2014-03-22, 22:01
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Du påstod att man får tillbaka pengarna. Min fråga är hur du får tillbaka pengarna utan vinst. Du kan uppenbarligen inte svara på det. du har målat in dig i ett hörn.

Du kan inte ens svara på var du skall bo när du sålt lägenheten.

Säljer du för samma pris (ej vinst) som du köpte får du tillbaks dom amorterade pengarna.

Från början förklarade jag bara att topplånet gör månadskostnaden stor om man bara betalar 15% handpenning men att den ökade kostnaden är i amortering av topplånet vilket man får tillbaks om man säljer för samma pris.

Även om värdet går ner har man gott av att lånet är mindre.

Jag pratar inte om att sälja utan att pengarna inte är borta så varför ska jag svara på var man ska bo sen?

Du känns väldigt ostabil som försöker ställa personer mot väggen i frågor dom inte ens yttrat sig i. Det får dig tom att se rätt korkad ut.
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-22 kl. 22:06.
Citera
2014-03-22, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Var är det billigare? Så du står i bostadskö för att det är dåligt med hyresrätt!

Inget fel på hyresrätter, men inte för personer som jobbar och är inne permanent på arbetsmarknaden. För pensionärer och studenter är det en utmärkt boendeform.

Bostadsrätten är ett utmärkt pensionssparande för övrigt....
Citera
2014-03-22, 22:51
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Säljer du för samma pris (ej vinst) som du köpte får du tillbaks dom amorterade pengarna.

Från början förklarade jag bara att topplånet gör månadskostnaden stor om man bara betalar 15% handpenning men att den ökade kostnaden är i amortering av topplånet vilket man får tillbaks om man säljer för samma pris.

Även om värdet går ner har man gott av att lånet är mindre.

Jag pratar inte om att sälja utan att pengarna inte är borta så varför ska jag svara på var man ska bo sen?

Du känns väldigt ostabil som försöker ställa personer mot väggen i frågor dom inte ens yttrat sig i. Det får dig tom att se rätt korkad ut.

Jo du pratar helt klart om försäljning! Du skriver klart och tydligt att man får tillbaka pengarna vid en försäljning. Därför är det en högst relevant fråga var man skall bo efter försäljningen. Varför tar du annars upp försäljning som förutsättningen för att få tillbaka pengarna?

Även i detta inlägg skriver du om försäljning. I samma inlägg skriver du att du inte talar om försäljning.

Du förnekar att du skrivit om försäljning när det är helt uppenbart att du gjort det. Sedan påstår du att jag är ostabil. Är du inte riktigt klok eller är du mäklare?

För övrigt krävs ett pris vid försäljningen som täcker de räntor och eventuella reparationer man betalt för att få tillbaka pengarna eller gå med vinst.

Kan du nu svara på frågorna när jag som du ville, visade var du skrivit det du förnekade att du skrivit?
Senast redigerad av HumpingDog 2014-03-22 kl. 23:05.
Citera
2014-03-22, 22:54
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inget fel på hyresrätter, men inte för personer som jobbar och är inne permanent på arbetsmarknaden. För pensionärer och studenter är det en utmärkt boendeform.

Min tidigare fråga som du undviker kvarstår. Du skrev att man inte skall skriva av ett hus på 50 år. Hur många år skall man skriva av på?

Var skall du bo när du säljer lägenheten vid pension då? Skall du flytta in på ålderdomshem när du är 65? Eller tänker du vänta med att göra av med pengarna tills du blir 80?
Citera
2014-03-22, 23:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Min tidigare fråga som du undviker kvarstår. Du skrev att man inte skall skriva av ett hus på 50 år. Hur många år skall man skriva av på?
det beror på byggnadens kvalitet och går inte att svara på.

Jag vidhåller att endast slitagedelarna ska avskrivas i den takt de slits. Hela debatten har skruvats upp till absurda nivåer där tydligen hela byggnader OCH mark ska skrivas av. Och sedan sitter den ena domedagsprofeter efter den andra och kalkylerar på helt absurda avgiftsnivåer.

Citat:
Var skall du bo när du säljer lägenheten vid pension då? Skall du flytta in på ålderdomshem när du är 65? Eller tänker du vänta med att göra av med pengarna tills du blir 80?

Antingen flyttar jag till hyres eller nåt ställe där boendet i billigare. Var det blir vet jag inte nu
Citera
2014-03-22, 23:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jo du pratar helt klart om försäljning! Du skriver klart och tydligt att man får tillbaka pengarna vid en försäljning. Därför är det en högst relevant fråga var man skall bo efter försäljningen. Varför tar du annars upp försäljning som förutsättningen för att få tillbaka pengarna?

Även i detta inlägg skriver du om försäljning. I samma inlägg skriver du att du inte talar om försäljning.

Du förnekar att du skrivit om försäljning när det är helt uppenbart att du gjort det. Sedan påstår du att jag är ostabil. Är du inte riktigt klok eller är du mäklare?

För övrigt krävs ett pris vid försäljningen som täcker de räntor och eventuella reparationer man betalt för att få tillbaka pengarna eller gå med vinst.

Kan du nu svara på frågorna när jag som du ville, visade var du skrivit det du förnekade att du skrivit?

Människor flyttar till nya hem hela tiden. Varför går det inte i detta fall?

Jag pratat inte om räntor utan amortering på toppenlån. Vad är så svårt att förstå?
Citera
2014-03-22, 23:27
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
det beror på byggnadens kvalitet och går inte att svara på.

Så när du tidigare skrev ”Men att skriva av en byggnad på 50 år är bara löjligt.” var det bara svammel från din sida och kan enligt vad du nu skriver, mycket väl fullt rimligt.

[quote=kurt-sune|Jag vidhåller att endast slitagedelarna ska avskrivas i den takt de slits. Hela debatten har skruvats upp till absurda nivåer där tydligen hela byggnader OCH mark ska skrivas av. Och sedan sitter den ena domedagsprofeter efter den andra och kalkylerar på helt absurda avgiftsnivåer.[/QUOTE]

Det står dig helt fritt att tycka men har inget med nu gällande lagstiftning att göra. Just nu är debatten om det är lagligt att göra de avskrivningar som görs och detta riskerar att drabba bostadsrättsägarna med kraftigt höjda kostnader. Dessutom byggs de flesta nybyggda hus för att stå i ca 25 år sedan är det dags för svindyr renovering.

[quote=kurt-sune|Antingen flyttar jag till hyres eller nåt ställe där boendet i billigare. Var det blir vet jag inte nu[/QUOTE]

Som pensionär tänker du med andra ord flytta ut i skogen där du inte har några vänner. Låter trevligt. Men du har ju lite pengar över där ute i din ensamhet. Grattis! De flesta äldre har inte lust att flytta men du kan ju vara ett undantag.
Citera
2014-03-22, 23:29
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Människor flyttar till nya hem hela tiden. Varför går det inte i detta fall?

Jag pratat inte om räntor utan amortering på toppenlån. Vad är så svårt att förstå?

Du skriver att du får tillbaka pengarna vid en försäljning. Varför har du svårt att förstå vad du själv skriver? Det är skit samma vilka pengar det handlar om. Det är pengar du lagt ut och som du vill ha tillbaka.
Citera
2014-03-22, 23:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så när du tidigare skrev ”Men att skriva av en byggnad på 50 år är bara löjligt.” var det bara svammel från din sida och kan enligt vad du nu skriver, mycket väl fullt rimligt.
En byggnad håller normalt i långt över 50 år och det går inte att generalisera eftersom byggnader är så pass olika. Ekonomerna är lite fast i sina tankar om att alla byggnader är exakt lika. Men så ser inte verkligheten ut.

Citat:
Det står dig helt fritt att tycka men har inget med nu gällande lagstiftning att göra. Just nu är debatten om det är lagligt att göra de avskrivningar som görs och detta riskerar att drabba bostadsrättsägarna med kraftigt höjda kostnader. Dessutom byggs de flesta nybyggda hus för att stå i ca 25 år sedan är det dags för svindyr renovering.

Det kan bli höjda kostnader på mycket lång sikt om avgifterna är för låga i förhållande till hur byggnaden slits. Dessa problem finns inte bara i nya utan även i gamla föreningar där huset håller på att falla ihop av ren snålhet/girighet hos BRF-medlemmarna.

Att köpa en ny bostadsrätt är lite som att köpa en ny bil. Du har dina garantier och det bör fungera relativt felfritt i de flesta fall.

Citat:
Som pensionär tänker du med andra ord flytta ut i skogen där du inte har några vänner. Låter trevligt. Men du har ju lite pengar över där ute i din ensamhet. Grattis! De flesta äldre har inte lust att flytta men du kan ju vara ett undantag.
Vem säger att man måste bo i det här landet? Som EU-medborgare kan man välja ganska fritt var man vill bo som pensionär. Kanske ett hus i spanien på ålderns höst?
Citera
2014-03-22, 23:45
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
En byggnad håller normalt i långt över 50 år och det går inte att generalisera eftersom byggnader är så pass olika. Ekonomerna är lite fast i sina tankar om att alla byggnader är exakt lika. Men så ser inte verkligheten ut.

Åter igen. Du var med andra ord helt fel ute när du skrev att det är fånigt att skriva av en byggnad på 50 år. Det kan enligt vad du nu skriver vara fult rimligt.

Citat:
Det kan bli höjda kostnader på mycket lång sikt om avgifterna är för låga i förhållande till hur byggnaden slits. Dessa problem finns inte bara i nya utan även i gamla föreningar där huset håller på att falla ihop av ren snålhet/girighet hos BRF-medlemmarna.

Att köpa en ny bostadsrätt är lite som att köpa en ny bil. Du har dina garantier och det bör fungera relativt felfritt i de flesta fall.

Det kan bli mycket dyrt redan om något år om man kommer fram till att dagens avskrivningstakt är olaglig. Vissa bostadsrättsföreningar skriver av på 300 år och det anses inte rimligt.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/redovisningskonsulter-progressiv-avskrivning-strider-mot-lagen_3295852.svd

http://www.hsb.se/omhsb/nyhetsarkiv/1.303647

http://flutetankar.blogspot.se/2014/02/kalldusch-brfer-maste-anvanda-rimliga.html

Citat:
Vem säger att man måste bo i det här landet? Som EU-medborgare kan man välja ganska fritt var man vill bo som pensionär. Kanske ett hus i spanien på ålderns höst?

De flesta flyttar hem efter några få år. Men du kan vara undantaget. Framför allt Spanien har varit rena nerköpet för många. Men som jag skrev. Du kan vara ett undantag och trivas mycket bra där i din ensamhet. de flesta saknar familj och vänner.
Senast redigerad av HumpingDog 2014-03-22 kl. 23:50.
Citera
2014-03-23, 00:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Åter igen. Du var med andra ord helt fel ute när du skrev att det är fånigt att skriva av en byggnad på 50 år. Det kan enligt vad du nu skriver vara fult rimligt.

Ja om byggnaden är av sällsynt dålig kvalitet, men exakt antal år är mycket svårt att avgöra...

Citat:
Det kan bli mycket dyrt redan om något år om man kommer fram till att dagens avskrivningstakt är olaglig. Vissa bostadsrättsföreningar skriver av på 300 år och det anses inte rimligt.
Det beror helt på hur det är räknat. Vissa verkar vilja skriva av mark och hela byggnaden och kommer därför fram till sådana absurditeter.

Citat:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/redovisningskonsulter-progressiv-avskrivning-strider-mot-lagen_3295852.svd

http://www.hsb.se/omhsb/nyhetsarkiv/1.303647

http://flutetankar.blogspot.se/2014/02/kalldusch-brfer-maste-anvanda-rimliga.html

Ja det är bra att det kommer fram så folk blir lite mer medvetna om vad de faktiskt betalar för. Men man ska inte överdriva faran med att köpa en ny bostad för den sakens skull.

Sålänge man väljer område med omsorg och håller sig till någon av de större aktörerna så kommer det gå hur bra som helst är jag övertygad om.

Citat:
De flesta flyttar hem efter några få år. Men du kan vara undantaget. Framför allt Spanien har varit rena nerköpet för många. Men som jag skrev. Du kan vara ett undantag och trivas mycket bra där i din ensamhet. de flesta saknar familj och vänner.
Beror väl på var man köper... och sedan kan man ju ha sin hyresrätt kvar hemma också förstås om man vill ha lite alternativ. Hyra ut är en relativt enkel sak i spanien...
Citera
2014-03-23, 00:23
Medlem
Citat:

På vilket sätt är en bostadsrätt ett utmärkt pensionssparande? En bostadsrätt är ett boende och den som ser bostadsrätten som ett pensionssparande är farligt ute.

Just nu har vi haft runt 25 år med stigande priser med rent sanslösa prisstegringar de senaste 10åren. I början av 90-talet skänktes bostadsrätter tillbaka till föreningarna då de var osäljbara, nu säljs de för miljonbelopp.

För såna som kurt-sune och andra som bara tror att priserna på bostäder bara går upp kan följande graf vara intressant.

http://1.bp.blogspot.com/_-CXk2-VWGgQ/S1hy56PzBbI/AAAAAAAABd4/9iDwv10Z5Vc/s1600-h/bo_4.jpg

Grafen är inflationsjusterad och visar prisutvecklingen för fastigheter vid Herengrachtkanalen i Amsterdam, som i snart 400 år varit den attraktivaste adressen i staden. Piet Eichholtz som gjorde sammanställningen kom fram till att fastigheterna i snitt att avkastat 0,2% över inflationen.

Finns även fler rapporter om att fastigheter övertid inte ger mer än en dålig bankränta. Googla Robert Schiller om ni är intresserade.

Men å andra sidan kanske det är annorlunda denna gången, och bostäder kommer fortsätta överavkasta för alltid. Eller vad säger kurt-sune.

Så tänk er för både en och två gånger innan ni köper en bostadsrätt på dagens nivåer med baktanke att det är en bra pensionsförsäkring.
Senast redigerad av Investeramera 2014-03-23 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in