte kunde slutföras. Vill man spinna vidare på detta kan man också tänka sig att styckning ägde rum utomhus med syfte att få ner kroppen i hålet.
Citera
2014-03-24, 10:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
FUP 322
DNA, specialanalys,
Y-kromosomalt DNA
De två topsen analyserades ytterligare avseende Y-kromosomalt
DNA (manligt DNA).
På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA, men
resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person.
På den andra topsen kunde Y-kromosomalt DNA inte påvisas.

Någon som vet vad de menar här?
Har de hittat DNA, men inte kunnat matcha DNA mot Kristoffer, utan det är någon annans?
ELLER är det så att materialet de fått fram inte är tillräckligt för att analysera?

jag skulle pm:a Hamilkar om jag var du. Jag tror han har tröttnat på att följa tjafset i den här tråden på regelbunden basis, men frågor av denna typ kan han nog tänka sig svara på vid tillfälle.

Jag TROR att det kan vara så att ev. DNA-fynd från en person på en annan persons kropp blir kontaminerade på ett sätt som gör att det inte går att skilja ut det från "värdens" DNA. Vad som då återstår i ett fall som detta är att titta efter Y-kromosomalt DNA, eftersom det av uppenbara skäl inte kan komma från Vatchareeya.

Att något inte kan utvärderas för jämförelse mot person (DNA eller fingeravtryck) betyder helt enkelt att det data som man kan få fram inte är tillräckligt komplett för att en matchning mot person ska kunna göras. Det är alltså inte på något vis ett indicium för att någon annan hanterat kroppen.

När det gäller Y-kromsomalt DNA allmänt så har vi ju flera gånger dragit detta i tråden. Det kan inte kopplas till en unik person, men man kan med en hög grad av säkerhet säga att om det inte är Kristoffer själv så är det en person med vilken han är släkt i rakt fäderne (dvs far, bror, farfar, farbror men inte ex.vis morfar eller manlig kusin på mammans sida). I varje generation finns en sannolikhet på några procent för att en mutation på kromosomen sker. Om Kristoffer och någon annan bodensare har en gemensam farfars farfars farfars farfars farfar nånstans ner på tidigt 1700-tal eller så så är sannolikheten ner mot 50% att de fortfarande har likadana Y-kromosomer.
Citera
2014-03-24, 10:21
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
När kör dom igång idag i hovrätten?

Det är inte någon som har plustjänst på nsd och kuriren som kan kopiera artiklarna och dela med sig till oss utan?

Edit: Såg att det inte var något idag. Sorry. Onsdag är nästa dag tydligen.
Observera att det bryter mot regel 1.02 att kopiera in hela artiklar.
Korta citat är OK, likaså egenhändigt skrivna sammanfattningar av artiklar.

/Mod
Citera
2014-03-24, 10:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
För att kunna bevisa att blodet är planterat behövs följande;
1. Ett vittne alt. Gm för planteringen
2. Mer undersökning på alternativa ställen. Vid träff så kommer blidet visa sig vara planterat.

Så när "ni" efterfrågar bevis efter planteringen, så är det polisens uppgift att ta fram dem. Det har inte gjort ett enda försök att göra så.

Vad "vi" försöker göra här att visa på detaljer, händelser och andra saker som KAN betyda att det är planterat.

Jag tror alla är överens att det bästa borde vara att polisen börjar utesluta alla spår vi tar upp här och som skulle gjorts för länge sen. Till dess är det öppet om blodet är planterat eller ej.

Det finns inte ett enda bevis för att blodet INTE är planterat.

Christery har redan visat på varför detta är flawed thinking. Jag ska tillägga ett par saker:

Citat:
1. Ett vittne alt. Gm för planteringen - Så när "ni" efterfrågar bevis efter planteringen, så är det polisens uppgift att ta fram dem

Nonsens. Polisen har inte någon allmän skyldighet att utreda påståenden utan substans. Planteringsteorin är exakt ett sådant substanslöst påstående. Ingenting stöder den utom ett rent cirkelresonemang, vilket vi har påpekat för dig och andra flera gånger. Nu har ändå polisen vidtagit vissa flera åtgärder för att visa på att det inte finns något som talar för att blodet har kommit dit på något annat vis än genom den åtalades egen handling:

- Först har man visat att det verkligen är hans egen bil och att det är han själv och ingen annan som använder den. Även om det inte finns uttryckligen lagreglerat så torde det vara en allmän princip vid bevisvärdering att vi kan utgå från att det som hittas hos en misstänkt tillhör den misstänkte om det inte finns tungt vägande skäl som talar i en annan riktning.

- Genom förhör med ett flertal kompisar och den misstänkte själv har man kommit fram till att den misstänkte i princip alltid låste sin bil (Att han själv ändrat sina uppgifter när han förstått konsekvensen av att hålla fast vid dem hoppas jag även de mest enögda Kristoffer-supportrarna förstår att det saknar trovärdighet och kan lämnas helt utan avseende). Man har också kontrollerat att det inte finns brytmärken eller liknande på bakluckan

- Man har genom kontroll av vad bilen brukade stå och förhör med grannar om observationer i området visat att den stod fullt synlig ute på en parkering där även Kristoffer själv kunde ha uppsikt över den. Inga observationer som kan sättas i samband med en plantering har gjorts av någon. Ergo: Det finns inget mer att utreda. Rätten kan lugnt utgå från att blodet är ett resultat av att Kristoffer hanterat den döda kroppen, då alla andra förklaringar är osannolika eller orimliga.

Citat:
2. Mer undersökning på alternativa ställen. Vid träff så kommer blidet visa sig vara planterat

Ett ytterst elementärt tankefel som du ska få chansen att fundera igenom om du kommer på vari det består innan du kikar under spoilern.

Citera
2014-03-24, 10:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Irrelevant för stunden. Men då det finns mångfald av våldsdåd efter intag av Concerta. Så kan man ändå ställa sig frågan. Ifall KJ visade upp några tendenser till aggresivitet eller våldsamt beteende då han tog concerta. Vad hans polare och pappa säger om den tiden, tar jag med en nypa salt. Vore mer intressant att höra en ärlig histora från hans Ex hur KJ uppträdde.

Jag förstår ditt resonemang. Även om det låter som ett långskott i mina öron. Där våldsdåd skett i samband med metylfenidat, handlar det ofta om en kombination med andra mediciner och / el droger. Det vore fel att stirra sig blind på Concerta som ensam aggressionstriggare. KJ bedömdes heller inte ha haft någon psykos vid tidpunkten för brottet och en psykos är ett tillstånd som inte passerar omärkbart förbi omgivningen.

Funktionsnedsättningen i sig ger en minskad impulskontroll och Concerta har till uppgift att bl a bromsa impulserna hos en person med Add.
Citera
2014-03-24, 11:02
Medlem
Citat:
/---/
Man slänger in benen med vänster hand enligt mig. Frågar igen, ngn i cirkeln kring VB som är vänsterhänt?

Har inte själv någon egentlig uppfattning ang detta om benen kan ha kastats in från fönstret men frågar man pol-tekniker DL, vilket man gjorde under TR-huf, så blir (blev) svaret att det inte är troligt; det skulle vara "tämligen ogörligt".
Citera
2014-03-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har frågat tidigare och gör ett nytt försök nu. Nån med lokalkännedom som vet vad det är för lucka KJ talar om i förhöret här:

"H: Och längs med här, så är det en liten, liten blå linje, där går en väg…vägen som går uppåt
mot…mot hässen och den där lilla ringen som är där, som jag ritar dit, om jag hade använt
det området så hade jag dumpat ner det i den bunkern där, som leder rakt ner ungefär 75
meter rakt ner i backen.

F: Var är bunkern i förhållande till den där pricken då? Nu…nu om vi säger prick…
H: Ungefär där. Så där…
F: Det är alldeles nära alltså?
H: Jo.
F2: Var det det du pratat tidigare om, en lucka man kunde öppna?
H: Ja.
F2: Och så var det…
F: Mmm.
F2: …50 meter ned?
H: Ja, och det enda då…
F2: Om du skulle lägga…?
H: Om jag skulle ha gjort det så skulle jag göra det. Det är därför jag säger att det är bara
någon som typ har varit där snabbt dit att leta efter ett område.
F2: Mmm.
" (FUP s. 1740)

Han återkommer till det här stället i förhören och undrar om polisen letat där (det framgår inte i FUP om platsen undersökts, tror jag). Jag har experimenterat lite med teorin att det här djupa hålet var den tänkta slutstationen för kroppen, men att omständigheter gjorde att planen inte kunde slutföras. Vill man spinna vidare på detta kan man också tänka sig att styckning ägde rum utomhus med syfte att få ner kroppen i hålet.

Jo jag tror jag vet var KJ menar.Jag har varit där i Juni-Juli och tittat ned under ett av mina sök efter att kroppen var hittad.Jag rekommenderar inte någon att klättra ned där.Av vad jag kunde se så var det stegfästen fästa i betongen så det är fullt möjligt att klättra ned.Men det bör göras med säkerhetslinor och ett par personer med översikt,någon solo prestation avråder jag bestämt från.Avstånd från gulahuset(FP2),cirka 5-800 meter nånting i ost/nordostlig riktning.

Detta har jag missat i fup.Luckan är fullt synlig på en berghäll/tjärad betong typ.

Några med klättringsutrustning borde organisera en nedstigning där.
Citera
2014-03-24, 11:10
Medlem
Citat:
Hur sjukt låter inte det här, FRÅN SKL;
FUP 323
Hår På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och
mörka och har inte undersökts närmare.
Fjorton kortare och/eller
avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte
lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik
eller för morfologisk jämförelse.

Varför inte kontrollera dem ytterligare?
AN:s hår ser ju likadant ut som VB:s
Mörkt och långt.

MEN SKL väljer att INTE kontrollera dem?
Är det något jag missat? Eller?
Har de analyserats i ett senare skede?

BRA observation!!
Varför var de inte lämpade för DNAanalys undrar jag?? DE SKA KOLLAS ÄNDÅ!!

Det nog här de riktiga bevisen finns!!
Citera
2014-03-24, 11:14
Medlem
[quote=Remark|48075194]
Citat:

Jag reagerar på saker som "sticker ut" - detta är ett exempel.

jag reagerade också i förhören med AN och MB.. det behövs inte en extraordinär klarsynt människa för att göra det!! Om man bara lyssnar alt läser vad det egentligen är som de säger så förstår man att de är rädda för något de inte vill och gör allt för att det inte ska komma fram.................
Citera
2014-03-24, 11:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Jo jag tror jag vet var KJ menar.Jag har varit där i Juni-Juli och tittat ned under ett av mina sök efter att kroppen var hittad.Jag rekommenderar inte någon att klättra ned där.Av vad jag kunde se så var det stegfästen fästa i betongen så det är fullt möjligt att klättra ned.Men det bör göras med säkerhetslinor och ett par personer med översikt,någon solo prestation avråder jag bestämt från.Avstånd från gulahuset(FP2),cirka 5-800 meter nånting i ost/nordostlig riktning.

Detta har jag missat i fup.Luckan är fullt synlig på en berghäll/tjärad betong typ.

Några med klättringsutrustning borde organisera en nedstigning där.

Tack för intressant information. Skulle det vara möjligt att kasta ner föremål där så att de försvinner utom synhåll, eller måste man klättra ner för att gömma nåt där?
Citera
2014-03-24, 11:24
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag vet inte, antagligen så fanns väl ingen likdoft på dessa föremål så man valde att inte offentligöra sådana tester utan de hamnade sannolikt i slasken.

Det är så mycket mygel så man bävar...

Menar du att polis / åklagare myglar för att förneka den åtalade en korrekt rättslig prövning?

Och, om så: känner du till anledningarna härför? Vill de rättsvårdande myndigheterna postumt neka BO rätten att rätt GM blir fälld?

Och, om så: Vilka skäl har man till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in