2014-03-24, 05:58
Medlem
När vi ändå är inne på sovloft kan jag ju ta http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-centrum-lunds-kommun-brunnsgatan-14-6063961 som jag minns att jag var sugen på när den annonserades ut som nyrenoverad för några år sedan. Riktigt mysigt med ett helt eget hus, även om insynen från grannarna förstås är något man inte kommer ifrån.

Sovloftet är det ju nästan ståhöjd i, men jag slås ändå av hur svårt det skulle vara att få plats med en arbetshörna någonstans i lägenheten. Kanske här med bordet mot trappräcket?

Två saker till som slog mig precis: 1) Får man verkligen bygga badrum och kök intill varandra? Hade fått för mig att det inte var tillåtet längre. 2) I annonsen står det "Föreningen har 3 stycken parkeringsplatser som kan hyras. Kösystem tillämpas och de större lägenheterna har förtur till parkeringarna." Är det verkligen ett okej förfaringssätt? Eftersom det är en privat brf antar jag det, men det känns lite som att man blir en andra gradens människa när man bor i en mindre lägenhet och vill ha parkeringsplats... Har sett liknande i ombildade föreningar där det stått att bostadsrättsinnehavare har förtur på p-platser framför hyresgäster.
Citera
2014-03-24, 07:13
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
När vi ändå är inne på sovloft kan jag ju ta http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-centrum-lunds-kommun-brunnsgatan-14-6063961 som jag minns att jag var sugen på när den annonserades ut som nyrenoverad för några år sedan. Riktigt mysigt med ett helt eget hus, även om insynen från grannarna förstås är något man inte kommer ifrån.

Sovloftet är det ju nästan ståhöjd i, men jag slås ändå av hur svårt det skulle vara att få plats med en arbetshörna någonstans i lägenheten. Kanske här med bordet mot trappräcket?

Två saker till som slog mig precis: 1) Får man verkligen bygga badrum och kök intill varandra? Hade fått för mig att det inte var tillåtet längre. 2) I annonsen står det "Föreningen har 3 stycken parkeringsplatser som kan hyras. Kösystem tillämpas och de större lägenheterna har förtur till parkeringarna." Är det verkligen ett okej förfaringssätt? Eftersom det är en privat brf antar jag det, men det känns lite som att man blir en andra gradens människa när man bor i en mindre lägenhet och vill ha parkeringsplats... Har sett liknande i ombildade föreningar där det stått att bostadsrättsinnehavare har förtur på p-platser framför hyresgäster.
Fint hus! Men som du säger så låter det knasigt att man inte har samma rätt till parkering. De motiverar antagligen med att familjer har större behov, men det känns att man skulle få grannar som tycker se har mer rättigheter med större lägenhet. Den som bor i lilla huset kan ju ha ett jobb som kräver bil. Och visst kan man undra om det ens är lagligt. Om man drar ut resonemanget skulle man kunna säga att större lägenheter ska få använda tvättstugan oftare eller ha förtur till grillplats på gården..

Man skulle vilja sätta upp ett par lådor med spalje och klätterväxter kring uteplatsen.
Citera
2014-03-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Om man drar ut resonemanget skulle man kunna säga att större lägenheter ska få använda tvättstugan oftare eller ha förtur till grillplats på gården..

Jag har sett frågor till Hem & Hyra där hyresgäster i ombildade hus fått sin rättighet till tvättstugan strypt... Kanske ett ämne för juridikforumet.
Citera
2014-03-24, 10:18
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ett bidrag i avdelningen innovativa sovloft.

Det är ju naturligt att man utnyttjar varje svindyr, nyslipad kvadratcentimeter. Sen om man vill sova på ett sovloft är ju frågan. Här slipper man dock den rangliga stegen, men det är ju inte en Carpe diem eller Hästens där upp precis.

(Passar även in i avdelningen ljust och fräscht)

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-industrigatan-12,-4-tr-6059473
Vet inte om jag tycker det är så innovativt. Den där trappan tar ju en himla plats där man kunde haft någon annan typ av förvaring, garderober på andra sidan mot väggen eller nåt.

Hela grejen med sovloft är ju att "få undan" sängen för att skapa mer utrymme för annat, men här finns liksom inte det utan det enda som får plats blir en TV som ändå är platt och man nog föredragit att väggmontera om man har så litet utrymme.
Citera
2014-03-24, 10:59
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
OMG! Kolla tapeten i det här miljonhuset:
En multimiljon villa i Skåne

fint läge, men herregud vilken smak.
Dessutom är det ju rent generellt inte så lyckat med tapetserade tak.
Citera
2014-03-24, 19:21
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Va? Det är väl klassiska ljusinsläppsfönster vid köksbänken/diskbänken? Väldans vanligt i 50-60-talshus, vilket ju detta hus dragit inspiration från.

Hm ok jag tänkte mer på det var ganska snyggt med naturligt ljus vid spisen mm
Citera
2014-03-24, 20:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Vet inte om jag tycker det är så innovativt. Den där trappan tar ju en himla plats där man kunde haft någon annan typ av förvaring, garderober på andra sidan mot väggen eller nåt.

Hela grejen med sovloft är ju att "få undan" sängen för att skapa mer utrymme för annat, men här finns liksom inte det utan det enda som får plats blir en TV som ändå är platt och man nog föredragit att väggmontera om man har så litet utrymme.
Njae, jag tror inte det enda som får plats där är TV:n. Det är nog förvaring under hela sängen. Dom har bara ställt TV-bänken i öppningen och hängt draperier bakom. Det finns nog mer utrymme än man ser...
Citera
2014-03-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Njae, jag tror inte det enda som får plats där är TV:n. Det är nog förvaring under hela sängen. Dom har bara ställt TV-bänken i öppningen och hängt draperier bakom. Det finns nog mer utrymme än man ser...

Ja man ser att det är förvaring bakom tv,n men hur praktisk var den lösningen, dra och baxa fram tvbänken så fort man vill ha något där längst in var inte så smart. Den står på hjul men jag hade ändå varit rädd för att knuffa tv,n i golvet. Den stora trappen upp till sängen var praktisk kanske men hade varit bättre om den var byggd som en byrå.
Jag tycker också det i sådana här små ettor där man sover i vardagsrummet kanske är bättre med lösningar där man ser tv,n från sängen. Men det är väl bara jag...?
Citera
2014-03-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag har inte hittat denna i tråden:
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=44J2PK45GGTGSD9E&typ=CMBoLgh&from =Hemnet

Osammanhängande färgsättning tycker jag. Inte helt lättsålt verkar det som.
Jag tyckte den var skit-kul!
Säkert någon som suttit och läst här på fb att man börjar tröttna smått på den ängsligt vita trend som rått under en längre tid...

Intressant upplägg på bilderna - mellan färgkaskaderna dyker utomhusbilder upp - känns som fotografen var tvungen att gå ut och andas emellanåt
Citera
2014-03-25, 02:04
Medlem
http://w4.objektdata.se/pregen/694/OBJ23305_1326088694/bildlistahn.htm

Här har tiden stått stilla....
Man får nästan en tår i ögonvrån när man ser hur välskött det är, trots möblemang som sett sina bästa dagar.
Gillar matsalsmöbelns stolar. Och tänk vad praktiskt det var när sittmöbler hade ben - så man kom åt under!
Citera
2014-03-25, 02:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
http://w4.objektdata.se/pregen/694/OBJ23305_1326088694/bildlistahn.htm

Här har tiden stått stilla....
Man får nästan en tår i ögonvrån när man ser hur välskött det är, trots möblemang som sett sina bästa dagar.
Gillar matsalsmöbelns stolar. Och tänk vad praktiskt det var när sittmöbler hade ben - så man kom åt under!
Lite för mycket rött annars va de riktigt snyggt, synliga ben är underskattat på möbler.
Citera
2014-03-25, 11:57
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-eslov-centralt-eslovs-kommun-jarnvagsgatan-6-6048595?&partner_id=eniro

Första gången jag ser en lägenhet i gamla lagerhuset i Eslöv till salu. Är inte helt säker på om jag gillar det eller inte, men smått udda är det åtminstone... Känns kanske som att de skulle satsat på lite mer rustik stil på inredningen, som hade matchat de äldre konstruktionsdelarna bättre. Kul iaf att se att de bitarna kommer till användning som avhängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in