Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-03-23, 09:48
Medlem
longbow4ys avatar
Ger inte Ukraina-Krim händelserna istället en öppning för JA?

Om JA nu sätter sig självmant på ett plan till Göteborg för att träffa MN vore det väl en katastrof för förhållandet mellan USA och befolkningen inom EU om EU landet Sverige lånar ut JA till USA just innan ett EU val. Ett val som styr politiken i EU under 5 år framåt.

USA skulle tappa politiskt inflytande inom EU just när de försöker få en samlad front mot Putin.
"Fuck EU" blir "Fuck USA"

Därför är timingen nu perfekt för JA att åka till Sverige. Ett EU-val och ett Svensk val tror jag omöjliggör en utlämning/utlåning till USA.

Putins "utåtagerande" menar jag spelar JA /WL i händerna.
Att en del vill se det tvärtom är, menar jag, bara ett försök att använda Krim händelserna mot en annan fiende.

Kanske skulle en ännu tydligare markering vara om ES, JA/WL och Sara Harrison dök upp i Strasbourg och lanserade ett Europeiskt WL parti nu inför EU-valet.

Det skulle bli liv det.
Och mycket riktigt nu kommer tankarna om detta:
WL Twitter
Citat:
WikiLeaks ‏@wikileaks 20 tim

Should Julian #Assange run for the EU elections in May? As a Commonwealth citizen in the UK he appears to be elligible. #ja4eu

taggen #ja4eu fungera väldigt väl på Svenska.
Citera
2014-03-23, 10:20
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Förstår nog inte riktigt hur du menar. Jag har inte kollat hennes engelska text nu, men även om det hon säger där skulle översättas som här, vilket jag undrar om det verkligen är riktigt, så var det ju ändå klart i sammanhanget att hon menade att om han vid förhör inte skulle fälla några yttranden som helt ändrade hennes bedömning och som skulle undergräva hennes nuvarande åsikt så skulle han åtalas.

Ja, det är också min tolkning.

Men vi har då två motstående påståenden.

Min poäng är, att man skall då ha i minnet att förutsättningen för att utfärda en EAW är ju att det föreligger ett åtal, vilket alltså motsägs av det Ny här säger, nämligen att ett eventuellt åtal är beroende av vad JA kommer att säga i ett förhör.

Tidigare har Ny i England försökt påstå att ett åtal skulle vara säkert som ett brev på posten.
Citera
2014-03-23, 10:27
Medlem
longbow4ys avatar
Vilken rundgång det blir nu:
http://www.teliasonera.com/sv/newsroom/pressmeddelanden/2014/3/uppdatering-om-utredningar-av-teliasoneras-investeringar-i-uzbekistan/

"17 mars 2014
TeliaSonera har informerats om att det amerikanska justitiedepartementet DOJ (Department of Justice) har en pågående utredning om TeliaSoneras transaktioner i Uzbekistan. DOJ har skickat en begäran till TeliaSonera om att lämna ut handlingar. Dessutom har TeliaSonera mottagit en förfrågan från den amerikanska tillsynsmyndigheten SEC (Securities and Exchange Commission) om att ta fram och lämna över dokument till SEC relaterade till Uzbekistan."

Samtidigt som det finns skäl att Teliasonera arbetar tätt tillsammans med FRA/NSA för att lyssna av förekommande trafik. Eller har de slutat med det och det är skälet till varför de nu är föremål för utredning.
Vore det inte enklare för DoJ att prata med sina vänner på NSA?

Är det en fnurra på tråden under uppsegling mellan DoJ och Svenska intressen som beror på JA eller ES avslöjanden?
Eller är fnurran i USA mellan DoJ och NSA?
Citera
2014-03-23, 11:39
Medlem
probe53s avatar
Uppdrag Granskning har ju haft några reportage om TeliaSoneras mutskandaler för 3G licenser, men även om hur man tillhandahåller direkta avlyssningsstationer för diktaturregimer. Bra att det belyses.

Kanske dags de granskar FRA med snart.
Citera
2014-03-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Ja, det är också min tolkning.

Men vi har då två motstående påståenden.

Min poäng är, att man skall då ha i minnet att förutsättningen för att utfärda en EAW är ju att det föreligger ett åtal, vilket alltså motsägs av det Ny här säger, nämligen att ett eventuellt åtal är beroende av vad JA kommer att säga i ett förhör.

Tidigare har Ny i England försökt påstå att ett åtal skulle vara säkert som ett brev på posten.

Jag vill minnas att diskussionen tidigare här i tråden handlade om Ny's uttalande (via ombudet eller skriftligen?) "har för avsikt att åtala (intend to prosecute)", vilket fick domarna i UK att konstatera att de handlingar Assange anklagades för skulle leda till åtal i UK och därför var det rimligt att lämna ut honom. Engelsmännen har tänjt på gränserna för att vara Sverige behjälpligt. Frågan är om det är det dokument som nu översatts som är det enda underlaget från åklagarsidan för beslutet om utlämning?
Om vi börjar på ruta ett, så är det ju intressant huruvida det i Sverige är tillåtet att göra en EAW för att få in en person som är häktad i sin frånvaro för att höras? Är svaret nej, så bör EAW'n återkallas och korthuset faller.

En annan fundering, eftersom en del korrespondens via mejl skett till Marianne Ny's privata mejladress, är hennes tjänstekorrespondens via den adressen i så fall diariepliktig och även offentlig handling? Har detta i så fall skett?
Citera
2014-03-23, 11:51
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vilken rundgång det blir nu:
http://www.teliasonera.com/sv/newsroom/pressmeddelanden/2014/3/uppdatering-om-utredningar-av-teliasoneras-investeringar-i-uzbekistan/

"17 mars 2014
TeliaSonera har informerats om att det amerikanska justitiedepartementet DOJ (Department of Justice) har en pågående utredning om TeliaSoneras transaktioner i Uzbekistan. DOJ har skickat en begäran till TeliaSonera om att lämna ut handlingar. Dessutom har TeliaSonera mottagit en förfrågan från den amerikanska tillsynsmyndigheten SEC (Securities and Exchange Commission) om att ta fram och lämna över dokument till SEC relaterade till Uzbekistan."

Samtidigt som det finns skäl att Teliasonera arbetar tätt tillsammans med FRA/NSA för att lyssna av förekommande trafik. Eller har de slutat med det och det är skälet till varför de nu är föremål för utredning.
Vore det inte enklare för DoJ att prata med sina vänner på NSA?

Är det en fnurra på tråden under uppsegling mellan DoJ och Svenska intressen som beror på JA eller ES avslöjanden?
Eller är fnurran i USA mellan DoJ och NSA?

Jag har inte följt med i turerna runt TeliaSonera i Uzbekistan och Centralasien. Men det handlar om korruption, mutor och en sällsynt grym diktator, Kamarov. Allierad med USA. Samarbetet har läckt genom Wikileaks publicering.

En relevant fråga är om TeliaSonera har jobbat med att hjälpa den Uzbekiska staten att avlyssna sina medborgare. Det gjorde man väl i Vitryssland? Fråga nr 2 är om NSA/FRA eller tom ryska FSB tar del av avlyssningen. Det senare är kanske vad som oroar amerikanerna?

Ni minns väl den här: Putins kompis, nyblivne ryske medborgaren Gepardieu, sjunger med Kamarovs dotter, Gulnara Kamarova, en dam med maktambitioner: http://www.youtube.com/watch?v=N7GM2JGTswc

Craig Murray var brittisk ambassadör i Uzbekistan. Och visselblåsare. Han fick sparken för att han sa sanningen om Kamarov. Hans bok om korruptionen i Uzbekistan ger mer än Wikileakstelegrammen: http://www.craigmurray.org.uk/books/murder-in-samarkand/
Senast redigerad av trenterx 2014-03-23 kl. 11:56.
Citera
2014-03-23, 12:26
Medlem
espressinos avatar
Elizabeth Wahl RT.com´s Amerikanska ankare som avgick i direktsändning utmålas nu som en bricka i en iscensatt kupp av högerkonservativa krafter i Amerika. Uppenbart har hennes avgång varit känd på förhand och det twittrades på förhand att något var på väg att ske på RT.

Först intervjun med Elizabeth Wahl i politico;

Citat:
I Was Putin’s Pawn
What it was like to work for the Russian propaganda machine, and why I quit on live TV.
By ELIZABETH WAHL
March 21, 2014

http://www.politico.com/magazine/story/2014/03/liz-wahl-quit-russia-today-putins-pawn-104888.html#ixzz2wm4XS83P

Sedan kritiken från Truthdig,

Citat:
How Cold War-Hungry Neocons Stage Managed RT Anchor Liz Wahl’s Resignation

https://www.truthdig.com/report/print/how_cold_war-hungry_neocons_stage_managed_liz_wahls_resignation _20140319

Sedan rekommendationen på Twitter från Wikileaks retweetad av Rixsteps, som numera anser att US, EU och Ukraina består av uteslutande neo nazister. Med Victoria Nuland i spetsen som härförare. Det som saknas dock, är hurvida RT raportering är korrekt eller inte. Inte ett enda ljud om de uppenbara propaganda som Rysk statsmedia matar oss med för att rättfärdiga övergreppen på och i Ukraina.

Citat:
Retweeted by Rixstep News
WikiLeaks ‏@wikileaks Mar 21
Recommended: Dramatic resignation of RT news anchor over #Ukraine was entirely stage managed

Jag personligen är naturligtvis besviken över att Wikileaks som utger sig för att vara en organisation för transparens och rättvisa, nu visar att de bara är ytterligare en megafon för agendastyrd psyops, och där Rixstep numera bara ser nynazister. Bristen på kritik av Ryssland är och förblir besvärande, oavsett hur illa man tycker att USA sköter sin utrikespolitik. Just bristen på balanserad rapportering blir till slut löjeväckande och reser fler frågor än vad Rixstep och Wikileaks någonsin kan och vill besvara.

Citat:
PDE-EDP ‏@PDE_EDP Mar 21
The political agreement EU-#Ukraine is a first strong act of our solidarity, according to EDP Secretary general Marielle @desarnez

Svar,

Citat:
Reply Rixstep News ‏@rixstepnews 6h
@PDE_EDP @desarnez Solidarity for what? Rampant 1930s style fascism?

Rixstep glömde bort att den Putinstyrda ryska nationalismen bär alla tecken på det han så okritiskt söker i väst, nämligen en etnisk baserad fascistoid framtoning och stormaktsdrömmar. och att detta är om möjligt är ett större problem för Rysslands trovärdighet.

Citat:
Brent ser inget ljus, utan menar att Ryssland stadigt blir ett alltmer fascistiskt samhälle. Alexander Jakovlev, liberal rådgivare till både Gorbatjov och Jeltsin, förklarar i boken att Putin och hans efterföljare aldrig på allvar kommer att bekämpa korruptionen och kriminaliteten.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/stalin-tar-plats_2796455.svd

Detta för också ytterligare en gång tankarna till Vitryssland, och Europas sista diktator Alexander Lukashenko och kopplingarna till Israel Shamir.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Shamir
http://www.newstatesman.com/blogs/the-staggers/2012/03/belarus-assange-lukashenko

Med tanke på att Rixstep enligt uppgift har Engelska som förstaspråk och pratar perfekt Svenska kan man ju undra hur ett tweet som denna slinker igenom? Eller är det så att Rixstep numera är en sockpuppet med flera användare. Jag överlåter till tråden att fundera på det. Sämre Engelska får man leta efter.

Citat:
@rixstepnews Photo of Obama is photo of a bloke what knows he's screwed.
10:30 AM - 22 Mar 2014

https://twitter.com/rixstepnews/status/447304393487290369

Intressant att den stora förändringen kom i samband med krisen i Ukraina. Som om man fått direktiv att öka ansträngningarna. Det som tidigare hade kunnat tolkas som försiktighet eller brist i rapportering har förbytts till ett okritiskt stöd för Rysk aggregation vilket är djupt beklagligt. Assange affären har i allt skiftat skepnad och de löjeväckande sexanklagelserna har förpassats långt ner på listan.

Hur mycket visste egentligen svenska UD & Carl Bildt? Är detta den egentliga förklaringen till alla oförklarliga turer i Assangeaffären så här långt? Jag hoppas innerligt att vi får svaret någon gång.
Citera
2014-03-23, 13:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino

Sedan rekommendationen på Twitter från Wikileaks retweetad av Rixsteps, som numera anser att US, EU och Ukraina består av uteslutande neo nazister.

Jag missbrukar spoiler-taggarna för att koncentrera texten. Har du mer än twitter angående Rixstep, t ex länkar till artiklar?

Twitter lämpar sig inte för debatt, och det är en usel källa annat än indirekt.

Ja, händelserna kring de geopolitiska turerna och WWIII-skramlet kan få många att tappa huvudet. Men jag har svårt att föreställa mig att Assange skulle ha varit inblandad på 'ryska sidan' sedan lång tid tillbaka. Däremot kan jag tänka mig att han har libertarianska kontakter och att hans syn på saken inte är så skild från Ron Pauls.
Citera
2014-03-23, 13:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Ny har hela tiden framhållit att det i princip är klart med ett åtal. Förhöret med JA är bara en formsak som skall klaras av först.

Ny's uttalanden verkar mest bara vara tomt förledande prat för att till varje pris få honom till Sverige. Hon har ju erkänt att det finns saker som inte nämns i EAWn som hon vill förhöra honom om. Hon vill alltså utnyttja EAWn för att tvinga hit honom för saker som inte finns med i EAWn, bara för att hon kan. 100% mygel och opålitlighet.
Citera
2014-03-23, 13:46
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag missbrukar spoiler-taggarna för att koncentrera texten. Har du mer än twitter angående Rixstep, t ex länkar till artiklar?

Twitter lämpar sig inte för debatt, och det är en usel källa annat än indirekt.

Ja, händelserna kring de geopolitiska turerna och WWIII-skramlet kan få många att tappa huvudet. Men jag har svårt att föreställa mig att Assange skulle ha varit inblandad på 'ryska sidan' sedan lång tid tillbaka. Däremot kan jag tänka mig att han har libertarianska kontakter och att hans syn på saken inte är så skild från Ron Pauls.

Han länkar friskt i sitt twitterflöde, ensidigt och med en prorysk agenda uteslutande.

Rixstep News ‏@rixstepnews 1h
100% accurate summary of #ACUkraine crisis. Note title.
http://scgnews.com/the-ukraine-crisis-what-youre-not-being-told …

Citat:
The European and American public are being systematically lied to about the Ukraine crisis.

Retweeted by Rixstep News
RT ‏@RT_com Mar 17
#CRIMEA REFERENDUM: 96,77% of Crimeans vote in favor of joining Russia (100% ballots counted) http://on.rt.com/prw9tz

Då röstade inte Krimtartarerna och den pro Ukrainska delen av Krim. sevastpol kom in på lysande 124% i förhållande till befolkninngsmängden.

Hanne Kjöllers halva sanningar är rena barnleken, i jämnförelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/En_halv_sanning_%C3%A4r_ocks%C3%A5_en_l%C3%B6gn

Det är bara att följa flödet, och kolla läget

https://twitter.com/rixstepnews
Citera
2014-03-23, 14:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Han länkar friskt i sitt twitterflöde, ensidigt och med en prorysk agenda uteslutande.

Ja, bland annat Twitter som handlar om att Ryssland borde återta Alaska har jag sett, och då går detta långt bort från "kritiskt granskande" mot "skada USA till varje medel". Om man anser att Ryssland har den minsta rätt till Alaska är man idiot, och detta oavsett vad man i övrigt tycker om USAs utrikespolitik.

Nu har jag fortfarande inte fått klart för mig vad denne "Rixstep" har med Wikileaks att göra, men det som är oroväckande är ju främst att Wikileaks har kommit med pro-ryska uttalanden?
Citera
2014-03-23, 16:07
Medlem
Citat:
Bristen på kritik av Ryssland är och förblir besvärande, oavsett hur illa man tycker att USA sköter sin utrikespolitik. Just bristen på balanserad rapportering blir till slut löjeväckande och reser fler frågor än vad Rixstep och Wikileaks någonsin kan och vill besvara.
Den stora skillnaden är väl att från Ryssland kan man inte förvänta sig något annat än psyops, medan man inte förväntade sig att sanningen skulle friseras så hårt i väst. Att ryssarna har många betalda megafoner i väst har varit känt sedan länge. När det gäller WikiLeaks sysslar de i grunden något annat än öst-väst politik, och om man försöker tolka deras inställning på den ledden hamnar man nog bara snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in