2014-03-23, 00:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
På vilket sätt är en bostadsrätt ett utmärkt pensionssparande? En bostadsrätt är ett boende och den som ser bostadsrätten som ett pensionssparande är farligt ute.
Om du betar av dina lån sänker du din framtida hyra långsiktigt. Själv ångrar jag inte en sekund att jag köpte bostadsrätt. Tack vare det bor jag billigare än någonsin, har en massa pengar över till investeringar (har ett stort aktieintresse) och ett kapital i min bostadsrätt som bara växer och växer. Folk har gapat och skrikit som du i åratal och det börjar nästan bli tröttsamt att höra på skiten. För ni har alltid fel i långa loppet...

Citat:
Just nu har vi haft runt 25 år med stigande priser men rens sanslösa prisstegringar de senaste 10åren. I början av 90-talet skänktes bostadsrätter tillbaka till föreningarna då de var osäljbara, nu säljs de för miljonbelopp.
Ja men det var helt andra ekonomiska tider, med skenande inflation, fast kronkurs och djup lågkonjunktur...

Citat:
För såna som kurt-sune och andra som bara tror att priserna på bostäder bara går upp kan följande graf vara intressant.

http://1.bp.blogspot.com/_-CXk2-VWGgQ/S1hy56PzBbI/AAAAAAAABd4/9iDwv10Z5Vc/s1600-h/bo_4.jpg
Har redan sett den....

Citat:
Grafen är inflationsjusterad och visar prisutvecklingen för fastigheter vid Herengrachtkanalen i Amsterdam, som i snart 400 år varit den attraktivaste adressen i staden. Piet Eichholtz som gjorde sammanställningen kom fram till att fastigheterna i snitt att avkastat 0,2% över inflationen.
Det är möjligt, men man måste titta på vad det faktiskt kostar att bo. Och vad händer när räntan närmar sig noll med boendekostnaden? Jo man bor väldigt billigt om man bott i sin bostad en tid och amorterat på sina lån. På så sätt får man pengar över till annat som avkastar bättre än inflationen. Aktier till exempel....

Citat:
Finns även fler rapporter om att fastigheter övertid inte ger mer än en dålig bankränta. Googla Robert Schiller om ni är intresserade.
Möjligt, men vad sparar man inte på den låga räntan? Plus att du får göra ränteavdrag på 30%....

Citat:
Men å andra sidan kanske det är annorlunda denna gången, och bostäder kommer fortsätta överavkasta för alltid. Eller vad säger kurt-sune.
Jag tror inte att alla bostadsrättsaffärer är bra. Däremot tror jag på köp i exempelvis sthlm i nya attraktiva lägen nära stan.

Citat:
Så tänk er för både en och två gånger innan ni köper en bostadsrätt på dagens nivåer men baktanke att det är en bra pensionsförsäkring.

Jag säger köp, men lusläs ekomoniska planen och köp av nån större aktör om du ska köpa en ny bostadsrätt..

Sedan vill jag understryka vad alternativet är? Är det verkligen värt att hyra en lgh dyrt? Får man ens en hyresrätt? Vad kostar det att hyra i andrahand etc etc? De flesta kommer till slut på att bostadsrätt är enda alternativet.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-03-23 kl. 00:40.
Citera
2014-03-23, 00:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Du skriver att du får tillbaka pengarna vid en försäljning. Varför har du svårt att förstå vad du själv skriver? Det är skit samma vilka pengar det handlar om. Det är pengar du lagt ut och som du vill ha tillbaka.

Vad av det jag faktiskt sagt (inte som du tror jag sagt) är det du inte förstår?

Då kan jag svara på det istället för att du vräker.ur.dig.en massa irrelevant dynga.
Citera
2014-03-23, 01:21
Medlem
Vad skall man säga om kurt-sunes svar? Först har jag fel, och priserna kommer fortsätta stiga långt utöver inflationen, om man är långsiktig. Sen accepterar han att långsiktigt kanske bostadsaffärer inte ger så mkt mer än en dålig bankränta.

Sen ändrar han sig och hävdar att bostadsaffärer i bra lägen kommer att vara lönsamt. Wtf han accepterade ju just grafen för top notch lägena i Amsterdam som visa på 0,2% avkastning över tiden.

Köp gärna en bostad för att bo, men ha inte illusionen att priserna kommer att fortsätta att stiga.
Citera
2014-03-23, 01:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad skall man säga om kurt-sunes svar? Först har jag fel, och priserna kommer fortsätta stiga långt utöver inflationen, om man är långsiktig. Sen accepterar han att långsiktigt kanske bostadsaffärer inte ger så mkt mer än en dålig bankränta.
just nu har vi knappt nån inflation samtidigt som priserna på bostäder ökar = en real ökning.

Vinsten med att äga består i låga kostnader för räntor och på det en skattereduktion om 30%. Mellanskillnaden mellan att hyra och äga sitt boende kan man antingen göra sig av med lån eller placera på börsen (som historiskt gett bättre avkastning än fastigheter). Även om bostaden skulle avkasta noll finns det ändå en vits med att äga bostaden med andra ord.

Citat:
Sen ändrar han sig och hävdar att bostadsaffärer i bra lägen kommer att vara lönsamt. Wtf han accepterade ju just grafen för top notch lägena i Amsterdam som visa på 0,2% avkastning över tiden.
vi har en solklar urbaniseringstrend att ta hänsyn till och en av Europas mest byråkratiska bostadspolitik. Bostäder blir svårt att bygga i den takt som det skulle behövas. Detta lär boosta priserna ännu mer på lite sikt. Detta på attraktiva platser där folk helst vill bo.

Citat:
Köp gärna en bostad för att bo, men ha inte illusionen att priserna kommer att fortsätta att stiga.

Det är en sund tanke absolut. Sedan är det skillnad på område och område. Områden med rik befolkning och isolerat läge kommer att hålla sig bättre i pris.
Citera
2014-03-23, 01:54
Medlem
Men om man är ung och hellre vill bo i hyresrätt då? Att köpa bostadsrätt är i princip att köpa rätten att bo någonstans, och jag blir "delägare" i föreningens tillgångar (fastigheterna, lokalerna, utemiljön osv) och samtidigt "delägare" i föreningens skulder (föreningens fastighetslån). Ska jag köpa en egen bostad, så blir det ett hus då jag helt och hållet kommer att äga det. Men ska jag välja mellan olika lägenheter så väljer jag hyresrätt framför bostadsrätt.

Bara för att man köper en bostadsrätt så får man inte göra vad som helst. Då syftar jag både inne i lägenheten och utanför den. Samtidigt köper man bara rätten att bo i lägenheten, men man köper inte själva lägenheten. Så den dagen jag vill köpa min egen bostad så kommer jag satsa på ett hus. Men just nu så skulle ett hus vara alldeles för stort för mig, då jag skulle få bo där själv. Just nu behöver jag inte mer än ett kök, ett badrum och 2 rum (fast det skulle funka med ett rum också). Det finns inte så små hus, så jag skippar det för tillfället och kommer troligen inte att skaffa hus på länge. Det blir nog aktuellt den dagen jag skaffar barn. Det funkar till exempel inte att ha barn och barnvagn om man bor i en lägenhet flera våningar upp i en fastighet som saknar hiss.

En fördel med att bo i hyresrätt är att det är lite mer flexibelt än att äga sitt boende. Jag är ung och har flyttat flertal gånger, bland annat på grund av utbildning och jobb. Jag kommer säkert att flytta minst 1-2 gånger till innan jag har fyllt 30 år. Att ha hyresrätt i en sådan situation brukar vara lättare (det är ju ”bara” 3 månaders uppsägningstid och i många fall dubbelhyror under några månader). Då räknar jag med både förstahandskontrakt, andrahandskontrakt och inneboende då man bor i hyresrätt i vilket fall som helst. Medan det kan ta tid att sälja sin bostad (oavsett om man har hus eller bostadsrätt) och sedan köpa en ny lämplig bostad som man har råd med.
Citera
2014-03-23, 03:42
Medlem
Citat:
Alltid lika intressant. Alla tjänar en massa pengar på att köpa bostadsrätt och sedan sälja med vinst.

var ska du bo när du sålt din bostad? Under en bro?

Ska du köpa en annan bostad så kan jag berätta för dig att det inte bara är din bostad som ökat i pris.

Därmed har du ingen nytta av det du kallar vinsten.

Man kan använda vinsten för att betala av hyror när man blir äldre tex.
Citera
2014-03-23, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av navycanoe
Men om man är ung och hellre vill bo i hyresrätt då? Att köpa bostadsrätt är i princip att köpa rätten att bo någonstans, och jag blir "delägare" i föreningens tillgångar (fastigheterna, lokalerna, utemiljön osv) och samtidigt "delägare" i föreningens skulder (föreningens fastighetslån). Ska jag köpa en egen bostad, så blir det ett hus då jag helt och hållet kommer att äga det. Men ska jag välja mellan olika lägenheter så väljer jag hyresrätt framför bostadsrätt.

Bara för att man köper en bostadsrätt så får man inte göra vad som helst. Då syftar jag både inne i lägenheten och utanför den. Samtidigt köper man bara rätten att bo i lägenheten, men man köper inte själva lägenheten. Så den dagen jag vill köpa min egen bostad så kommer jag satsa på ett hus. Men just nu så skulle ett hus vara alldeles för stort för mig, då jag skulle få bo där själv. Just nu behöver jag inte mer än ett kök, ett badrum och 2 rum (fast det skulle funka med ett rum också). Det finns inte så små hus, så jag skippar det för tillfället och kommer troligen inte att skaffa hus på länge. Det blir nog aktuellt den dagen jag skaffar barn. Det funkar till exempel inte att ha barn och barnvagn om man bor i en lägenhet flera våningar upp i en fastighet som saknar hiss.

En fördel med att bo i hyresrätt är att det är lite mer flexibelt än att äga sitt boende. Jag är ung och har flyttat flertal gånger, bland annat på grund av utbildning och jobb. Jag kommer säkert att flytta minst 1-2 gånger till innan jag har fyllt 30 år. Att ha hyresrätt i en sådan situation brukar vara lättare (det är ju ”bara” 3 månaders uppsägningstid och i många fall dubbelhyror under några månader). Då räknar jag med både förstahandskontrakt, andrahandskontrakt och inneboende då man bor i hyresrätt i vilket fall som helst. Medan det kan ta tid att sälja sin bostad (oavsett om man har hus eller bostadsrätt) och sedan köpa en ny lämplig bostad som man har råd med.

Hyresrätt låter som rätt väg att gå i ditt läge.
Citera
2014-03-23, 03:49
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Man kan använda vinsten för att betala av hyror när man blir äldre tex.

Betala hyra med vinsten?
Varför inte ta och lägga undan det du skulle lägga på ditt lån och sen betala hyra med de undanlagda pengarna till hyra när man blir äldre?
Citera
2014-03-23, 03:59
Medlem
Bbobis avatar
Hemma från jobbet nu så lite lättare att skriva. Ska vi ta det från början?

Citat:
Alltid lika intressant. Alla tjänar en massa pengar på att köpa bostadsrätt och sedan sälja med vinst.

Visst är det intressant. Men det får du tala med nån annan om. Jag pratar endast om topplånet.

Citat:
var ska du bo när du sålt din bostad? Under en bro?

Enda anledningen till att sälja sin bostad är för att bo under en bro?

Jag tror mer på scenariot att man säljer för att man ska flytta till en ny bostad. Kanske har man bildat familj eller bara tröttnat på att bo i en 1a.

Citat:
Ska du köpa en annan bostad så kan jag berätta för dig att det inte bara är din bostad som ökat i pris.

Ja? Det får man väll räkna med i vilket fall om man vill byta upp sig.

Citat:
Därmed har du ingen nytta av det du kallar vinsten.

Jag har inte kallat något för vinst.

Den rad av mig du citerar avser amorteringen i samband med ett topplån. Amorterar du minskar lånet. Mellanskillnaden mellan lån och värde tillfaller dig. Alltså faller det du tidigare amorterat dig. Alltså får du tillbaks dom pengarna (förutsatt att inte bostadens värde kraschat). Dessutom har du inte behövt betala ränta för dom.

Det är vad jag pratar om. Vad du pratar om däremot har jag ingen jävla aning om.
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-23 kl. 04:08.
Citera
2014-03-23, 06:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Betala hyra med vinsten?
Varför inte ta och lägga undan det du skulle lägga på ditt lån och sen betala hyra med de undanlagda pengarna till hyra när man blir äldre?

Kruxet är att totalsumman för att hyra oftast blir dyrare än lån plus räntor minus skattereduktion. Hyr du ett helt yrkesliv kommer det att bli stor skillnad på vad som finns i plånboken när du blir pensionär.

Ett hett tips: Om du hyr kommer du inte ha ett piss och du tvingas rätta dina kostnader efter vad hyrorna ligger på då. Det är inte omöjligt att vi mer och mer kommer att närma oss marknadshyror, eftersom det är det enda sättet att råda bot på bostadsbristen med.
Citera
2014-03-23, 09:06
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du tänker fel. Du ska tänka räntan på 1,2 mille plus avg osv.... Inte lika dyrt då!
Blir fortfarande inte billigare i längden om ränteläget är dåligt. Finns kalkylatorer på nätet om du villö räkna.

Sen värdesätter vissa frihet mera än fast boende och då är det ett skit val att belåna sig och bli kedjad till en viss ort p.g.a. boende.
Citera
2014-03-23, 09:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inget fel på hyresrätter, men inte för personer som jobbar och är inne permanent på arbetsmarknaden. För pensionärer och studenter är det en utmärkt boendeform.

Bostadsrätten är ett utmärkt pensionssparande för övrigt....
För personer som jobbar är ju hyra det bästa, vad fan tänker du med? Blir man av med jobbet eller får utlandsbefodring så kan man sticka direkt utan att bry sig om lån på en bostad.

Nej, bostadsrätten är INTE ett pensionssparande. För att få det att stämma krävs det att priserna fortsätter att sticka rakt uppåt och att du säljer av det med MASSIV vinst. Sedan får du problemet om att du faktiskt måste bo någonstans efter att du sålt bostaden också, då är alla hyror skitdyra igen (om vi följer din logik, som säger att bostadspriserna ökar helatiden i den takt de gör nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in