2014-03-23, 19:41
Medlem
Anon2s avatar
Aha, sånt skit vill jag inte hålla på med. Köper 2 ml spray istället.
2 ml räcker för rätt många gånger alltså, fler än jag trodde.
Citera
2014-03-23, 19:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Aha, sånt skit vill jag inte hålla på med. Köper 2 ml spray istället.
2 ml räcker för rätt många gånger alltså, fler än jag trodde.
Just för samples föredrar jag faktiskt de utan spray. Faktiskt lättare att sprida ut doften på fler ställen utan att jättemycket av innehållet går åt. Med spraysamples får man ju i princip spraya på flera ställen på kroppen om man ska få bra "täckning", medan man med "dabbsamples" kan "dabba" lite på handlederna och halsen t.ex..
Citera
2014-03-23, 23:00
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Just för samples föredrar jag faktiskt de utan spray. Faktiskt lättare att sprida ut doften på fler ställen utan att jättemycket av innehållet går åt. Med spraysamples får man ju i princip spraya på flera ställen på kroppen om man ska få bra "täckning", medan man med "dabbsamples" kan "dabba" lite på handlederna och halsen t.ex..

Min första tanke var att de är svårt att mäta hur mycket man får på sig, om man vill få en känsla för sillage och hur länge den sitter i eller?
Citera
2014-03-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har aldrig testat Versace L'Homme, men av noterna att döma så kanske du skulle uppskatta Acqua di Parma Colonia Intensa.

Tack! Surfar runt lite, och den verkar vara unisex? Har lite svårt att se att något som skulle kunna falla in under det jag söker, också skulle kunna vara ämnat som damparfym. Men det är alltså din bedömning?

Sedan förvirras jag också av att den verkar säljas, dels som Eau de Cologne - http://shop.essenza-nobile.de/fragrances/acqua-di-parma/la-colonia-italiana/colonia-intensa-edc.html - dels som någon slags "koncentrerad Eau de Cologne" - http://shop.essenza-nobile.de/fragrances/acqua-di-parma/la-colonia-italiana/colonia-intensa-oud-edc.html.

1. Kan någon redogöra för vad det där innebär? 2. Eau de Cologne, är inte det en rätt svag koncentration, lägre än EdP och EdT? Jag är inte alls hemma på det här området, känner jag.

Någon annan som har tips som faller in under min beskrivning i mitt första inlägg?
Citera
2014-03-24, 00:41
Medlem
Burkbubbas avatar
Hej! Jag fick ett sånt där kit med mindre flaskor av Ralph Laurens herrparfymer när jag fyllde år. Nummer 1-4, med olika färger på flaskorna.

Är mitt luktsinne dåligt eller är lukterna väldigt lika varandra? Sen tycker jag att lukten försvinner väldigt snabbt. Beror detta på att det är dom mindre flaskorna? Är det bara jag som upplever detta eller försvinner lukten snabbt?

Mvh Burkbubba
Citera
2014-03-24, 09:04
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gräddfil
Tack! Surfar runt lite, och den verkar vara unisex? Har lite svårt att se att något som skulle kunna falla in under det jag söker, också skulle kunna vara ämnat som damparfym. Men det är alltså din bedömning?

Sedan förvirras jag också av att den verkar säljas, dels som Eau de Cologne - http://shop.essenza-nobile.de/fragrances/acqua-di-parma/la-colonia-italiana/colonia-intensa-edc.html - dels som någon slags "koncentrerad Eau de Cologne" - http://shop.essenza-nobile.de/fragrances/acqua-di-parma/la-colonia-italiana/colonia-intensa-oud-edc.html.

1. Kan någon redogöra för vad det där innebär? 2. Eau de Cologne, är inte det en rätt svag koncentration, lägre än EdP och EdT? Jag är inte alls hemma på det här området, känner jag.

Någon annan som har tips som faller in under min beskrivning i mitt första inlägg?

Man ska inte lita helt och hållet på hur sidor marknadsför en del dofter. Om man t.ex kollar här: http://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Colonia-Intensa-1684.html så står det "for men". Att sen en doft lanseras som unisex betyder det inte att den inte kan vara maskulin eller för den delen feminin.

Colonia Intensa Oud är en helt annan doft än bara Intensa och ska visst vara mer högkoncentrerad. EdC är i regel av lägre koncentration än EdT och självklart EdP.

Bästa är att beställa hem ett par prover och i lugn och ro sitta och testa. Butik är enligt mig ganska uselt att testa.
Citera
2014-03-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Hej! Jag fick ett sånt där kit med mindre flaskor av Ralph Laurens herrparfymer när jag fyllde år. Nummer 1-4, med olika färger på flaskorna.

Är mitt luktsinne dåligt eller är lukterna väldigt lika varandra? Sen tycker jag att lukten försvinner väldigt snabbt. Beror detta på att det är dom mindre flaskorna? Är det bara jag som upplever detta eller försvinner lukten snabbt?

Mvh Burkbubba

Det stämmer det du skriver.
Dofterna är lika varandra och de håller inte i sig speciellt länge. Det har dock ingenting att göra med att det är små flaskor, utan det har att göra med själva koncentrationen doftoljor i själv doften, vilka noter som är i och hur själva parfymören valt att producera doften.
Citera
2014-03-24, 14:19
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Håller med Ritinkin, Allure Homme är lite för tung och ingen doft jag personligen skulle bära under sommaren.
Testa Allure Homme Edition Blanche istället om du inte redan gjort det. Perfekt doft för vår och sommar och den har en av de absolut bästa citrusnoterna i designervärlden.

Om jag skulle inhandla en doft på en vanlig affär så skulle jag definitivt köpa Edition Blanché. Den är som Nicke säger väldigt bra.

Enda anledningen till att jag själv inte äger den är för att jag har någon slags tvångstanke att inte vilja äga parfymer som är enkla att få tag i,
Citera
2014-03-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Om jag skulle inhandla en doft på en vanlig affär så skulle jag definitivt köpa Edition Blanché. Den är som Nicke säger väldigt bra.

Enda anledningen till att jag själv inte äger den är för att jag har någon slags tvångstanke att inte vilja äga parfymer som är enkla att få tag i,

Man bör ändå ha i åtanke att de dofter som säljs till 90% är dofterna som är på "topplistan". Alltså regerar fortfarande Aqua di Gio, Armani Code, 1 Million, JPG och random Hugo Boss-dofter. Du kommer vara relativt ensam om att bära EDB. Tro mig .
Citera
2014-03-24, 15:25
Medlem
Cameltotems avatar
Jävla kul hobby det här är! Svårt att hålla sig från att köpa mer parfymer
Citera
2014-03-24, 17:39
Medlem
irrblosss avatar
Någon mer som fick nyhetsbrev från Serge Lutens? Står att om man handlar för minst €75 så får man 32 samples från exclusive-kollektionen. Antar att det är spraysamples och inte vaxsamples. Hade varit ganska kul att ha.
Citera
2014-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Man ska inte lita helt och hållet på hur sidor marknadsför en del dofter. Om man t.ex kollar här: http://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Colonia-Intensa-1684.html så står det "for men". Att sen en doft lanseras som unisex betyder det inte att den inte kan vara maskulin eller för den delen feminin.

Colonia Intensa Oud är en helt annan doft än bara Intensa och ska visst vara mer högkoncentrerad. EdC är i regel av lägre koncentration än EdT och självklart EdP.

Bästa är att beställa hem ett par prover och i lugn och ro sitta och testa. Butik är enligt mig ganska uselt att testa.

I see. Och även här verkar de ju kategorisera på det sättet:
http://www.gents.se/acqua-di-parma-colonia-intensa-eau-de-cologne-sprayl.htm

Är det inte konstigt/ovanligt att den bara (så vitt jag kan finna) säljs som EdC?

Samples, var rekommenderar ni att man beställer sådana?

Och så gärna fler tips... Burdusa, inte så finstämda, kraftfulla parfymer, som sticker ut? Kör idag med Versace L'Homme, men är sugen på att testa lite nya grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in